medryttare..

Shimzy

Trådstartare
hej..
jobbigt probelm.. det är så att jag skafat en medryttare för första gången.. för att ajg behöver lite ekonomisk hjälp.
har hittat en jätte bra tjej.

men nu till problemet.
hon säger olika till mig och tjejrna i stallet om små saker..
mockar itne ut de blöta ur boxen trots att ajg påpekat detta både snällt och på skarpen några gånger..

och sen vi börajde dela på hästen har han förändrat så :(
orolig och stressad vilket ahna nnars inte alls är, bråkar vid ridning.
fast hon säger att han inte gör det då hon rider.

är det barar jag som tramsar (för jag vill ju egentligen inte ha en medryttare..vill vara hos honom alla dagar själv!)
eller kan han vara så påverkad av henne..

någon mera som känner så här? eller har liknade probelm?

/Lene
 
Sv: medryttare..

Jag har haft liknande problem och sa upp medryttaren BUMS!

Att dela ansvar över en häst kräver att man kan lita helt på varandra, att hästen sköts på ett sätt som ägaren vill och att det fungerar.

Jag hoppas att du hittar en annan medryttare eller får bättre ekonomi så du kan ta hand om hästen själv.

Lycka till!
 
Sv: medryttare..

Är det en ung häst? En färdigutbildad, vuxen häst brukar "tåla" en sämre ryttare och inte påverkas särskilt mycket av det på sikt. Även om hästen tramsar med den oerfarna ryttaren så brukar den snabbt återanpassa sig till vad som gäller när den rids som vanligt igen.
 
Sv: medryttare..

..att medryttaren är nonchalant och beter sig illa är det värre med. I ärlighetens namn så tycker jag att du ska se dig om efter en ny medryttare om ni inte trivs ihop. Det är viktigt att du känner dig trygg när du lämnar hästen till henne, annars blir det inte bra för någon. Och hästen är faktiskt din.
 
Sv: medryttare..

5 år.. brukar vara väldigt lugn och trygg annars..

har faktiskt börjat kolla andra stall, där hyran inte är så dyr..
 
Sv: medryttare..

Ja. Medryttaren red en dag i veckan. Och det tog mej 6 dagar att få ordning på henne. Och sedan red medryttaren igen och jag fick lägga 6 dagar på att få ordning på henne igen.

Den medryttaren blev inte långvarig!
 
Sv: medryttare..

det värsta är att hon är en bra tjej,är mjuk å snäll men de känns ändå fel.

uscha fy jag hatar å ta sådan här jobbiga samtal.. skulle vilja fuska å skriva ett mail/sms å slippa tala med henne.. men ack man harj u gått å blivit vuxen (:p) så man måste väl ringa ;)
 
Sv: medryttare..

Jag lider med dig Shimzy, dylika samtal är det värsta som finns. Men jag tycker att du ska stå på dig, för din egen skull. Lycka till!
 
Sv: medryttare..

Jag förstår mig inte på er hästägare som skaffar medryttare!

Om jag hade en egenhäst och skulle skaffa medryttare så skulle jag KRÄVA att medryttaren tog lektioner för MIN tränare minst en gång per månad!
 
Sv: medryttare..

Istället för att dumpa tjejen direkt så kan du ringa till henne och säga att du vill vara med en gång och se hur de går för henne när hon rider, eller ännu bättre, bara åka dit utan att förvarna, och så om du ser att det går åt helvete så går du in och stället dig i mitten av manegen och ger henne en lektion! jag tror att hon skulle uppskatta det! alla vinner ju på det - hon, du och hästen.

dumpa henne inte direkt, försök att hjälpa hennen först!
 
Sv: medryttare..

har hört om en liknande grej med en som hade häst på halvfoder, ägaren var konsekvent och alltid ordentlig, inte ett enda steg framåt vid uppsittning någonsin, alltid korrigera.. vilket gjorde att hästen alltid stod blickstilla.. vid fri skritt, alltid lång tygel.. halvfodervärden lät dock hästen gå runt vid uppsittning och höll korta tyglar vid "fri skritt" dvs fram och avskrittning.. så hästen började väl ganska fort konstra vid uppsittning och började trava i skritt på lång tygel för ägaren.. :(
dock gick ju hästen jättebra för halvfodervärden, hon var jättenöjd med hästen.. men hon köpte senare en egen häst..
 
Sv: medryttare..

Men jag ser det som en självklarthet att hästen ändras om en annan person börjar rida den? det gör väll ni med?

det är väll en smäll man får ta av att ha en medryttare? den behöver ju inte ALLTID ändaras till det sämre heller.

visst man kan hitta en medryttare som rider väldigt likt en själv, men det kan aldrig bli 100% samma rid sätt, man gör alltid nått olika och detta kommer självklart visa sig senare.
 
Sv: medryttare..

Kan väl vara en idé att åka ut och "kolla", annars tycker jag inte att det verkar vara en "jättebra" tjej du hittat om hon inte ens mockar boxen ordentligt!
 
Sv: medryttare..

men om man inte har en tränare då?
och jag har varit i staqllet när hon är där och hon verkar bra, hästen gör inget konstigt eller så heller..

men det är just det att han ändrats så sen hon började..
 
Sv: medryttare..

precis hon kankse inte har samma krav på honom..fast jag talat om vilka "regler" som gäller..

men suck.. vad hände med min fina lugna häst.. måste jag börja om från början igen :(
 
Sv: medryttare..

när jag påpekar mockningen så tar hon det och säger okey men då skall ajg ändra på det sådär posetivt men hon ändrar ju inte.. och sen ahr hon sagt till någon i stallet att "vi" inte mocakr ut det blöta varje dag.. ?? what?!

nä hon kankse inte är så jättebra...
 
Sv: medryttare..

Tråkig sits, själv skulle jag nog säga upp henne men jag tycker att du ska gå på din magkänsla. Det är ju trots allt du som måste leva med henne:crazy: , men lita på dig själv!
Lycka till och hoppas att det löser sig.
 
Sv: medryttare..

hmm..hästen är ju bara 5.... gör det du känner är bäst.. känns det fel att behålla henne så gör inte det.. du måste lita på dig själv och att du känner din häst :) om du tycker den ändrats till det negativa så är det ju något som inte stämmer...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 808
Senast: WildHorse
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 089
Senast: Tufs
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 446
Senast: TBT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp