medryttare? betala?

snigelfarmor

Trådstartare
När det står så här : behöver hjälp med mitt sto 1-3 ggr i veckan, står 1 mil utanför ex umaå . 500 kr/mån.

vad tänker man då.?
någon behöver hjälp med hästen och jag ska betala för att få hjälpa? kan man inte ta hand om sin häst får man ju fixa det, jag borde få betalt för att rida andras hästar tycker jag, ..
vad tycker ni?
 
behöver du hjälp med kostnaderna så e det ju en sak... att låta nån rida lite smmtidigt som den betalar.

men behöver du hjälp med skötseln o ridning tycker jag itne man ska ta betalt egentligen
 
näää,jag tyckeri nte man skall ta betalt för det om man skall ha hjälp.en sak är om man hyr ut hästen och gör resten själv,
jag har en medryttare och hon rider gratis och hjälper mig då jag vill ha en fridag,då gör hon allt som innebär att ha hästen den dagen,det är mer än nog betalning i min mening
 
Antagligeb menar de att medryttaren ska betala 500 kr i månaden. Jag tycker egentligen inte att man ska ta betalt för att någon annan hjälper en och rider ens häst, men jag vet många som gör det.
 
Gäller det bara "fri" ridning, så kan du ta betalt.
Tycker iofs att 500:-/mån låter mycket för 1-3 ggr/vecka. Iaf i Umeå.
Ingår det andra sysslor som medryttare, så tycker jag nog inte du ska ta betalt.
 
hej.
jag tycker att betalandet ska ske beroende på stallhyran och ägaren, och vad man får göra; hoppa, dressyr, eler bara skogsritter? tävla?.
har ägaren lite lite med pengar och har en hög stallhyra tycker jag inte det är fel att ta betalt. Och absolut inte om man har fria händer som medryttare (alltså inte bara sitta å lalla i skogen) utan utvecklas som ryttare. å sen är det faktist frivilligt att vara både medryttare och hästägare.
men i mitt fall ser jag det som: jag betalar 500/månaden för 2ggr/veckan. Jag får rida för tränare å ja har en läromästare som kan mer än jag. visst jag mockar, fixar hö osv, men det är ju det som hör till hästen. Det är ju inte bara att sitta upp å rida heller.
Och ägarn betalar betydligt mer än mej, å vad får hon?
jo, rida, mocka, fixa höet precis som jag. sen är det ju hon som bestämmer om hon tex vill sälja hästen men det är också hon som har det yttersta ansvaret för honom, så det slipper jag. Blir han skadad är det hon som fixar+betalar veterinären, hovslaggaren, hon som fixar utrustningen sadlarna, hon som köper maten, fixar foderstat, stallplats, klippning osv osv. Kan ingen av oss rida någon dag så är det hon som måste åka ut ändå, eller fråga nån annan i stallet om hjälp. fattar ni vad jag menar? hon betalar mycket mer än jag, vi får "utnyttja" hästen lika mycket men jag slipper ha det yttersta ansvaret för honom och med det en massa jobb.

om sen ägaren inte behöver ta betalt är ju det bara en fördel!
sen ska man inte heller ta för mycke betalt, som i vissa annonser 1000kr/månaden för skogstur 1dag/veckan.
men det är ju iof upp till medryttaren oxå, har man gått om pengar å gillar att rida ut kan ju det passa en utmärkt, men är det ingen som nappar på det får ju ägaren helt enkelt sänka priset om h*n vill ha tag på en medryttare.
förstår nån va ja menar? blev lite krångligt.
 
Jag tycker iaf 500 kr klart är ett acceptabelt pris. En häst jag ska provrida imorgon kommer jag få betala 800kr i månaden för 2ggr i veckan för om jag och hästen fungerar tillsammans.
 
Jag tycker inte att det är konstigt att betala för att rida någon annans häst. Om man inte har tid/lust/råd att ha en egen häst är det ju ett väldigt bra tillfälle till att få rida. Då det är dyrt att ha egen häst är det ju även bra för ägaren att få lite hjälp med pengar +hjälp så man inte behöver vara där exakt varje dag.
Jag betalade 1500 för att rida en häst 3 dagar/veckan nu innan jag skaffade foderhäst :smirk:
 
ärligt?

har man inte tid kanske man inte ska ha häst, har man inte råd kanske man inte heller ska ha häst. ibland behövs det veterinär, terapeut nya ridstövlar osv. och om man ligger på marginalen så kan man ju aldirg ringa vet?
om jag 2 gånger i veckan ska cykla/ev betala buss samt gå en bit för att komma till någon annans häst och ta hand om den och dessutom betala..nä. jag skulle kunna tänka mig att betala om jag ville lära mig rida eller inte kunde rida så bra, och då utnyttja någon annans stackars häst för att lära mig rida. men jag har haft egna tävlingshästar i 10 år och studerar nu utan egen häst tyvärr.
det kan aldrig bli samma att vara medryttare, man får inte i praktiken bestämma hästens utbildning, tränare, utrustningen mm. det blir aldrig som att ha egen häst.
man ska inte köpa h'st för att låna ut den, enligt mig är det inte bra för hästen heller. ingen rider på samma sätt.

1500 för att vara hästskötare är saftigt och jag hade gietvis aldrig betalt det om inte utbytet vore högre hopptävlingar dressyr och exklusiva träningstillfälle för balkenhol!
 
tillägg: kollade på medryttarannonser i västerbotten och de ökar dramatiskt under vinterhalvåret....

tyder inte det på lathet och brist på engagemang under den tråkiga årstiden? och dessutom ta betalt för sin lathet.
jaja...

kräv betalt av rika ryttare och inget av fattiga ryttare kanske? om du anser dig vara någon som kan ge ryttaren o hästen något i utbildningssyfte (nh, western, körning, dressyr mm)
 
Häst kostar...

stallhyra
strö
foder
skoning
försäkring
utrustning
vaccination
avmaskning
...

och så vidare.

Varför ska jag som hästägare, då glatt betala allt detta och låta någon sköta OCH rida min häst gratis en eller flera gånger i veckan, bara för att jag ev. behöver ha någon eller några dagar då jag gör något annat med familjen eller i arbetslivet. När det på en ridskola kostar uppemot 150 kronor för en timmes ridning med instruktör, eller turridning på westernhäst, islandshäst eller vad det nu är kostar ca 400-500 kronor för 2 timmar och vid turridning brukar man få borsta och göra i ordning sin egen häst och oftast gör man det vid lektionsridning också.

Är man hästsugen, lite mer än på lektionsridning, då tycker jag att man ska vara så sportslig att man kan tänka sig att åtminstone vara med och betala en del av skoningen.

Och hästen kostar var den än står i Sverige, vare sig den står i Storstockholm eller en mil utanför Umeå.
 
varför är det dåligt att hästen blir riden av 2 ryttare?
Kan hästen bara bli riden av en så måste det vara en väldigt mesig hästkrake :devil:.
Tvärtom så tror JAG att det är bra för hästen att ridas av 2 ev 3 ryttare (fast inte som en ridskolepolle att gå med nya ryttare varje dag) alla ryttare har ju brister, tex rider bättre i något speciellt varv alltså blir hästen svagare i ena varvet osv. sen finns det ju hästar som trivs bra med en ryttare men visst ska de klara flera.
å att man sen inte ska skaffa häst bara för att man inte hinner va i stallet 7dagar/veckan tycker jag oxå är fel skrivet! vad är det för fel med att göra något annat nån dag om man vet att man har en medis som klarar och tar hand om hästen bra? ja fattar inte hur du tänker...
det händr ju oväntade saker; sjukdom, födelsedag ja va som helst då det kan vara skönt att slippa springa till stallet.
Fick man inte ha medryttare tror jag det skulle bli väldigt många som får sälja pållen. å vad ska man göra me dom? släppa lösa på skeppsholmen? :rofl:
det här är bara vad jag tycker, ja säger inte att du ska tycka det är rätt men det är vad jag tycker e rätt!
 
Kan inte säga annat än att jag håller med dig. :bow: har också varit medryttare, och har aldrig behövt betala. Däremot så har jag skött hästen så som ägaren skulle ha gjort dessa dagar som jag har ridit. :) Det är betalning nog tycker jag. Eftersom ägaren är ledig och behöver inte bry sig om hästen dessa dagar. Men som du säger.. jag kommer aldrig att betala för andras lathet! :devil:
 
då kanske man ska bli delaägare i hästen istället. så att man får varamed i hästens liv, inte bara få en dag tilldelad när man ska göra allt det som du borde göra egentligen när du nu har tagit på dig ansvaret för hästen.
tycker medryttarsidorna funkar som kaniner , dvs nu e jag trött på min häst , speciellt när det regnar, så jag sätter in en annons.
tänk om den medryttare du får tag i bygger upp din hästs värde (har själv varit med om det när jag var yngre) varför antar man att den som rider din häst är sämre än en själv o därför ska betala för att få rida..?
i alla andra område får man betala för att någon servar ens bil tex men inom hästbranschen utnyttjar man tjejer som inte får ha egen häst..eller?
 
Annonsen säger tydligt att personen vill ha betalt och summan står utskriven. Då är det väl inte så mkt att orda som saken?
Vissa vill ha betalt, vissa inte, vissa kan tänka sig att betala, andra inte.

Personligen tror jag att du möjligtvis kan hitta en lite "sämre" häst att rida "gratis" i Umeå. Vill du rida en bättre häst, ha chansen att träna lite mer osv. får du nog räkna med att betala för dig. 500 kr är nog rätt mkt "normalpris" i Umeå-trakten. Är du elitryttare och kan utbilda en häst är det ju däremot en annan sak.

Nirak
 
Ja.
Jag håller delvis med dig, men bara för att man har medryttare behöver det inte betyda att man lever precis på marginalen när det gäller t.ex. pengar. Det skadar väl aldrig att få lite in lite extra pengar?
Men jag förstår dig när du säger att du själv inte skulle vilja betala för det. Ens egna krav ökar ju hela tiden ju mer man lär sig.
Nu, med foderhästen, när jag verkligen får känna på hur det är att ha egen häst, skulle jag inte heller vilja gå tillbaka till medryttare. Men, det fungerade fint inna jag ville ta steget till foderhäst.
Jag kan också tycka att 1500kr är/var dyrt. Dock var tjejen som ägde hästen duktig och jag lärde mig mycket genom henne (hade för övrigt bara ridit 3-4 år innan denna medryttarhäst).
Sedan att jag är 17 år, snart 18, var 16 när jag red denna häst, och inte betalade något av de 1500kr själv, är ju en annan sak också :crazy: :o. Själv skulle jag inte kunnat/velat betala 1500 för att rida då.
 
jag tycker inte det är dåligt med medryttare, men dåligt av ägaren att ta betalt. speciellt när ursäkten är att man inte hinner eller har annat för sig eller inte har råd.
skaffa inte häst om du inte har råd.
har man inte råd så sälj delar av hästen, så att man är två om den på riktigt. kanske en idé i stockholm..? som travet..:-)

sen tycker jag inte att det optimala när man har häst är att låna ut den till någon annan, jag tror att hästen utvecklas bäst tillsammans med en om bara den rider, med hjälp av tränare givetvis.

jag tror att stockholmare och andra tätortsbor ser med mildare ögon på att betala för att får ida o sköta..
jag som bor i skåne (bodde) har ju hästar överallt att välja på om jag ville, där e det värre med medryttare :-)
 
Eftersom de flesta av oss har ridning som hobby tycker jag att det ä rimligt att den som får utöva sin hobby ett par dagar i veckan bidrar med en liten slant. Storleken på den pengen varierar med utbud och efterfrågan och i hästens kapacitet samt vad man får göra. Helt enkelt en win-win situation.

Inte så konstigt tycker jag. Och vill man inte betala som medryttare så slipper man ju.

Måste också tillägga i förbigående att medrytteri tycker jag är en relation som skapas mellan ägare, ryttare och hästen där mycket ska klaffa. Fantastiskt egentligen att det öht gör det.

/Jane *som har en suverän medis*
 
håller med.!

men en sämre häst kan vara roligare att rida och utveckla
:-) själv föredrar jag travare tex. trött på halvbloden :-)
 
Jag vet inte om det beror på att jag bor nära en storstad, men att få rida gratis har liksom aldrig ens funnits som tanke hos mig. För mig har det alltid varit självklart att ridning är något som kostar. Hästar kostar! Ja, vi betalar människor för att serva bilen, precis som vi betalar veterinären, hovslagaren, equiterapeuten, tillridaren osv... men inte fan låter vi folk köra bilen gratis? (ignorerar det faktum att jämförelsen haltar på flera sätt)

Visst finns det många oansvariga människor som skaffar häst trots att de inte borde, och sedan försöker suga ut sina medryttare, men jag lovar dig att de inte är särskilt många. Hästägare är också människor, med egna liv att leva. Eller ska man bara skaffa häst om man jobbar halvtid, inte har någon familj, aldrig blir sjuk och aldrig reser bort?

Givetvis ska betalningen vara anpassad till förutsättningarna. Personligen skulle jag aldrig betala 750 kr/mån för att skritta ut en häst i skogen två dagar i veckan (har sett sådana exempel på annonssidorna) men, to each his own, alla sätter sina egna gränser för vad som är rimligt. Om du anser att du kan utveckla hästen, ta upp det i "förhandlingarna" med ägaren. Tror dock att de flesta som söker medryttare till sina hästar är ute efter någon som kan motionsrida, vill man ha hästen utbildad och inte kan göra det själv skaffar man professionell hjälp, och betalar därefter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 584
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 238
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 370
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp