Medryttare - pengar?

Jessica75

Trådstartare
Ja då står vi här & behöver medryttare till dotterns ponny.
Kan man ta betalt eller ej? Är så osäker.. på ett sätt tycker jag det, hästar kostar! Men samtidigt ”avlastar” medryttaren min dotter..
Hur har ni gjort?
 
Beror på vad för typ av ponny det är. Jag har själv varit medryttare utan att betala, samtidigt vet jag andra som betalat så det är väldigt olika.
Det går att göra en form av deal om man t ex inte betalar där det är win-win för båda parter. Det är väldigt individuellt.
 
Ja då står vi här & behöver medryttare till dotterns ponny.
Kan man ta betalt eller ej? Är så osäker.. på ett sätt tycker jag det, hästar kostar! Men samtidigt ”avlastar” medryttaren min dotter..
Hur har ni gjort?
Jag tycker det beror på var ni finns, i alla hänseenden, var i Sverige, vad för typ av stall osv och vad för typ av medryttare ni söker. En som bara lullar i skogen el friare händer
 
Undrar jag också, aldrig att jag väljer att sitta och rida runt, runt, runt på banan någon timma när en kan ta en halvdag ut i skogen🦄
Fast det finns många som inte tänker som ni i andra miljöer. När jag bodde långt ute på landet kunde jag inte ta betalt för skogsridning medan inne i stan gick det utmärkt. Som ett exempel.Vilket leder till min första punkt, Var stallet ligger.
 
Jag har även testat med betalande ponnyryttare som medryttare till vår förra, men han var alldeles för svår för dessa tjejer så jag tog in en liten vuxen gratis. Som dessutom är Bäst så jag ber en liten ateistisk bön att hen följer med när vi byter stall nu.snart.
 
Jag skulle aldrig ta betalt för att jag behöver avlastning, däremot kan jag tänka mig att ta betalt när jag fått förfrågan om att låna ut ponnyn nån dag i veckan utan att jag varit i behov av avlastning.
 
Ja då står vi här & behöver medryttare till dotterns ponny.
Kan man ta betalt eller ej? Är så osäker.. på ett sätt tycker jag det, hästar kostar! Men samtidigt ”avlastar” medryttaren min dotter..
Hur har ni gjort?

Ni är i behov av en medryttare, därmed blir det en avlastning. Om ni inte kunde ha en medryttare, skulle ni behöva hyra in någon tjänst då?

-var ligger stallet
-vilka sysslor ingår (bara ridning?)
-ska ryttaren utbilda ponnyn eller inte
-hur fria händer får medryttaren
-hur ofta ska medryttaren komma i månaden

T ex får medryttaren komma 1-2 dar i veckan och rida var den vill och hur den vill med pållen utan sysslor; borde det tas betalt.
T ex får medryttaren komma 1-2 dar i veckan, enbart 45 min ridning på dressyrbanan i speciellt upplägg varannan vecka, samt göra alla stallsysslor; tveksamt att ta betalt..
 
Jag tar betalt av min medryttare, dock inga stora summor. Hon får rida nästintill hur hon vill, egen paddock med hinder och nära till ridhus.
Tar ca 30 min från en stor stad ut hur, buss ända till stallet(promenad på 200m, 100m när man ska åka hem)
Inte mycket stalluppgifter då min står på lösdrift. :)
Allt handlar om hur attraktiv hästen är och läget. Vissa betalar för att rida i skogen andra vill ha allt serverat gratis(ink välutbildad häst, ridhus, paddock och träningar/tävlingar)
Jag vill hellre att min medryttare rider för tränare än betalar mig stora summor. :)
 
Jag är betalande medryttare. Jag är inte någon jätte duktig ryttare och hästen är visserligen inte superutbildad, men kan mer än mig och är en bra läromästare för mig. Jag har honom som min egen de dagar jag rider. Med alla stallsysslor som ingår när man har häst.

Ägaren har medryttare för att få avlastning tidsmässigt, men för mig är han väl värd den summan jag betalar(även fast jag mest lullar runt i skogen). Hon säger även att hon har haft svårt att få tag i en seriös medryttare utan att ta betalt. Det där är väl olika, men beroende på ryttare och häst får ni kanske känna av hur ni vill göra. Tar ni betalt till en början är det ju inget som säger att ni kan skippa det när ni har lärt känna varandra och tycker att samarbetet fungerar bra.

Jag hade nog satt en symbolisk summa i annonsen och sedan kännt av hur det känns med just den ryttaren.
 
Jag har betalande medryttare. Tar 500kr för 2 dagar sen får hon åka ut mer när hon har lov eller om jag behöver extra hjälp. Hästen är en äldre häst som inte är högt utbildad (har dock tävlat och gjort en hel del) men en fantastisk häst att mysrida på och känna sig trygg med, vilket är vad min medryttare vill ha. Hon är ganska oerfaren men har möjlighet att rida ut, rida lättare pass på bana. Visst är det en avlastning för mig, men egentligen var jag inte intresserad av medryttare men tyckte att jag kunde ge det en chans men pga tidigare dåliga erfarenheter av medryttare har jag valt att ta en summa varje månad och ha fasta dagar då känns det som att det är mer seriöst. Har flera som skrivit till mig att de hade vart intresserade om jag inte tagit betalt när jag lagt ut annons - jag ska tydligen minsann ska vara glad att få hjälpen istället, speciellt eftersom man inte få tävla eller träna hårdare pass :confused:

Men min gamle ponke som är trygg och genom mysig att hålla på med kostar pengar han också. Varför ska jag sponsra någon annans hobby genom att låna ut min häst och hans utrustning som är väl utprovat och kostat massa pengar, gratis för att någon inte tycker att han är värd att betala för att rida? Nej de har jag hänvisat vidare..

Hade en innan som red gratis flera dagar i veckan (och fortfarande gör i mån av tid eller om jag behöver extra hjälp) men vi kände varann väl och hon är betydligt mer erfaren och när hon var ute hjälpte hon mig med båda mina hästar så jag fick en helt "hästfri" dag. Vi kör på win-win :)

Skulle jag ha en medryttare jag bara hörde av mig till när jag behövde hjälp hade jag inte tagit betalt, men då hade det inte blivit regelbundet och kanske bara någon helgdag ibland om jag ska iväg eller om jag blir sjuk vilket sällan mer än någon gång om året..

Om jag känner att jag behöver en till ryttare i framtiden till min nuvarande unghäst kommer jag inte ta betalt om jag känner att jag hittar rätt ryttare men kommer istället att vilja att pengarna läggs på att rida för tränare varpå jag kan tillhanda hålla transport på gården.
 
Ja då står vi här & behöver medryttare till dotterns ponny.
Kan man ta betalt eller ej? Är så osäker.. på ett sätt tycker jag det, hästar kostar! Men samtidigt ”avlastar” medryttaren min dotter..
Hur har ni gjort?
Det finns inga rätt eller fel när det gäller det här. Gör vad du känner att du vill göra, vill du ta betalt så gör det, vill du det inte så gör inte det.

Och oavsett vad andra tror och tycker och tänker så finns det folk för allt, det finns dom som betalar för skogsridning precis som dom som betalar för att träna osv. Vad folk vill märker du när du lägger ut annonsen.

Det är inte fel att ta en symbolisk summa tycker jag.
 
Min medryttare (Ninnurur) bakar hästgodis, så hennes "betalning" är att hon håller oss med tandvänliga godisar till hästapållen (som inte alls är bortskämd). :p
Jag ska göra en ny sats idag tänkte jag ;)


Till ts, jag har haft både betalande och icke betalande medryttare. När jag var gravid och fick barn var jag bara glad för hjälpen. När jag bytte stall hittade jag en vuxen tjej i närheten som gärna bidrog till stallhyran eftersom hon lärde sig så mycket av hästen. Men det har ju med hästens utbildning att göra också tycker jag, en outbildad häst som mest ska skogsridas skulle jag inte vilja ta betalt av medryttare på. Min var utbildad msv i dressyr, hoppning, fälttävlan och körning, en ovanlig läromästare!
 
Jag tar betalt av min medryttare. Det är dyrt att ha häst och medryttaren tar inte hand om min häst för att hjälpa mig utan hon gör det för att hon vill själv. Det är en hobby för henne, och det är en hobby som kostar pengar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 316
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 656
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp