Medryttare till halvfodervärd - behöver råd

Modest

Trådstartare
Jag skulle vara tacksam för lite tankar och tips från andra hästmänniskor då jag är lite rådvill.

Bakgrunden är att jag sedan i våras varit medryttare på ett sto ca 2-4 dagar i veckan. Allt har funkat superbra; hästen är jättetrevlig, stallet är mysigt och bra utrustat, jag kommer väl överens med ägaren och de andra i stallet. I korta ordalag så trivs jag verkligen med både hästen och ägaren. Jag har inte betalat någonting, ägaren har inte tagit upp det men jag skulle absolut kunna tänka mig att betala en peng i månaden, ca en 500-lapp eller så.

Av olika anledningar (både personliga och ekonomiska) vill ägaren nu ha en halvfodervärd till hästen istället och tillfrågar mig som första alternativ då hon trivts väldigt bra med mig också.

Jag är student (utan studielån) med extrajobb och därför är ju ekonomin det första. Kostnaderna skulle bli ca 1500 kr/månad (halva hyran och halva skoningen) och jag förstår att det verkligen inte är mycket att tala om för en halvfodervärd, men det skulle kännas rejält i min plånbok om det ens skulle gå ihop.

Det andra är att om jag är halvfodervärd så vill jag kunna göra mer. Som det är nu tar jag redan hästen ungefär halva dagarna och skillnaden skulle då vara pengarna samt att kunna träna och kanske tävla litegrann (vilket hon såklart gör just nu och vet inte om hon ska släppa det eller hur det blir). Men jag har ex. ingen dragbil och kan således inte utnyttja detta, så det känns som att jag får betala för att "ändå" rida hemma på gården (vilket jag absolut trivs jättebra med just nu, men inte för riktigt så mycket pengar).

Det tredje är att jag verkligen, verkligen tycker om häst och ägare. Vilket gör att jag ens funderar på det här.