Medryttare till shettis.

F

feliand

Jag funderar..
Min lillasyster visar inte så mycket intresse till att varken rida eller följa med på körturer med våran shettis längre. Jag funderar på att skaffa en liten medryttare, oavsett om den kan mycket eller lite, för jag lär gärna ut, så länge jag får sällskap i stallet! :)
Men jag hade tänkt mig en max vikt på 35 kg och längd på 130 cm. Låter det rimligt? Hur mycket tycker ni medryttaren bör kunna? Bör hon/han ha föräldrarna med sig trots att jag är där? (jag är 14 år, fyller 15 i år. Har 2 småskyskon, vet hur man är med barn och brukar vara själv i stallet med min lillayster sedan hon var 4, jag sköter hästarna själv och är van vid ansvar)

Jag kör shettisen ganska ofta och han ska ha någon vilodag i veckan. Så jag tänker mig att ha en medryttare en gång i veckan.
Tycker ni jag ska klassa det som medryttare och ta en liten summa i månaden för det eller som skötare som kommer gratis? Oavsett så om det behövs lär jag gärna barnet att rida&köra utan extra kostnad.
När barnet är med i stallet får den också (om den vill!) lära sig rykta rätt, sela, tränsa, sadla, fodra och även hjälpa till att ex. städa i stallet och hur man smörjer lädervaror.

Men vad tycker ni? ska jag ta betalt under dessa omständigheterna eller ska jag bara vara glad att någon vill hjälpa att rida honom ibland? Tycker ni jag ska ta en liten summa för att de får utbildning osv. vad är en rimlig summa?
Jag hade inte tänkt mig mer än kanske 100-200 kronor i månaden. Är det för mycket/för lite?

Felicia
 
Sv: Medryttare till shettis.

Jag funderar..
Min lillasyster visar inte så mycket intresse till att varken rida eller följa med på körturer med våran shettis längre. Jag funderar på att skaffa en liten medryttare, oavsett om den kan mycket eller lite, för jag lär gärna ut, så länge jag får sällskap i stallet! :)
Men jag hade tänkt mig en max vikt på 35 kg och längd på 130 cm. Låter det rimligt? Hur mycket tycker ni medryttaren bör kunna? Bör hon/han ha föräldrarna med sig trots att jag är där? (jag är 14 år, fyller 15 i år. Har 2 småskyskon, vet hur man är med barn och brukar vara själv i stallet med min lillayster sedan hon var 4, jag sköter hästarna själv och är van vid ansvar)

Jag kör shettisen ganska ofta och han ska ha någon vilodag i veckan. Så jag tänker mig att ha en medryttare en gång i veckan.
Tycker ni jag ska klassa det som medryttare och ta en liten summa i månaden för det eller som skötare som kommer gratis? Oavsett så om det behövs lär jag gärna barnet att rida&köra utan extra kostnad.
När barnet är med i stallet får den också (om den vill!) lära sig rykta rätt, sela, tränsa, sadla, fodra och även hjälpa till att ex. städa i stallet och hur man smörjer lädervaror.

Men vad tycker ni? ska jag ta betalt under dessa omständigheterna eller ska jag bara vara glad att någon vill hjälpa att rida honom ibland? Tycker ni jag ska ta en liten summa för att de får utbildning osv. vad är en rimlig summa?
Jag hade inte tänkt mig mer än kanske 100-200 kronor i månaden. Är det för mycket/för lite?

Felicia

första tanken är ju att för min del så skulle jag inte vilja ha en medryttare som inte kan sykta sadla osv. för då kan denne antagligen inte rida? Och om du vill ha en som kan rida shettisen hade jag sattsat på en liten tje/kille som faktisk kan rida mer än bara skritta runt lite dessutom om denne ska följa med dej ut och rida osv.

Jag hade inte tagit betalt och jag hade velat haft förälder med i stallet åtminståne de första månaderna.

lycka till :)
 
Sv: Medryttare till shettis.

Jag hade inte tagit betalt från ett barn som vill komma och lära sig och hjälpa till. Du kan ju fråga föräldrarna om de vill vara med de första gångerna så att allt går bra och de känner sig trygga med att lämna sitt barn hos dig. Dessutom är ju inte alla barn så självständiga och kanske vill ha med föräldrarna några gånger innan hon/han har lärt känna dig. Lycka till!
 
Sv: Medryttare till shettis.

Jag skulle inte vilja ha en totalt ovan att hjälpa till med mina hästar. Då vet man inte om intresset finns och kanske kommer h*n bara någon enstaka gång och sedan tycker att det är tråkigt. Jag hade inte heller tagit betalt. Föräldrarna skulle jag vilja ha med i början för att se om ungen verkligen klarar av att hanskas med hästar! En medryttare skaffar man för att få hjälp och underlätta för sig själv, det ska inte bli mer jobb för dig (vilket det garanteerat blir om du ska lära upp ifrån grunden.)

Jag skulle gå till närmsta ridskola och höra där om de visste någon som skulle passa. Sedan prata med föräldrarna i första hand så att det är okej innan jag skulle prata med barnet. alt att föräldrarna skulle prata med barnet.
 
Sv: Medryttare till shettis.

Personligen hade jag velat att den som skulle vara medryttare kunde sadla och tränsa själv och kunna minst skritta själv och halt.
Kan den det så hade inte jag krävt att föräldrana är med.

Tycker 200 kr är lagom om den får rida de gånger hon/han är i stallet.
 
Sv: Medryttare till shettis.

Hej,

min dotter (blir 9 år) är medryttare på en shettis som står i samma stall där jag har min häst.
Dottern är ca 134 cm lång och väger runt 25 kg(spinkig tös),Shettisen är väl ca 100-107 cm? Hm? Det vet jag nog inte riktigt. Men han orkar henne viktmässigt, absolut.
Barbacka ser det ju ut att va på gränsen:D Men med sadel är det sååå sött när dom struttar runt:love: Shettisen helst åt ena hållet (där det finns gräs) och min tös febrilt försökande med leeedande tygeltag åt andra hållet,hihi.

Hon har honom en gång i veckan och betalar för detta 50 kr per gång. Om vi inte rider utan bara gosar,mockar och gör iordning maten är det gratis.
För då hjälper vi ju ägaren för en dag ledigt. Men själva ridturen kostar så att säga. Helt rimligt anser jag.
Nu under vintern har vi knappt kunnat rida för det har vart tokigt mycket is och då har ägaren inte tyckt vi ska betala. Det tycker jag är dundersnällt.

Dessutom är vi ju i stallet samtidigt väldigt ofta och min tös får hjälpa till väldigt mycket. Ägaren till shettisen har lärt henne jättemycket och även tagit med henne ut på körrundor:)
Fast jag har ju sagt åt ägaren att hon absolut får säga till på skarpen åt min tös om hon ej lyssnar eller om det blir för mycket. (min dotter har blivit värsta stalkern på den här tjejen som äger shettisen)
Men som sagt, här finns ju jag som förälder alltid i en viss närhet OM något skulle hända.
Jag skulle nog inte våga låta min dotter vara där helt själv med bara ägarinnan,som är 17 år. För TÄNK OM nått skulle hända! Stackars tjej, hon skulle ju antagligen känna dåligt samvete eller kanske bli helt hjälp/rådlös med en skadad eller ledsen nioåring...
Jag skulle nog ta det som säkrast att en förälder är med. För din och barnets säkerhet.

Mvh
 
Sv: Medryttare till shettis.

Hej!
Jag har själv en shettis på 98cm normalbyggd men med bra bärighet.(går i form ialla gång arter och bär sig själv bra) Min kriterier för medryttare eller skötare är att de ska klara av att hantera honom och då får det gärna vara lite äldre så jag kan känna att jag inte måste oroa mig hela tiden. och speciellt om det ska följa med mig ut och rida för shettisar är ju shettisar och testar gärna vem som bestämmer...:)
(jag har ridit honom tills för ett tag sen(blev skadad) och jag är en 162cm och väger ca45-50kg och det han har inte verkat besväras av det, busat och lekt som alltid. Men mitt krav då är att han måste bära sig själv så att han kan bära upp mig, vist lite besvärligt med långa ben;))
Men om jag har någon okunnig(ovan med inte så bra balans) som ska rida så skulle jag nog ha en max vikt på 35/40kg längden är inte så viktig det är mest man själv som besväras...(beroende på hur stor shettisen är.)
Jag skulle inte ta betalt för en dag i veckan utan se det som hjälp, fast i och för sig om man måste vara med hela tiden(=över vaka) så då skulle jag kanske över väga att ta en lite summa.

Hoppas du hittar någon som passar med er:)!!
 
Sv: Medryttare till shettis.

Jag skulle nog hellre ta en liten medryttare som har ridit 1-2 år på ridskola eller motsvarande, som kan lite mer. Sen vill jag ha förälder närvarande under hela tiden om det gäller barn under 10 år. För att motionsrida en shettis kräver jag inga superkunskaper, bara att de kan grundläggande, har god balans och lugna händer samt verkligen tycker om hästar, vill pyssla och handskas varsamt med ponnyn.

Sen kan jag ju bara önska dig lycka till med att hitta medryttare till shettis...har själv annonserat i ca 1 år till mina småttingar utan att få ens ett svar:( Det är helt gratis och det är en liten shettis, äldre o supersnäll + en överväxt shettis som är lite kaxigare o mindre riden. Den sistnämnde förstår jag att det kan vara svårare att hitta medryttare till men den äldre:confused: Det är precis som om föräldrar föredrar att kunna skjutsa ungarna till en ridskola, gå o sätta sig o fika eller annat, än att själva vara delaktiga och aktiva. Nu har jag gett upp annonserandet och passar istället på att sprida det till vänner o bekanta att det finns två ponnyer som är lediga i stallet!
 
Sv: Medryttare till shettis.

Det kan säkert vara bra att föräldrarna är med, i alla fall i början, men framförallt är det viktigt att ha en bra dialog med föräldrarna. Om exempelvis en olycka inträffar eller om medryttaren blir skrämd så är det viktigt att det är föräldrarnas ansvar och inte ditt. Föräldrarna måste också förstå att saker kan hända, även om man har hög säkerhet i stallet.
Sedan tror jag att en mindre, symbolisk summa kunde vara vettigt att föräldrarna betalar till dig. Av någon anledning tenderar gratisridning att dra till sig mer oseriöst folk, även om det naturligtvis inte alltid är så. En hundralapp i månaden borde inte vara några problem för föräldrarna att undvara (i alla fall inte med tanke på vad ridskola kostar).
Jag tror inte att det är så viktigt att medryttaren kan så mycket, särskilt inte om du är beredd att lära upp den lite. Däremot kan det vara klokt me någon som rider på ridskola i vanliga fall också, i så fall finns där med stor sannolikhet ett seriöst intresse.
Så går mina funderingar i alla fall :)
 
Sv: Medryttare till shettis.

Jag tycker att du har en jättebra idé som säkert många barn och föräldrar skulle nappa på.
Jag håller med de andra att en förälder kanske ska vara med första tiden, så att ni lär känna varandra och ser att allt går bra.
Angående betalning så tycker jag absolut att du ska ta betalt. Hur mycket du kan ta är lite beroende på tillgång och efterfrågan, men någonstans mellan 200 och 500 kr i månaden skulle jag som förälder vara beredd att betala om någon av mina tjejer fick en sådan här chans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 494
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 926
Senast: ylvalill
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp