Bukefalos 28 år!

Wille

Trådstartare
Jag har fått melatonin utskrivet. 3 mg. Jag förstår inte varför då jag inte tycker jag har så stora problem med sömnen. Men jag brukar vakna på nätterna, typ en eller två gånger i alla fall. Somnar i regel utan större problem.

Vad jag förstått så kan melatonin ge kognitiva problem och dagtrötthet. Och det där är saker jag inte riktigt pallar.

Är det värt ändå att ta melatonin för att kanske slippa vakna på natten? Jag upplever inte vaknandet som ett stort problem då jag i regel somnar om fort. Det kan dock bli jobbigt om jag vaknar av en mardröm. Då somnar jag inte om så lätt.
 
Att ligga vaken en stund efter mardröm är normalt, skulle jag vilja påstå. Är mardrömmarna vanligt förekommande kanske det passerar normalspannet dock.

Att vakna på natten riskerar ju vara en av anledningarna till dagtröttheten. Det blir ju dränerande tids nog. Känns det inte som ett bekymmer är det ju frivilligt att prova eller inte prova medicinen.
 
Att ligga vaken en stund efter mardröm är normalt, skulle jag vilja påstå. Är mardrömmarna vanligt förekommande kanske det passerar normalspannet dock.

Att vakna på natten riskerar ju vara en av anledningarna till dagtröttheten. Det blir ju dränerande tids nog. Känns det inte som ett bekymmer är det ju frivilligt att prova eller inte prova medicinen.
Jag har väl inte mardrömmar så jätteofta, men de förekommer.
 
Jag upplevde inte att jag sov bättre med melatonin, däremot insåg jag att jag slutat va så hjärntrött, alltså när jag är så trött i huvet att jag inte orkar tänka ens. Därför har jag ändå fortsatt med melatonin, jag antar att det ändå förbättrat min sömnkvalitet på nåt sätt
 
Sova hela nätter = mer utvilad och därmed piggare på dagtid, så jag hade lätt provat om jag vaknade några gånger per natt och känt mig seg dagtid.
Jag hade också provat pga det. Det kan göra enorm skillnad!


Inte samma sak men
Har stängt av alla aviseringar på mobilen under natten och sover långt många fler hela nätter nu än innan. (För att jag fick sms etc och ville/behövde ha koll. Nu får det helt enkelt vänta till morgonen)
Det gör en stor stor skillnad både för sömnen och vakenheten.
 
Jag har fått melatonin utskrivet. 3 mg. Jag förstår inte varför då jag inte tycker jag har så stora problem med sömnen. Men jag brukar vakna på nätterna, typ en eller två gånger i alla fall. Somnar i regel utan större problem.

Vad jag förstått så kan melatonin ge kognitiva problem och dagtrötthet. Och det där är saker jag inte riktigt pallar.

Är det värt ändå att ta melatonin för att kanske slippa vakna på natten? Jag upplever inte vaknandet som ett stort problem då jag i regel somnar om fort. Det kan dock bli jobbigt om jag vaknar av en mardröm. Då somnar jag inte om så lätt.
Jag blir inte alls påverkad dagtid av melatonin på ngt negativt vis. Då går jag på mycket högre dos än du ska ta. Just att jag slipper bli zombie dagen efter tycker jag är fantastiskt.
Tycker absolut det ger lättare att somna och att sova längre stunder än annars.
 
Vet inte vem som sa att melatonin inte går på högkostnadskortet, men jag kollade nyss och det gör den. I alla fall den jag fått utskriven.

Det står för övrigt så här på apotekets hemsida:
"Sömnighet och/eller nedsatt reaktionsförmåga kan kvarstå dagen efter/flera timmar efter att läkemedlet intagits."

Känns ju inte så kul. Men nu som sjukskriven/arbetslös är det extremt sällsynt att jag måste köra bil på förmiddagen. Går nog att skjuta på allt till åtminstone eftermiddag.
 
Vet inte vem som sa att melatonin inte går på högkostnadskortet, men jag kollade nyss och det gör den. I alla fall den jag fått utskriven.

Det står för övrigt så här på apotekets hemsida:
"Sömnighet och/eller nedsatt reaktionsförmåga kan kvarstå dagen efter/flera timmar efter att läkemedlet intagits."

Känns ju inte så kul. Men nu som sjukskriven/arbetslös är det extremt sällsynt att jag måste köra bil på förmiddagen. Går nog att skjuta på allt till åtminstone eftermiddag.
Är du säker ang högkostnadsskydd? Jag får betala för min utskrivna. Ibland om jag hämtar ut/köper via ngt apoteks webshop så kan det först gå igenom utan kostnad. Sen kontaktar de en och meddelar att jag inte uppfyller kriterierna för högkostnadsskyddet och får betala iaf.
 
Är du säker ang högkostnadsskydd? Jag får betala för min utskrivna. Ibland om jag hämtar ut/köper via ngt apoteks webshop så kan det först gå igenom utan kostnad. Sen kontaktar de en och meddelar att jag inte uppfyller kriterierna för högkostnadsskyddet och får betala iaf.

Yep, så var det för mig också. De ringde och kollade.

Vilka läkemedel med melatonin ingår i högkostnadsskyddet?Det finns flera produkter innehållande melatonin i högkostnadsskyddet, både i tablettform och som oral lösning. Samtliga dessa melatoninläkemedel subventioneras endast för sömnproblem hos barn och ungdomar 6 till 17 år med adhd där andra åtgärder för att förbättra sömnen har varit otillräckliga.

https://www.tlv.se/download/18.1c32a37617b4106947eeb259/1644240902127/Frågor_och_svar_Melatonin.pdf

Edit: Även levaxin 75 mg går inte längre under högkostnaden fast 25 och 50 gör det.
 
Senast ändrad:
Vet inte vem som sa att melatonin inte går på högkostnadskortet, men jag kollade nyss och det gör den. I alla fall den jag fått utskriven.

Det står för övrigt så här på apotekets hemsida:
"Sömnighet och/eller nedsatt reaktionsförmåga kan kvarstå dagen efter/flera timmar efter att läkemedlet intagits."

Känns ju inte så kul. Men nu som sjukskriven/arbetslös är det extremt sällsynt att jag måste köra bil på förmiddagen. Går nog att skjuta på allt till åtminstone eftermiddag.

Jag har tagit höga doser melatonin i flera år, och är aldrig seg på morgonen (eller ja, betydligt mindre seg med melatonin än utan åtminstone :angel:). Det är väldigt ovanligt med biverkningar av melatonin om man håller sig till "normala" doser.
 
Är du säker ang högkostnadsskydd? Jag får betala för min utskrivna. Ibland om jag hämtar ut/köper via ngt apoteks webshop så kan det först gå igenom utan kostnad. Sen kontaktar de en och meddelar att jag inte uppfyller kriterierna för högkostnadsskyddet och får betala iaf.
Ojdå! Kan de alltså kräva en på pengar i efterhand? Det var ju riktigt dåligt. Jag har precis tagit ut medicinen för 0 kronor. Vore surt om jag blir tvungen att betala ändå. Och då kommer jag inte att kunna ta ut den fler gånger även om den skulle funka.
 
Jag upplevde inte att jag sov bättre med melatonin, däremot insåg jag att jag slutat va så hjärntrött, alltså när jag är så trött i huvet att jag inte orkar tänka ens. Därför har jag ändå fortsatt med melatonin, jag antar att det ändå förbättrat min sömnkvalitet på nåt sätt
Jag har läst något som jag inte hittar nu om att melatonin kan öka effektiviteten i hjärnans städsystem ( som bara är verksamt under sömn. vet dock ej om det är specifikt vid vissa tillstånd eller generellt). Dessutom är det antiinflammatoriskt och kan minska dysfunktion i mitokondrierna (i vissa lägen?), och eftersom bådadera tros/ter sig vara en bidragande mekanism vid ME så är det inte konstigt om det symptomlindrar. Hittar ingen jättebra referens men här tex.
 
Jag har fått melatonin utskrivet. 3 mg. Jag förstår inte varför då jag inte tycker jag har så stora problem med sömnen. Men jag brukar vakna på nätterna, typ en eller två gånger i alla fall. Somnar i regel utan större problem.

Vad jag förstått så kan melatonin ge kognitiva problem och dagtrötthet. Och det där är saker jag inte riktigt pallar.

Är det värt ändå att ta melatonin för att kanske slippa vakna på natten? Jag upplever inte vaknandet som ett stort problem då jag i regel somnar om fort. Det kan dock bli jobbigt om jag vaknar av en mardröm. Då somnar jag inte om så lätt.
Jag tog 9 mg under flera månader och märkte inget alls under dagen.
Dock dyrt eftersom det inte gick på högkostnadsskyddet trots att det först stod som 0 kr när jag beställde. Fick sen en räkning i efterhand.
Tror det bara går på högkostnadsskyddet om det gäller förskrivning till barn.
 
Jag har läst något som jag inte hittar nu om att melatonin kan öka effektiviteten i hjärnans städsystem ( som bara är verksamt under sömn. vet dock ej om det är specifikt vid vissa tillstånd eller generellt). Dessutom är det antiinflammatoriskt och kan minska dysfunktion i mitokondrierna (i vissa lägen?), och eftersom bådadera tros/ter sig vara en bidragande mekanism vid ME så är det inte konstigt om det symptomlindrar. Hittar ingen jättebra referens men här tex.

Ja det kvittar ju lite varför känner jag. Det är ju en väldigt harmlös medicin jämfört med det mesta annat så det känns ändå värt det för mig, jag är inte konstant hjärntrött men hade vissa dagar där jag liksom inte va med alls och det har minskat med melatonin vilket såklart är jätteskönt
 
Äter melatonin, 2 mg hade jag tidigare utskrivet men gav inte tillräckligt effekt så med läkares godkännande åt jag dubbel dos, 4 mg. Har sedan köpt det på annat ställe, och ätit 6 mg per natt. Är absolut inte alls trött dagen efter, och aldrig haft problem att vakna av alarm eller av mig själv pga ljuset. Så vitt jag förstått är just melatonin en av få som inte har så mycket biverkningar och man blir heller inte beroende av det. Jag äter det för att kunna somna, förmodligen därför jag behöver högre dos.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 976
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 143
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 241
Senast: super
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 813
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp