Mellanstor förstagångshund!

Är inte finska lapphundar rätt skälliga? Grannen har en, och den är s.a.s aldrig tyst.

Skällandet behöver förstås inte vara ett problem, men alla gillar ju inte det.
Det finns absolut skälliga finska lapphundar men alla är inte det. Att försöka igonerar bort skall på en lapphund går inte, men att ge dem en annan uppgift brukar funka fint. Min kompis är inne på sin 3:e finne och ingen av dem har varit skälliga. Visst kan de skälla men de står inte rakt upp och ner och bara skäller, de skäller när det finns en anledning.
 
Det finns absolut skälliga finska lapphundar men alla är inte det. Att försöka igonerar bort skall på en lapphund går inte, men att ge dem en annan uppgift brukar funka fint. Min kompis är inne på sin 3:e finne och ingen av dem har varit skälliga. Visst kan de skälla men de står inte rakt upp och ner och bara skäller, de skäller när det finns en anledning.
Alla precis alla jag träffat har skällt sina gälla skall i tid och otid finns inget värre än dessa spetsskall har hellre en schäfer i örat 😝
 
Alla precis alla jag träffat har skällt sina gälla skall i tid och otid finns inget värre än dessa spetsskall har hellre en schäfer i örat 😝
Oj så tråkigt att du bara stött på skällande lapphundar. Jag har träffat en hel del lapphundar och alla har verkligen inte varit skälliga eller haft gälla skall.
 
Det finns absolut skälliga finska lapphundar men alla är inte det. Att försöka igonerar bort skall på en lapphund går inte, men att ge dem en annan uppgift brukar funka fint. Min kompis är inne på sin 3:e finne och ingen av dem har varit skälliga. Visst kan de skälla men de står inte rakt upp och ner och bara skäller, de skäller när det finns en anledning.
Jag har en kompis som har en finsk lapphund och hon skäller verkligen för exakt allt. Hunden alltså, inte kompisen. Sådär gällt så att det skär i öronen. Hon är verkligen inte lätt att avleda.
 
Det finns absolut skälliga finska lapphundar men alla är inte det. Att försöka igonerar bort skall på en lapphund går inte, men att ge dem en annan uppgift brukar funka fint. Min kompis är inne på sin 3:e finne och ingen av dem har varit skälliga. Visst kan de skälla men de står inte rakt upp och ner och bara skäller, de skäller när det finns en anledning.
Min kusin har en helt underbar finsk lapphund och visst han skäller lite när det händer något eller när främlingar dyker upp i hans space, men det är en så himla mysig hund som både gillar roliga upptåg och att sova på sin mattes fötter.
 
Det finns absolut skälliga finska lapphundar men alla är inte det. Att försöka igonerar bort skall på en lapphund går inte, men att ge dem en annan uppgift brukar funka fint. Min kompis är inne på sin 3:e finne och ingen av dem har varit skälliga. Visst kan de skälla men de står inte rakt upp och ner och bara skäller, de skäller när det finns en anledning.
Min kompis är uppfödare och HERREGUD SÅ DE SKÄLLER HELA TIDEN. De är väldigt aktiva med sina också, så det är inte frågan om nåt beteende pga tristess eller så. Men kanske det är väldigt starkt i deras linjer?

Lapsk vallhund är trevligare tänker jag. Min andra kompis föder upp den rasen och de app mycket behagligare
 
Är sjukt avskräckt från finsk lapphund just på grund av skälligheten. :nailbiting: Men jag antar att man som ägare/uppfödare blir van.
Ja men gud, det är som med cirneco dell etna! Ägarna är helt oberörda medan åtta cirnecon står och gormar precis bredvid dem.

Kom in på tävlingsplatsens parkering och ba "åh en sån perfekt parkeringsplats, hur kan den fortfarande vara ledig?!" kör in och ser att det är en cirnecouppfödare som parkerat där bredvid. 😂 Backade ut fort som fan. Bifogar bild på min man och vår kompis cirneco. Inga ord behövs
20200701_191855.jpg
 
Ja men gud, det är som med cirneco dell etna! Ägarna är helt oberörda medan åtta cirnecon står och gormar precis bredvid dem.

Kom in på tävlingsplatsens parkering och ba "åh en sån perfekt parkeringsplats, hur kan den fortfarande vara ledig?!" kör in och ser att det är en cirnecouppfödare som parkerat där bredvid. 😂 Backade ut fort som fan. Bifogar bild på min man och vår kompis cirneco. Inga ord behövs Visa bifogad fil 108015
Men gud hade ingen aning om att dom är sådana skällare! Skäller dom mycket till vardags också eller mest inför LC och så?
 
Ja men gud, det är som med cirneco dell etna! Ägarna är helt oberörda medan åtta cirnecon står och gormar precis bredvid dem.

Kom in på tävlingsplatsens parkering och ba "åh en sån perfekt parkeringsplats, hur kan den fortfarande vara ledig?!" kör in och ser att det är en cirnecouppfödare som parkerat där bredvid. 😂 Backade ut fort som fan. Bifogar bild på min man och vår kompis cirneco. Inga ord behövs Visa bifogad fil 108015
Typ som med faraohundarna då :p

Håller förövrigt med om de finska lapphundarna. Jag har träffat mer och mindre skälliga, men totalt sett så ja, de har alla varit skälliga hundar. Frågan är mer om det varit mycket eller extremt. Ett tag tänkte jag att jag hade träffat en tyst. Sedan började jag umgås med den mer och nä alltså, totalt sett var den skällig, även om det absolut inte var överallt och hela tiden.
 
Har finsk lapphund och älskar rasen som familjehund! Tycker inte varken den vi har nu eller den förra är skälliga men så är jag uppväxt med gråhundar som inte går att få tyst på när de börjar...lapphundarna skäller absolut men säger man tyst så så kniper de.
Men dock så vet jag att när vi kört agility så skäller de konstant så ser man rasen i sånna sammanhang kan jag förstå att skälligheten märks... Vår skäller ju om han är med i kurragömma med barnen till exempel. Men aldrig för att det knackar på dörren eller går förbi folk och hundar eller annat mer vardagligt.
Tycker de är pigga och glada och sociala hundar och lätta i vardagsträningen. Gillar också att de tar den aktivitet de får men kan nöja sig med mindre utan trubbel.
 
Min personliga uppfattning

Svensk lapphund skäller absolut mest, det är väll bara trädskällarna (typ finsk spets och norrbottensspets) som är nära på att kunna mäta sig med dem. Hade en kollega (jobbar på djurklinik) som hämtade hörselkåpor när vissa svenska lapphundar kom till kliniken 😄

Finsk lapphund, lite mer välbalanserade i sitt ljudande och skäller något mindre än ovan.

Lapsk vallhund, inte lika benägna att ’dumskälla’ på allting och brukar vara tysta om rätt ägare.

Aldrig mött (varken privat eller i jobbet) en finsk eller svensk lapphund som varit enligt mig ’icke skällig’ även om ägarna hävdat det. Tror de vant sig vid ljudnivån och frekvensen på skallen 😅
Däremot verkar de Finska lapphundarna väldigt trevliga i övrigt och är man inte så ljudkänslig tror jag de är ett bra alternativ för aktiv familjehund.
 
Jag har också erfarenhet av att Finska lapphundar skäller, mycket. Skulle aldrig skaffa en av den anledningen, men de är väldigt vackra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 342
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 490
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 381
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp