Bukefalos 28 år!

"Medryttare" på hund

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har fått ett erbjudande av en kompis som bor i samma stad som mig att bli "medryttare" på hans schäfer eftersom han själv inte har tid att träna den som han vill. Han har tänkt sig upplägget som sådant att jycken fortfarande bor hos honom men att jag frå träna den (och självklart tävla om jag skulle vilja) 2-4 dagar i veckan. De skulle stå för den fysiska motionen och alla kostnader för hunden.

Jag är ingen hundmänniska, men jag skulle väldigt gärna vilja bli. Jag har funderat på att skaffa mig just en schäfer, satsa lite mer mot hundsport och lägga ner ridningen. Just nu har jag tyvärr inte möjlighet att ha egen hund men om några år hoppas jag att det skulle vara möjligt. Denna uppgörelse skulle kunna göra att jag får känna mig för om jag tycker det skulle vara roligt. Jag behöver med andra ord inte själv köpa mig en schäfervalp för att 2 år senare upptäcka att jag tyckte det var skittråkigt med hundar, hundträning och hundsport.

Hjälp skulle självfallet behövas! Jag skulle väl i så fall gå kurser på brukshundsklubben med jycken och träna lite lydnad och spår. Eventuellt gå med i någon träningsgrupp på brukshundsklubben. Behöver dock lära mig själv om hundar och deras träning (alltså helt enkelt hur man gör) men helt dum är jag inte med djur och jag har haft hund själv (mer inriktat på sällskap och vardagslydnad :p) så det skulle nog gå bra.

Tror ni ett sådant upplägg skulle fungera? Har ni några erfarenheter av det? Är det vanligt?
 
Senast ändrad:
Sv: "Medryttare" på hund

Har inga erfarenheter av detta och vet inte alls om det är vanligt men jag tycker det låter som ett jättebra upplägg! Du får den delen av hundlivet som du vill ha och ägaren får den delen av hundlivet som han vill ha.

Verkar som ett toppenbra sätt att prova på hundlivet med träning och tävling.
 
Sv: "Medryttare" på hund

Vi fick av olika omständigheter ingen möjlighet att skaffa den hunden jag trodde att jag skulle få. Nu är jag som du beskriver "medryttare" på en hund 1-2 gånger i veckan och tränar agility m.m. Det som är tufft är att få hunden att uppskatta dig lika mycket som matte/husse, det tar sin tid men det fungerar. Se bara till att du och ägaren har en relation som fungerar och att ni tränar hund på ungefär samma sätt så brukar det lösa sig bra ;)
 
Sv: "Medryttare" på hund

Jag lånade hund då och då förra våren när jag var hundlös. (en fantastisk liten dvärgschanuzer :love:)
Tränade främst lydnad med den, men spårade lite och pysslade med lite allt möjligt. Tävlade en gång på liten inoff lydnadstäving också.
I alla fall så började ägaren direkt att berätta för mig hur hon brukade träna hunden, tittade när jag tränade och hjälpte mig att komma tillrätta. Blev det senare lite trassel så hjälpte hon till igen.

Bara man kommer överens med hund och ägare samt har någolunda samma syn på hur hunden ska hanteras så tycker jag det är jättetrevligt. Hade jag inte haft hund nu så hade jag gärna gjort något liknande igen.
 
Sv: "Medryttare" på hund

Tycker det låter som en bra möjlighet.
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 824
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 806
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp