Mekanisk hjälp för nackproblem?

F

Fruentimber

Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har hjälpt mig genom åren och jag tränar en hel del yoga och lite kettlebell regelbundet. Det hjälper dock inte helt, och jag börjar slita mitt hår lite över detta. Jag jobbar framför dator och kör en hel del bil, vilket gör att axlarna gärna åker upp och sen "fastnar" där uppe, med spänningar, muskelknutor och yrsel som följd, speciellt runt nacken. Förstås blir det värst under stress, det räcker med att jag är extra stressad under en dag så kommer dessa bekymmer som ett brev på posten. Men jag kan inte springa till naprapaten varannan dag heller liksom.

Jag har både gåband och höj/sänkbart skrivbord men det är inte riktigt där problemet ligger eftersom armar och axlar hamnar i en viss vinkel ändå när jag sträcker mig efter tangentbordet.

Nu har jag så smått börjat titta på såna där massage-prylar man sätter om nacken, och västar som hjälper en med hållningen. Men hur vet man vad som funkar? Det vore toppen med något komplement som jag kan använda utan att avbryta mitt jobb, eller medan jag kör. Kanske en kontorsstol med inbyggd massagefunktion till skrivbordet, funkar sådana bra?

Hit me med bra tips! :bump:
 
Jag köpte en billig massagepistol från Jula. Vilken grej! Den hjälper definitivt.

Kombinerat med träning, stretch, och bastu så lyckas jag nu vända muskelkramper rätt omgående.

Man ska nog inte använda den medans man kör dock.
 
Det bästa är att göra små övningar regelbundet under dagen. Västar funkar inte de bara tar bort symptomen en liten stund. Har du inte fått övningar av naprapaten?
 
Jag köpte en billig massagepistol från Jula. Vilken grej! Den hjälper definitivt.

Kombinerat med träning, stretch, och bastu så lyckas jag nu vända muskelkramper rätt omgående.

Man ska nog inte använda den medans man kör dock.

Har också kikat på massagepistol men behöver ju båda händerna när jag jobbar! :D
 
Det bästa är att göra små övningar regelbundet under dagen. Västar funkar inte de bara tar bort symptomen en liten stund. Har du inte fått övningar av naprapaten?

Jo, jag har fått övningar och både stretchar/yogar i princip varje dag. Men jag kan inte hela tiden avbryta mitt arbete när jag känner att det är "på gång" och det funkar inte heller när jag kör bil (kör långa sträckor).
 
Har också kikat på massagepistol men behöver ju båda händerna när jag jobbar! :D

Aha, där har du nog nyckeln 😜.

Du behöver ta dig dom små mikropauserna, flera i timmen. Bort med tassarna från tangenterna i några minuter, gör övningarna du fått, handmassera eller pistolmassera.

I bilen kan man rulla på axlarna ibland, det går att göra utan att släppa ratten.
 
Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har hjälpt mig genom åren och jag tränar en hel del yoga och lite kettlebell regelbundet. Det hjälper dock inte helt, och jag börjar slita mitt hår lite över detta. Jag jobbar framför dator och kör en hel del bil, vilket gör att axlarna gärna åker upp och sen "fastnar" där uppe, med spänningar, muskelknutor och yrsel som följd, speciellt runt nacken. Förstås blir det värst under stress, det räcker med att jag är extra stressad under en dag så kommer dessa bekymmer som ett brev på posten. Men jag kan inte springa till naprapaten varannan dag heller liksom.

Jag har både gåband och höj/sänkbart skrivbord men det är inte riktigt där problemet ligger eftersom armar och axlar hamnar i en viss vinkel ändå när jag sträcker mig efter tangentbordet.

Nu har jag så smått börjat titta på såna där massage-prylar man sätter om nacken, och västar som hjälper en med hållningen. Men hur vet man vad som funkar? Det vore toppen med något komplement som jag kan använda utan att avbryta mitt jobb, eller medan jag kör. Kanske en kontorsstol med inbyggd massagefunktion till skrivbordet, funkar sådana bra?

Hit me med bra tips! :bump:

Vad har du för tangentbord/mus på jobbet? Min kropp mår mycket bättre än jag slutade jobba med traditionell mus och istället har en mousetrapper. Bra stöd för armbågarna gör också stor skillnad.
 
Aha, där har du nog nyckeln 😜.

Du behöver ta dig dom små mikropauserna, flera i timmen. Bort med tassarna från tangenterna i några minuter, gör övningarna du fått, handmassera eller pistolmassera.

I bilen kan man rulla på axlarna ibland, det går att göra utan att släppa ratten.

Jag ser till att resa mig regelbundet osv men att ta flera mikropauser i timmen för stretch går tyvärr inte. Dels funkar det ofta inte beroende på arbetsuppgift/möte, och dels behöver jag psykiskt komma in i flow pga ADHD.
 
Det enda som på riktigt har hjälp mig är ett tränings-/stretchprogram utformat för just mina problem och för att få balans mellan spända, överaktiverade och svaga muskler. Allt annat har bara varit lindring på kort sikt.

Under tiden som jag trappade upp träningen fick jag akupunktur i de aktuella musklerna minst en gång i veckan, för att inte hamna i ännu mer låst läge. Fysioterapeut med axlar/nacke som specialitet är alltså vad jag skulle säga.
 
Jo, jag har fått övningar och både stretchar/yogar i princip varje dag. Men jag kan inte hela tiden avbryta mitt arbete när jag känner att det är "på gång" och det funkar inte heller när jag kör bil (kör långa sträckor).
Tyvärr finns det inga quick fixes utan det som behövs är att ta en paus och låta musklerna göra något annat en kort stund. Ja brukar stå upp, göra övningar och stretcha eller gå runt i rummet när jag har möte. Man behöver inte sitta ner. Variationen är det viktiga.
Kan du inte köra kortare sträckor och ta en liten paus för att gå ut ur bilen och röra lite på dig?
 
Det enda som på riktigt har hjälp mig är ett tränings-/stretchprogram utformat för just mina problem och för att få balans mellan spända, överaktiverade och svaga muskler. Allt annat har bara varit lindring på kort sikt.

Under tiden som jag trappade upp träningen fick jag akupunktur i de aktuella musklerna minst en gång i veckan, för att inte hamna i ännu mer låst läge. Fysioterapeut med axlar/nacke som specialitet är alltså vad jag skulle säga.

Jag har stretchövningar från naprapat och går dit ca varannan-var tredje vecka. :) Men mina bekymmer kan komma mycket fort pga korta muskler som under lång tid vant sig vid att vara spända och uppe vid öronen, så trots både naprapat/kiro etc och stretch så kan jag ändå få bekymmer.
 
Tyvärr finns det inga quick fixes utan det som behövs är att ta en paus och låta musklerna göra något annat en kort stund. Ja brukar stå upp, göra övningar och stretcha eller gå runt i rummet när jag har möte. Man behöver inte sitta ner. Variationen är det viktiga.
Kan du inte köra kortare sträckor och ta en liten paus för att gå ut ur bilen och röra lite på dig?

Fast jag skriver inte att jag vill ha någon quick fix, jag har skrivit att jag söker ett komplement som kan hjälpa för stunden. Har även skrivit att jag både har gåband och höj/sänkbart skrivbord för att undvika sittande. :)

Visst kan jag stanna oftare, men det äter ju mycket tid och ibland är mina dagsscheman tajta.
 
Jag ser till att resa mig regelbundet osv men att ta flera mikropauser i timmen för stretch går tyvärr inte. Dels funkar det ofta inte beroende på arbetsuppgift/möte, och dels behöver jag psykiskt komma in i flow pga ADHD.

Hur tätt KAN du ta mikropauserna utan att tappa flowet? Funkar det med en gång i timmen?
 
Hur tätt KAN du ta mikropauserna utan att tappa flowet? Funkar det med en gång i timmen?

Jag skulle säga att det funkar typ. Tex att resa sig upp varje gång klockan slår hel. Men jag har mycket lätt för att tappa fokus, eller börja pilla med annat, eller att hjärnan då låser sig på att hålla koll på tiden.
 
Jag gör samma sak med mina axlar, har gått hos sjukgymnaster, läkare, ortoped, naprapater och säkert nått mer. Har fått ultraljudsbehandling, massage, akupunktur, övningar mm. Det som jag märkt funkat bäst får både mina axlar samt låsningar i nacken är faktiskt att springa regelbundet. När jag slarvar med löpningen märker jag det rätt omgående. Tyvärr tycker jag inte löpning är roligt så jag slarvar en del 🙈 Spelar ingen roll om jag springer ute eller på löpband, båda hjälper. Det räcker inte med bara hundpromenader utan det är löpningen som gör skillnad.

Tyvärr inget du kan göra medan du arbetar eller kör bil.
 
Tens kan vara ett alternativ, finns bra och inte så dyra.

TENS Cefar Chattanooga röd
Jag köpte denna, samma modell som dom använde på rehab för min tennisarmbåge
 
Jag hade också tänkt tipsa om mousetrapper och även om att i bilen sitta så nära ratten och med ratten så låg att du kan hålla den ”fem i halv sju” med underarmarna och händerna vilande mot låren istället för att hålla högre upp och ut åt sidorna vilket kräver mer och mer statisk muskelaktivering. Jag gör det av annan kroppslig anledning men för mig har det tidigare gjort skillnaden på att kunna köra och inte. Sparar otroligt med energi som jag tidigare inte ens visste att jag använde.
 
Styrketräning 2-3 gånger per vecka i kombination med yoga för avslappning är det som hjälpt mig mest. Behöver helt enkelt bygga upp musklerna och hålla dom i god kondition.

Älskar dessutom min massagepistol från flowgun, den hjälper enormt!
Får även botox i nacke och axlar som hjälper.
 
Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har hjälpt mig genom åren och jag tränar en hel del yoga och lite kettlebell regelbundet. Det hjälper dock inte helt, och jag börjar slita mitt hår lite över detta. Jag jobbar framför dator och kör en hel del bil, vilket gör att axlarna gärna åker upp och sen "fastnar" där uppe, med spänningar, muskelknutor och yrsel som följd, speciellt runt nacken. Förstås blir det värst under stress, det räcker med att jag är extra stressad under en dag så kommer dessa bekymmer som ett brev på posten. Men jag kan inte springa till naprapaten varannan dag heller liksom.

Jag har både gåband och höj/sänkbart skrivbord men det är inte riktigt där problemet ligger eftersom armar och axlar hamnar i en viss vinkel ändå när jag sträcker mig efter tangentbordet.

Nu har jag så smått börjat titta på såna där massage-prylar man sätter om nacken, och västar som hjälper en med hållningen. Men hur vet man vad som funkar? Det vore toppen med något komplement som jag kan använda utan att avbryta mitt jobb, eller medan jag kör. Kanske en kontorsstol med inbyggd massagefunktion till skrivbordet, funkar sådana bra?

Hit me med bra tips! :bump:
Jag har i princip exakt samma bekymmer som du, men har inte hittat någon lösning. Det som hjälper för stunden och som kan funka på kontor är en så här massagekudde https://www.clasohlson.com/se/Massagekudde-/p/44-4490
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 989
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp