Medryttare. Betala?

C

chrisse

Jag håller på och skaffar medryttare på min häst till minst två dagar i veckan.

Det medryttaren får/ska göra är:

Mocka, lägga in kvällsmat och göra iordning morgon mat *busenkelt*
Sedan får medryttaren om den vill rida.
Har bara en regel: Rid på ett sådant sätt att hästen inte tar skada av det.
( tex rider man långt, tar man det lugnare, rider man en kortare tur kan man ju göra lite vad man vill *rejsa, hoppa stockar mm*)
Får rida i ridhus men får dock stå för ridhuskortet som alltså följer ryttaren och inte hästen.
Får då också träna för egen tränare om denne vill.

Skulle få ta med hästen på olika grejer och småtävlingar om det inte vore så att hästen inte går att lasta.
Går att rida till ridskolan tex och vara med på saker där. Det skulle medryttaren gärna få göra.

Så alltså två dagar ansvar i arbetsveckan och sedan kanske även nån gång på helgen om man planerar.

Vad är rimligt att ta betalt. Ska man ta betalt alls?
Vad skulle ni vara villiga att betala?

Hästen är 5 år och grundriden. Inte utbildad så mycket men går i en stadig form och har ganska lätt för sig.
Positiv till arbete.
 
En del anser att medryttare inte ska betala och andra anser att det är självklart att de ska betala. Det har varit många sådana trådar här på buke och det kommer säkert bli många olika svar denna gången också. Själv anser jag att ingen sport/hobby är gratis, så även med ridning, sen få man ju iof sig hjälp med att motionera sin häst osv men när jag hade medryttare för ett par år sedan så såg hon inte det så utan hon såg det som att hon hade en egen häst de 2 dagarna hon hade honom och egen häst är ju inte gratis.
Hon betalade halva hovslagarkostnaden(300 varannan månad)
 
E hon så pass duktig så hon kan utbilda din häst så tycker jag att det är du som ska betala henne, eller att hon rider gratis om hon vill det.
Annars tycker jag det e rättså självklart att hon ska betala dig.
 
Jag kan tänka mig att betala upp till 5-600;- för att vara medryttare. Fast då tycker jag att man som medryttare ska få göra det man själv vill (vassa rammar såklart). Om det därimot är så att jag tar hand om en häst och får skritta ut i skogen så tycker inte jag att det ger mig någon och då tycker inte jag att jag ska behöv betala.. I själva medrytteriet så tycker jag att mockning och iordninggörande av mat ingår.
 
Jag är medryttare och har varit många gånger, bnåde som betalande och ickebetalande.

Min erfarenhet är att är man medryttare hos någon som har stall hemma så är det inte lika vanligt att man betalar, däremot är hästen inackorderad betalar man i de allra flesta fall.

Är medryttare hon en tjej som har häst hemma, hon vill inte ha betalt, däremot så hjälper jag till att passa hundarna när hon är borta och gör lite såna "sysslor". Passar både mig och henne alldeles utmärkt :idea:
 
Alltså.
Mitt behov är någon som mockar och lägger in mat till min häst två dagar i veckan. Det skulle jag kunna betala stallägaren extra för.
MEN om någon vill vara medryttare och också rida min häst de här två gångerna så är det en "bonus" för mig. Min häst får motion. Annars skulle han bara stå.

Och när medryttaren rider så får hon/han göra vad h*n vill. Får rida ut i skogen i två timmar eller träna ett dressyrpass eller hoppa eller longera eller vad det nu är.

Så länge inte hästen tar skada av det så att säga...

Jag vill gärna att någon motionerar min häst men jag är inte i behov av det. Det är bara tråkigt för hästen att bara stå "dag ut och dag in".

Så jag vet inte om jag ska betala för att någon om denne vill är ute och flängrider min häst men ändå mockar och ger mat.
Eller om denne ska betala för att få en häst att kanske utvecklas med själv.
Hästen är inte utbildad men jag är inte i behov av att någon ska utbilda honom heller.
Han är fin som han är. Han går fram överallt i alla gångarter och går i en sjysst form om jag ber honom.

Det är svårt det här =/
 
jag lät inte min medryttare betala på landet, men nu med träningsmöjligheter lägger hon till en liten summa,
500 kr/mån för 2 dagar vecka. (får ibland rida mera)
får träna o tävla hur mkt som helst. får känna att hästen är lixom som hennes egen. sätter inga stora krav, men visst kan jag önska en skogsdag då och då om det fallit in ett hårdare träningstillfälle. jag ser aldrig ner på min medryttare, utan tycker det är väldigt kul att hon fattat tycke för min häst. Igentligen har jag absolut tiden att rida själv, men hästen tycker det är kul med omväxlande arbete och dom funkar bra ihop så jag passar på att ge min andra häst extra mkt pyssel dom dagarna. Sedan tycker jag det är kul att följa med på tävl9ingar o se dom tävla.
Men nej, jag skulle ej betala ngn för att rida min häst.
för tiden har jag själv.
 
Jag har en tjej som rider hos mig, hon betalar ingenting. Hon rider min "gamla" häst först å främst, men rider ibland även unghästen om jag inte hinner. Det brukar bli 2 -3 dagar i veckan som hon kommer förbi å rider. Hon behöver inte göra något annat än att rida, ibland har hon mockat två av boxarna utan att jag har bett henne. Men jag brukar oftast mocka själv.. Tanken är att hon ska träna/tävla dressyr nästa år, har bara ridit hos mig i två månader. Då får hon självklart betala för träningar/tävlingar själv. Jag behöver egentligen ingen hjälp utan det är mer för sällskaps skull och för att hästen ska få gå lite dressyr. Själv tävlar jag honom i hoppning..

Det är svårt om man ska ta betalt eller inte, jag har tidigare haft medryttare som har betalat. Men då gjorde hon allt, mocka å fick ibland även fodra. Hon hade mer eller mindre hästen på foder.. Red 4 - 5 dagar i veckan.

Om jag själv hade varit medryttare så hade jag nog kunnat tänka mig att betala för skoningarna. Beroende på hur mkt jag hade ridit.. Du får väl ta å prata med den blivande medryttaren och höra vad hon/han tycker..
 
Har både haft medryttare tidigare när jag hade häst och varit medryttare. Har varken tagit betalt eller behövt betala.

Men även om någon betalar, så vill man ju inte att de rider runt hur som helst på hästen. Tycker det är viktigare att ha en medryttare man kan lita på en att få pengar för jobbet den gör.....
 
Jag söker en polle att blimedryttare på. Kan mkt väll tänka mig att betala, men inte mer än 500kr per månad.
Har svarat och sett massor av undelriga annosner bla en som ville att jag skulle betala 800kr/månad plus stallskötsel för (lite osäkert) ca 5 hästar. Alltså mocka fodra till allihoppa. Tycker jag var alldeles för mkt begärt. Att man alltså både skall betala och hjälpa till så mkt.
 
Jag betalade 600:-/månad på min häst (äger henne idag) när jag var medryttare på henne.Red 3-5 dagar/vecka(fick rida mer om jag ville)och jag fick lägga upp ridningen helt själv.Om jag ville fick jag även träna för instruktör och tävla. De dagar jag hade henne mockade jag,fixade i ordning mathinkarna och vägde upp hö. Hade även vissa utsläpp/insläpp/lunchningar/nattningar.
Tycker det var HELT överkomligt, det kostar en del att ha häst! :)
 
Tycker det är viktigare att ha en medryttare man kan lita på en att få pengar för jobbet den gör.....

Jag håller med, men jag tycker å andra sidan inte att det är någon motsättning.

Jag skulle inte ha en idiot till medryttare oavsett om den betalar eller inte. Att man kan lita på den är ju grundförutsättningen. Och faktum är att jag tror att i många fall så litar jag mer på en som betalar än en som inte gör det. För om man betalar för något så vill man ju ha valuta för pengarna och då skiter man inte bara i hästen. Nu hukar jag öfr alla tomater från er som är icke-betalande medryttare. Men ni vet att jag menar inte de som är lojala och bra utan jag menar idioterna ! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 408
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 786
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp