Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

L

loos

jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)

Mitt "problem" är att ägaren, eller snarare hon som har hästen hos sig (hon har nämligen inte betalt hästen så den är inte hennes egentligen) börjar gå mig på nerverna. Hon är super super noggrann, alltså överdrivet pedant. Jag är också noggrann och gör alltid fint efer mig etc. Skillnaden mellan oss är att jag tänker på hästens bästa i första hand och hon verkar tänka på allt andra, dvs. utrustning, hur gången är sopad mm i första hand.

Hon är aldrig elak eller otrevlig, utan lägger oftast fram det på ett bra sätt, och jag försöker acceptera att hon vill att jag ska använda mig utav 10 olika redskap när jag ska få benskydden fina efter ridning. Det jag dock tycker är konstigt är att de skall sköljas av då de är smutsiga...de har ingen direkt värme i stallet så skydden sätts då på blöta dagen därpå. Är det inte bättre att de är lite lite smutsiga (de används ju) än att ta på blöta benskydd.

En annan grej hon har komenterat är att det suttit fast ett par halmstrån i grepen. Det är hennes stall och hon bestämmer ju så det är ju bara att ta bort vartenda litet strå från greparna innan de ställs tillbaka, annars får man en kommentar nästa gång.

Saker som JAG sagt till om till henne är att jag ville släppa ut hästen när jag ridit utan täcke då det var 10 grader varmt och sol då han var svettig. Det fick jag inte för han skulel bli smutsig. Jaha...och...det är väl bara att borsta honom då. Det är väl värre vara svettig och sen lägga på ett täcke på det och sen gå ut i värmen och bli ännu varmare. Dagen efter när jag kom så var han fortfarande fuktig (då han hade täcket på under natten också).

En dag hade han trampat sig i hagen...har hänt ett par ggr innan (vilket jag också kommenterat). Jag föreslog boots fram då han kanske behövde det då han under vintern var broddad med 4 brodd. Hon sade att han inte brukade trampa sig och han inte behövde det. Nähä...tänkte jag...jag vill ju bara hjälpa till och tänker på hästens bästa. Ialf, den dagen han hade trampat sig sist så uppfattade hon mig fel och trodde att han trampat av en sko och uttryckte sig "nää, inte nu igen..." Jag förklarade och sade att han inte tappat en sko utan att han trampat sig med brodden (förmodligen) och hon bara "jaha, amen det var ju inget". Som om det vore bättre att han gick och skadade sig än att tappa en sko???...

Hästen som jag rider började få skav lite här och där, vilket jag så klart påpekade för henne så att hon kunde fixa helosansalva elr liknande och kanske en tunnel eller annat till gjorden. Då tog hon ut en handkräm med parfym i. Jag påpekade det för henne att jag inte trodde det var så bra för hästen, men hon sade bara att det går säkert bra, jag använde det förut. Jag messade henne under kvällen för att verkligen påpeka det en gång till, men hon svarade inte. Nästa gång jag kom ut till stallet så låg det helosansalva där istället.

Jag skulel kunna fortsätta att skriva om andra grejer också...det tar aldrig slut.

Det känns som om hon vill visa ett bra yttre, i form av välstädat stall och välborstade benskydd etc. för att dölja allt annat som brister.

Jag vill påpeka att jag gör rent benskydd etc noggrant, men jag vill ju inte köra över hästen bästa för att beskydden ska se ut som nya varje gång så att han får ha kalla blöta skydd på sig.

Jag tycker faktiskt synd om hästen ibland då hon faktiskt inte är särskilt bra vad gäller hästens bästa och ridning. Hon rider mkt med tyglarna och är hård i munnen då hon inte har ngn bra balans. Hon skrittar mest också då hon inte vågar rida på eftersom han kan bli lite bestämd och dra iväg eller hoppa åt lite olika håll. För mig är det inga problem nu då jag ridit honom i några månader och lärt känna honom och vet hur han är och hur han "skall" ridas, men hon verkar aldrig komma underfund med det utan skyller på allt annat som t.ex. den kalla vintern och all snö eller fel bett eller oftast bara pga att hästen är galen.

Jag har lust att säga att det skulle kunna bero på dig, att du inte har tillräckligt med kunskap.

Ohh..nu har jag fått ur mig en massa...dock finns det mera....

Tacksam om ngn ville svara eller bara ge mig ngt tips eller kanske varit med om ngt likande!!

Jag tycker som sagt väldigt mycket om den här hästen, han är 20 år men pigg och kry! Jag tycker om henne också, men hon är lite speciell om man säger så.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

men om du nu inte tycker som ägaren och tycker allt är så jobbigt, så tycker jag att du ska byta medryttarhäst. ägaren bestämmer thats it. kan man inte acceptera det så får man ju faktiskt byta häst. vad har du för rätt att klaga på henne? du får ju rida hennes häst och passar inte det så är det ju bara att sluta.
jag tycker inte alltid att mina stallkompisar gör rätt, men jag gnäller inte på dom. finns ingen anledning så länge dom inte missköter sina hästar. det är deras djur.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag förstår vad du menar, och jag vill verkligen inte klaga. Det är ju hon som gör det, men vissa av de saker hon gör är inte väl att missköta hästen, elr?

Ibland kan jag nämligen tycka det :cry:
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag menar; ....men vissa saker hon gör är väl att missköta hästen, elr?
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Det låter som du är missnöjd och nog skulle må bättre av att hitta en annan häst att rida. Stallägaren verkar ju inte särskilt nöjd med dig heller, efter vad det låter som.

Jag blir själv irriterad om folk sätter undan skitiga redskap och slarvar med stallet, men det är inte på bekostnad av hästarna. Man kan faktiskt hålla ordning både på stall och djur, det ena utesluter inte det andra.

Det är väl bara att hitta en annan häst om du inte tycker att hästen sköts på ett sätt du känner att du kan dela.

Att andra gör på sitt sätt är inte att missköta hästen, det finns många bra sätt att sköta saker på, det finns mer än ett sätt som är rätt.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

sköljer alltid mina benskydd när det är smutsigt/lerigt ute.. hellre blöta nästa gång än lortiga som kan ge skavsår..
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Som medryttare har man ju valet att antingen rätta sig efter ägaren, eller leta ny häst, eller köpa egen häst, skaffa medryttare som i sin tur kanske klagar här på en :)

Visst verkar hon skum om det är sant det du skriver, men skumma människor finns i många stall. Och det enklaste är att antingen skita i det eller undvika de människorna helt. Och stämmer hästen 100 % ,så kanske du får svälja en del och koncentrera dej på hästen dina dagar och skita i vad hon gör de andra dagarna.

Vad vinner du på att vi håller med här, om inte ägaren håller med dej. Det är ju hennes häst i slutändan, tyvärr.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Vad har det med saken att göra om hon betalat hästen eller ej? hon har hästen o du är medryttare..och gillar du inte henne så är det ju OK men gnäll inte om hon tycker det är viktigt med rena redskap. Ta seden dit du kommer.

Om nu du tycker det var viktigt med helosan, så varför inte bara köpa dit en själv? Man brukar få tillbaka en sån gest av omtanke.

Om hon mest bara skrittar så kan ju du säkert rida så¨mkt du vill..inte alla som har det så, du kanske har det bättre än du anar. :) Du skriver ju att du gillar hästen och att hon är lite speciell..och tror att de flesta hästägarna har sin ideer om saker o ting, precis som jag. :o (säker du med den dagen du köper egen) Så jag tror inte att gräset är grönare på andra sidan.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

En grej man får acceptera, förutom det faktum att du inte bestämmer över hästen alltså, är att folk har olika syn på vad som är viktigt, eller kanske behöver en stund på sig att smälta informationen för att man inte behövt tänka på det innan.
Exemplet med helosansalvan t ex - klockrent att hon tyckte situationen blev obekväm, att någon talar om för henne hur hon ska sköta hästen - eller kanske bara att hästen inte brukat få såpass skav att det ställt till med problem. Sen skaffade hon ju helosansalva och allt vilket jag tycker tyder på en hästmänniska som *egentligen* är vettig och tar till sig synpunkter, insåg att ditt resonemang var logiskt.
För övrigt håller jag med ägaren om att ett lindrigt broddtramp är mindre illa än att trampa av sig en sko.
Dels pga det praktiska - mer jobb med att få på en sko igen, men även för att hästen kan göra illa sig och få hovbölder eller allmänt ont av att vara barfota om en sko slits av.
Så länge man håller rent ett broddtramp så är det faktiskt inte hela världen. Kommer ihåg när min fått ett ca 12-14 cm långt broddtramp ända från karleden upp över kotan (ytligt lyckligtvis, men det blödde ganska bra) och ringde till syrran som är vet. för skötselråd och lät säkert jätteorolig. Efter att ha gjort rent så gott det gick, sprayat på lite blåspray och bandagerat så gott det gick (bandaget lossnade så snart den kom ut i hagen och det var lervälling-hage) så hade det redan börjat läka igen dagen efter.
(Är inget fan av benskydd "i onödan" för jag vill att hästen ska lära sig att akta sig så den inte gör illa sig i hagen istället, är det ett hopplöst fall med häst som hugger sig då och då däremot då skulle jag såklart dra på skydd för att inte tigga om skador, eller om man har en häst med inte 100% koll på benen och ska hoppa eller löshoppa eller ut och busa).

Folk har olika åsikter.

Ta det inte personligt nu, men när man tänker efter (jag är inte bättre själv!) hur typiskt är det inte att man säger att man har problem med en person, eller häst för den delen. När det ändå är man själv som måste förändra sig om det ska bli någon skillnad i kommunikation och relation. Någon måste ju åstakomma förändringen och man kan inte räkna med att det är den andra. Börjar man vidga sina vyer och titta mer från hästägarens perspektiv kommer denne garanterat märka av det och relationen förbättras mot om man tänker jag vs. hon.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag är själv medryttare, o ser jag att det inte finns Helosan i stallet hade jag frågat ifall det är ok ifall jag köper det till hästen... Dels för att ägaren inte ska känna sig överkörd eller "skriven på näsan" men också för att bidra lite.
Man är ju mån om hästen, men man är på bortaplan ;)

Tror att det kan bli lite osunt om det hela tiden blir en frågeställning om vem som ska veta vad som är bäst för hästen... Det verkar ju inte vara några generalfel som inträffar, snarare lite meningsskiljaktigheter.

Skit i petitesserna och småsakerna o njut av hästen ist, skaffar du en egen någon gång kan du ju göra precis som du vill då;)

Men vantrivs du ska du givetvis inte vara kvar.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Du rider på någon annans häst. Ägaren vill att du håller ordning i stallet och gör som hon vill - när det gäller hennes häst och hennes saker.
Skillnad hade det varit om det hade varit dina saker och din häst.

Du skriver att ägaren missköter sin häst, Hur bra sköter du den om du inte ens skrittar hästen sval och torr efter ridning? Rider du hästen svettig
får du se till att den är torr, ren och sval innan man kan släppa ut den i hagen eller ställa in den i boxen.

När jag rider någon annans häst, så gör jag vad ägaren säger åt mig att göra.

Jag hade också blivit irriterad om någon som hjälpte mig struntade i vad jag hade att säga om städning och skötsel av saker och ting,
förstår inte problemet med att ta bort halm ifrån halmgrepen när man är klar, det "ska" man ju göra.

Bara för att man har ordning i stallet och på sina saker så betyder inte det att man automatiskt missköter sin häst, bara för
att lägga ner mer tid på sakerna.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag kan ju bara säga det att hade du varit medryttare på min häst o jag hade hittat denna tråd hade du fått sparken direk!
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Ja, jag kan bara sälla mig till de andra... Du får nog gilla läget eller byta pålle....

Personligen så är det MITT stall, MINA hästar alltså MINA REGLER som gäller... take it or leave it... Skulle bli frunktansvärt ond om inte det respekterades... DÄRIMOT, har man nu en tanke om nån förbättring, ja, då är det välkommet så länge det läggs fram moget, argumentstarkt och respektfullt....:D
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Fast jag tycker att ägaren verkar ha rätt i flera av fallen? Hellre blöta skydd än smutsiga, och att släppa ut en blöt häst som är van att gå med täcke utan låter inte så smart.

Och oavsett, min tumregel är att ägarens ord är lag, så länge hästen inte skadas allvarligt av det. Med min egen häst gör jag saker på mitt sätt, med medryttarhästen gör jag på ägarens sätt.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

ett enkelt sätt att lösa det med benskydden är att köpa ett par egna, och blir dom leriga tar man hem dom till värmen och sen borstar rent dom.
jag tycker inte att det är bra med vare sig blöta eller smutsiga skydd :P
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Ja du. Som Bison sa, hade det varit min häst hade du fått sparken direkt.

Du får rida, räcker inte det? Eller köp egen utrustning till hästen så slipper ni tjafsa.Jag menar, isåfall ansvarar ju DU om det är halmstrån på DIN grep eller smuts på DINA benskydd. Det är krångligt och dyrt men eftersom att du tydligen inte kan acceptera ägarens regler men tycker om hästen får du ju köpa egna saker.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag är lika pedant i mitt stall. Jag vill att sakerna ska vara rena och putsade, gången sopad och det ska vara rent och snyggt och ja, jag kan påpeka detta för medryttare också. Det är hästarnas miljö så jag ser det som en självklarhet.

dock ang besnkydden, jag förstår att du inte vill sätta på blöta skydd (det skulle inte jag göra heller) men man får se till att ha en extra omsättning så man kan varierar om dom andra är blöta. Som medryttare är det inte hela världen att kanske köpa lite småsaker till sin medryttarhäst ibland? jag lovar att hästägarna verkligen uppskattar det.

att du påpekar vissa saker för ägaren är bra, även en medryttares åsikt kan vara bra. Man får prioitera och lyssna på varandra.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Det är skillnaden mellan att vara hästägare och vara t ex medryttare. Hästägaren bestämmer hur hästen och dess utrustning ska skötas och medryttaren kan bara rätta sig efter det. Så enkelt är det.

Vi sköter alla våra hästar på olika sätt och vis och det gäller att respektera det, så länge hästarna i fråga inte mår dåligt.

Du får nog antingen ta och lugna ner dig, fortsätta att sköta hästen och sluta störa dig på ägaren. Det är hennes häst! Hon bestämmer över hur hennes häst ska skötas och ridas - inte du! Eller så slutar du vara medryttare på denna hästen och hittar dig en ny häst att sköta men risken är väl att du börjar störa dig på nästa hästs ägare också? ;)

Skaffa dig en egen häst eller en foderhäst.. då kan du bestämma precis allt själv och slipper störa dig på någon annan.
 
Sv: Medryttare på en underbar häst, men ägaren är inte fullt så underbar.

Jag kan ju bara säga det att hade du varit medryttare på min häst o jag hade hittat denna tråd hade du fått sparken direkt!

Japp, håller med! :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 908
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 199
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp