Medryttare avtal?

S

seejii

Hejsan
Tycker Ni att det behövs med avtal för medryttare? med tanke på eventuella skader osv? Min medryttare skulle aldrig göra något dumt, men för att slippa en tvist eller bråk kanske det är bra att ha ett? Isådana fall, nån som vet nåt bra man kan ladda ner nnstans? Eller nån som har erfarenheter att dela med sig så man kan knåpa ihop en bra mall?
 
hm.. jag har varit medryttare på ett flertal pållar och aldrig haft något avtal.. men o andra sidan så har det blivit tjafs varje gång..
nu närj ag helt plötsligt har hamnat på andra sidan (min foderpålla kommer om två veckor :D) så skulle det nog kännas tryggt med ett avtal.
så jag kommer att hålla mig uppdaterad här.. =)
 
jag ska snart "anställa" en medryttare och vill då helst skriva avtal. det blir så lätt tjafs annars - särskilt med vilka dagar medryttaren ska komma, vad som gäller om han/hon blir sjuk i tre veckor osv.
men har ingen mall. borde ju finnas någonstans.
har sett "avtal för deltidsfodervärd" och det är väl ungefär samma sak som medryttare.
vet dock ej var. :crazy:
 
Jag har både varit och haft medryttare och aldrig haft något skriftligt avtal.
Det beror dock på hur beroende man är av sin medryttare. Min nuvarande medryttare fungerar det kanon med, hon är verkligen toppen! Men då jag inte är starkt beroende av varken hennes tid eller pengar har vi ett rätt avslappnat förhållande.

Jag tror att det kan vara svårt att skriva ett bra kontrakt. Säg att man t.ex. skulle ha skriftligt på att medrttaren skall ta väl vara om hästen och inte utätta den för risk för skada. Vad som är bra hästvård och riskfri ridning finns det lika många åsikter om som det finns hästmänniskor.
 
Jag tror att det vitkigaste är att skriva att medryttaren skall ansvara för en egen olycksfallsförsäkring. Att hon/han inte får vara extremt oaktsam, (typ flänga på fasta hysteriskt stora stockhinder). Sen avtala om dagar och vad som skall göras kanske är överkurs. Min medryttare är hur go som helst. Och jag vill göra allt så hon trivs med oss. Och givetvis måste man funka ihop så man kan prata med varandra och så. Annars bör man nog leta efter en annan medryttare. men jag ska knepa ihop ett avtal, och den som är intresserad av en kopia kan ju maila mig privat. Kanske vi alla kan komplettera det med saker som man borde ta med!?
Ska kolla upp det där om delfodervärd! Kanske finns nåt vettigt där i!
/CJ ;)
 
Svårt att säga. Bra att ha ett skrivet avtal i fall olyckan skulle vara framme. Alltid bra med ord svart på vitt istället för muntligt. Men det beror på i vilken utsträckning man rider hästen är man en del av hästens utbildning man kanske betalar för tjänsten, då tycker jag att det är bra med skrifligt. Men om man bara rider då och då så är det en annan sak. Iofs är jag ganska godtrogen och litar på folk och av erfarenhet.. :confused: så är det nog bäst med kontrakt av nåt slag :crazy: Ok kanske inte hjälper så mycket men...är du osäker skriv hellre ett kontrakt.Usch vad jag svammlar är lite trött men det jag vill ha fram är; skriv hellre ett kontrakt så vet du vart du står ifall att nåt skulle hända.
 
Jag skulle rekommendera både dig och andra att upprätta ett medryttaravtal.
Många glömmer ofta att även ägaren har vissa skyldigheter.
Jag har gjort ett eget medryttaravtal som täcker in det mesta.

Dom som vill ha ett underlag kan PM:a mig sin e-postadress.
Avtalet är gjort i Word inte "låst".
Det enda som jag vill ha i "ersättning" är förslag på förändringar.
/Bengt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 951
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 502
Senast: tuaphua
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 743
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp