Medryttare eller inte? Hur skulle ni tänka i min sits?

Tror dock få människor är såå rädda om sin häst som du beskriver att du är :)
Dom allra flesta hästar klarar av att ridas ut i skogen några dagar i veckan utan att gå i form :)
Nu är det stor skillnad på att rida hästen i balans och på tygeln och som jag antar att @mackan menade med "på tygeln", dvs kröka på nacke/hals, då är en mer öppen form att föredra.
Reagerar främst på snabbt tempo och obalans. Skulle aldrig tillåta den kombon på någon häst.
Ser liksom inte poängen med att låta hästen utsättas för det.
 
Jaså har man sett det i studier? Räcker en vilodag? Jag rider flera av passen rätt krävande så han blir rejält trött. Kanske bra med vila efter såna pass?

Jag skulle aldrig ha medryttare på en häst som rids som du beskriver, att ge en häst 2 dagars vila per vecka är väl mer viktigt än att den promt ska röra sig under ryttare, jag anser att man vinner på att häst slipper ryttartyngd både för rygg o ben nga ggr per vecka, som @kryddelydd skriver går hästen på lösdrift rör den sig ändå.
Sedan är jag personligen emot att rida hästar rejält trötta bara sådär liksom "planerat" varje vecka flera ggr, ser det ofta att ryttare behöver ha sin häst trött för den ska fungera iaf lite bättre. Att en häst är trött betyder inte som en del tror att den helt plötsligt blir eftergiven, utan den är trött och det är inte särskilt uppbyggande.

Hästen ska generellt sett vara pigg o fräsch när passet avslutas inte rejält trött på regelbunden basis .
 
Det jag mest funderar över; mår hästar bra av att ridas av andra än en person?
De flesta hästar rids av olika personer under sin livstid, att ha en medryttare är knappast nåt problem. Förutsatt att ägare och medis rider på ett juste sätt givetvis.

Kommer han må sämre av mindre motion?

På lösdrift - nej. Tvärtom kanske, då han får mer tid för mental och fysisk återhämtning om du nu rider ganska tufft de övriga dagarna.

Kommer jag sakna avlastningen?

Ja det tror jag. Medis är ju inte bara avlastning de välplanerade / välfungerade veckorna, det är himla smidigt att ha en medis om du blir sjuk, måste VABBA en massa, vill åka två veckor på semester nånstans... Ja du fattar.

Det ekonomiska är upp till dig. Vill du ta ut en avgift så säg det... så får medis besluta om hen vill betala eller inte. Det är rätt vanligt - att medis betalar en summa, bekostar skoningarna, eller nåt liknande upplägg. Men krasst är det ju din häst och dina utgifter som medis i praktiken inte har nåt ansvar för.
 
Håller inte med om att rida en häst som är van det i balans på tygeln sliter mer är citat:
”slit och släng” rids i öppen form, snabbt tempo
Och obalans

Där tycker vi olika. Framförallt obalans i kombo med snabbt tempo håller jag mig undan.

Lite OT, men för mig är inte öppen form/ej på tygeln samma sak som obalans. Tvärtom ser jag alldeles för många hästar som "går på tygeln" i obalans, medans hästar som själva får balansera sin hals/huvud har en chans att balansera upp en sämre ryttare.
 
Lite OT, men för mig är inte öppen form/ej på tygeln samma sak som obalans. Tvärtom ser jag alldeles för många hästar som "går på tygeln" i obalans, medans hästar som själva får balansera sin hals/huvud har en chans att balansera upp en sämre ryttare.

Tänkte samma sak...

Mycket hellre pigg promenix i fri form utomhus än ryttare som ska "träna" på volten i alla gångarter med hästen i obalans.
 
Tänkte samma sak...

Mycket hellre pigg promenix i fri form utomhus än ryttare som ska "träna" på volten i alla gångarter med hästen i obalans.

Ja, jag slänger hellre upp en nybörjare på min häst än en ryttare som prompt ska rida "på tygeln". Min häst går bakom hand direkt om man rider så, inte särskilt välbalanserat:wtf:
 
Reagerar främst på snabbt tempo och obalans. Skulle aldrig tillåta den kombon på någon häst.
Ser liksom inte poängen med att låta hästen utsättas för det.

Vet inte riktigt vad du citerar ? Jag har definitivt inte skrivit något om att dra fram över stock och sten i obalans .
 
Citatet är TS och det är väl det vi diskuterar i tråden.

Eftersom ”citatet” inte var citerat utan i fritext så var det inte helt givet för mig vad det var du avsåg.

Utöver det så är det ju även en del diskussion om hur andra ser på det hela, inkl du 👍
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 343
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 652
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 313
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
620
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp