Medryttare som tar med kompisar.....

Klaralarsson

Trådstartare
Hej allihopa!

I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som vandrat på denna jord :angel: . Vi köpte honom ifrån en ridskola och på provridningen var han verkligen som ”lovat”. Men när vi hämtat hem honom började han testa, utmana och blev extremt osäker. Anyway är han extremt svår, stressar upp sig över allt, kastar sig, sticker både när man leder eller rider och hoppar på en, you name it han kan allt :crazy:

Vi har märkt att han inte vill ha mer en 1 person som rider, men nu (sedan i helg) har vi ”blivit” med medryttare. Vi sökte någon älde, med kunnighet om unghästar. Men en i stallet har en dotter som vill rida, och hon fick testa. Hon är 13 år och ridit mestadels på ridskola, men även på mammans häst. Våran ponny tyckte om henne, och hon var väldigt lugn och sansad även ifall hon inte kunde så mycket tekniskt. Men vi kom överens om att hon skulle rida för tränare och hennes mamma är väldig.

Idag var det medryttarens dag, men osmidig som jag är råkar jag lägga fodringen på samma dag. När jag kommer upp i stallet sitter det 6 (!!!!!!!!) tjejer som jag aldrig sett förut tillsammans med medryttaren. Mamma var även på plats och de skulle precis hämta in honom. Tjejerna (som jag gissar på rider) går in i hagar, stör honom när han äter osv. Jag går då in och avbryter och kollar till hans streckning (som skedde ett par dagar sedan) och börjar chit chatta med mamman. Dem tar in honom och han bli superstressad av alla människor omrking sig och sliter sig i full galopp och är suuuper stressad (Tjejerna börjar klappa honom 3 stycken på varje sida) jag bara stod och tittade på med stora ögon av chok och avbröt och sa att det är bäst att enbart medryttaren tog hand om honom. Jag får tag i honom och binder upp honom utomhus och hämtar en tuss hö.

Grejen är att han såldes av ridskolan för att han inte klara av miljön, ryttarbyterna eller alla olika människor. Ponnyn är verkligen en svår och komplicerad häst (stack igår ifrån en suuuuperduktig tjej och släpades efter honom i ridhuset). Han var supertaggad och jag klarade knappt av att leda honom. Och nu ska han ha massa tjejerefterspringades efter honom?

Vad tycker ni att jag ska göra, ska jag säga till tjejen att det inte är ok att ta med sig kompisar upp? (möjligtvis 1 lugn tjej när hon känner honom) Hon har enbart ridit honom två gånger och jag är superorolig. Vad ska jag göra?
 
Hej allihopa!

I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som vandrat på denna jord :angel: . Vi köpte honom ifrån en ridskola och på provridningen var han verkligen som ”lovat”. Men när vi hämtat hem honom började han testa, utmana och blev extremt osäker. Anyway är han extremt svår, stressar upp sig över allt, kastar sig, sticker både när man leder eller rider och hoppar på en, you name it han kan allt :crazy:

Vi har märkt att han inte vill ha mer en 1 person som rider, men nu (sedan i helg) har vi ”blivit” med medryttare. Vi sökte någon älde, med kunnighet om unghästar. Men en i stallet har en dotter som vill rida, och hon fick testa. Hon är 13 år och ridit mestadels på ridskola, men även på mammans häst. Våran ponny tyckte om henne, och hon var väldigt lugn och sansad även ifall hon inte kunde så mycket tekniskt. Men vi kom överens om att hon skulle rida för tränare och hennes mamma är väldig.

Idag var det medryttarens dag, men osmidig som jag är råkar jag lägga fodringen på samma dag. När jag kommer upp i stallet sitter det 6 (!!!!!!!!) tjejer som jag aldrig sett förut tillsammans med medryttaren. Mamma var även på plats och de skulle precis hämta in honom. Tjejerna (som jag gissar på rider) går in i hagar, stör honom när han äter osv. Jag går då in och avbryter och kollar till hans streckning (som skedde ett par dagar sedan) och börjar chit chatta med mamman. Dem tar in honom och han bli superstressad av alla människor omrking sig och sliter sig i full galopp och är suuuper stressad (Tjejerna börjar klappa honom 3 stycken på varje sida) jag bara stod och tittade på med stora ögon av chok och avbröt och sa att det är bäst att enbart medryttaren tog hand om honom. Jag får tag i honom och binder upp honom utomhus och hämtar en tuss hö.

Grejen är att han såldes av ridskolan för att han inte klara av miljön, ryttarbyterna eller alla olika människor. Ponnyn är verkligen en svår och komplicerad häst (stack igår ifrån en suuuuperduktig tjej och släpades efter honom i ridhuset). Han var supertaggad och jag klarade knappt av att leda honom. Och nu ska han ha massa tjejerefterspringades efter honom?

Vad tycker ni att jag ska göra, ska jag säga till tjejen att det inte är ok att ta med sig kompisar upp? (möjligtvis 1 lugn tjej när hon känner honom) Hon har enbart ridit honom två gånger och jag är superorolig. Vad ska jag göra?
Var rak och säg som det är, att det inte är okej helt enkelt. Bättre att vara rak från början så blir det mindre missförstånd och irritationer senare.
 
Du måste säga till, för hästens skull. den mår uppenbarligen inte bra av situationen. jag förstår att du inte heller gör det, men att gömma sig lite bakom hästen är ett sätt att stoppa det hela utan att barnet behöver känna sig dålig.
Säg som det är, varför du fick köpa ponnyn och hur den fungerar, och förklara att den inte klarar av en massa olika människor, och att det därför finns två alternativ. Ska hon fortsätta rida får hon inte ha med en massa kompisar utan ponnyn måste hanteras så som du bestämmer är bäst. Om det inte är okej för henne så måste hon leta efter en annan medryttarhäst.
 
Eftersom du utifrån grunden bedömt att du har lite si och så problem med ponnyn, och den om den skulle ha medryttare behövde ngn kunnig rutinerad osv, så vet jag inte varför du tog den du tog som medryttare ens till att börja med.

Säg upp medryttaren och ta hjälp av någon annan vuxnare och mer rutinerad som tänkt från början.

Det låter som du köpte en lugn vettig häst som sedan dess agerar helt annorlunda rent generellt i din ägo och hantering och att du har problem med den allmänt även utan x medryttare i bilden ?

Ännu viktigare utifrån det att då ta en rutinerad medryttare om du ska ha hjälp av sådan .
 
Senast ändrad:
Vad har stallet med det hela att göra? Var det inte medryttaren och dennes kompisar som var där?
Mamman till medryttaren hade häst i samma stall, min erfarenhet av människor som inte själva fattar det olämpliga i att ta med sex kompisar som sällskap när man ska sköta någon annans häst är att de inte kommer att acceptera ett "tack, men nej tack." Gränslöshet brukar inte vilja veta av några gränser.
 
Mamman till medryttaren hade häst i samma stall, min erfarenhet av människor som inte själva fattar det olämpliga i att ta med sex kompisar som sällskap när man ska sköta någon annans häst är att de inte kommer att acceptera ett "tack, men nej tack." Gränslöshet brukar inte vilja veta av några gränser.
Jag tycker det är bättre att vara tydlig med vilka gränser som gäller än att utsätta hästen för ett stallbyte.
 
Mamman till medryttaren hade häst i samma stall, min erfarenhet av människor som inte själva fattar det olämpliga i att ta med sex kompisar som sällskap när man ska sköta någon annans häst är att de inte kommer att acceptera ett "tack, men nej tack." Gränslöshet brukar inte vilja veta av några gränser.

Oj, vilken hård värdering av okända människor. Tråkigt att behöva flytta så fort en enda gör nått ogenomtänkt. Känns som att det i längden blir väldigt svårt att stå i större stall om du ska flytta så fort nån gör nått som i dina ögon är fel?
 
@LenaH och @MissFideli
Får erkänna att jag alltid haft förmånen att kunna ha mina hästar hemma och därför haft mycket frihet att själv bestämma allting kring mina hästar.
Jag har fortfarande råkat ut för människor som beter sig i mina ögon helt galet, och min erfarenhet är att de inte går att resonera med.

Det som sticker ut för mig i ts historia är den totala bristen på säkerhetstänk hos mamman. Att 13-åringen inte själv fattar att man inte kan ta med en hel skolklass till stallet är en sak. Men att mamman inte styr upp detta är för mig obegripligt, med tanke på hur ponnyn betett sig tidigare. Vem skulle varit ansvarig om ponny massakerat några av barnen när den slet sig?

Jag hade inte litat på den människan igen och då blir det ofta jobbigt när man tvingas träffas dagligen och dela på saker och rutiner. Men visst jag erkänner att jag kanske är överkänslig pga tidigare erfarenheter.
 
Jag har ett barn som medryttare på min shettis. Och har även ridit tillsammans med andra barn i tidigare stall. Är, och var, mycket rak redan från början i samtliga fall om att kompisar inte är önskvärt i stallet. Vill de rida min häst är det mina regler som gäller (i det andra fallet hade de ju helt enkelt fått rida själva på sin häst om de släpat med sig kompisar, men då ställer inte jag upp som sällskap). Den familjen jag har nu är jättebra, mamman förstår det själv men det kan alltid vara bra att ha mig att "skylla på" om barnet skulle tjata. Även den lugnaste unge kan bli förändrad när kompisarna är med, och jag vill inte att andra ska rida på honom.

Jag förstår dock inte varför du valt tjejen från början? Hon är ju inte alls den typen av medryttare du behövde?
 
Hej allihopa!

I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som vandrat på denna jord :angel: . Vi köpte honom ifrån en ridskola och på provridningen var han verkligen som ”lovat”. Men när vi hämtat hem honom började han testa, utmana och blev extremt osäker. Anyway är han extremt svår, stressar upp sig över allt, kastar sig, sticker både när man leder eller rider och hoppar på en, you name it han kan allt :crazy:

Vi har märkt att han inte vill ha mer en 1 person som rider, men nu (sedan i helg) har vi ”blivit” med medryttare. Vi sökte någon älde, med kunnighet om unghästar. Men en i stallet har en dotter som vill rida, och hon fick testa. Hon är 13 år och ridit mestadels på ridskola, men även på mammans häst. Våran ponny tyckte om henne, och hon var väldigt lugn och sansad även ifall hon inte kunde så mycket tekniskt. Men vi kom överens om att hon skulle rida för tränare och hennes mamma är väldig.

Idag var det medryttarens dag, men osmidig som jag är råkar jag lägga fodringen på samma dag. När jag kommer upp i stallet sitter det 6 (!!!!!!!!) tjejer som jag aldrig sett förut tillsammans med medryttaren. Mamma var även på plats och de skulle precis hämta in honom. Tjejerna (som jag gissar på rider) går in i hagar, stör honom när han äter osv. Jag går då in och avbryter och kollar till hans streckning (som skedde ett par dagar sedan) och börjar chit chatta med mamman. Dem tar in honom och han bli superstressad av alla människor omrking sig och sliter sig i full galopp och är suuuper stressad (Tjejerna börjar klappa honom 3 stycken på varje sida) jag bara stod och tittade på med stora ögon av chok och avbröt och sa att det är bäst att enbart medryttaren tog hand om honom. Jag får tag i honom och binder upp honom utomhus och hämtar en tuss hö.

Grejen är att han såldes av ridskolan för att han inte klara av miljön, ryttarbyterna eller alla olika människor. Ponnyn är verkligen en svår och komplicerad häst (stack igår ifrån en suuuuperduktig tjej och släpades efter honom i ridhuset). Han var supertaggad och jag klarade knappt av att leda honom. Och nu ska han ha massa tjejerefterspringades efter honom?

Vad tycker ni att jag ska göra, ska jag säga till tjejen att det inte är ok att ta med sig kompisar upp? (möjligtvis 1 lugn tjej när hon känner honom) Hon har enbart ridit honom två gånger och jag är superorolig. Vad ska jag göra?


Hade ni inte kommunicerat alls tidigare - om hästens behov, vad ni väntar er av medryttaren, etc?

Jag hade blivit upprörd om någon betedde sig som du beskriver, det är inte ok för medryttaren att ta med sig ett gäng kompisar (och verkligen inte att låta kompisgänget rida på din häst). Men jag undrar också om ni inte talat om medryttarens roll (särskilt om det är ett barn) med henne...? Det är viktigt att ta upp vissa saker i förväg och verkligen om det gäller en häst med en del beteendeproblem. Flickan kan skadas, hästen kan skadas, det är en olycksrisk.

Jag reagerar också på att du skriver "nu ska han ha en massa tjejer springande efter honom". Nej det ska han väl inte, jag tar för givet att du tog tag i saken och talade med flickan och hennes mamma?
 
Eftersom du utifrån grunden bedömt att du har lite si och så problem med ponnyn, och den om den skulle ha medryttare behövde ngn kunnig rutinerad osv, så vet jag inte varför du tog den du tog som medryttare ens till att börja med.

Säg upp medryttaren och ta hjälp av någon annan vuxnare och mer rutinerad som tänkt från början.

Det låter som du köpte en lugn vettig häst som sedan dess agerar helt annorlunda rent generellt i din ägo och hantering och att du har problem med den allmänt även utan x medryttare i bilden ?

Ännu viktigare utifrån det att då ta en rutinerad medryttare om du ska ha hjälp av sådan .
Vi har haft ett tiotal som kommit och provridit, allt från unga tll gammla. Men ponnyn har aldirg trivitsvså mycket som han har gjort när denna medryttare ridit, därav vårat val. Hon är nogrann, hanterar med hjälm, handskar och har alltid hennes mamma med sig. Vilket var överenskommelsen.

Men jag vet inte, vi kanske får leta upp någon som har mer erfarenhet av yngre hästar som är brötiga och stressar upp sig. :(
 
Låter inte som om valet av medryttare var det smartaste, med tanke på vad ponnyn behöver. Säg upp och skaffa annan.
Vi har haft ett tiotal medryttare som testat honom, allt ifrån unga till äldre. När han blir riden av de rutinerade som ställer för höga krav blir han stressad osv. Även de jag testat har varit alldeles för hårda i handen och inte tvekat att slåntill honom mitt framför ögonen på mig för att han inte velat backa.

Det största problemet han har är att han stänger av, att han inte lyssnar och då bara reagerar helt på sitt flycktbeteende.

Ang valet av denna medryttare är att han trivdes med henne på ryggen. Men det känns som att vi kanske får börja leta vidare eller ge upp angånde medryttare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 517
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp