Medryttare

S

Sheena

Funderar på en medryttare till Hästen, hur mkt är rimligt att ta betalt för att rida ett halvblod 2dgr/vecka, rida ut, kanske rida på ridbanan framåt hösten när han är ordentligt igångsatt. Ingen tävling men ev.träning i höst?

//Sheena som aldrig varit eller haft medryttare
 
Leta bland trådarna här på Buke så kommer du att inse att det är ett infekterat ämne. Det beror absolut mest på var du bor, men en rimlig summa ligger någonstans mellan 0 kr och självkostnadspris (stallhyra+ skonig etc delat med 30 och gånger antalet dagar i månaden) allt beroende på tillgång och efterfrågan, tycke och smak.
 
Glöm inte att ta med avskrivning på hästen som slitage och att medryttaren kan "lalla till det hela" så man blir tvungen att konsultera veterinär :crazy:
 
Vill man ha en medryttare är det bäst att glömma den kostnaden, för då är det ingen som vill vara med.

Ett normalt halvblod i Skåne kan bli kul ;)

Inköp 50.000 grovt räknat en kapitalkostnad på 300kr i månaden (kan variera enormt) och avskrivning 50.000 delat på 12 ridbara år är ungefär 350kr/månad
Försäkring 800 i månaden
hovsagare 400kr/månad
Stallhyra 2500
Avskrivning och slitage på utrustning 200 kr per månad
Extrautgifter typ veterinär, medicin, förbrukningsvaror, foder som ej ingår i stallhyran, ridhuskort 200kr per månad

För ett normalt halvblod blir det
300+350+800+400+2500+200+200=4750

Rids hästen sedan 25 dagar i månaden så blir det 190 kr per riddag. Billigt och bra. Givetvis är siffrorna ungefärliga men å andra sidan är de förmodligen i underkant :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp