Mellanmål till 6-månaders?

Sandra78

Trådstartare
Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera kött och fisk) till lunch, gröt morgon och kväll och däremellan vällning. Men jag skulle vilja ta bort en välling, tycker det blir mycket havre med både välling och gröt... Så tips på mellanmål mottages tacksamt!
Fruktpuré äter hon inte, om man inte blandar det med gröten. Så kan man blanda den med något annat kanske?
Jag kan ju själv tycka att puré på ren frukt blir väldigt intensiv i smaken, blir det bättre om man blandar frukter? Förslag på vilka?
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Kan du inte ge välling som inte är baserad på havre då?
Eller ett mål gröt som inte är baserad på havre?
Annars kanske man kan blanda lite turkisk yoghurt med fruktpurén.
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Precis som Mustasukka förslår så kör turkisk yoghurt som du blandar med fruktpuré, det gav jag min dotter när hon var kring 7-8 månader .
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Svarar båda:

Såg att det finns risgröt också, ska testa det och se om man kan variera lite med den. Vällingen blir svårare att byta ut, det enda som duger är Sempers havrevälling.
Turkisk yoghurt ska vi prova att blanda med, det är ju milt!
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Vi brukar ge risgröt som vi blandar med ganska mycket frukt till mellanmål, gillas mycket av dottern
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

VArför byta ut det ena målet? Ris KAN ge trögare mage...

Har du provat låta henne smaka frukt i bitar? banan, avokado o annan mjuk frukt?
Mitt barn har aldrig ätit pure. varken mat eller frukt.
Smoothie får hon dricka ibland- utblandad på vatten och burkfrukt. Perfekt när de druckit dåligt en dag

Mjölkprodukter är väl en rekommendation vid 1årsålder men jag gav yoghurt tidigare. Perfekta mellanmål.
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Jag har alltid gett mina barn naturell yoghurt blandat med fruktpuré (ibland blandade jag med mosad färsk frukt istället) till mellanmål när de var så små. Allt eftersom de blev större fick de även smörgås.
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Min dotter har aldrig ätit puré. Har knappt fått mata henne! Det var tutten eller äta själv.

Hänger på övriga med turkisk youghurt + fruktmos. Har kört det till båda mina ungar och perfekt på sommaren med något gott och kallt :)
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Kl
Här kör vi oxå med turkisk yoghurt och fruktpure/fruktmos. Jag brukar också mosa färsk frukt med stavmixern, ex äpple och banan, och ha i havregryn så det blir lite mer matigt.

Smoothie på yoghurt/mjölk med havregryn, bär och banan är också smaskens. Man kan ju ha soya eller havremjölk om man inte vill ge vanlig mjölk.

Macka/smörgåsrån med leverpastej eller mjukost eller smör fungerar också tidigt.
 
Sv: Mellanmål till 6-månaders?

Kl
Idag gjorde jag en puré på en nektarin, en avoccado, ca fem jordgubbar, saften från en kvarts citron och en halv deciliter järnberikade havregryn. Jag tyckte att det blev lite surt men tjejerna gillade det. Tycker det blir rätt bra att blanda i lite grönsaker och havregryn i mellanmålen. En del bebisar reagerar på jordgubbar men mina har inte gjort det och det bästa de vet är när någon har plockat smultron till dem :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 066
Senast: mrkarisma
·
Gravid - 1år Min 6 månaders har blivit så himla trög i magen nu sedan vi börjat med mat :down: Hon tycker det är spännande och vill gärna ha, men vi...
Svar
15
· Visningar
1 028
Senast: lil-sis
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp