Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Texaz

Trådstartare
Har under alla år haft otroligt regelbunden mens, 28-30 dagars intervall. Nu fick jag en blödning efter 17 dagar, som dessutom hållit i sig fem dagar nu, utan tecken på att minska (normala fall 2-3 dagar)

Gyn skrattade och menade att det var klimaktieriet, men jag är nojig.....

Hunden började blöda samtidigt (!) och det är troligen en cysta. En av mina f d kollegor blixtopererades i höstas på livmodercancer:(

Bör jag vara orolig, eller ta det med ro???

Skulle få en tid hos gyn, förhoppningsvis före midsommar, men dom kunde inget lova.

Inga andra tecken på klimakterie...
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Första tecknet på att klimakteriet närmar sig är ofta att mensen blir oregelbunden.

Men oavsett det är EN oregelbunden blödning inget att oroa sig för. Det låter övernojigt.
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Har under alla år haft otroligt regelbunden mens, 28-30 dagars intervall. Nu fick jag en blödning efter 17 dagar, som dessutom hållit i sig fem dagar nu, utan tecken på att minska (normala fall 2-3 dagar)

Gyn skrattade och menade att det var klimaktieriet, men jag är nojig.....

Hunden började blöda samtidigt (!) och det är troligen en cysta. En av mina f d kollegor blixtopererades i höstas på livmodercancer:(

Bör jag vara orolig, eller ta det med ro???

Skulle få en tid hos gyn, förhoppningsvis före midsommar, men dom kunde inget lova.

Inga andra tecken på klimakterie...
Det bör du nog kolla upp. Låter inte bra...:nailbiting:
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Var ju det att när jag läste om just livmodercancer så stod det att om man hade regelbunden mens och fick EN mellanblödning så skulle det kollas upp....

Nåja, får väl hoppas att det slutar snart;)

Blir ju nervös när jag haft fall omkring mig nyligen...:o
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Var läste du att man borde kolla upp EN mellanblödning? Låter helt osannolikt. Isåfall skulle gynekologerna inte få göra annat. Du fick ju dessutom ingen tid på gyn, skrev du.

Är du inte i klimakterieåldern?
 
Senast ändrad:
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Jag skulle inte bli orolig,
men kolla upp det....
Varför vänta?

*Jenny*
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Hur gammal är du?

Jag blir 50 i år, och klimakteriet kommer med stormsteg. Det är ju också en period som pågår under rätt många år.

Första tecknet är just att menstruationen förändras. Tidigare har jag haft väldigt lite, få dagar och regelbundet. För ett par år sedan så ändrades det till att bli rikligar, fler dagar, men fortfarande regelbundet. Nu i år har det börjat bli lite mer oregelbundet.

Vissa kvinnor kommer in i klimakteriet tidigt och andra sent - så det kan vara lite olika. Men är du över 45 så är det högst sannolikt att det är klimakteriet som det handlar om.

Får man problem med mycket mellanblödningar eller långa perioder med blödningar ska man kontakta gyn - man kan behöva äta lite gulkroppshormon för att stabilisera hormonnivåerna i kroppen.

/Lizzie
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Jo jag är i klimakterieåldern:D

Att jag började oroa mig var ju just att jag läste att om man normalt var väldigt regelbunden och fick en annorlunda mellanblödning skulle man kolla upp det, hittar tyvärr inte sidan nu.

Har varit så mycket elände runt mig den sista tiden så jag överreagerar nog rätt lätt just nu.
Skulle få en kallelse, men först i sommar. Om jag blödde så mycket att jag svimmade skulle jag höra av mig innan, men inte såna mängder än iaf:p
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Var ju det att när jag läste om just livmodercancer så stod det att om man hade regelbunden mens och fick EN mellanblödning så skulle det kollas upp....

Nåja, får väl hoppas att det slutar snart;)

Blir ju nervös när jag haft fall omkring mig nyligen...:o

Det låter inte som en helt seriös information.
Jag har inte hört talas om att kvinnor i menstruerande ålder får endometriecancer (cancer i livmoderslemhinnan) just för att slemhinnan stöts bort varje månad.

Man tänker snarast på klimakterieförändringar vid en mellanblödning hos kvinnor i "den åldern". Hos unga kvinnor tänker man kanske snarare på infektion, exempelvis klamydia.

Men nej, jag skulle inte heller bli orolig över en mellanblödning.

Den "en blödningen" som är oroväckande och kräver undersökning är om det gått mer än ett år sedan sista mens och man får en blödning.
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

För att man inte ska blöda när menopaus inträffat, det kan vara tecken på cancer. Men jag skulle inte oroa mig om blödningen kom innan mensen varit borta ungefär ett år.
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Okej så om man inte har haft mens på ett år och sedan får mensliknande blödning igen så bör man kontakta sjukvården?
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Enligt vad jag läst mig till - ja. Men det förutsätter att det ettåriga uppehållet i menstruationerna faktiskt beror på menopaus och inget annat.

Jag har för mig att du är alldeles för ung för klimakteriet och mensrubbningar kan ju bero på annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Jag är 40, snart 41 så kanske lite för ung. Jag har fått en remiss för att utreda varför mensen försvann men så kom den igen efter 11 månader och frågan är ju då om jag kanske ska skynda på remissen eller om jag lugnt kan vänta?
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Jag skulle nog vänta. En menstruationsrubbning är ju inte samma sak som menopaus där mensen är borta för evigt...
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Nej det är det ju inte men frågan är vad som är vad men då väntar jag då.
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

För att man inte ska blöda när menopaus inträffat, det kan vara tecken på cancer. Men jag skulle inte oroa mig om blödningen kom innan mensen varit borta ungefär ett år.

Precis.

Och man kan komma i tidig menopaus vid ca 40 års ålder som TW tydligen är. Är man remitterad till KK så kan man vänta på kallelse dit även om det kommer en blödning efter elva månader.

Blodprover kan användas för att ta reda på om man är i tidigt klimakterium, och det kunde de ju tagit (eller så har de gjort det) innan remiss.

Vanliga skäl till långt uppehåll av mens hos yngre kvinnor kan ju vara tidigare bruk av hormonella preventivmedel.
Inte helt ovanligt att en kvinna som ätit kombinations-p-piller (vilket ord), tar något år på sig att få normal mens efter avslutande av behandling.
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Jag har inte använt hormonella preventivmedel på fyra år så det kan inte vara orsaken för mig.
Jag vet inte om de tog det blodprovet. Jag bad om det men minns inte hur det blev sen för det var så mycket med allting.
Sedan är jag ju sjuk i övrigt med men enligt min läkare så borde inte någon av mina mediciner eller sjukdomen i sig påverka på det sättet och kanske borde det ha märkts tidigare isåfall eftersom jag har ätit medicinerna och varit sjuk i många år nu.
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Vad du skulle kunna göra om den här tråden gjort dig orolig är ju att ringa och berätta att du står i kö din menstruationsrubbning och att du fått en blödning efter 11 månader och fråga om de gör en annan bedömning då...

Fundera innan på om du känner några klimakteriesymtom: nya sömnstörningar, humörförändringar, acne, vallningar osv. Men jag förstår om det med din sjukdomsbild kan vara svårt att känna och tolka nya symtom.
 
Sv: Mellanblödning, klimakterievarning, eller????

Ja jag får nog göra det. Om inte annat så att jag slipper ångra mig om det nu skulle vara något.
Innan jag var hos min läkare på vårdcentralen så trodde jag absolut att det var klimakteriet just pga av vallningar och nytillkommen acne men han tyckte att jag var alldeles för ung och att det berodde på något annat. Sömnstörningar har jag så grava iallafall så där är det svårare att göra en bedömning. Vallningarna är nästan borta nu. Det var värre för några år sedan och då trodde jag att det berodde på medicinerna men jag äter ju samma mediciner nu så frågan är ju vad som är vad. Humöret är ganska stabilt nu. Det var också värre för några år sedan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft regelbunden cykel med måttlig blödning. Senaste typ tre månaderna är cykeln förändrad, mer mellanblödningar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 059
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Trissa
·
Övr. Barn Jag är för tillfället väldigt uppgiven, så det kanske blir lite rörigt. Sedan graviditet nr 2 har mensen helt ballat ur. Alltså...
2
Svar
32
· Visningar
3 219
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp