Medryttare till halvfodervärd - behöver råd

Modest

Trådstartare
Jag skulle vara tacksam för lite tankar och tips från andra hästmänniskor då jag är lite rådvill.

Bakgrunden är att jag sedan i våras varit medryttare på ett sto ca 2-4 dagar i veckan. Allt har funkat superbra; hästen är jättetrevlig, stallet är mysigt och bra utrustat, jag kommer väl överens med ägaren och de andra i stallet. I korta ordalag så trivs jag verkligen med både hästen och ägaren. Jag har inte betalat någonting, ägaren har inte tagit upp det men jag skulle absolut kunna tänka mig att betala en peng i månaden, ca en 500-lapp eller så.

Av olika anledningar (både personliga och ekonomiska) vill ägaren nu ha en halvfodervärd till hästen istället och tillfrågar mig som första alternativ då hon trivts väldigt bra med mig också.

Jag är student (utan studielån) med extrajobb och därför är ju ekonomin det första. Kostnaderna skulle bli ca 1500 kr/månad (halva hyran och halva skoningen) och jag förstår att det verkligen inte är mycket att tala om för en halvfodervärd, men det skulle kännas rejält i min plånbok om det ens skulle gå ihop.

Det andra är att om jag är halvfodervärd så vill jag kunna göra mer. Som det är nu tar jag redan hästen ungefär halva dagarna och skillnaden skulle då vara pengarna samt att kunna träna och kanske tävla litegrann (vilket hon såklart gör just nu och vet inte om hon ska släppa det eller hur det blir). Men jag har ex. ingen dragbil och kan således inte utnyttja detta, så det känns som att jag får betala för att "ändå" rida hemma på gården (vilket jag absolut trivs jättebra med just nu, men inte för riktigt så mycket pengar).

Det tredje är att jag verkligen, verkligen tycker om häst och ägare. Vilket gör att jag ens funderar på det här.

Har ni några tankar, tips? Någon som har liknande erfarenheter? Är det fräckt att ge förslag på att bara betala skoning á 1200 var 6:e vecka? Vad jag för rättigheter och skyldigheter som halvfodervärd? Jag vill som sagt gärna bidra men jag vet inte om jag är rustad för att vara halvfodervärd just nu. Har haft egen häst tidigare och tror att jag vill ha mer av en halv häst än det jag har just nu. Hjälp :bow:
 
Tanken med halvfodervärd är väl just att man ska ha mer rättigheter också. Inte bara mer skyldigheter. Att man har hästen mer som sin egen och får bestämma och förvalta sina dagar som man vill. Att du ska ha möjligheten att få träna och tävla ser jag som en självklarhet men det kanske är olika.
Jag tycker att du kan förklara läget precis som det är och erbjuda vad du känner är rimligt så får ni se om ni kan komma överens nånstans.
 
Tanken med halvfodervärd är väl just att man ska ha mer rättigheter också. Inte bara mer skyldigheter. Att man har hästen mer som sin egen och får bestämma och förvalta sina dagar som man vill. Att du ska ha möjligheten att få träna och tävla ser jag som en självklarhet men det kanske är olika.
Jag tycker att du kan förklara läget precis som det är och erbjuda vad du känner är rimligt så får ni se om ni kan komma överens nånstans.

Tack!
Det trista är väl egentligen att jag inte har möjlighet att göra allt det där extra. Dragbil är ju det första, ägarens transport kan jag säkert låna. Att träna och tävla skulle jag gärna göra men jag tror tyvärr inte att ekonomin finns där just nu. Och det är just det som resulterar i att det bara blir "mer skyldigheter".
 
Bestämma och förvalta som jag vill kan jag nog ändå säga att jag har fått göra, ägaren har aldrig lagt sig i hur/var/när jag rider. Så hästen har varit som min egen de dagar jag haft den.
 
Då är det ju lite tokigt eftersom att det blir en sämre deal för dig. Men prata med ägaren om hur läget känns så kanske ni kan komma överens.
Som hästägare så är det skönast om man slipper hitta någon ny när man har en som man vet att man trivs med och litar på. Beroende på vad som funkar för henne rent ekonomiskt då.
 
Som jag ser det finns det tre realistiska lösningar för att inte försätta dig själv i ett sämre läge ekonomiskt än vad du redan är i.
Ett: Du berättar för hästägaren om din situation och att du inte har möjlighet att betala mer än femhundra kronor i månaden. (Det är dennes häst och denne bör stå för lejonparten av kostnaderna anser jag (ca tvåtredjedelar)). Är hästägaren inte i ekonomisk kris och nöjd med dig så ser jag inte varför det inte skulle finnas ett läge att förhandla?? Det är ju en ÖMSESIDIG överenskommelse!
Två: Skaffa ett extrajobb så att du har råd att vara halvfodervärd åt hästen.
Tre: Se dig om efter en annan hästägare som inte är i behov av så mycket pengar.
Personligen hade jag ALDRIG satt mig själv i den (ekonomiska) sitsen för en häst som inte var min egen. Lycka till:)
 
Som jag ser det finns det tre realistiska lösningar för att inte försätta dig själv i ett sämre läge ekonomiskt än vad du redan är i.
Ett: Du berättar för hästägaren om din situation och att du inte har möjlighet att betala mer än femhundra kronor i månaden. (Det är dennes häst och denne bör stå för lejonparten av kostnaderna anser jag (ca tvåtredjedelar)). Är hästägaren inte i ekonomisk kris och nöjd med dig så ser jag inte varför det inte skulle finnas ett läge att förhandla?? Det är ju en ÖMSESIDIG överenskommelse!
Två: Skaffa ett extrajobb så att du har råd att vara halvfodervärd åt hästen.
Tre: Se dig om efter en annan hästägare som inte är i behov av så mycket pengar.
Personligen hade jag ALDRIG satt mig själv i den (ekonomiska) sitsen för en häst som inte var min egen. Lycka till:)

Tack för att du konkretiserar det!
Jag har redan ett extrajobb och jobbar 1-2 dagar i veckan utöver skolan, så det går tyvärr inte att jobba mer.
Hästägaren behöver ju en halvfodervärd delvis av ekonomiska skäl, så det är nog ca 1500 som gäller.
Alternativ 3 är väl tyvärr det rimligaste, men det tar ju emot så pass att lämna något jag trivs med så bra..
 
Okej, då förstår jag.
Det låter ledsamt men samtidigt något som du behöver ta tag i. Du kan ju inte bekosta någon annans häst?? ! Att rida ett par dagar i veckan på en annans häst är inget som man skall behöva betala halva hästägandet för. Tycker jag.O_o Det är ett ansvar som man har när man köper häst. Man räknar "har jag råd med detta?". Sen kan ju allting hända ( t ex arbetslöshet) men att behöva betala så mycket (1500) när man först inte behövde betala alls är ett skämt :devil: och har man mage att först inte säga någonting och sedan, när medryttaren då blivit fäst vid hästen komma och säga att man söker en halvfodervärd för den summan hade jag bara blivit förbannad. :mad:Inte ok! Nej - gör dig själv en tjänst och lämna. Även om det är svårt.
 
@Amelia

Vet inte vad jag tycker huruvida det är schysst eller inte, det är därför jag ber om hjälp här.
Problemet är väl egentligen inte halvfodervärderiet, utan att jag inte kan utnyttja det jag skulle betala för. Och det känns inte riktigt bra i magen, kanske av anledningarna du nämner..
 
@Amelia

Vet inte vad jag tycker huruvida det är schysst eller inte, det är därför jag ber om hjälp här.
Problemet är väl egentligen inte halvfodervärderiet, utan att jag inte kan utnyttja det jag skulle betala för. Och det känns inte riktigt bra i magen, kanske av anledningarna du nämner..


Och det finns andra hästar som är trevliga. Även om det känns tråkigt och svårt. Tänker att du faktiskt kan spara en del av de där pengarna som du funderar på att lägga på hästen till en egen att köpa någon dag när du har en bättre ekonomi.
 
Resonera med ägaren, trivs man bra med varandra kan det vara värt att försöka komma på någon lösning som båda tycker är överkomlig.
Kanske att du har hästen 2 dagar i veckan, betalar runt 500 för det och ägaren kan se sig om efter ytterligare någon som är intresserad av hästen.
Ta fler stallpass för att på så sätt sänka hyran.
Undersöka möjligheten att ta ut tränare till stallet för att på så sätt "få ut" mer av hästeriet.
Undersöka möjligheten att låna dragbil någon gång ibland för att kunna åka på tävlingar.
Etc.
Poängen är att jag tycker att du ska fundera på vad som är viktigt för dig, och sedan prata med ägaren och se om ni kan komma fram till någon gemensam lösning som passar båda. Går inte det får du väl börja fundera på hur mycket du är beredd att offra för just den här hästen och vilka fördelar du skulle kunna uppnå genom att hitta en annan häst istället.
 
@Amelia

Vet inte vad jag tycker huruvida det är schysst eller inte, det är därför jag ber om hjälp här.
Problemet är väl egentligen inte halvfodervärderiet, utan att jag inte kan utnyttja det jag skulle betala för. Och det känns inte riktigt bra i magen, kanske av anledningarna du nämner..

Man ska lyssna på sin magkänsla. Det är ju guld att slippa studielån, så offra inte din ekonomi för någon annans häst.
Men du kan ju iaf prata med ägaren och förklara ditt läge. Det är svårt att hitta bra medryttare/fodervärdar, så hon kanske hellre tar 500 kr i månaden om du fortsätter än att börja leta efter en ny person.
 
Man ska lyssna på sin magkänsla. Det är ju guld att slippa studielån, så offra inte din ekonomi för någon annans häst.
Men du kan ju iaf prata med ägaren och förklara ditt läge. Det är svårt att hitta bra medryttare/fodervärdar, så hon kanske hellre tar 500 kr i månaden om du fortsätter än att börja leta efter en ny person.

Tänkte göra precis så. Jag kan inte betala mer än en femhundring just nu, så ska prata med henne och förklara läget. Så får vi se om jag får leta nytt eller ej :)
 
Så som du beskriver läget känns det här mer som en fråga för hästägaren. Vill hon behålla Dig eller vill hon hitta någon annan?

Bra medryttare växer inte på träd, framförallt inte bra medryttare som kan betala så mycket som en halvfodervärd. Sannolikheten att hon hittar en halvfodervärd där allt stämmer är ganska liten. Om jag vore du hade jag förklarat läget och lämna över frågan till henne. Du kan ju förlora det du gillar, men som bra medryttare har du trumfkortet och det finns mängder med hästägare som vill ha nån som dig! Kanske tom bättre lägen!

Lycka till!
 
Det andra är att om jag är halvfodervärd så vill jag kunna göra mer. Som det är nu tar jag redan hästen ungefär halva dagarna och skillnaden skulle då vara pengarna samt att kunna träna och kanske tävla litegrann (vilket hon såklart gör just nu och vet inte om hon ska släppa det eller hur det blir). Men jag har ex. ingen dragbil och kan således inte utnyttja detta, så det känns som att jag får betala för att "ändå" rida hemma på gården (vilket jag absolut trivs jättebra med just nu, men inte för riktigt så mycket pengar).

Vad jag för rättigheter och skyldigheter som halvfodervärd? Jag vill som sagt gärna bidra men jag vet inte om jag är rustad för att vara halvfodervärd just nu. Har haft egen häst tidigare och tror att jag vill ha mer av en halv häst än det jag har just nu. Hjälp :bow:
Grejen med att vara halvfodervärd är ju att man får ha mera åsikter om vad hästen ska göra, hur det ska göras etc, det är helt enkelt två som delar på hästen och då gäller inte bara ägarens beslut. Vill du tävla och träna har du även "rätt" till det om du är halvfodervärd, förutsatt då att du såklart kan fixa transport osv.

Dock så har ju även halvfodervärdar även ansvar ekonomiskt om hästen tex skadar sig, då delar man på kostnaderna osv också. Men det väger ju då också upp att man får ha åsikter om hur häst ska tränas osv.

Tycker det låter mera som att ägaren helt enkelt vill ha en betalande medryttare och inte en halvfodervärd, om nu inte ägaren kan dela med sig av träna/tävlabiten utan vill göra det själv.

Med tanke på hur mycket du ändå verkar rida tycker jag 1200kr var 6:e vecka för skoningen tex låter rimligt.
 
Det låter ju lite som du eg känner att det inte är helt rätt för dig med tanke på ekonomin och att du inte kan utnyttja fördelarna ett halvfodervärdskap innebär.
Hade jag varit du hade jag förklarat att jag tycker jättemycket om hästen men har inte råd med mer än 500 kr/mån (jag förstod det som att det var ok?) och sett vad ägaren säger. Det är ju inte alls säkert att hon hittar ngn som vill vara halvfodervärd. Det är ju inte säkert hon vill dela på tävlingar och träningar med den "tilltänkta halvfodervärden" utan hoppas på att hitta nån som dig som rider men gärna betalar mer.

Det finns huuuuur många hästar som helst som behöver ridas. Jag har en jättefin häst men ändå är det svårt att hitta bra medryttare trots att de får rida gratis och träna/tävla dressyr hur mycket de vill.
Så även om du blir utan hittar du säkert en annan, kanske t.o.m i stallet du står i. Är man duktig/skötsam så brukar det inte vara svårt =)
 
Jag tycker det bara är att förklara som läget är "jag trivs oerhört bra och känner att det fungerar bra, men jag har inte den ekonomin. Tack för förtroendet och erbjudandet dock". Vill jag sedan stanna kvar hos hästen hade jag också tillagt det - "jag stannar gärna kvar ändå för jag trivs så bra om du skulle hitta någon alternativ lösning"

Sen är det upp till hästägaren att antingen finna situationen som den är/varit är bra som den är..eller hitta annan lösning.

Svårt läge att påverka tycker jag om det är så att hästägaren har ekonomiskt svårt..mer än att antingen acceptera eller avböja förslaget då jag inte tycker det är bekvämt att känna sig tvingad till ekonomisk hjälp om man själv känner att man inte skulle ha ekonomi att hålla egen häst. Tycker inte att det är andras uppgift faktiskt, även om andra kan se det som en skitbra lösning till att ha en häst lite billigare/att det fungerar för andra..Men om man inte känner sig bekväm med det måste man ju avstå för det är i slutändan någon annans häst, och ekonomiska ansvar också
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp