Mellanmål/snacks - nyttigt att ha i skolväskan

SaraXX

Trådstartare
Äldsta barnet behöver något som kan ligga och skramla i ryggsäcken dag ut och dag in och tas fram vid behov. Något som är hyfsat nyttigt, inte katastrof för tänderna och alltså håller sig i rumstemperatur.

Nötter, frukt och godis går bort.

Jag har funderat på:
Linskakor eller kikärtskakor
Miniölkorv
Någon form av bars

Har ni fler idéer?
 
Äldsta barnet behöver något som kan ligga och skramla i ryggsäcken dag ut och dag in och tas fram vid behov. Något som är hyfsat nyttigt, inte katastrof för tänderna och alltså håller sig i rumstemperatur.

Nötter, frukt och godis går bort.

Jag har funderat på:
Linskakor eller kikärtskakor
Miniölkorv
Någon form av bars

Har ni fler idéer?

Jag tror att proteinpuddingar och -shakes, typ ProPud och liknande, kan förvaras i rumstemperatur. (På hemsidan står det att det är ett tips att servera den kall. Det tolkar jag som att det inte är ett krav på kyla.) På Lindahls proteinshake står det tydligt att den inte behöver hållas kyld.
Kolla på förpackningarna i affären så ser ni ju med bestämdhet. Det finns iaf många smaker och typer och dessutom olika märken.
 
Såna där paket med brödpinnar och mjukost är ganska goda och håller sig i rumstemperatur (tror märket är La vache qui rit).

Minimorötter?

Tror också att en del röror typ hummus går att ha i rumstemperatur, är ju gott att dippa morötter i eller knäckesticks eller nåt liknande.
 
Finns vissa drickyoughurtar som förvaras rumstempererade, eller babybell-ostar och liknande.
Annars föreslår jag att göra en sväng förbi barnmatshyllan nästa gång ni är i affären :laugh: i alla fall i "vår" affär finns massor av olika snacks/mellanmål lämpliga att slänga ned i en väska på det sättet du beskriver.
 
Såna där wasaknäcke med fyllning?
Rostade solrosfrön? Popcorn? (majskakorna med popcorn är mer än lovligt goda)
Göra egna bars med ingredienser efter era krav och behov?
Hemmagjord granola?
 
Annars föreslår jag att göra en sväng förbi barnmatshyllan nästa gång ni är i affären :laugh: i alla fall i "vår" affär finns massor av olika snacks/mellanmål lämpliga att slänga ned i en väska på det sättet du beskriver.
Jag åt en period ren fruktpuré ur barnmatsburk som mellis på bussen. :p
Vet inte om de finns fortfarande eller om klämmisar etc. tagit över. Man behöver ha med sig en lämplig sked med lite längre skaft, typ lattemodell eller liknande.
 
Jag åt en period ren fruktpuré ur barnmatsburk som mellis på bussen. :p
Vet inte om de finns fortfarande eller om klämmisar etc. tagit över. Man behöver ha med sig en lämplig sked med lite längre skaft, typ lattemodell eller liknande.
Finns fortfarande! Och även klämmisar (finns olika smoothies och youghurtar bl.a) är himla smidiga även som vuxen :p
 
Om du är ok med att baka tror jag det finns ganska många recept på sånt där. Kakor (utan socker) med massa frön i t.ex. kakor och liknande har ju fördelen att de är lite gjorda att förvara i rumstemperatur och väger inte så mycket.

Hade kollat vad det finns för pulver att blanda med vatten också. Om det finns något som är ok för den åldern så att säga. Då kan man ju ha en sån shaker och pulver i potionspåsar.
 
Grannen hade alltid småpaket med russin i väskan. Hon växte massor och var ständigt hungrig. Hennes barn har varit likadana så den familjen har haft russin som livräddare allihop. :D

Tack for tipset! Barnbarnet som borjar "lekis" i host och ar smal som ett snore ar ocksa standigt i rorelse och behover fylla pa energi forradet standigt. Russin ar jatte bra da det finns lagom stora smapaket (i olika storlekar) och det ar latt att ata.
 
Äldsta barnet behöver något som kan ligga och skramla i ryggsäcken dag ut och dag in och tas fram vid behov. Något som är hyfsat nyttigt, inte katastrof för tänderna och alltså håller sig i rumstemperatur.

Nötter, frukt och godis går bort.

Jag har funderat på:
Linskakor eller kikärtskakor
Miniölkorv
Någon form av bars

Har ni fler idéer?
Kokt ägg.
 
Hos oss våra standardmellis Babybel, wasa knäcke, majs/kikärtskakor, Tuc, Digestive, drickyoghurt. Ibland overnight oats, men då måste man äta den samma dag så detär ju lite risky :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 234
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag ska ha några kompisar på besök imorgon kväll. Vanligtvis brukar vi fika, men jag har tröttnat på att okynnesäta onyttigheter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 583
Senast: miniea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Före sommaren konstaterade jag med en lite uppgiven suck att jag behövde göra en halvhalt i matintaget igen, för att stoppa upp den...
Svar
0
· Visningar
323
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp