Mellanmål under matcher/ bra kvällsmat efter träning för kräsen 7 åring

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Dottern spelar fotboll och vi behöver hitta bra snacks/mellanmål att ha med under matchdagar. Det är ofta poolspel vilket innebär mycket väntan mellan matcherna. Något som kan förvaras i väskan även under varma dagar, ger snabb och bra energi och inte bara innebär godis och socker.

Hon har även träningar på kvällen 2 dgr i veckan vilket innebär att vi äter middag innan. Men hon behöver något snabbt och mättande att äta efter träningen. Hennes träning slutar kl 19 så det är verkligen bara hem, duscha, äta och sova som gäller.
Vad äter era barn i samband med sina sporter?

Nu vet jag inte vad hon gillar men jag brukar ha med mig mackor med jordnötssmör när jag behöver ha med mig nåt som ger mättnad och energi när jag inte har möjlighet att kyla det. Osötat brukar jag ha.

Bananer är bra i samband med sport.

Bars som ger energi efter träning kanske kan passa? De borde inte behöva kyl.

Termos som håller mjölken kall. Då kan man ha med lite flingor (havrefras eller andra mindre söta flingor) eller müsli.

Min dotter älskar ägg så jag hade förberett kokta ägg och gett henne äggmackor när hon kommer hem sent efter träning.

Annars finns det små kylväskor och då öppnas fler möjligheter.

Korv på macken har serverats mer än en gång. Fungerar ju också att ha i en termos och ha bröd på sidan så kan man äta när man är hungrig.

Annars pastasallad med kylklamp vi har en mjuk liten kylväska från biltema som är perfekt i ryggsäcken om man fryser vatten så har de också kallt vatten att dricka under dagen. Eftersom kylväskan är mjuk tar den ingen plats när den är tom.

Efter träning har mina alltid ätit rester från middagen så då har det blivit dubbla middagar och det har alltid uppskattats. Vid matchdagar så mackor med röror, pannkaka, pastasallad, frukt, drick yoghurt

Nu sportar inte mina barn på det sättet ännu men tänker spontant att kesoplättar är bra och enkel mellis-mat. Nötter och någon banan till bara.

Här är det träning i princip varje kväll (alltså för någon, samma person har inte träning varje kväll).
Börjar träningen vid 18 eller senare så äter vi middag innan. Då brukar vi köra med att dela upp middagen på två mindre portioner, en innan träning och en efter träning. Funkar bra. När träningen börjar redan 17 så funkar det inte med middag innan. Då får den som ska träna äta macka, fil eller något, och sedan middag efteråt.

Macka med valfritt pålägg, tunnbrödsrulle, banan, nötter, äpple, drick-yoghurt, yoghurt-klämmis, bananplättar.

Dottern spelar fotboll och vi behöver hitta bra snacks/mellanmål att ha med under matchdagar. Det är ofta poolspel vilket innebär mycket väntan mellan matcherna. Något som kan förvaras i väskan även under varma dagar, ger snabb och bra energi och inte bara innebär godis och socker.

Hon har även träningar på kvällen 2 dgr i veckan vilket innebär att vi äter middag innan. Men hon behöver något snabbt och mättande att äta efter träningen. Hennes träning slutar kl 19 så det är verkligen bara hem, duscha, äta och sova som gäller.
Vad äter era barn i samband med sina sporter?

Jag brukar göra protein/fiberugnspannkaka som är toppen till både frukost och mellis. Jag gör en stor sats i början av veckan som räcker till flera mål. Basen är banan, ägg, fullkornsmjöl, kruskakli, yoghurt, någon skvätt mjölk och så har jag på ett täcke med frysta bär som får fungera som sylt. Har inget recept utan brukar köra på känsla, men på tre bananer använder jag kanske sex ägg. Även min kräsna minsting älskar det. Går även att göra som muffinsar :)

Mitt barn är så litet ännu, men vi packar MASSOR av mellis hela tiden och tänker att det kan passa till äldre barn med:

Matiga muffins, "Baked oat-meal" eller pizzabullar (rulla ut pizzadeg, bre på sås och lägg på fyllning, rulla och skär som bullar, baka), dadelbollar (kan göra ex med chokladbollssmak utan tillagt socker). Jag brukar frysa och sen tinas de upp i väskan lagom till att det ska ätas upp. Varför inte smoothie i mat-termos?

Vi gör dessa veganska = inget kött/mejeriprodukter som lättare riskerar att bli dåliga :)

Liknande trådar

• Intuitivt ätande
  • A
    Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hiss & diss - del 8
  • Svensk politik 6
  • Vad gör vi? CCXXX

Barn

Hund