Mellanpudel eller Aussie?

Urigurien

Trådstartare
Vi är på gång att skaffa ny hund men vi kan inte komma överens om ras..... Det finns stor hundvana i familjen, men hunden ska också kunna vara en bra kompis till en djurvan tolvåring. Vi kommer att ha hundvakt på dagarna och träna en hel del agility, lydnad, trick etc. Katt finns i hushållet.

Just nu väger det mellan australian shepherd och mellanpudel. Jag tänkte att man kanske kan få lite tips och erfarenheter här eftersom jag inte har erfarenhet av någon av raserna?
 
Hur mycket tid och träning kommer ni, realistiskt sett, att lägga ner på hunden? Ni jämför en sällskapshund med en brukshund, så det gäller att vara ärlig mot sig själv hur mycket man kommer att engagera sig i hundens fysiska och psykiska aktivering. Är ni osäkra hade jag valt pudeln.
 
Hur mycket tid och träning kommer ni, realistiskt sett, att lägga ner på hunden? Ni jämför en sällskapshund med en brukshund, så det gäller att vara ärlig mot sig själv hur mycket man kommer att engagera sig i hundens fysiska och psykiska aktivering. Är ni osäkra hade jag valt pudeln.

Jag är medveten om det och har haft ännu mer krävande raser tidigare, men vill som sagt ha något som fungerar även för dottern. Lutar åt pudel just nu, men har ingen erfarenhet av rasen...
 
Aussie - jag trodde du menade terriern och då hade jag solklart sagt att en sån ska du ha. Men nu var det visst shepherd och nej, en sån hade jag inte rekommenderat om man inte har eoner av tid och ork att lägga på hunden. (de exemplar jag har träffat har alltså varit rejält krävande)
 
Aussie - jag trodde du menade terriern och då hade jag solklart sagt att en sån ska du ha. Men nu var det visst shepherd och nej, en sån hade jag inte rekommenderat om man inte har eoner av tid och ork att lägga på hunden. (de exemplar jag har träffat har alltså varit rejält krävande)

Varför vill jag ha en sån? 😊
 
I dagsläget hade jag avrått från aussie. Jag tror säkert att en engagerad och hundsportintresserad tolvåring skulle kunna träna tillräckligt mycket med en aussie - man ska inte underskatta förmågan hos barn i den åldern när de har ett stort intresse för något!

Jag ser inte aussiens aktiveringsbehov som något problem egentligen, det är lätt att tillfredsställa om intresset finns, men rasen har andra egenskaper som gör att den förmodligen inte "är värt besväret" för en familj som eran. Ni kan få samma positiva delar av hundägandet med en annan ras, samtidigt som ni kanske duckar en hel del besvär som kan komma på köpet med en aussie.

Det är en ras som av naturliga skäl har både skärpa och vakt i sig, har blixtsnabba reaktioner och inte sällan en del humör och integritet. Inga negativa egenskaper i sig - är individen balanserad är det roliga och användbara egenskaper (om än kanske lite ovärt för den som mest vill ha en aktiv sällskapshund).

Men saknar hunden den stabiliteten i sig själv så sitter man där med en jävligt otrevlig hund. Som kanske inte är så kul att gå promenader med i mörkret när någon kommer med ett paraply runt hörnet, eller när barnet har sina kompisar hemma, eller när man får hundmöte på promenaden eller när någon vän till familjen böjer sig ner över hunden lite oväntat för att gosa med den.
 
Jag säger också mellanpudel. Clowner och divor som ställer upp på det mesta, men som är OK med rastning och lite hjärngympa om man inte har tid/ork ett tag. Agility, lydnad och trick passar perfekt.

Nackdelen är ju pälsen som växer som ogräs. Det är inte så svårt att lära sig klippa en kort frisyr, misstagen växer snabbt ut igen!;) Men jag rekommenderar att ni lägger pengar på ordentliga grejor - klippmaskin, fön, sax(ar) och kardor - det har ni igen senare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 342
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 224
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp