Medryttare och mockning

SkorpSmulan

Trådstartare
Om du skulle vara medryttare till en häst som går på lösdrift i en hage med en annan häst.
Samma ägare till båda hästarna. Hästägaren behöver ibland vara helt ledig från stallet då medryttaren är där.

Stallägaren, inte samma person som hästägaren, vill att hagen ska mockas varje dag.
Hur tänker du som medryttare här?
 
Jag brukar mocka en skottkärra ur hagen min medryttarhäst går i när jag är där och det inte är kolsvart eller allt bajs är fruset. På mina dagar så är jag ju ställföreträdande hästägare. Om hagmockning är en del av ägarens upplägg så är det ditt jobb på dina dagar.
 
Medryttaren är ansvarig för hästen den dag som hästägaren inte är där. Finns det skötselkrav som ägaren gör på sina dagar så är det medryttaren ansvar den dag medryttaren är ansvarig. Är arbetet orimligt så gå ihop och prata ihop dig med hästägaren och diskutera med stallägaren.
 
Det är väl helt naturligt att man mockar hagen på sin/sina dag/dagar som medryttare om det ska göras varje dag. På mitt stall mockar man också hagen dagligen, jag har ingen medryttare men om jag hade det så skulle det såklart ingå att mocka hagen också precis som alla andra dagliga sysslor.

Det jag tycker befogat att motsätta sig skulle vara om det är uppenbart att hästägaren är lat eller slarvar och inte mockat hagen dagen innan medryttare kommer eller på sina dagar alls för att medryttaren måste mocka hagen.

Är man medryttare på en häst som går i hage med andra hästar med olika ägare hade jag också förutsatt att man roterar veckor eller på annat sätt delar upp vem som har ansvaret för att mocka hagen när, då kanske det inte alltid ska infalla på medryttarens dag beroende på mockningsupplägg. I ditt fall är du medryttare vad jag förstår på en häst men förutsätts mocka för två på din dag, det är ju svårt att veta vilka bajshögar som tillhör en häst så där kanske det är befogat att göra som ovannämnt att mocka ett lass, eller mer praktiskt om du är ok med att mocka för två negotiera en reduktion i vad du betalar som medryttare eftersom du gör ett merjobb i att mocka för ägarens andra häst, men det finns ju inget rätt eller fel i vad de begär, du är fri att hitta en annan medryttarhäst om upplägget med denna ägaren inte passar dig osv.
 
Senast ändrad:
Det låter helt rimligt att medryttaren mockar, sålänge det är en rimlig arbetsbörda. Sen kan man ju komma överens om vad som helst, men personligen hade jag tyckt att det vore rimligt om sålänge det inte handlar om jobb som tar jättelång tid eller är oerhört tungt.
 
Om du skulle vara medryttare till en häst som går på lösdrift i en hage med en annan häst.
Samma ägare till båda hästarna. Hästägaren behöver ibland vara helt ledig från stallet då medryttaren är där.

Stallägaren, inte samma person som hästägaren, vill att hagen ska mockas varje dag.
Hur tänker du som medryttare här?

Nu har jag aldrig varit medryttare själv men jag har haft en medryttare som hjälpte till med mockningen de dagar hon var i stallet. Ibland hände det att vi båda två var på plats och då hjälptes vi åt.
 
Jag hade naturligtvis mockat hagen på mina dagar. Men jag hade förväntat mig en reduktion i månadskostnaden eftersom jag även mockar åt den häst som inte är min medryttarhäst. Alt. att jag mockar en full skottkärra med bajs per dag som jag har medryttarhästen men det är om jag upplevde att hästägaren inte mockade ordentligt på sina dagar. Då kan jag ändå känna att jag gjort min del.
 
Jag antar att de två hästägarna delar lika på mockningsdagarna.

Jag har lösdrift hemma. Mockar man inte varje dag blir det ganska drygt med jobb de dagar man mockar, men det kan funka med varannan om man hellre tar flera kärror på en dag. Hade jag en medryttare skulle mockning absolut ingå.

Jag och min inhyrda har delat upp det så att vi har varannan "jourvecka". Jouren är packa hö, skrubba och fylla vattenkar, och mocka. Prio ett är att ligghallen ska vara mockad, prio två grusytan, prio tre resten.

Vintertid är hagen såklart svår att mocka, vi har en barkspade för det frusna men "område 3" är ok att lämna. Däremot så går jag och tar ligghallen varje kväll, även på hennes vecka. Fruset bajs är så oskönt för hästarna att ligga på.

Sammanfattning: givetvis ska medryttare mocka lösdrift, dom hade ju mockat boxen om det var boxdrift.
 
Jag hade mockat ur en skottkärra på mina dagar såvida det inte var helt fastfruset. Sen måste såklart ägaren vara tydlig med vad som gäller redan när man blir medryttare vad som ingår i skötseln av hästen. Hade det ingått att mocka hela hagen hade jag ju fått ta ställning till om jag ville det redan innan jag tackade ja till att bli medryttare.

Har inte ägaren varit tydlig med detta så är det ju risk för missförstånd. Även om jag själv alltid frågat vad som ingår för sysslor när jag varit medryttare så är det inte alla som tänker så och då kan det ju lätt bli onödig irritation. Mycket går att undvika med bra och tydlig kommunikation mellan ägare och medryttare.
 
Jag hade mockat ur en skottkärra på mina dagar såvida det inte var helt fastfruset. Sen måste såklart ägaren vara tydlig med vad som gäller redan när man blir medryttare vad som ingår i skötseln av hästen. Hade det ingått att mocka hela hagen hade jag ju fått ta ställning till om jag ville det redan innan jag tackade ja till att bli medryttare.

Har inte ägaren varit tydlig med detta så är det ju risk för missförstånd. Även om jag själv alltid frågat vad som ingår för sysslor när jag varit medryttare så är det inte alla som tänker så och då kan det ju lätt bli onödig irritation. Mycket går att undvika med bra och tydlig kommunikation mellan ägare och medryttare.

Jag håller med. Mocka en skottkärra (eller två) är ok. Minutiöst mockande av hela hagen varje dag jag har hästen hade lett till att jag inte hann rida så då hade jag fått tacka nej.
 
Om du skulle vara medryttare till en häst som går på lösdrift i en hage med en annan häst.
Samma ägare till båda hästarna. Hästägaren behöver ibland vara helt ledig från stallet då medryttaren är där.

Stallägaren, inte samma person som hästägaren, vill att hagen ska mockas varje dag.
Hur tänker du som medryttare här?
Det står ibland, alltså mockar inte medryttaren jämt? Vad var avtalat från början, att medryttaren inte behövde mocka?

För mig hade det såklart varit självklart om det handlade om rimliga delar att mocka. Men var det inte uttalat från början måste man såklart prata om vad som förväntas och ifall det känns ok. Beror ju på förutsättningarna för både medryttaren och hur det sett ut från början.
 
Om jag var medryttaren i detta fallet hade jag mockat varje gång jag är i stallet, tänker att även de tråkiga sysslorna ingår när man har hand om en häst.
Tycker dock inte man ska behöva mocka tills det är skinande rent, speciellt med tanke på att det var två hästar i hagen. Men 2 kärror kan man gott och väl mocka.
 
Jag tänker att det inte är en naturlag att en medryttare bara gör exakt de sysslor som är direkt kopplade till ens medryttarhäst, utan att det handlar om man som medryttare tycker det upplägg som erbjuds av hästägaren känns ok eller inte.

Jag har två hästar, varav ena hästen har medryttare. I det upplägg som jag erbjuder så får medryttare på sina dagar tex packa höpåsar åt båda mina hästar. Vad gäller mockning så var dealen i stallet i somras att vi som hade två hästar mockade en skottkärra om dagen i hagen, de med en häst mockade en skottkärra varannan dag. Min medryttare fick mocka en skottkärra på sina dagar, och så mockade jag en skottkärra på mina dagar.

Alltså, vad gäller frågan i inlägget så hade jag inte hakat upp mig på att jag mockar åt en häst till ibland utan mer om jag tycker upplägget i övrigt är värd arbetsinsatsen.
 
Jag tänker som många andra att medryttaren är stand-in för hästägaren och ska utföra samma uppgifter som hästägaren annars skulle ha gjort om inget annat är speciellt överenskommet. Att hästarna går på lösdrift innebär inte att man kan strunta i att mocka.
 
Vi har en medryttare i stallet. I hennes Arbetsuppgifter ingår det att mocka för 6 hästar i 3 hagar / lösdrift på hennes medryttardag. Man har ju medryttare för att få avlastning. Sen är det upp till hästägare att bestämma vad som skall göras.
Att ha en medryttare som endast vill rida och inte utföras någon syssla hade jag inte anlitat.
 
Jag har varit medryttare på en häst vars ägare ägde två hästar (ibland red jag även den andra hästen). Jag skötte allt åt båda hästarna när jag var där. Jag avlastade ägaren till 100% mina dagar och jag betalade ingenting.

Hade jag varit i din situation och inte betalat något hade jag inte haft några problem att mocka åt båda.

Hade jag betalat och det framgått från början att jag skulle ta hand om båda hästarna hade jag inte haft några problem att mocka åt båda.

Hade jag betalat och det ursprungligen bara gällt ena hästen, eller ja, att ursprungsidéen inte längre överrensstämmer med verkligheten helt enkelt, så hade jag kanske frågat om reducerad kostnad och/eller mindre pyssel med den andra hästen. Hade nog iofs varit för feg för att lyfta frågan 😅
 
Det är jag som är hästägaren och medryttaren har vetat från start att det ingår mockning av hagen. Hon började för ett år sedan.
Hon har ridit gratis två gånger i veckan och fått träna med hästen och ridlektioner gratis.
Båda hästarna i hagen är mina men medryttaren rider bara den ena.
Däremot var det bara en stor häst i hagen och en shettis när hon började då mockade hon till dom och gjorde mat och gav mat osv men i somras tog jag hem min andra stora häst som varit ute på foder och hon har nu uttryckt till min andra medryttare att det finns missnöje om att mocka till båda, hon har inte sagt något till mig men när jag fick höra det började jag fundera på om det var orimligt av mig att anta att hon fortsätter mocka hela hagen på sina dagar om jag inte orkar vara där.
Lämnar hon halva mockningen så blir det för mycket till mig dagen efter så jag inte orkar rida exempelvis.
(Jag har en hjärntumör och har kronisk värk i kroppen mm så det är inte lathet, jag behöver ibland vara ledig från stallet dom dagarna som hon har "sin" häst för återhämtning)
Vissa av hennes dagar är jag där med den andra hästen och då hjälps vi ju åt.
Stallägaren är noga med hagen ska vara ren och då hagen är ganska liten så håller jag med men det är ju en del jobb det är det.

Det är väl helt naturligt att man mockar hagen på sin/sina dag/dagar som medryttare om det ska göras varje dag. På mitt stall mockar man också hagen dagligen, jag har ingen medryttare men om jag hade det så skulle det såklart ingå att mocka hagen också precis som alla andra dagliga sysslor.

Det jag tycker befogat att motsätta sig skulle vara om det är uppenbart att hästägaren är lat eller slarvar och inte mockat hagen dagen innan medryttare kommer eller på sina dagar alls för att medryttaren måste mocka hagen.

Är man medryttare på en häst som går i hage med andra hästar med olika ägare hade jag också förutsatt att man roterar veckor eller på annat sätt delar upp vem som har ansvaret för att mocka hagen när, då kanske det inte alltid ska infalla på medryttarens dag beroende på mockningsupplägg. I ditt fall är du medryttare vad jag förstår på en häst men förutsätts mocka för två på din dag, det är ju svårt att veta vilka bajshögar som tillhör en häst så där kanske det är befogat att göra som ovannämnt att mocka ett lass, eller mer praktiskt om du är ok med att mocka för två negotiera en reduktion i vad du betalar som medryttare eftersom du gör ett merjobb i att mocka för ägarens andra häst, men det finns ju inget rätt eller fel i vad de begär, du är fri att hitta en annan medryttarhäst om upplägget med denna ägaren inte passar dig osv.

Jag hade naturligtvis mockat hagen på mina dagar. Men jag hade förväntat mig en reduktion i månadskostnaden eftersom jag även mockar åt den häst som inte är min medryttarhäst. Alt. att jag mockar en full skottkärra med bajs per dag som jag har medryttarhästen men det är om jag upplevde att hästägaren inte mockade ordentligt på sina dagar. Då kan jag ändå känna att jag gjort min del.

Jag hade mockat ur en skottkärra på mina dagar såvida det inte var helt fastfruset. Sen måste såklart ägaren vara tydlig med vad som gäller redan när man blir medryttare vad som ingår i skötseln av hästen. Hade det ingått att mocka hela hagen hade jag ju fått ta ställning till om jag ville det redan innan jag tackade ja till att bli medryttare.

Har inte ägaren varit tydlig med detta så är det ju risk för missförstånd. Även om jag själv alltid frågat vad som ingår för sysslor när jag varit medryttare så är det inte alla som tänker så och då kan det ju lätt bli onödig irritation. Mycket går att undvika med bra och tydlig kommunikation mellan ägare och medryttare.

Det står ibland, alltså mockar inte medryttaren jämt? Vad var avtalat från början, att medryttaren inte behövde mocka?

För mig hade det såklart varit självklart om det handlade om rimliga delar att mocka. Men var det inte uttalat från början måste man såklart prata om vad som förväntas och ifall det känns ok. Beror ju på förutsättningarna för både medryttaren och hur det sett ut från början.
 
Det är jag som är hästägaren och medryttaren har vetat från start att det ingår mockning av hagen. Hon började för ett år sedan.
Hon har ridit gratis två gånger i veckan och fått träna med hästen och ridlektioner gratis.
Båda hästarna i hagen är mina men medryttaren rider bara den ena.
Däremot var det bara en stor häst i hagen och en shettis när hon började då mockade hon till dom och gjorde mat och gav mat osv men i somras tog jag hem min andra stora häst som varit ute på foder och hon har nu uttryckt till min andra medryttare att det finns missnöje om att mocka till båda, hon har inte sagt något till mig men när jag fick höra det började jag fundera på om det var orimligt av mig att anta att hon fortsätter mocka hela hagen på sina dagar om jag inte orkar vara där.
Lämnar hon halva mockningen så blir det för mycket till mig dagen efter så jag inte orkar rida exempelvis.
(Jag har en hjärntumör och har kronisk värk i kroppen mm så det är inte lathet, jag behöver ibland vara ledig från stallet dom dagarna som hon har "sin" häst för återhämtning)
Vissa av hennes dagar är jag där med den andra hästen och då hjälps vi ju åt.
Stallägaren är noga med hagen ska vara ren och då hagen är ganska liten så håller jag med men det är ju en del jobb det är det.

Hur lång tid tar det för dig att mocka så att stallägaren blir nöjd?

Egentligen kan jag tycka att eftersom hon får rida gratis så borde hon acceptera att göra mer jobb än om hon hade betalt för att vara medryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 378
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 683
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp