Medryttare - kontrakt?

the_connemara

Trådstartare
Försökte söka lite men allt verkar ju handla om pengar när det kommer till medrytteri och jag har hittills aldrig varit intresserad av denna biten i hästvärlden tidigare - skicka mig gärna vidare om jag missat massa matnyttigt i min sökning.

Men för 2 veckor sedan tog jag tag i den obehagliga biten "vad ska jag göra av min häst" och kom mha hästens delägare (och tillika min mor i vars stall hästen står) fram till att hästen mår nog bäst av att stå kvar där han står och att någon kommer dit och rider honom. Det är en vääääldigt känslig punkt hos mig och det är enbart jag och i korta perioder någon gång i veckan min mor som ridit hästen, som nu är 6 år. Men vi (jag o pvn) tänkte bygga hus och då måste jag tills jag kan flytta ner hästen fixa hans tillvaro på ett annat vis än att jag veckorpendlar hem 20 mil hela tiden. Dessutom börjar hästen kännas vuxen nu, innan har han mått bra av sina vilo/lugnare perioder på vår o höst men denna hösten känner jag att han nog gärna motionerats lite även under veckorna ett tag till.

Sagt o gjort, jag hörde mig för lite, fick ett tips, hon kom och red (aldrig sett min häst med annan ryttare tidigare :eek: :D) och jag tyckte det kändes bra (oxå lite :eek: :D på det ;))! Dessutom bor hon i den här avkroken dit inga bussar går och har tid i veckorna och sa att hon var intresserad, perfekt ju!

Nå, jag kanske skulle komma till saken. Bör man skriva kontrakt med sin medryttare och vad ska stå med i sådana fall? Jag är väldigt (minst sagt) petig med precis allt från hur man hänger upp grimman (yes, jag visade henne och men sa att hon inte behöver vara lika petig som jag ;)), till vilken inställning man har till ridning/träning. Jag hade velat (och tänker nog oxå) skriva x antal A4 om det praktiska men det är ju inte rimligt (eller ens nödvändigt) att skriva kontrakt på hur man hänger upp grimman liksom :angel: Utan det är ju mer som ett stöd för hennes del så hon vet vad hästen är van vid, hur utrustningen sköts och används osv osv.

Självklart ska jag prata en massa mer med henne (okej, jag babblade nog nästan non stop de knappa två timmarna vi hade på oss mellan mitt jobb och tåget till plugget) och vi ska rida ihop/hon ska få rida ihop med min mor en del i början osv. Men mer "stora" grejer som är lite viktigare att skriva ner och avtala om, vad är egentligen det?

Jag vet en sak - jag vill inte att min häst hoppas ens över någon liten stock i skogen. Är det något att ta med? Och hur gör man med allt praktiskt kring ridningen - lämnas det helt över på kommunikation (hur hårt hästen får ridas osv?)? Och all utrustning, om något utöver normal slitage sker tex? Eller ännu värre, om det händer min älskade lilla prins något när någon annan än jag/mor hanterar honom, vad gäller då?

Gärna mer tips för en ny i "medryttarvärlden" om in har :)
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Jag har varit medryttare till många olika hästar genom åren och även själv haft 2 medryttare till min förra häst. Ömsesidigt i nästan samtliga fall har relationen varit god. Två som jag varit medis åt har jag slutat för p.g.a ogillande fr min sida. I ett fall ville ägararen lägga allt praktiskt arbete på mig och slutade själv ta hand om hästen och i ett fall hade ägaren orimliga små fix idéer om hur saker skulle vara. Mer tid gick åt att kolla att jag lämnade stallet korrekt än att ta hand om hästen. :crazy:

Den största regeln för att det ska funka är förtroende

Om du inte har förtoende för din medis utan kväver henne med regler så är det fel medryttare. Och som medis är det svårt att få ut någon glädje av en medishäst om man känner sig övervakad och regler stockar sig över en. Då riskerar du att få medisar som slutar stup i kvarten och det vill du ju inte ha.

Visst ska du ha regler och önskemål men prioritera de nödvändigaste reglerna och låt medisen komma in i ditt stall som en egen individ annars kommer det aldrig att fungera. Man får som ägare helt enkelt acceptera att det är en ny person som inte funkar som en själv som är där, och att en borste kan ligga fel, att bettet kanske inte är lika vältvättat som när man själv har ridit eller att något på utrustningen är lite för smutsigt.

Lista ner de saker du tycker är döviktigt. Har ni någorlunda samma syn på hästhållning så löser ni problemen som dyker upp allt eftersom. Tycker ni för olika så kommer inga regler eller kontrakt i världen hålla er sams utan medis kommer att tröttna. Personkemin och synen på hästhållning ihop med tillfredställande ridegenskaper är ett vinnande konsept.

Om du inte vill att din häst ska hoppas så vist kan du ta med det. Tänk på att du har haft lååång tid att vänja dig vid din häst medans medis och hästen är helt okända för varandra och det kommer att dyka upp grejjer under tiden de lär känna varandra. Hästen kommer säkert inte reagera på henne som på dig och din mamma. Min häst som aldrig kastat av mig, kastade av min medis nästan varje gång under en period. Men hon fick reda ut det på sitt vis och de löste uppgiften tillsammans. När väl hon fixat den fasen blev hon och pållen väldigt sammansvettsade och medis fick en självförtroendekick.

Själv tyckte jag det var jätteläskigt att ha någon okänd som gjorde saker med min häst ( 4 år bara) men jag försökte låta tjejen få samma egenansvar och fria spelrum som jag fått av ägarna till de hästar jag fått ha. Inte lätt :crazy:

Det lär finnas medryttarkontrakt färdigtryckta om du känner att ett kontrakt känns tryggt. Det kan ju vara bra att ha ansvarsbiten klar för sig om någonting händer. Tex din häst sparkar på en bil eller hund när hon rider mm.

Lycka till med din Medis och hoppas ni får glädje och nytta av eran deal :laugh:

Mvh Voff
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Ska jag vara ärlig så har man så mycket krav så måste medryttaren vara enormt intresserad eller ha i stort sett samma åsikter (och det är svårt att hitta) annars kommer det inte att fungera. Jag hade blivit tokig av regler som "får inte hoppa en liten stock i skogen" inte för det är några prolem att undvika att hoppa normalt men ibland tar hästar ett skutt över något som man inte räknar med, den lilla bäcken man tänkt skritta över eller en pinne som man inte ens lagt märke till och som definitivt inte är befogat att skutta över. Flera a4 med förhållningsregler känns ordentligt överarbetat och hade också avskräckt.

Jag tycker att du antingen ska hitta någon du litar så du kan ge rimligt spelrum för eget tänkande eller så är det nog bäst att inte ha en medryttare då det annars för eller senare blir problem.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Kan jag bertätta hur jag känner, som är medryttare själv. Håller fakitkst med ovanstående, att så mycket krav kommer inte hålla i längden.

Jag rider två hästar, och ägaren har väldigt mycket krav och allt ska vara perfekt gjort och på hennes sätt. Tillslut tröttnar man på att hålla koll på 1000 saker samtidigt och försöka vara någon till lags hela tiden. Sedan är som sagt förtroende en viktig punkt. Säger du att det inte ska hoppas några stockar i skogen måste du helt enkelt lita på din medryttare, för en sådan sak i kontrakt tycker jag är över gränsen.

Visst förstår jag att din häst är din ögonsten och det är svårt att låta någon annan få hålla på med honom. Men jag tror det är nyttigt för både dig och hästen, och låter du skötning/ridning dessutom komma naturligt mellan medryttaren och din häst, tror jag att det löser sig bäst. Har man en massa krav på sig ständigt tänker man lätt på de istället för att prestera, koncentrara sig och låta det ske på ett naturligt sätt. Kan lätt bli påtvingat och spänt annars!
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Haha, jösses ;)

Inga kontrakt öht då alltså? Det är ju ledordet på buke annars så fort något går fel, "har du inget kontrakt så sätter du sig själv i skiten".

Att jag vill att vissa saker följs är inte samma sak som att jag inte tror medryttaren följer det. Har man helt olika ridkultur i bagaget så måste jag ju självklart säga hur jag och min häst vill ha det. Han går inte riktigt att jämföra med en ridskolehäst/skogsmulle och för både hästen och medryttarens skull behöver ju självklart medryttaren veta det. För då tror jag de kan få riktigt roligt tillsammans :) Jag letade efter en ryttare som är lugn och ödmjuk och det kändes som att medryttaren har stor potential på de punkterna, sedan att denne kanske inte är så van vid unghästar och lite mer välridna hästar (min gissning) spelar inte så stor roll men kräver ju lite infasning sas.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Jag säger direkt att du ska ha kontrakt som reglerar praktiska saker. T ex vad gäller angående uteritt, transport, träning, tävling, utrustning, tider, betalning, m.m.

Jag har sett flera exempel på nära håll där ägare och medryttare inte alls varit på samma linje trots att de trodde det från början. Det en tycker är självklart tycker en annan helt annorlunda om. Eller kanske den andre helt enkelt inte har samma erfarenheter. Exempel 1 taget ur verkligheten: ägaren ber medryttaren att alltid tränsa av hästen innan den tas in i boxen. Medryttaren slarvar med detta varpå hästen kliar sig mot boxväggen i tegel och tränset aldrig mer blir sig likt. Vem betalar? Exempel 2: ägaren vill inte att hästen hoppas i skogen. Medryttaren hoppar ett dike, hästen vurpar och sadelns bom knäcks. Vem betalar? Säkert självklart för många men i båda fallen var ägare & medryttare inte alls överens och slutade som ovänner.

Sen är det klart att det smartaste är att ha dit den ev blivande medryttaren flera gånger innan man bestämmer sig och då passa på att prata igenom och kolla upp saker. En sak jag hade kollat mycket noga är om medryttaren har samma inställning till uppvärming, nedvärmning och arbete som jag.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Det är väl ingen som sagt att du inte ska ha kontrakt, det vi hakat upp oss på är din önskan om detaljstyrning. Det är stor risk att det går snett om man har så detaljerade önskemål eller att medryttaren tröttnar. Det tar bort glädjen i att rida om man behöver oroa sig för att man inte gör rätt och att ägaren ska bli irriterad.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Men jag nämner ju faktiskt att kontrakt kan vara bra att ha gällande ansvarsbitarna om tex olycksfall. Din häst kanske sparkar medis eller slänger av henne eller hästen går omkull på en isfläck mm. Även som ovan nämt om ev tävling, betalning och hur många gånger som ska ridas i veckan, vilka dagar som medis ska ta hand om hästen, vilodagar, om det ska fodras och mockas och andra tunga poster.

Men om du tycker att du behöver skriva in i ett kontrakt tex hur grimman ska hänga, vilka ridvägar som inte får ridas eller hur stallgången sopas (rena exempel) så har du nog inte så mycket förtroende för medryttaren i grunden. Sånt är ju bagateller i det stora hela och måste sånt styras via kontrakt så har man antignen en usel och okunnig medis eller så är man själv totalt omöjlig att ha att göra med.

Själv hade jag aldrig vågat vara medis till en häst där småsaker står på print i ett kontrakt och där jag kan hållas ansvarig om en skitsak dyker upp. Det kanske inte ens är gjort med vilje... :crazy: Det är ju isf bara att hoppas att ägaren skulle tro mig om hästen hoppat över en bäck när jag försökt den få att kliva över. Risken med för mycket regler är att medis döljer saker för dig som råkat hända för hon är rädd att bli tillsagd eller bli av med hästen. Eftersom hästen är din älskling så är du noga. Men om medis får känna glädje och ansvar så kommer hästen säkert att bli hennes älskling med och då kommer hon att göra sitt yttersta för att den ska få det bra.

Som jag skrev förut så för mig genom åren så är erfarenheten att personkemin mellan både människorna och med medis och hästen + ansvarfull medis+ förtorende+ ridkunskapen som krävs för hästen= vinnande konsept.

Känns det rätt i maggropen med den tjejen som du har träffat så kör på henne och köp ett färdigt kontrakt så ser du vad som "anses" vara brukligt att ta med. Några punkter kan du ju lägga till men gör det gärna i en diskussion med medisen så hon förstår dina känslor och syn på varför de punkterna är viktiga för dig och hästen. Glöm inte att en bra medis är guld värd och att hon även har rätt att få ställa krav och önskemål på dig. Eftersom du gör detta p.g.a du behöver henne ( inte p.g.a rent välgörenhet i alla fal) så har hon också rätt att få något att säga till om.

Jag tror du kommer att fixa detta. Det brukar bara behövas en liten period där man får lära sig att klippa navelsträngen lite till sin pålle ;) Så var det för mig i alla fall. Gör som jag, bit dig i knogen över småsakerna och rätta till den där grimman när hon har lämnat stallet :D

Åter igen Lycka till Voff
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

+ Lobelia.

Jag skrev ju just: "Jag är väldigt (minst sagt) petig med precis allt från hur man hänger upp grimman (yes, jag visade henne och men sa att hon inte behöver vara lika petig som jag ;)), till vilken inställning man har till ridning/träning. Jag hade velat (och tänker nog oxå) skriva x antal A4 om det praktiska men det är ju inte rimligt (eller ens nödvändigt) att skriva kontrakt på hur man hänger upp grimman liksom :angel: Utan det är ju mer som ett stöd för hennes del så hon vet vad hästen är van vid, hur utrustningen sköts och används osv osv."

Själv hade jag inte velat bli lämnad i ett stall där jag vet att stall/hästägaren är väldigt noggrann utan att ha på det klara vad som önskas. Sedan känner man ju lite av vad som är viktigt eller inte, jag har ju inte direkt tänk lämna henne helt ensam nu när hon ridit en gång, vilket jag oxå skrev. Vi kommer rida ihop flera gånger samt att hon kommer få rida ihop med mor min i början och sedan kommer morsan alltid vara hemma när hon är där och de ses säkert minst en gång/gång sas (eftersom min mor jobbar natt och hästarna rids i samband med fodring som mor sköter - inte pga extremt kontrollbehov om ni tror det ;)).

Jag tror ni övertolkade min petighet lite, JAG är petig men hon behöver inte vara lika petig, det är jag noga med att påpeka oxå. Men självklarheter som att skölja bettet ordentligt tex är jag ju noga med att säga att det är viktigt. Borsta benskydden behöver hon inte göra om de inte är grus/sandiga även m jag gör det varje gång (min mor gör det inte tex). :)
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Ok då förstår jag nog. Det är mer en skötselmanual än ett kontrakt du menar eller? För med kontrakt så skriver man ju under vad man förbinder sig till och kan ställas till svars för. Du verkar mer prata om tipps. Har jag förståt rätt?

Sen verkar det som du kommer att "skola in" henne på både stall, sysslor och häst samt att din mamma finns där som stöd senare så då kommer det nog inte att vara några problem. Men ett riktigt kontrakt gällande ansvar och olycksfall är ändå ingen dum idé för er bådas skull.

( föresten blir så nyfiken.....hur hänger du upp grimman? Trodde det bara fanns ett sätt, i nackstycket ;) )
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Flera A4 sidor är inget vidare i minst två avseende, det är för mycket information så det är lätt att missa det som verkligen är viktigt för dig och dessutom är det avskräckande. Den som verkligen vill göra rätt lär få ångest. Skriv det som är viktigast på max ett A4 (sedan kan du skriva en 100 sidig uppsats om din älskling som nattlektyr men inte för att ge förhållningsregler.

Kontrakt är bra men troligen inte så effektivt om det verkligen blir en tvist, det rör sig om så små summor och vanligen ord emot ord, däremot är de utmärkta för att spalta upp vad man kommit överens om.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Jag tror ni övertolkade min petighet lite, JAG är petig men hon behöver inte vara lika petig, det är jag noga med att påpeka oxå.

Men i o m att du t om har åsikter om hur grimman ska hängas upp:eek: så har du ju redan talat om hur du är och det skapar troligen ångest hos en seriös person, en mindre seriös skulle nicka glatt och sen tänka "det gör jag som jag vill med sen";)

Helt ärligt tycker jag inte du ska ha någon medryttare om du behöver flera sidor anvisningar.
Jag är också och har varit extra noga med vissa hästar som stått mej närmast, (eller alla hästar, men lite extra nojig) så jag har ingen medryttare och har inte haft på såna hästar. En av dem lämnade jag en kort period på foder, då hade vi kontrakt och då visste jag att den personen var om möjligt ännu mer mån om hästen och det räckte för mej.

Att skriva ner långa listor leder bara till att medryttaren tycker att det är jobbigt och att DU är jobbig, ingen bra start....
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Typ. Fast jag är ju mest ute efter om man ska ha kontrakt och vad som ska stå i det, precis som du skriver ang kontrakt. En "skötselmanual" skulle ju inte på något vis vara gällande som ett kontrakt :)

Haha, jag hänger upp den i nackstycket men rakt och med grimskaftet jämnt upplindat :D
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Jag är nog skadad av min utbildning, på ett A4 får man inte in så mycket om man styckeindelar ;) Även om "flera A4" nog snarare speglade min känsla när jag ägnade en tanke åt hur mycket jag har rutiner på att göra.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Det är knappast några oöverkomliga åsikter om att utrustningen ska hängas upp ordentligt, och för de flesta nog rätt självklart tror jag :)
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Det är knappast några oöverkomliga åsikter om att utrustningen ska hängas upp ordentligt, och för de flesta nog rätt självklart tror jag :)

Jo det är så självklart att om någon kommer på tanken att skriva en instruktion eller nämna att de är noggranna med hur den hängs upp så blir man fundersam.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Fast jag har sett många som inte gör det. Jag tycker det är självklart men uppenbarligen gör inte alla det.

kl och kommentar på mig själv typ

Jag tycker det är bra mycket bättre att vara ärlig från början och säga att jag är petig, så här har jag det och du behöver inte vara lika petig som jag med x, x och x men detta y tycker jag är viktigt. Istället för att endast kommentera det absolut nödvändiga (som att spänna gjorden försiktigt eftersom han varit/är väldigt känslig med det) och sedan i efterhand komma och vilja ändra på x antal saker man inte är nöjd med men som den stackars medryttaren inte har en aning om att det ens var önskat eftersom man inte sagt något. I alla fall hade jag känt mig mer kontrollerad då om någon kom i efterhand och ville ändra. Det är nog lite så jag tänker, utefter egna erfarenheter från andra stall ;)
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Men varför förutsätta att din tilltänkta medryttare är slarvig? En allmän kommentar om att lämna stallet och utrustningen i samma skick som när man kommer eller påtala att du vill ha snyggt borde räcka. Normalt ordningssinne är rimligt att kräva men knappast att folk ska vara extrema pedanter. Jag hade känt mig bra irriterad om någon förutsatte att jag inte hade för avsikt att hänga tillbaks utrustningen.
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Haha, jag hänger upp den i nackstycket men rakt och med grimskaftet jämnt upplindat :D

Hur hänger man annars upp en grimma? :angel: Eller du hör till kategorin som får spunk om ena grimskaftsänden råkar hänga 1 dm längre ner än andra?


I övrigt tror jag det räcker att göra som Lobelia föreslår. Säg att stall och utrustning ska lämnas i samma skick och ordning som när h*n kom dit. Utgå ifrån att människan är ordningsam, sen kan du alltid påpeka eventuella missar senare. Min senaste medryttare lämnade knappt några spår efter sig alls, för ett otränat öga såg det ut som att hon inte varit i stallet efter mig över huvud taget. :D
 
Sv: Medryttare - kontrakt?

Hur hänger man annars upp en grimma? :angel: Eller du hör till kategorin som får spunk om ena grimskaftsänden råkar hänga 1 dm längre ner än andra?


I övrigt tror jag det räcker att göra som Lobelia föreslår. Säg att stall och utrustning ska lämnas i samma skick och ordning som när h*n kom dit. Utgå ifrån att människan är ordningsam, sen kan du alltid påpeka eventuella missar senare. Min senaste medryttare lämnade knappt några spår efter sig alls, för ett otränat öga såg det ut som att hon inte varit i stallet efter mig över huvud taget. :D

:rofl:

På snedden men det jättelånga grimskaftet virat i några små varv och änden släpandes :angel:

Skämt o sido, jag tror inte det kommer bli några problem alls men jag vill att medryttaren ska få veta hur jag tänker redan från början. Sedan är det upp till henne hur pedantisk hon vill vara, vilket jag oxå sa, x antal gånger och jag tror budskapet gick fram faktiskt ;)

Det där ovan var nog delvis ett svar till Lobelia oxå om jag tänker efter. Det har inte direkt med att förutsätta slarvighet att göra utan om rutinerna man är van vid. Det är många (rättare sagt jag kan inte säga någon på rak arm jag VET alltid gör det) som inte borstar av benskydden och schabraket efter varje användning tex, det handlar inte riktigt om slarvighet tycker inte jag utan vad man prioriterar.

Om ni hakat upp er på den milslånga "skötselmanualen" (som fortfarande är fiktiv) så skulle den inte gälla hur grimman hängs upp utan snarare om vilka skydd som används till vardags, hur hårt nosgrimman sitter, hur gjorden späns, vilka fodringstider som gäller osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 300
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp