Medryttare eller inte? Hur skulle ni tänka i min sits?

Det är ju din häst du gör som du vill :) nej jag tycker inte motion sliter på djur tycker snarare det är bättre desto mer dagligen det är.

Fast den här hästen går på lösdrift. Den torde röra sig ordentligt ändå.
Man har ju sett att - förstås beroende på hur hästen tränas - hästar mår bra kroppsligen av att inte ridas dagligen.

Jag tänker att hästen säkert inte far illa av att ridas fem dagar per vecka.
Men jag tänker också att det verkar onödigt att säga upp en fungerande medryttare enbart pga att man tycker att det är surt att vederbörande inte betalar. Det kan vara bra att ha möjlighet till avlastning de gånger det behövs.
 
Några funderingar; du behöver förstås inte svara;
Är du missnöjd med just din medryttare eller vill du inte ha någon alls som rider din häst?
Är det något hos hästen som inte känns bra när medryttare ridit?
För när du skriver att du inte vill att någon annan ska röra ens häst är det kanske bäst att vara själv? Vad hindrar dig? Varför tog du in medryttare från början?

Nej är inte missnöjd med medryttaren överlag. Han blir dock lite nonchalant för hjälper dagen efter ibland. Jag skaffade medryttare för att jag då hade för lite tid. Nu har jag mer. Tänkte dessutom de skulle va bra att röra sig mer
 
Farten dödar, brukar man ju säga. Stämmer både för människa och djur. Att springa på i övertempo utan att vara i balans är aldrig bra. Ofta blir det att man springer ifatt sin egen tyngdpunkt lite. Det finns en anledning till att så många människor t ex får löparskador - man springer fort och i dålig form och styrketränar inte nog för att hålla. När jag tränade mkt löpning var nästan all mängdträning i kraftigt undertempo. Man stärker leder och ligament genom att ligga i ett lugnt, balanserat tempo under längre tid. Sen kompletterar man med intervaller, lite tempopass och styrketräning. Har alltid tänkt samma när jag byggt upp hästar också.

Just uteritter kan man antingen nyttja för att ha som mängdträning eller för intervaller, eller en kombination. Men man ska veta att man inte bygger upp någon funktionell styrka, vare sig som människa eller häst, genom att bara sticka ut och hålla "snabbt tempo" :)

Exakt min tanke. Sen blir de väl såklart en hel del skritt också
 
Lektionshästar går med allt från nybörjare till mer avancerade ryttare 6 - 7 dagar/vecka, dina kortare pass 5 dagar/vecka + medryttarens uteritter kan omöjligt slita på hästen om ingen av er flårider den. Hur ofta rids den trött på en vecka, ingen skulle jag tro? Hur gammal är medryttaren, en som med noll koll galopperar över kalhyggen och nyplöjda åkrar eller en som rider i alla gångarter på bra underlag utan att pressa hästen?

Jag säger som tidigare sagts, var glad att din medryttare vill rida ut istället för att sitta och nöta på volten. Hur ofta rider du ut själv och hur ofta sitter du och rider på volten?

Hästen rids trött iaf 2-3 dagar i veckan. En av passen krävande hopp eller terrängträning, en dag galoppintervaller och en dag styrketräning (dressyr med mkt samling eller klättring i intervaller) resten blir uteritt i alla gångarter och en dag skritt off road. Rider på
Bana 1-2 ggr vecka och resten ut på varierande underlag och fält
 
Fast den här hästen går på lösdrift. Den torde röra sig ordentligt ändå.
Man har ju sett att - förstås beroende på hur hästen tränas - hästar mår bra kroppsligen av att inte ridas dagligen.

Jag tänker att hästen säkert inte far illa av att ridas fem dagar per vecka.
Men jag tänker också att det verkar onödigt att säga upp en fungerande medryttare enbart pga att man tycker att det är surt att vederbörande inte betalar. Det kan vara bra att ha möjlighet till avlastning de gånger det behövs.

Jaså har man sett det i studier? Räcker en vilodag? Jag rider flera av passen rätt krävande så han blir rejält trött. Kanske bra med vila efter såna pass?
 
Om du inte känner dig bekväm med det så kan du ju be medryttaren att rida på ett visst sätt. T.ex. om medryttaren rider 2 dagar i veckan så kan du säga att en av de dagarna är det bara skritt som gäller. Eller att du hellre ser att hen bara rider en dag i veckan. Du kan ställa vilka krav du vill egentligen och sen får medryttaren acceptera eller säga nej tack. Jag är själv medryttare och anpassar mig helt efter ägarens önskemål. Om ägaren vill att en av mina dagar ska vara bara uteritt i skritt så hade jag inte tyckt att det var konstigt. Jag vill ju att hästen ska må bra.

Men jag hade inte känt behov av att hästen jobbades 7 dagar i veckan. Speciellt inte en häst som går på lösdrift. Vilodagar är bra tror jag. Men en lite lagom uteritt i skritt är ju inte så hårt jobb. Det är ju nästan en vilodag.
 
Jag tycker att @Lingon har helt rätt - din häst, dina villkor!

Aktiv vila är ju ofta det bästa, alltså hellre skritta en timma i skogen dagen efter hård träning än att bara slappa i hage. Du har ju egentligen 2 alternativ för att du ska må bättre med medryttaren:
1) Ställ krav på att hen måste rida mer som du vill (lugnare tempo, mer skritt t ex)
2) Medryttaren får möjlighet att ta del av den roligare ridningen, men då får denne betala för sig.

Om inget av dessa passar och medryttaren säger upp sig, tja, då fick du ju ett alternativ 3 som du ändå funderade på.
 
I dagsläget rider jag 3-4 och medryttaren 1-2 men jag har möjlighet att rida 5 själv,

Det är väl bara att tala om för medryttaren att du nu har mer tid att rida själv och därför får medryttaren rida mindre alternativt inte rida din häst alls.

Min tävlingshäst rids 4-5 dagar i veckan, hälften av dessa är konditionspass, hälften långa skrittpass på minst en timme. Han klarar inte mentalt att gå 6-7 dagar i veckan men alla hästar är såklart olika.
 
1, Ta betalt då om det känns bättre.

2, Finns säkert någon enstaka häst som mår dåligt av att rida av mer än en person, har aldrig träffat någon dock.
Min som rids går hårt 3 dagar/ vecka sedan möjligen någon skrittur om det är fint väder, hårt= galoppintervall, några timmar ute i skogen eller när jag hopptränade så blev det några varv på galoppbanan i galopp innan träningen började.
 
Jag tycker att @Lingon har helt rätt - din häst, dina villkor!

Aktiv vila är ju ofta det bästa, alltså hellre skritta en timma i skogen dagen efter hård träning än att bara slappa i hage. Du har ju egentligen 2 alternativ för att du ska må bättre med medryttaren:
1) Ställ krav på att hen måste rida mer som du vill (lugnare tempo, mer skritt t ex)
2) Medryttaren får möjlighet att ta del av den roligare ridningen, men då får denne betala för sig.

Om inget av dessa passar och medryttaren säger upp sig, tja, då fick du ju ett alternativ 3 som du ändå funderade på.

Det lutar åt alternativ 1 faktiskt. Att medryttaren får anpassa sig till mina villkor helt enkelt
 
Medryttaren kan väl i så fall skritta ut, som ett komplement till din ridning. Då får hästen röra på sig utan att riskera "flängridning".
Det är många gånger det samma som att säga upp medryttaren. Rider personen flera gånger i veckan så är det lätt att köpa att exv en av 3 dagar är skritt ute, men inte annars. Eller det är det är givetvis okej, givetvis får ägaren bestämma över sin häst, men få är medryttare enbart för att skritta i skogen.
 
Det är många gånger det samma som att säga upp medryttaren. Rider personen flera gånger i veckan så är det lätt att köpa att exv en av 3 dagar är skritt ute, men inte annars. Eller det är det är givetvis okej, givetvis får ägaren bestämma över sin häst, men få är medryttare enbart för att skritta i skogen.
Självklart, men eftersom TS ändå står i begrepp att säga upp medryttaren så spelar det kanske inte så stor roll, tänker jag.
 
Jag vet inte riktigt 😅 men typ att hästen ”slit och släng” rids i öppen form, snabbt tempo
Och obalans
Jag har ytterst sällan släpp upp någon på mina hästar. Men en ryggskada sätter stopp för att rida. Har en fd elev till mig som tävlat högre klasser på ponny för 8 år sedan som hjälpt mig några år nu sedan hon lagt av på ponny och seden rest jorden runt ett par varv.
Första året fick hon skritta ut själv och när hon skulle trimma stod jag på banan och hjälpte till. Nu vet jag att hon gör som jag vill och rider likt mig på mitt sätt och bestämmer själv. Hon lägger även upp passen ungefär som jag och är lyhörd för hur hästen känns och om något inte är som vanligt.
Att släppa någon "vind för våg" som inte tänker som jag skulle jag aldrig göra. Hästarna är mina uppfödningar och är aldrig busridna eller fått galoppera/trava runt i obalans över tygeln.
Mitt råd till dig är antingen att utbilda din medryttare så du får henne och hennes ridpass som du vill ha det eller avsluta samarbetet.
 
@lundsbo utifrån att den enl uppgift ganska gröna medryttaren i fråga rider ut ett par ggr i veckan hade jag inte oroat mig särskilt för obalans/slitage .

En häst slits betydligt mer på om samma medryttare skulle ha den ”på tygeln” .

I övrigt håller jag med om att en bra medryttare är guld och helt ovärdelig.👍

Min egen medryttare har som exempel en egen bakgrund som tränare, egna hästar som tävlats framgångsrikt mm. Hon kan inte rida /ha egen häst på heltid pga ryggskada sedan många år bakåt. Hon har hängt med mig som medryttare i 7 (!) år nu. Jag värderar henne lika som guld och diamanter .

Hon har eget sunt förnuft, känsla och kunskap. Hon får göra precis vad hon vill på sina dagar- rida ut eller trimma. Jag uppskattar henne något enormt på alla tänkbara sätt .
 
@lundsbo utifrån att den enl uppgift ganska gröna medryttaren i fråga rider ut ett par ggr i veckan hade jag inte oroat mig särskilt för obalans/slitage .
En häst slits betydligt mer på om samma medryttare skulle ha den ”på tygeln” .
Håller inte med om att rida en häst som är van det i balans på tygeln sliter mer är citat:
”slit och släng” rids i öppen form, snabbt tempo
Och obalans

Där tycker vi olika. Framförallt obalans i kombo med snabbt tempo håller jag mig undan.
 
Håller inte med om att rida en häst som är van det i balans på tygeln sliter mer är citat:
”slit och släng” rids i öppen form, snabbt tempo
Och obalans

Där tycker vi olika. Framförallt obalans i kombo med snabbt tempo håller jag mig undan.
Tror dock få människor är såå rädda om sin häst som du beskriver att du är :)
Dom allra flesta hästar klarar av att ridas ut i skogen några dagar i veckan utan att gå i form :)
 
Håller inte med om att rida en häst som är van det i balans på tygeln sliter mer är citat:
”slit och släng” rids i öppen form, snabbt tempo
Och obalans

Där tycker vi olika. Framförallt obalans i kombo med snabbt tempo håller jag mig undan.
Nu är det stor skillnad på att rida hästen i balans och på tygeln och som jag antar att @mackan menade med "på tygeln", dvs kröka på nacke/hals, då är en mer öppen form att föredra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp