Bukefalos 28 år!

Mellanstor stallhund

Tilllevi

Trådstartare
Vill ha tips på bra stallhundsraser!
Har i dagsläget en mops, och gillar hennes energibehov och söker samma sak i nästa hund.
Vill dock ha en större hund, men ingen gigant.

Vad jag vill/inte vill ha:

  • Lite jakt
  • Lugn - nöjer sig med att hänga med i stallet och lätt hjärngympa
  • Helst inte slät päls - håller gärna på med pälsvård
  • Ingen Terrier
  • Mellan 35-55 cm
  • Så få rasbundna hälsoproblem som möjligt (alltså inte en lång lista. patella/hd-ed är "ok" att rasen drabbas av tex)

Nu känner jag att jag som vanligt inte kommer på något mer att skriva, men utvecklar om det finns frågor/tveksamhet :up:
 
Juste! Hunden kommer inte få springa med när jag rider, utan då ska den hänga i stallet/sadelkammaren med min mops, så behöver inte vara en som pallar springa 5 mil per dag :D
 
Engelsk springer spaniel tycker jag är en perfekt stallhund, lagom i energi och storlek och enkel att ha med att göra.
Dock är det ju en viss pälsvård med.
 
Tror en springer spaniel kräver betydligt mer, de jag har träffat behöver både mycket motion och hjärngympa och de drar gärna på vilt.

De finns ju ett helt gäng olika spetsraser som ska vara åt det lugnare hållet. Tänker bland annat på keeshound, norsk lundehund, shiba (med reservation på jakten) eller någon av de tyska spetsarna.
 
Förutom storleken som är något mindre än det du söker, så säger jag bichon havanais! Jag har en hane på 7 månader som fungerar ypperligt i stallet och han är verkligen en underbar och positiv liten hund! Han är inte färdigväxt men är ca 30 cm hög och väger 8 kg. Enligt rasstandarden ska de dock vara mellan 21-29cm och väger vanligtvis mellan 4-7kg...
 
Slår också ett slag för Keesen (Keeshound). Har träffat på ett par i olika stall och har själv haft en korsning. Sund ras, ingen jakt alls...det är en gårdshund.
Jag vet ett par springerspaniels som använd i jakt (fågel). Träffade dessutom på två riktigt vassa arbetsmyror när vi gjorde ett söktest hos polisen. De berättade då att de försöker köpa in allt mer jakthundar typ Springer spaniels och även Vaktel pga deras höga arbetslust och sökintresse. Men det kanske finns en exteriör/sällskapslinje och en jaktlinje hos spaniel som hos många andra raser nu för tiden?
 
Nej nej, tvärtom, dom håller sig i närheten hela tiden.

OM man tränar den till det. Jag känner gott om ESS och få skulle tveka på att dra efter vilt på synretning om inte föraren hade koll. Flera av dom är dessutom väldigt glada i att dra på spår (Och det är uteslutande showavlade).
 
Tror en springer spaniel kräver betydligt mer, de jag har träffat behöver både mycket motion och hjärngympa och de drar gärna på vilt.

De finns ju ett helt gäng olika spetsraser som ska vara åt det lugnare hållet. Tänker bland annat på keeshound, norsk lundehund, shiba (med reservation på jakten) eller någon av de tyska spetsarna.
Ska kolla upp de då - Har bara träffat två ESS, så har inte så mycket erfarenhet av dem. Lundehundarna är riktigt spännande. Lite små, men storleken är inte det avgörande :P Men lundehundarna är väl också jakthundar? Eller menade du alla spetsarna?
 
Förutom storleken som är något mindre än det du söker, så säger jag bichon havanais! Jag har en hane på 7 månader som fungerar ypperligt i stallet och han är verkligen en underbar och positiv liten hund! Han är inte färdigväxt men är ca 30 cm hög och väger 8 kg. Enligt rasstandarden ska de dock vara mellan 21-29cm och väger vanligtvis mellan 4-7kg...
Då är de nog ungefär samma storlek som min mops då :) Ska kika på dem! :up:
 
Slår också ett slag för Keesen (Keeshound). Har träffat på ett par i olika stall och har själv haft en korsning. Sund ras, ingen jakt alls...det är en gårdshund.
Jag vet ett par springerspaniels som använd i jakt (fågel). Träffade dessutom på två riktigt vassa arbetsmyror när vi gjorde ett söktest hos polisen. De berättade då att de försöker köpa in allt mer jakthundar typ Springer spaniels och även Vaktel pga deras höga arbetslust och sökintresse. Men det kanske finns en exteriör/sällskapslinje och en jaktlinje hos spaniel som hos många andra raser nu för tiden?
Ska definitivt kolla upp Keeshonden! Har bara träffat trevliga spetsar än så länge (förutom en pomeranian), så de är också intressanta! Kom precis på Eurasiern, skulle de kunna passa?
 
Ska definitivt kolla upp Keeshonden! Har bara träffat trevliga spetsar än så länge (förutom en pomeranian), så de är också intressanta! Kom precis på Eurasiern, skulle de kunna passa?

Tror jag. Dock har jag den uppfattningen att det kan vara lite mer reserverade och egensinniga men det kanske är fel...har bara träffat på ett par stycken. Har dock ingen koll på hur hälsostatusen är på dom. Gå in på rasklubbarnas hemsidor och kolla upp de raser du finner intressanta :)
 
Tror jag. Dock har jag den uppfattningen att det kan vara lite mer reserverade och egensinniga men det kanske är fel...har bara träffat på ett par stycken. Har dock ingen koll på hur hälsostatusen är på dom. Gå in på rasklubbarnas hemsidor och kolla upp de raser du finner intressanta :)
Lite reservation gillar jag :) Mopsen älskar andra liiiite väl mycket :P
 
Keesen är också lite reserverad som gårdshundar ska vara. De är verkligen en renodlad gårdshund. Väldigt revirbundna, ger skall vid besök. Har en otroligt tjock och skyddande päls men för den som ogillar hundhår är fällperioden en mardröm. Den som köper en Kees bör även satsa även på en bra dammsugare med valpköpet ;)

Upplever de som lite mer...mildare och positivare på något vis än Eurasien men det kan som sagt helt bero på de olika individer jag träffat. Eurasien är också något större.
 
Schapendoes? våran jagar inte, håller sig runt oss (är ju trots allt vallhund). Lite jobb med valppälsen, men sen är det kamning typ en gång i veckan. Vi rakade dock ner våran förra sommaren, då han ändå gjort sitt i utställningsringen.
Annars håller jag med @prinsessfeminist om schnauzern, den kräver dock lite mer uppfostran på jaktfronten, men håller å andra sidan fritt från råttor :D
 
Keesen är också lite reserverad som gårdshundar ska vara. De är verkligen en renodlad gårdshund. Väldigt revirbundna, ger skall vid besök. Har en otroligt tjock och skyddande päls men för den som ogillar hundhår är fällperioden en mardröm. Den som köper en Kees bör även satsa även på en bra dammsugare med valpköpet ;)

Upplever de som lite mer...mildare och positivare på något vis än Eurasien men det kan som sagt helt bero på de olika individer jag träffat. Eurasien är också något större.
Tack! Ja, det där med renodlad gårdshund låter ju faktiskt riktigt bra. En hund som gärna håller sig där den bor känns ju mest praktiskt lixom, eftersom jag helst inte har hunden i koppel hela tiden.

Alltså, min mops fäller kopiösa mängder året runt, men bara enstaka strån, så lång päls som en kees har känns ju som rena drömmen :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 046
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 543
Senast: mathilhill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp