Medryttarhäst är rädd

Matilda_Bella

Trådstartare
Hej! Jag är medryttare till en d-ponny som är en dam med mycket åsikter och en stark vilja på både gott och ont. Hon är extremt känslig i ridningen både i munnen och för ryttarens balans. När man väl lärt känna henne så är hon en dröm att rida och är en otroligt positiv och trevlig häst.

Nu till min fråga, denna lilla häst är väldigt rädd och hoppar lätt till, minst sagt en extremt "tittig" häst. Detta har präglat våra uteritter då hon reagerar genom att back när jag lägger på skänkeln och eventuellt spöt. Jag har tyvärr vart tvungen att vända p.g.a trafiksäkerhet och för att hon vart omöjlig att få fram även från marken och på ryggen. Hon gör som tur är inget mer än att backa och vägra röra på sig.

Jag behöver alla tips jag kan få för att få en häst att gå fram när den vägrar. Det kan exempelvis vara ett hus som av någon anledning är obehagligt etc. Har pratat med ägaren och hon vet inte heller vad jag ska göra. Det är oftast jag som rider ut då ägaren är lite räddare när det kommer till hästar som "hoppar" till och reagerar på minsta lilla.

Ytterligare något jag behöver hjälp med är att hon hugger efter en och bits när man borstar under magen eller spänner sadelgjorden. Det varierar extremt mycket beroende på vilken dag det är. Någon som vet varför hästar beter sig såhär och om man kan göra något för att göra upplevelsen mindre obehaglig för hästen och få henne att sluta med detta?
 
Senast ändrad:
Jag skulle kolla upp om hästen inte har magsår. Tittig, stressad häst tillsammans med obehag vid borstning/sadling skriker magproblem.
 
Tittigheten underlättas när hästen litar på dig. När du är hästens trygghet. Se alltså till att du är respektfull, tydlig, vänlig och konsekvent i all hantering och ridning så att hästen inte behöver känna sig otrygg med att du hittar på nya regler hela tiden utan att det du har sagt är det som gäller. Det fungerar inte att tänka att hästen får göra det där nu och bli arg/sur/irriterad och kanske till och med bestraffar nästa gång hästen gör samma sak utan var tydlig med vad du vill och förklara tills hästen förstår och var konsekvent. Hästar är snabba på att lära sig, några repetitioner så kan de det och de lär sig positiva och negativa saker precis lika snabbt. Låter du t ex. hästen beta med träns på så lär sig hästen att det är okej och hästen kommer alltid försöka göra det precis som den lär sig att det inte är okej om du alltid säger nej.

Du behöver arbeta upp ett förtroendekapital med hästen och det gör du genom att vara respektfull. Du måste visa hästen respekt för att kunna kräva att hästen respekterar dig. Att du alltid alltid är konsekvent och respektfull i dina handlingar gör underverk och se också till att det är roligt att vara med dig, dvs. gör saker som hästen också tycker är roligt.

Istället för att rida ut så ta på hästen träns och gå ut och gå. Var den som visar vägen och att du inte är rädd för det som är främmande. Andas med magen hela tiden så stressar du inte upp dig själv lika snabbt och därmed också hästen. Prata/sjung när ni går så blir din röst en trygghet också. Skapa en relation med hästen och när du sedan sitter upp så sjung/prata med hästen då med. Det gör att du lättare andas med magen och din röst blir lugnande för hästen. Att klia hästen i mankammen ganska långt ner mot ryggen/manken är också något som är lugnande för hästen så det kan du också prova men det absolut viktigaste är att du är lugn när hästen blir rädd och att du är hästens trygghet.

Hästar är flockdjur och de vet att de dör om de blir ensamma. Om du då kan bevisa för hästen att även om hästen är ensam häst just nu så har den dig att förlita sig på så kommer det gå så väldigt mycket bättre.

Vad gäller sadelgjorden och borstning under magen så ta det lugnt och försiktigt. Prova olika sorters borstar och dra aldrig mer än ett hål i taget på sadelgjorden och se till att det är jämt antal hål på båda sidor. Dra ett hål, pyssla lite, dra ett hål på andra sidan osv. i lugn och ro.
 
Angående sadeln, kan den ha sadeltvång? Tänker att en snäll häst med sadeltvång kanske går ut på uteritten med ryttaren men sen blir tittig pga ont.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 230
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 562
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp