Bukefalos 28 år!

Medryttare?

S

sidestreetoflife

Hade ingen aning om var jag skulle sätta in tråden. Så tog bara här, hoppas det går bra?

Men är tretton och har ridit i tre till fyra år. Går då på ridskola. Är inte säker hur jag ska räkna ut ridningen, eftersom jag har ridit tre år, men gått igenom alla saker man bör veta om hästar och deras beteende och sådant i ett år. Samt ridit lite på dem samtidigt. Vill gärna bli medryttare och lära mig att rida bättre, då jag tycker att ridskolehästarna inte lyssnar på sitsen och man mest får sitta och banka på dem. Har varit skötare på två ponnyer. Då en var allmänt trevlig och den andra en riktig sur tjej. Det enda som ingick var att borsta tre dagar i veckan och smörja deras saker.

Men undrar om jag är för oerfaren för att bli medryttare och alldeles för ung?
De flesta annonser vill ju ha någon över femton, men helst vuxen. Vilket jag då inte är.
 
Sv: Medryttare?

Prova att sätta ut en annons själv och se vad du får för svar.
Var noga med att vara ärlig om vad du kan osv.
 
Sv: Medryttare?

Du blir inte bättre på rida automatiskt för att du slipper en ridskolehäst. Om du hittar en medryttarhäst, sluta inte på ridskolan om du har möjlighet att fortsätta. Sedan så lär man sig inte allt man bör veta om hästar och deras beteende på ett år.

Rid och va med så många olika hästar du kan och så ofta som möjligt för att skaffa dej erfarenhet. Och tänk vilken känsla när du lärt dej att rida ridskolehästarna så bra att de börjar lyssna på sitsen och du slipper sitta och banka. Ofta har ridskolehästar en fin grundutbildning, så sträva efter att kunna rida ridskolans hästar bra och med lätthet :)
 
Sv: Medryttare?

Jag har inga problem med unga och okunniga medryttare iaf :) Det viktiga är att medryttarna är ärliga och ansvarsfulla, att de gör vad som är tänkt och kommer när de sagt helt enkelt. Och att de och hästen trivs tillsammans såklart :D
 
Sv: Medryttare?

För ung tycker jag väl inte, om du känner dig ansvarsfull och seriös så är du säkert det också.
Jag skaffade min häst när jag var 14, med föräldrar som knappt såg skillnad på fram och bak, och det gick då vägen.

Men som sagt, var ärlig, det är det absolut viktigaste!
 
Sv: Medryttare?

Åldern är en nackdel men omöjligt är det inte då jag antar att du är ute efter en ponny. Antalet år du ridit är i stort sett oväsentligt kunskaper är viktigare än år här och det är en viss skillnad på att rida en gång i veckan i 3 år än 5 gånger i veckan i 1,5 år.

Nu menade du säker inte att du är fulllärd och att ridskolehästarna inte har något att ge, men tänk igenom lite. Har din ridskola så hopplösa hästar att de inte lyssnar på sätet så kanske du ska byta ridskola, det finns dock möjligheten att du inte är så slängd i att rida med sätet, det är inte helt lätt. I vilket fall som helst så bör man ha en viss ödmjukhet och vilja att lära för att klara av medrytteriet, ingen är fulllärd direkt.
 
Sv: Medryttare?

När jag skulle skaffa medryttare ville jag absolut ha någon över 18 år med mycket ridvana. Men det slutade med att min då 13-åriga, orutinerade kompis fick bli medryttare! För utav alla aspiranter som kom var hon den enda som hade ett genuint intresse för hästen.

Med det sagt så tycker jag definitivt du ska prova att lägga ut en annons åtminstone. Man vet aldrig, du kanske hittar någon som passar jättebra! Men som några andra påpekat är det viktigt att vara ärlig och ansvarsfull. Om du skulle kunna tänka dig att rida lektion med ponnyn/hästen så tror jag det kan vara ett plus när du ska söka. Dessutom kan det vara bra att ha stöd från ens föräldrar, det ger hästägaren en extra försäkran om att allt kommer skötas som det ska.

Lycka till!
 
Sv: Medryttare?

Sprid också ut att du letar medryttarhäst. Berätta för din ridlärare, kanske sätta upp en lapp i stallet?

Och de tråkiga gamla ridskolehästarna, när man får till det med dem så är känslan helt toppen!
 
Sv: Medryttare?

Det kan absolut finnas medryttarhästar för dig! Var ärlig med vad du kan (och inte kan) bara och visa att du är villig att lära dig. Många vill såklart ha lite äldre och mer erfarna personer som medryttare men alla kräver inte det. Jag tex har en d-ponny som mycket väl kan bära en mindre vuxen men det slutade med att en 10-åring som endast hade ridit något år på ridskola fick bli medryttare. Nu är detta världens tryggaste ponny och jag har hästarna hemma, så hon rider nästan alltid med mig och om jag inte kan har hon en vuxen med sig som promenerar bredvid. Det hade ju inte fungerat om jag haft hästen uppstallad och behövde avlastning som i att någon tog hand helt om hästen vissa dagar. Men som det är nu är jag jättenöjd:) Min medryttare lär sig snabbt, lyssnar noga på instruktioner och är väldigt ansvarsfull!
 
Sv: Medryttare?

:) - tecknet på en duktig ryttare är att du kan få alla hästar positiva och med i ridningen, även en barntrött härdad ridskoleponny. Alla ser duktiga ut på en lättriden och hjälpsam häst som fixar biffen.

Ett år är kort tid för att samla kunskaper - men enklast att hitta medryttarhäst är genom egna kontakter. Din ridlärare vet ju vilken nivå du ligger på och vad du kan göra, fråga henne. Sätt upp lappar i stallen runt omkring, häng i stallet och be att få hjälpa till. Sätt ut annons här på buke.

Och ja - jag tror att de flesta hästägare vill ha en äldre medis, men man vet ju aldrig! Du kan kanske vara skötare på en av ridskolehästarna till en början. Rykta, smörja läder, vara med när hovis kommer, leda till/från hage, se på vid vaccinationer/tandraspning/undersökning, mäta upp foder och lära dig om det, kanske få rida lite. Sådant ger mycket.
 
Sv: Medryttare?

Tycker inte du är för ung! Är själv medryttare på en häst jag har ridit till ganska mycket. Jag är bara 11 år och ägaren låter ig rida när jag vill och det är en ganska tjurig häst eftersom deeet e en hingst. Däremot har jag ridit i 8 år -.-
 
Sv: Medryttare?

Häng på en ridskola där det finns privathästar, på det sättet kan du kanske få kontakt och hjälpa till någonstans?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: Mabuse
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 366
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp