Mellan/högstadielärare!

Brassneck

Trådstartare
Har vi några sådana härinne? Jag har lite funderingar på hur ni jobbar med normer och värden (från läroplanen). Håller på med ett kulturprojekt för åk 5-7 och vill gärna kunna ha lite material för eleverna att jobba med innan och/eller efter själva eventet. Men vill heller inte skriva lärare på näsan i hur de jobbar utan gärna låta det vara ganska fritt.
Har ni temaperioder, väver ni in det i undervisningen löpande och i så fall hur?

Ni får gärna PMa om ni inte vill skriva här. Men tänker att det kan vara intressant även för andra :) Eller om ert barn får göra roliga och bra aktiviteter på temat :) Personligen har jag aldrig ens hört de delarna från läroplanen när jag gick i skolan...

Jag har lärare som jag bollar med men det är lärare som jag känner väl och som har samma syn på saker som jag. Det hade varit guld att få lite input utifrån!
 
Det beror så himla mycket på grupp, individer, tid på året, osv osv.

Min förra klass funkade bäst om man gav dem ett påstående som de fick fundera utifrån. Det finns bla ett gäng kortfilmer (3-5 min) där man får se lite etiskt komplicerade situationer som man sedan kan använda för att starta diskussioner från.

Vissa individer pratar man normer och värderingar med typ 17 gånger i veckan, för de kränker andra.

För mig har det mest skett i sjok, dvs att man koncentrerat sig på detta ett tag, sen får eleverna "vila" och smälta allt, sen kör man en ny vända osv.
 
Jobbar på både låg-och mellan (specialpedagog) och har jobbat på högstadiet. Det är så många variabler som påverkar hur jag för och prioriterar så det går inte att svara på så här. Vill du bolla lite får du gärna ringa mig. Pma i så fall.

Älskar kreativa processer med Mkt inslag av kultur och bild men har svår allergi mot när det blir för flummigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 902
Senast: Habina
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 149
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp