Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

N

nexa79

Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :)

Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om Medryttare nämner att man vill ha betalt för att någon rider hästen. För mig är det inte riktigt rimligt att den som ska hjälpa någon ska BETALA för att FÅ hjälpa till?!
Dessutom tillkommer ju ofta kostnader i form av resor och klubbens medlemsskap (om man inte redan är medlem där vill säga) och chansen till att kunna använda ev ridhus lär begränsas om man inte har ett anläggnings/ridhuskort eller abonnemang också, vilket inte heller är helt gratis.

För mig så är en MEDRYTTARE en person som ersätter ägaren med allt vad det innebär av fodring, mockning, ridning och skötsel de dagar som man kommer överens om med ägaren. Man har ansvar för hästen dessa dagar, och gör vad ägaren sagt, dvs säger ägaren att nu ska du rida ut i en timme så gör man det, och skulle den be om ett dressyrpass, så frågar man om det är något speciellt man vill träna, eller om det bara ska motioneras, och så genomför man det.
En MEDRYTTARE får inte betalt, men den GER INTE betalt heller, utan det är ett utbyte av tjänster. Hästägaren får någon som den litar på som kan rida och sköta hästen när den behöver avlastning, ungefär som ett dagis tar hand om barnen när man jobbar.
Medryttaren får chansen att rida gratis.


Om man vill ha BETALT för att låta någon annan använda sin häst, då tycker jag att det skulle ingås ett så kallat halvfodervärdsavtal, dvs man kommer överens om att ägaren disponerar sin häst vissa dagar och den andre personen resterande dagar, och under "sina" dagar är halvfodervärden fri att träna, rida ut, eller kanske tom tävla om hästägaren godkänner detta.
Man tar hand om hästen som sin egen dessa dagar, och står i princip för halva kostnaden för hästen. Är tiden delad 50-50 så ska även utgifterna vara det.


Skillnaden är att en halvfodervärd får lite att säga till om, men å andra sidan tycker jag inte att det är mer än rätt, då man ju faktiskt betalat för det.

Det jag inte förstår är hur man kan begära att en MEDRYTTARE som inte har något att säga till om, ska betala för lånet av hästen när den faktiskt gör ägaren en tjänst som ställer upp, även om det är för att få rida lite gratis?

Självfallet är det svårt att som hästägare få det ekonomiska att gå ihop alla gånger, men då kanske man kan erbjuda att låta sin häst gå med på avancerade ridlektioner på ridskolan om man hyr en stallplats i ett ridskolestall, de dagar man nu inte hinner med?
Då kan de flesta ridskolor tänka sig att dra ner på stallplatspriset som tack. En extra häst är alltid välkommen, och säger du vilka grupper som är ok utbildningsmässigt så respekteras det, åtminstone har det gjorts så på alla platser jag sett detta förekomma.

Jag förstår att många kanske inte gärna vill låna ut sin häst till ridskoleverksamhet, och jag respekterar detta. Men jag har också träffat på ett antal människor som stått och slitit sitt hår för de inte vetat hur de ska få ihop pengar till hästens boxplats och skoning, och inte ens har varit medvetna om att man ibland KAN minska sin kostnad på det sättet, DÄRFÖR nämner jag det.

Men för att sammanfatta.. Jag tycker att medrytteri bör vara gratis, och mera "slaviskt" dvs den som hjälper till har ingen talan om vad för slags ridning den ska utföra, medan någon som får betala för ridning ska få rättigheter och kallas för halvfodervärd (eller delfodervärd) i proportion till vad den betalar. För rättvisans skull.
Åsikter?

Mvh
Jessica
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Tror isf tråden togs bort för att det redan finns femti tusen såna här trådar känns det som. Och ingen kan nånsin enas...

Men grejen är: Du som svarar på en annons där någon vill ha betalande medryttare godkänner ju att betala, annars hade du inte svarat på den.
Vill man INTE betala letar man efter de som INTE vill ha betalt.
Annars: köp egen häst!
Eller vänta, köp min häst o sen kan jag bli medryttare, för då blir det ju gratis för mig! ;)

Ursäkta, men jag är så trött på dessa trådar och är dessutom sjuk o eländig.

Men det är kontentan av hela ämnet tycker jag. Är du villig att betala: svara på annons som vill ha betalt, vill du inte betala, leta vidare.
Det är faktiskt inte bara medryttaren som gör ryttaren en tjänst utan man förutsätter ju att medryttaren svarar för att den vill utöva sitt intresse: rida och pyssla med häst. Vill man ha betalt söker man väl jobb som stallskötare, beridare eller dylikt?
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Det är frivilligt att vara medryttare. Gillar man inte det kan man ju för allt i världen köpa egen häst.

Jag undrar varför en hästägare ska betala för att du ska få utföra din hobby?
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Håller med.
Vill man bli gratis medryttare så svarar man bara på gratis annonser....svårare än så kan det väl inte vara??
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

En sån här tråd kommer upp minst en gång i månaden...

Det är en fri marknad! Den som vill ha betalt tar betalt, den som inte vill gör det inte, och den som vill betala gör det och den som inte vill betala hittar en häst som inte kostar något. Svårare än så är det inte.

Jag har hittills inte tagit betalt av någon men har i gengäld varit strikt med att det är min häst och att det är jag som bestämmer över henne. Skulle någon vilja rida min välutbildade häst för att lära sig av henne skulle jag ta betalt för att hon tillför ryttaren något som man annars får betala för på ridskola.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

För allas information ska jag bara förtydliga att jag VET efter att ha frågat moderatorn, att skälet att tråden togs bort var för jag nämnde min egen hästerfarenhet erfarenhet i ganska detaljerade ordalag, så det ansågs vara lite smygreklam. Jag ber moderatorn om ursäkt och hoppas få ligga kvar med den här tråden.

Självklart är det ett fritt val att söka sig till de som är gratis redan i annonsen, men det finns också de som skriver att de vill ha betalt, men sen när man diskuterar saker som erfarenhet och uppgifter mm, så blir det ändå så att "ok, du tillför min häst något, så jag skiter i att ta betalt av dig" ibland. Likväl som det har hänt att det varit "gratis" annonser som plötsligt ska ha betalt.

Jag har jobbat med hästar professionellt i ca tio år, och jag har upplevelsen att väldigt många MEN INTE ALLA hästägare är osannolikt snikna, skulle det inte vara bättre att ha en medryttare som hjälper dig, även om det är så att du får stå ut med att det är gratis, eller föredrar du att din häst blir understimulerad och inte hinns med? Förvånande många hästmänniskor skulle nog faktiskt hellre låta sin häst stå omotionerad än att låta någon annan rida gratis.

Let's face it, hästsport är dyrt. Särskilt om det är en medelsvensson som utövar det, så känns det i plånboken. Visst förstår jag frågan "varför ska en hästägare betala för att du ska få utöva din hobby?" den är motiverad, men vänd på det. Varför ska jag betala för att din häst ska få vad den behöver i omvårdnad och motion?

Är det inte DU som skaffat en häst, som ska ansvara för att den sköts ordentligt? Är det inte DU som EGENTLIGEN ska rida den varje dag och sköta allt som har med den att göra?

VARFÖR letar man efter medryttare över huvud taget? Jo, ofta för att det inte finns tid att hinna med allt, eftersom varje dygn har sin begränsning vid 24 timmar.
Och väldigt många hästägare är tidsoptimister har jag märkt.. :) Då blir det ibland problem att hinna allt.
Många har då dåligt samvete för att hästen bara får fodras och mockat och inte arbetas som man först tänkt, och man letar efter en skötare eller medryttare.

Men jag tycker att det beror på om medryttaren kan tillföra hästen något (OM ÄGAREN VILL DETTA) i form av viss dressyrträning eller liknande, eller om det är en person som bara vill sitta och softa på en skogsstig, om man ska kunna begära betalning eller ej.
Kräver du av din medryttare att den ska rida på ett speciellt sätt så är det detsamma som att delegera en arbetsuppgift, och då ska man inte behöva betala för att få göra det, utan då tycker jag ägaren ska vara glad så länge vederbörande inte BER att FÅ betalt istället, åtminstone så länge det är en kunnig person som rider din häst. Hur motiverar jag det?
Eftersom att ägaren själv EGENTLIGEN är den som skulle gjort det, men lämnar över ansvaret för sitt jobb på någon annan.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jag har aldrig förstått varför jag som hästägare ska ta betalt från någon om jag behöver hjälp vissa dagar i veckan. Det är mitt ansvar som hästägare att hästen ska motioneras och skötas - hinner inte jag med det så skulle jag bli överlycklig att någon vill hjälpa mig med det. Jag har även ridit många hästar men aldrig behövt betala någonting mer än om jag skulle vilja åka och träna eller tävla då det aldrig varit i intresse hos hästägaren. Men å andra sidan om jag nu har velat att åka och tävla/träna så är det för min skull och inte deras skull. Men så kommer jag från en liten håla och man rider varandras hästar i grannskapet. Ingen rynkar på näsan och vill ha betalt då det är dom som frågar om JAG kan hjälpa till. Men vad jag har hört och sett är det väldigt ovanligt...
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Först så måste jag säga att jag tycker att du är oerhört tjatig.
Du drar din egen förträfflighet varv på varv och hur bra du skulle vara för andras hästar.

skulle det inte vara bättre att ha en medryttare som hjälper dig, även om det är så att du får stå ut med att det är gratis, eller föredrar du att din häst blir understimulerad och inte hinns med?
En understimulerad häst är en arbetsvillig häst.
Så där finns inget problem egentligen.
Du sätter ett för stort värde vid att hästar måste ridas varje dag.
Det behövs inte om hästen lever i en bra och naturlig miljö.

Förvånande många hästmänniskor skulle nog faktiskt hellre låta sin häst stå omotionerad än att låta någon annan rida gratis.
Ja för då är grejjorna hela när jag skall ha dem själv.
Rena är de också.
Och inga broddar är felgängade eller trasiga på annat vis.



Varför ska jag betala för att din häst ska få vad den behöver i omvårdnad och motion?
Därför att hästen egentligen inte behöver dig.

Är det inte DU som skaffat en häst, som ska ansvara för att den sköts ordentligt? Är det inte DU som EGENTLIGEN ska rida den varje dag och sköta allt som har med den att göra?
Hästar mår bäst av att arbeta bara varannan dag.
Så det behövs inte alls ridas varje dag.


Men jag tycker att det beror på om medryttaren kan tillföra hästen något (OM ÄGAREN VILL DETTA) i form av viss dressyrträning eller liknande, eller om det är en person som bara vill sitta och softa på en skogsstig, om man ska kunna begära betalning eller ej.
Nej jag betalar hellre någon för att sitta och softa på en skogsstig.
För då så ställer den i alla fall inte till med något som jag måste reda ut.


Kräver du av din medryttare att den ska rida på ett speciellt sätt så är det detsamma som att delegera en arbetsuppgift, ....
Eller så är det en vara som man säljer.
Skogsridning, dressyrträning eller hoppning.
Nu så är de som rider som jag vill ha det ridet så få att när jag hittar några får de rida gratis.
Efter att ha visat att de kan t.ex. brodda.

Jag är urless på att passa upp på inkompetenta medryttare.
Så om det skall bli gratis måste de först bevisa att de kan.
Och att de inte har sönder några grejjor.
Först efter det så kan jag ta bort kostnaden.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

okej, först av allt så är den här debatten så uttjatad så att man inte borde svara, men nu kunde jag inte låta bli.

alltså, det finns ju tusen varianter av hur det fungerar med medryttare och därför finns det lika många vaianter hur det görs med betalningen. det är väl upp till var och en hur man gör med betalningen, det hela handlar om att det är ett avtal mellan två parter där båda parterna ska känna att de vinner på det.
varför är det så viktig hur det "borde" vara, vad är det du är ute efter? en ny definition av ordet "medryttare"? varför? ska det bara finnas två sätt för hästägare att göra upp ett avtal med en person som vill rida dess häst "antingen betalande delfodervärd med total frihet eller gratis medryttare som gör precis som jag säger". tex jag betalar gärna för att ha stor frihet de dagar jag rider, men jag är inte ett dugg sugen på allt det ansvar det innebär att vara delfodervärd. andra vill göra på andra sätt och det är ingenting som jag tänker låta mig uppröras av.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Nej jag betalar hellre någon för att sitta och softa på en skogsstig.
För då så ställer den i alla fall inte till med något som jag måste reda ut.

Det verkar som du BARA har dåliga erfarenheter av dina medryttare, jag lider med dig, det är inte lätt att hitta någon som passar BÅDE hästen och ryttaren.


Jag är urless på att passa upp på inkompetenta medryttare.
Så om det skall bli gratis måste de först bevisa att de kan.
Och att de inte har sönder några grejjor.
Först efter det så kan jag ta bort kostnaden.

Jag ser även här att du har oerhört dålig tur med dina medryttare, om de har sönder grejor för dig och är inkompetenta.

Jag är ledsen om du upplever mig som tjatig, men det står dig fritt att ignorera mina trådar, och generalisera gärna men eftersom du inte känner mig så tycker jag inte att du ska tala om att jag anser mig vara så förträfflig för hästar osv, det har jag nämligen aldrig sagt eller ens antytt, jag menar i GENERELLA drag att hästar BRUKAR vilja ha rutiner i sin skötsel och ridning och det vanligaste ÄR att man rider nästintill varje dag, eftersom de flesta av hästarna i det här landet inte är ute så många timmar i tillräckligt stora hagar för att de ska rasta sig själva, även om det självklart finns de som har den turen med. Jag gissar att din eller dina hästar är några av dessa, eftersom du verkar tycka att allt jag skriver är så otroligt fel.

Men det är fortfarande intressant med åsikter, även dina, jag lär mig mer och mer om både hästar och hästmänniskor genom att läsa här. Jag har sett/hört en hel del IRL som hästmänniskor sagt och gjort, vissa idiotier är inte ens värda mödan att upprepa, men uppenbarligen finns många åsikter och erfarenheter även här, så det är jätteintressant. Tur att jag kan behärska mitt humör bara, för ibland blir jag rätt arg, och även du verkar det som..
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Precis som jag ville svara, men tyvärr orkade jag inte!

:bow:
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

En tanke bara angående din situation:

Om du nu är i stallet hos din medryttarhäst, du har precis kommit dit och har inte hunnit göra något än. Det är ridning, mockning och middagsfodring av hästarna kvar att göra. Då ringer de från dagis och säger att ditt barn är sjukt och att du måste komma omedelbart. Det tar ca 3 tim att fixa det som ska göras i stallet, och du får inte tag på någon annan av hästägarna. Vad gör du då? Åker du direkt och lämnar stalljobbet ogjort? Eller väntar du med att åka till dagis och gör klart i stallet först?

Vad händer om du är klar i stallet, ska precis ge dig av, och så märker du att din medryttarhäst plötsligt får rejäla koliksymptom. Du är ensam i stallet. Och ditt barn ska hämtas på dagis om en halvtimme. Vad gör du?
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Hjälpryttare var ett bra ord :)
Nej, jag är inte ute efter en ny definition..

Jag undrar bara *hur ska jag formulera det här så jag inte gör smygreklam?*

JAG personligen som är en rätt rutinerad ryttare, känner att jag inte får ut så mkt av att rida på ridskola, och det jag får ut är det inte värt med dagens priser. Iallafall inte om jag inte ska rida privat. Vilket jag gör då och då, ska jag väl tillägga.

Om jag vill ha en häst men INTE vill vara fodervärd, och INTE jobba med ett klockrent uppdrag typ "rid in min häst och träna den så den kan gå L:b hopp och dressyr så vi har en grund" för att jag gjort det såpass mycket via mina hästjobb att jag gärna sätter mig på en "färdig" häst, men som ändå har lite egen vilja och inte går på autopilot jämt..
Och
Om jag INTE har ekonomin att skaffa en egen häst eller foderhäst (i princip samma kostnader iallafall de löpande..) HUR ska jag då lösa det? Jo, medryttarhäst kan vara ett alternativ. Så jag kollar, men alla vill ha betalt. När jag frågar vad det beror på får jag till svar att jag betalar för att få utöva min hobby.
Men ursäkta, en hobby är det inte för mig, eftersom jag inte får ut mycket av att rida vanliga lektioner. Då hade jag gjort det, för det HAR jag råd med.
Jag vill dessutom ha lite samhörighet med någon häst, inte hoppa mellan 30 olika. Även om det på sitt vis är lärorikt, och kan vara skoj det med då o då.
Men ok, nu har jag insett, de flesta tycker jag är korkad som inte bara letar efter annonser där det är gratis, och skulle jag ändå söka de med kostnad så får jag väl skylla mig själv. *skrattar*
Nå, jag har som sagt en häst att rida, och jag får se om det blir fler med tiden. Annars klarar jag mig, personligen. Jag ville bara veta vad ni andra tyckte om saker.
Kommer att fortsätta svara och kolla i tråden, dock.
Tack för er tid!
Jessica
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Hypotetiska situationer är intressanta.
För den som tycker att jag har ett knepigt synsätt så kan jag säga att min son HAR redan tillsyn, men det har inte hästen, och eftersom min sambo kommer hem innan dagis stänger så är det som regel okej att han stannar kvar där, de har vilorum och väldigt få barn per avdelning, det betalar vi faktiskt extra för, så jag skulle lugnt invänta att hästen fick vård eller göra klart det viktigaste först som fodring mockning och visitation, sen skulle jag åka o hämta min son o invänta min sambo och återvända till hästen och rida och göra klart. Inget värre än så, grejen när jag inte vill jobba med hästar är att risken då finns att det häner ofta, eftersom man har ett annat ansvar som anställd med många hästar att sköta om. Som medryttare e d så har du EN häst att tänka på, medan du kanske har 5-30 hästar som kan få det om du jobbar med dem. Det säger sig självt att det inte händer tillnärmelsevis lika ofta när du ansvarar för bara en häst..
Dagiset tycker det är ok att vänta så länge de vet att någon kommer snarast. Jag skulle självklart ringa o rådgöra med min sambo hur vi ska få hem min son fortast, det beror på var stallet ligger osv. Men det är inte något jag oroar mig för speciellt, så länge jag inte har en massa hästar att sköta om.
Mvh
Jessica
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Det jag tänker på är att det är lika mycket ansvar, eller snarare mer, när man har en egen häst, jämfört när man jobbar. Är man anställd, så finns det oftast back-up i form av vikarier, chef, stallägare etc. Är det en riktig akutsituation med barnet, så brukar det gå att lösa.

Är du medryttare, på det sättet att du HJÄLPER någon med en häst, så är det oftast för att ägaren inte har något annat alternativ, han/hon kan inte komma ifrån. Därför finns det ingen annan som kan fixa det när det blir en akutsituation med barnet. Är man medhjälpare i t ex ett kollektivstall, så kanske det innebär att man har middagsfodring och in/utsläpp av inte bara sin egen häst utan också av resten av hästarna i stallet. Då fungerar det inte bara att åka, och lämna hästarna utan foder, även om man kommer tillbaka 3-4 timmar senare. Och om din medryttarhäst blir koliksjuk, och ägaren är bortrest i jobbet 40 mil bort, då kan det bli fråga om att tillbringa både kvällen och natten i stallet...

Allt, under förutsättning att du ser medryttare som en HJÄLP för hästägaren, som hon inte kan undvara.

Jag ser det inte på det sättet. Mina medryttare slipper de ansvaret, och det är det de får betala för. Händer det något, så fixar jag det. Har du egen häst eller foderhäst står du där och får ta både tid och kostnad när något händer. Som medryttare kan det vara värt att betala en slant för att slippa de bekymren. Men det är olika hur man ser det och hur man definierar det.
De medryttare jag har haft som inte har betalat något har varit såna som kunnat ställa upp i alla lägen när jag själv inte kunnat. Är man så bunden så att man inte kan jobba med hästar av den anledningen, så är man också för bunden för att vara en sådan "gratis" medryttare, enligt mitt sätt att se.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jo, jag kan förstå tankegången. Men samtidigt, i så fall kan man väl inte arbeta borta nästan när man har barn heller?

Jag har själv en dotter, och som alla vet som läst lite av mina trådar är hon hela min värld. :love: Men trots det jobbar jag 7 mil bort. Och min sambo 8 mil på ett annat håll.
Och jag jobbar med barn så det är inte så lätt där heller att bara 'släppa allt' och åka om hon blir sjuk under skoltid. Men det funkar. Vi känner inte heller någon. Och ja, jag grät nästan sist de ringde för att hon blev dålig, jag satt på jobbet med 32 barn och personal borta och jag har INGEN annan att kontakta. Men mina arbetskamrater sa att det är klart du ska åka och det gick fort hem kan jag lova...Tar jag kollektivt så tar det mig 1½ timme hem förutsatt att det går ett passande tåg, annars tar det kanske 2½ timme. Men man kan ju inte förutsätta att barnet blir sjukt varje dag man åker iväg.

Dessutom har jag hästarna 3 mil bort på andra hållet och det funkar tack vare en suverän stallägare. Utan henne skulle jag aldrig klara av att ha hästarna. :bow:
Men för att återkomma till ämnet så förstår jag inte riktigt problemet. Det är upp till hästägaren om de vill ha betalt eller inte. Om du vill rida och tjäna pengar på det kan du väl sätta ut en annons om att du kan ta hästar för utbildning mot en viss summa i månaden? Då får du svar från de som är intresserade av en sådan tjänst och kan välja ut en som verkar intressant? :idea: Bara en tanke :)
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Det verkar som du BARA har dåliga erfarenheter av dina medryttare, jag lider med dig, det är inte lätt att hitta någon som passar BÅDE hästen och ryttaren.
Inte bara.
Men en del nötter har det varit.
De tror att de skall lära hästarna en massa saker och stör på så sätt min utbildning av dem.
Jag vill själv avgöra i vilken ordning och vilken takt mina hästar skall tränas och lära sig saker.
Dock kan man ju föra en dialog.

Vanligast är dock att de flesta vill rida för länge varje gång.
När man nu har gjort sig besväret med att få på utrustningen.

Jag ser även här att du har oerhört dålig tur med dina medryttare, om de har sönder grejor för dig och är inkompetenta.
Jag har höga krav för vad jag anser vara kompetens.
Och en stor hög av trasiga saker.
Gängtappar ligger risigt till.
Liksom sadelgjordar och tyglar.

Jag gissar att din eller dina hästar är några av dessa, eftersom du verkar tycka att allt jag skriver är så otroligt fel.
Ja de går ute hela tiden med sina kompisar.

Tur att jag kan behärska mitt humör bara, för ibland blir jag rätt arg, och även du verkar det som.
Att bli arg när man är medryttare är inte en bra idé.
Som ägare och ytterst ansvarig så har man det privilegiet.

Kanske har jag blivit kräsen vad gäller medryttare efter att ha haft några oerhört duktiga och självgående som i princip roddade runt hela stallet på egen hand.
De var några stycken som kände varandra innan och de samarbetade mycket bra.
Nu så har de flyttat runt ute i landet och tyvärr försvunnit från mig.
 
Sv: Medryttare och pengar *ny tråd den gamla togs bort*

Jag kan säga såhär, jag tror aldrig att jag har tappat humöret med en häst vare sig på eller runt den, för jag vet att så gott som allt beror på att man själv gjort fel eller utlöst en reaktion. Jag har blivit arg en gång när jag jobbade MED hästar, men då var det inte hästarna i sig som gjorde mig arg, utan hela den ohållbara situationen

Jag var ensam med 37 hästar som skulle skötas bra och varav 27 var ridskolehästar som jag dessutom skulle se till fungerade för lektionerna jag höll. Mannen som drev (driver) den ridskolan är höjden av oseriösa människor i mina ögon, som utnyttjar att man älskar hästar och jag jobbade hårdare där än jag gjort någon annanstans, ändå fick jag tjata mig till "lönen" och hade aldrig ledigt om jag inte sagt till en månad innan, och då max två dagar. Man la på mig mer och mer jobb, allt ifrån skötarmöten och ungdomssektionsansvar till att sopa läktare och rida in hästar som lånats in till ridskolan, bara det faktum att man inte ens provred hästarna till ridskolan och insåg att de inte var lämpliga då de inte var ridna säger väl en del :s
När jag till sist inte gjorde något annat än att jobba mellan 06.00 och 23.30 sju dagar i veckan så sa jag upp mig, och sista dagen så skällde jag ut min så kallade chef efter noter. Jag har pratat med ridsportsförbundet om honom med, men eftersom man har svårt att bevisa saker så kan denna a-tränare fortsätta sin slaveriverksamhet.
DÅ var jag arg. Annars retar jag mest upp mig ett par minuter men säger inte så mycket det går ju ofta över.

Angående dina medryttare är jag ledsen för din skull att de försvunnit, det är guld värt att veta att man kan lägga ansvar på någon och de faktiskt sköter sig och lever upp till det. Jag har själv upplevt motsatsen t ex när folk lovat att ta hand om stallet när jag hade foderhäst och sen "försov" de sig så jag som kom en timme senare än de skulle varit där fick börja med att fodra och släppa ut hästarna, eftersom jag inte ville att de skulle lida för andras misstag.
Världen kryllar av puckon, dårar och idioter som inte skulle ha djur, när de inte kan ta ansvar, men det är inte mycket man kan göra åt saken. Jag försöker dock att alltid göra mitt bästa och göra rätt för mig, så att ingen annan skulle få lida för mina tillkortakommanden.
Hade jag haft sönder utrustning hade jag för övrigt sett det som SJÄLVKLART att jag är den som ska införskaffa ny, och det ska ske inom 24 timmar, jag har en gång råkat ut för att en kompis till mig som skulle rida min foderhäst när jag var sjuk hade lyckats ha sönder tyglarna, det i sig gjorde mig inte så mycket då jag hade två par till, men det värsta var att hon inte talade om det. Att smita från sitt ansvar var klart värre än själva handlingen (det hände ju inte med flit). Dessutom skämdes hon så mkt att hon nekade och vägrade ersätta mig, behöver jag säga att vi var osams länge?

Så jag har viss inblick i oansvariga människor jag med, på gott och ont..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 396
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp