Mellanstor förstagångshund!

Jag gick nyligen en ringträningskurs på tre tillfällen tillsammans med en Svensk lapphund. Den skällde konstant. Jag hörde verkligen inte ett skit av vad kursledaren sa. Gick två tillfällen. Hoppade över det tredje då jag kände att det var meningslöst att åka dit och att det inte var värt att offra resepengar på.
Har en arbetskamrat med en Svensk lapphund och en barndomskamrat med två. De är inte så illa men skäller absolut mer än ”normalhunden”
 
Jag tycker det verkar som om spetsar som historiskt använts som larmande vakthundar generellt skäller mer i vardagen än exempelvis jaktspetsar, och det är kanske inte så konstigt. I de fallen jaktspetsar har skällt mycket har det enligt min subjektiva bedömning ofta handlat om att de inte fått så mycket aktivering eller träning som de kanske hade behövt utanför jaktsäsongen. Så till viss del tror jag att delar av "spetsar är skälliga" är en slags confirmation bias där man förklarar en del understimulerade hundar med att "de är så", för att de är spetsar. Tror alltså att man kanske ibland underskattar deras behov av aktivering eller träning, har mött tillräckligt många normaltysta spetsar för att tycka att det borde gå att uppnå med vissa sorters spetsar åtminstone. Finns säkert undantag.

Däremot finns det ju som sagt de som i princip varit avlade på att skälla i vardagen, att larma alltså, och de gör kanske i högre utsträckning just det jobbet av helt naturliga skäl. De larmande sällskapsspetsarna har jag generellt mindre erfarenhet av än andra spetsar men av dem så är japansk spets och svensk lapphund nog bland de hundar jag träffat som skällt mest, tillsammans med ett antal småhundar av icke spetstyp. Men då har jag inte haft någon aning om vilken träning de fått eller vilket liv de levt. Att träna någon med stark egen vilja och egna intressen, vilket också är ganska typiskt spets, är väl inte heller så lätt alltid. Det är också det möjliga skällandet som gör mig lite tveksam till spets av sällskapstyp, jag hade nämligen gärna haft en spets med låg jaktinstinkt i framtiden till exempel, men jag vet inte i vilken grad det ingår i dealen att den typen av spetsar skäller i tid och otid. Är det samma sorts överdrift som jag uppfattar det som med några av de arbetande spetsarna, eller är det bara en naturlig konsekvens av att larm ingått i deras uppgifter historiskt och något man därför får räkna med inte går att kontrollera eller dämpa särskilt mycket?
 
Jag tycker ju som oftast att folk tar i från tårna när de beskriver hur spetsar skäller. Mina värsta upplevelser har varit från typ ALLA hundar på hundkappen, shelties på agilityn och finnspetsar i hundgård.
Lapphundar, huskeys, tyska spetsar, pommar och annat i hemmet har varit helt okej. :)

Generellt brukar ju hundar i flock trigga varandra, jag hade huvudvärk efter besök på en pudelkennel... men det säger ju väldigt lite om hunden i vardagen.
 
Jag tycker ju som oftast att folk tar i från tårna när de beskriver hur spetsar skäller. Mina värsta upplevelser har varit från typ ALLA hundar på hundkappen, shelties på agilityn och finnspetsar i hundgård.
Lapphundar, huskeys, tyska spetsar, pommar och annat i hemmet har varit helt okej. :)

Generellt brukar ju hundar i flock trigga varandra, jag hade huvudvärk efter besök på en pudelkennel... men det säger ju väldigt lite om hunden i vardagen.
På hubdkappens parkering skäller främst grupp 5.i startboxen hsr de flesta oljud.
 
Jag gick nyligen en ringträningskurs på tre tillfällen tillsammans med en Svensk lapphund. Den skällde konstant. Jag hörde verkligen inte ett skit av vad kursledaren sa. Gick två tillfällen. Hoppade över det tredje då jag kände att det var meningslöst att åka dit och att det inte var värt att offra resepengar på.
Har en arbetskamrat med en Svensk lapphund och en barndomskamrat med två. De är inte så illa men skäller absolut mer än ”normalhunden”

Minns en finsk lapphund vi hade i en vardagslydnadskurs för några år sedan. Den skällde också så intensivt att det påverkade de andra ekipagen. Tyckte synd om matte, man såg att hon tyckte det var jobbigt och hon hade svårt att hänga med när hennes hund satt bredvid och skällde.
 
Jag tycker det verkar som om spetsar som historiskt använts som larmande vakthundar generellt skäller mer i vardagen än exempelvis jaktspetsar, och det är kanske inte så konstigt. I de fallen jaktspetsar har skällt mycket har det enligt min subjektiva bedömning ofta handlat om att de inte fått så mycket aktivering eller träning som de kanske hade behövt utanför jaktsäsongen. Så till viss del tror jag att delar av "spetsar är skälliga" är en slags confirmation bias där man förklarar en del understimulerade hundar med att "de är så", för att de är spetsar. Tror alltså att man kanske ibland underskattar deras behov av aktivering eller träning, har mött tillräckligt många normaltysta spetsar för att tycka att det borde gå att uppnå med vissa sorters spetsar åtminstone. Finns säkert undantag.

Däremot finns det ju som sagt de som i princip varit avlade på att skälla i vardagen, att larma alltså, och de gör kanske i högre utsträckning just det jobbet av helt naturliga skäl. De larmande sällskapsspetsarna har jag generellt mindre erfarenhet av än andra spetsar men av dem så är japansk spets och svensk lapphund nog bland de hundar jag träffat som skällt mest, tillsammans med ett antal småhundar av icke spetstyp. Men då har jag inte haft någon aning om vilken träning de fått eller vilket liv de levt. Att träna någon med stark egen vilja och egna intressen, vilket också är ganska typiskt spets, är väl inte heller så lätt alltid. Det är också det möjliga skällandet som gör mig lite tveksam till spets av sällskapstyp, jag hade nämligen gärna haft en spets med låg jaktinstinkt i framtiden till exempel, men jag vet inte i vilken grad det ingår i dealen att den typen av spetsar skäller i tid och otid. Är det samma sorts överdrift som jag uppfattar det som med några av de arbetande spetsarna, eller är det bara en naturlig konsekvens av att larm ingått i deras uppgifter historiskt och något man därför får räkna med inte går att kontrollera eller dämpa särskilt mycket?
Blev varnad av en bekant att alla lapphundar skäller vid hundmöten. Aldrig haft det problemet mer än precis någon trotsig månad.
Man får träna på att vara tyst liksom.
Däremot när man ska träna och vill ha en peppad hund så är det rätt svårt eftersom tyst är likamed avspänd på nåt vis... Ska man peppa så är det risk för skall. Säger man tyst blir hela hunden lite dämpad...
Jaktspetsar skäller ju mer för att de hör och ser nåt och jag tycker de är envisare när de väl går igång.
 
Jag tycker ju som oftast att folk tar i från tårna när de beskriver hur spetsar skäller. Mina värsta upplevelser har varit från typ ALLA hundar på hundkappen, shelties på agilityn och finnspetsar i hundgård.
Lapphundar, huskeys, tyska spetsar, pommar och annat i hemmet har varit helt okej. :)

Generellt brukar ju hundar i flock trigga varandra, jag hade huvudvärk efter besök på en pudelkennel... men det säger ju väldigt lite om hunden i vardagen.
Håller med om att det verkar överdrivet i de flesta fall. Funderar ibland på om det finns olika linjer, eller om man lever i olika miljöer som plockar fram väldigt olika egenskaper, då det ofta känns som om folk beskriver en helt annan sorts hund när de ojar sig över spetsar. Har inte upplevt det som ett vanligt problem alls hos de spetsar jag mött. Dessutom tycker jag det så gott som alltid har funnits en förklaring om det varit ett problem, och det skulle väl kunna gälla även för sällskapsspetsarna egentligen. Den japanska spetsen jag träffade hade en hel del stress till exempel och det kan ju utmynna i förstärkning av diverse besvärliga beteenden. De svenska lapphundarna kanske var ett fall av att de triggade varandra, då det var ett gäng som var tillsammans.
Blev varnad av en bekant att alla lapphundar skäller vid hundmöten. Aldrig haft det problemet mer än precis någon trotsig månad.
Man får träna på att vara tyst liksom.
Däremot när man ska träna och vill ha en peppad hund så är det rätt svårt eftersom tyst är likamed avspänd på nåt vis... Ska man peppa så är det risk för skall. Säger man tyst blir hela hunden lite dämpad...
Jaktspetsar skäller ju mer för att de hör och ser nåt och jag tycker de är envisare när de väl går igång.
Vad bra att ni sluppit det! Jag har sett någon sorts sällskapsspets, kanske en mittelspitz, gå lös på promenad i omgivningarna och den verkar väldigt lättsam och skäller heller aldrig vid hundmöten vad jag sett. Så de tysta sällskapsspetsarna finns ju uppenbarligen, men hur ovanliga de är vet jag inte eftersom de flesta spetsar jag träffar på är jakt eller dragspetsar.
 
Jag tycker att Harry skäller massor 😅
Min gamla hund skällde kanske två gånger per år, ett voff och sen mer.
Harry skäller om det ringer på dörren, om grannhundarna skäller i trapphuset, om han ser någon hund han tycker är ful när han ligger i fönstret och ibland vid hundmöten. Inget konstant gapande utan några skall varje gång. Han lyssnar oftast bra när vi ber honom vara tyst.
Att ha en hund som okynnesskäller, skäller vid lek, träning, i bilen osv skulle antagligen driva mig till vansinne 😂
Jag hatar skällande 😂
Förstår inte hur folk står ut med skäliga hundar 😅
 
Min hund började skälla efter att hon varit på hunddagis förra vintern. Inte jättemycket men varje gång hon verkligen ville något. Sedan stängde det hunddagiset och jag fick leta upp ett annat. Där tyckte dom hon var ovanligt skällig för att vara labbe, men nu när hon varit där ett par månader har hon slutat skälla. Vilket är ganska märkligt för många av deras andra hundar skäller ofta och mycket. De triggar varandra och kan till och med sitta och yla ihop. Skumt, men skönt att det är tyst igen. Nu gör hon bara små ljud och grymtningar när hon vill något.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 427
Senast: Krumben
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 313
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 485
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 353
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp