medryttare som aldrig rider

N

NeverEndingStory

jag hade en medryttare i flera år som aldrig hade tid att rida, så jag skaffade en ny medryttare. Denna betalar en summa varje månad. Problemet är att hon antingen åker bort, ibland en vecka eller mer. Eller så jobbar hon mycket eller andra anledningar för att vissa veckor inte komma alls. Men hon betalar utan att tveka. Jag erbjuder att få rida mer, men det hinns aldrig med. Som ex, tex två månader har hon ridit kanske fyra ggr. Vid bra väder sker det oftare. Tjejen är jättebra som person, så för att få hästen mer regelbundet riden så skaffade jag ytterligare en medryttare eftersom den andra red så sällan. Den nya medryttaren visade sig vara likadan. Inte ridit på två månader nu. Är era medryttare så också? Väntar dom på bra väder för att det ska va ok att rida? Det känns så. Är inte medryttare seriösa nu för tiden? :/
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Du har på tok för litet urval för att säga att medryttare är på ett visst vis.

Min skötare tar så väl hand om hästen, och rider enligt övernskommelse, givetvis kan hon ha förhinder. Hon gör otroligt mycket mer än hon behöver så jag är så nöjd så även om jag inte ens tänkt ha någon hjälp. Det bara blev så.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Har inte haft enbart tre genom åren. Detta är dom tre senaste. Haft andra medryttare förr. Och alla är bra, när dom väl dykt upp. Problemet är att det skylls på så mycket för att komma vissa veckor. Detta har pågått i totalt 7 år nu.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Om "alla" dina medryttare börjar bra men med tiden hittar ursäkter för att inte komma till stallet så skulle jag i ditt fall börja ägna mig åt lite självanalys. Varför trivs de inte i ditt stall....?
 
Sv: medryttare som aldrig rider

De två medisarna jag hade på min förra häst red och skötte sig efter alla önskemål. Nu söker jag med ljus och lykta efter en ny medis till min nuvarande häst. Det går inte alls :(.

När jag själv var medis red jag oftast de dagar som jag var tilldeld med få undantag (extremt dåligt väder, jag var krasslig och liknande)

Sista hästen jag var medis på blev dock ridandet lite lidande ibland. Anledningen var att hästen var inge vidare trevlig att rida ut på. Jag red enbart i paddock, vilket inte blev så kul tre dagar i veckan. Ägaren hade inga som helst problem att rida ut på hästen men för mig funkade det bara inte. Tidigare medisar hade haft liknnde problem som jag. För en del gick det bra för andra var det stört omöjligt.

Det kan inte vara så att det inte riktigt klickar i ridningen mellan dina medisar och hästen eller att de känner sig osäkra av någon anledning? Sätt dig ner med dem en och en och säg att du märkt att det rids väldigt lite och fråga om det finns något problem eller om de tappat intresset. Kan ju finnas anledningar som gör att ridningen inte är kul. Dåliga ridvägar, inget ridsällskap, hästen testar dem mm.

Finns det inga problem i ridningen hade jag ställt som krav om medisen uppfattades som slö i ridningen, att hästen ska ridas ett visst antal ggr i månaden. Det är ju en medryttare som du skaffat och inte en skötare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: medryttare som aldrig rider

*kl*
Jag har givit min medis direktivtet att hästen ska ridas de dagarna hon har hand om henne.
Nu har inte vi någr afasta dagar utan gör upp från gång till gång när hon ska komma.
Har hon inte tid att rida får hon meddela mig så fort som möjligt så får jag åka ut och rida själv.

Hon är den enda medryttaren jag har haft och jag har bara possitivt att säga om henne! :love:
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag erkänner att jag "bara" rider om vädret tillåter. För både hästens och min skull.
Hon tycker det är jättejobbigt om det blåser t.ex. och då är det ingen idé att åka ut för då får varken hon eller jag ut något av det mer än att vi blir osams. (annars går hon på lösdrift så det går ingen nöd på henne alls!)

När det är mörkt går det inte heller för då är hon rädd för precis allt och kan inte slappna av, vilket hon behöver.
Sedan måste jag även gå efter MIN dagsform, det tar trots allt en dryg timme att ta sig till stallet, och lika lång tid hem, inkl rätt långa promenader och väntan på buss, inte alltid min kropp klarar det, envisas jag blir jag sängliggandes istället och då är jag inte till någon hjäl någonstans, så jag gör så gott jag kan och alla är nöjda :) (även om jag personligen gärna skulle rida mer)

För ägarna spelar det ingen roll om jag rider eller ej, de är glada om jag gör det eller bara kommer dit och pysslar. Jag får göra som jag vill.

Så det är faktiskt mest för hennes skull som jag låter bli att rida när vädret är dåligt, men kan JAG ta mig ut så gör jag det ändå och bara pysslar och myser, för det tycker vi om båda två :love:

PS. Å andra sidan är jag mer "medhjälpare" än medryttare då ägarna inte rider alls. Så jag har lite "fri tillgång".
 
Senast ändrad:
Sv: medryttare som aldrig rider

Nej, alla medryttare är inte sådana ;) Jag har 3 stycken olika medryttare och när de inte kan så byter de sinsemellan, kanonbra :)
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Börjar bra vet jag inte, det kan jag inte påstå. Dom har varit likadana redan från början. Rider gärna när det är varmt och skönt ute, undviker att åka i stallet runt okt-mars. Visst är det väl lite kyligt att vistas i ett stall på vintern, men det finns trots allt ridhus att rida i några meter ifrån stallet. När jag frågar om dom vill sluta så säger dom att dom absolut inte vill det, och det får jag väl tro på då eftersom det gått flera år. Jag lastar inte heller på dom massa extra arbeten. Jag sköter allt i stallet. Försöker uppskatta genom att lämna lite gåvor när något gjorts extra bra. Jag tycker ju verkligen om mina medryttare som personer, dom är väldigt gulliga av sig och jag vill inte såra någon heller så därför så sitter jag här nu och aldrig vet när dom dyker upp. Funderar på om detta är vanligt eller om mina medryttare helt enkelt är lata!?
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Medryttare är nog ungefär så lata som folket i genomsnitt, eller kanske lite mindre då de åtminstone gör något, det är liksom inget konstigt främmande släkte vi pratar om.

Du möjliggör dessutom deras beteende om jag verkligen behövt hjälp att rida så hade jag krävt det eller sparkat personerna. Det är ju praktiskt att ha en trevlig häst att rida när det är bra väder/årstid, betalningen för detta bör ju om du så önskar det vara att rida hela året. Dock bör man inte kräva att folk rider när det är riktigt skitväder.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag kan erkänna att jag inte rider om det är för kallt, blåser alldeles för mycket eller regnar. :o Okej, om det regnar på sommaren gör det ju inget, men nu när det är så kallt.

Nu fattade jag det i och för sig som att du har tillgång till ridhus och då tycker jag det är ett helt annat läge. Finns det ridhus bör inte vädret spela någon roll, då har man ju ändå möjligheten att rida inne.

Hade jag som hästägare velat ha en medryttare hade jag satt mig ner med den personen och kommit fram till en lösning redan från början. T.ex. "Måndag, onsdag, torsdag tar du hästen, med allt vad det innebär". Givetvis kan alla sen få förhinder, bli sjuka, vad som helst, men då är det ingen big deal om man ringer och talar om det.

Hade jag varit du hade jag ställt medryttaren mot väggen och frågat om hon verkligen vill fortsätta vara medryttare på din häst. Säger hon då att hon vill det, säg att du inte tycker att det funkar ifall hon inte rider hästen och att om hon vill fortsätta så får hon börja rida den regelbundet.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Du får väl ha det som ett urvalskriterium redan från början, om de inte är beredda att rida si och så mycket så blir det ingen medryttarhäst. När jag var medryttare red jag mina två dagar i veckan oavsett väder och humör. Enda gångerna jag inte red var när hästen var halt eller nån enstaka gång när det störtregnade, tror inte ponnyn heller hade varit så sugen på att träna då...
Jag tycker det är märkligt att vissa medryttare inte sköter sig efter överenskommelse, jag såg det som ett ansvar jag tagit på mig, annars kan ägaren lika gärna strunta i att ha medryttare. Eller är det kanske ägarna som brister i instruktionerna?
 
Sv: medryttare som aldrig rider

När jag var medryttare red jag varje gång som jag och ägaren hade kommit överens om att jag skulle rida. Undantaget två gånger. Den ena gången var jag sjuk, och den andra gången var det världens snöstorm så jag kunde inte ta mig till stallet. Meddelade givetvis ägaren detta, och det var okej.
Du behöver nog prata med din medryttare, det är ju ridhjälp du vill ha och om h*n inte är beredd att ta ansvaret även under de jobbiga månaderna så är det nog inte rätt person.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Vill bara säga att jag inte menar att man ska rida om man är sjuk. Och är man febrig så tar ju givetvis jag hästen den dagen.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag har medryttare till min häst två dagar i veckan men det är inte för motionen i första hand utan för att jag ska kunna vara hästledig och hinna med annat - tvätt bland annat, utan att behöva stressa sönder mig för att hinna med allt som ska göras. Nu rider min medtyttare merparten av sina dagar men ibland hinner hon inte och ibland är vädret värre än vanligt och jag har aldrig ens funderat över det. Jag skulle själv inte ha ridit i det läget så varflr skulle jag ställa andra krav på henne?
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jadu..

Jag skulle inte ha ngn medryttare men en annan i stallets bekant ville gärna rida min häst så hon fick bli medryttare..

Hon rider varje gång alt longerar eller tömkör.
Om det är ritkigt svinkallt eller skitväder så vill hon inte rida och det begär jag inte av henne heller, oftast tömkör eller longerar hon de gångerna så han får röra på sig lite grann ändå men det händer att han får stå såna dagar och det tycker jag inte är ngn katastrof.
När jag åker bort över helgen med jämna mellanrum tar hon i stort sett alltid hand om min häst vilket är GULD värt och då får hon göra som hon vill om hon motionerar honom elller bara tittar till och gör stallsysslor om hon egentligen har annat planerat då.
Men tanten runt 60 år är som en 8 åring å tar i stort sett varje chans att få rida honom, jag älskar henne! :love:

Jag rider oftast 6-7 dagar i veckan och medryttaren 2-3 dagar så vissa dagar går han dubbla pass så det är ingen direkt katastrof om någon av oss inte kan rida någon gång..

Har haft medryttare som kommer ibland, inte hör av sig, bara gör det nödvändigaste osv och de blir inte långvariga jag har medryttare för att jag vill att min häst ska ridas! Helst skulle han gå 12 pass i veckan och då fungerar det inte med icke ridande/annan motion av hästen.

Det är som med allt annat, antingen är de eldsjälar som brinner för hästen eller så är det bekväma mediokra medryttare.
Något normalt mellanting verkar inte finnas.

Om DU VILL att hästen ska ridas tycker jag att du ska kräva det av medryttarna och har de dessutom tillgång till ridhus så kan de ju knappast skylla på vädret..
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag tycker även det är helt okey att medryttaren kommer en dag, bara borstar, kanske tar en kort promenad och bara umgås med hästen också. Det måste inte vara ridning varje gång. Problemet är ju att dom inte kommer alls. Jag förstår ju att man har sina dagar som man orkar mer eller mindre på men samtidigt så tycker jag väl att man har ork att aktivera hästen en gång/vecka. Jag rider hästen ca 5 dagar/vecka. Och visst rider jag när medryttarna inte dyker upp också, men tanken med medryttare var just av den anledning som nämnt ovan, att jag ska få tid till att städa lite i hemmet & dylikt istället för stallet en dag.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag har haft samma problem med tidigare medryttare..
Har idag två KANONTJEJER som motionerar mina två, jag är helt paff! De rider de dagar de sagt, hör av sig i tid om det strular, tar hand om lösdrift, mockning osv. Är såååå nöjd.
Men då den ena hästen behöver motioneras ännu mer så lät jag en tjej till provrida. Hon har ridit typ två ggr & messade nu häromdagen & frågade om hon kunde höra av sig i slutet av mars då det är roligare att rida :eek:

Som om hästen ska vila fram till slutet av mars...:crazy:

Jag tycker även det är helt okey att medryttaren kommer en dag, bara borstar, kanske tar en kort promenad och bara umgås med hästen också. Det måste inte vara ridning varje gång. Problemet är ju att dom inte kommer alls. Jag förstår ju att man har sina dagar som man orkar mer eller mindre på men samtidigt så tycker jag väl att man har ork att aktivera hästen en gång/vecka. Jag rider hästen ca 5 dagar/vecka. Och visst rider jag när medryttarna inte dyker upp också, men tanken med medryttare var just av den anledning som nämnt ovan, att jag ska få tid till att städa lite i hemmet & dylikt istället för stallet en dag.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag tycker att du ska prata med dina medryttare gärna alla 3 tillsammans samtidigt för visst hade du 2 tjejer?

Bestäm en dag och ta en fika, berätta om din plan för hästen vad du önskar att de gör med hästen.
Om du vill att tjejerna är i stallet minst 1 dag i veckan sätt det då som ett ultimatum så att du får din fria dag som du vill ha och behöver.
Sen kan det väl finnas utrymme för att de får fler dagar om du vill det?
Självklart kan man få förhinder men om det är mer förhinder än ridning så fungerar det ju inte och säg det till dom rakt ut att då får du se dig efter någon annan medryttare om de inte kan ställa upp på det.

Det kommer inte att bli någon förändring om du inte gör något åt situationen.

Fråga om du kan motivera tjejerna på något sätt för att rida mera?
Ha ett mål att vara med på en träning eller tävling?
Träna inför en långritt med fika? Eller vad de nu skulle kunna tänkas tycka är roligt att ha som mål?
Ibland behöver man en morot för att få till det både som hästägare och medryttare...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 393
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp