Mellanvägg i transport

Smurfmodesty

Trådstartare
Behöver lite tips när det gäller mellanväggen i hästtransporten.

Har ett äldre VV släp som jag är jättenöjd med, köpt förra sommaren.
Nu är det så att mellanväggen är väldigt torr.
Den har dessutom fått en hel del stryk från hästen som stått där innan.
Se bilden:
Mellanvägg
Funderar på att olja in den och se om det blir bättre.
Det är en metallram runt hela väggen, funderar på om det är så att den inte blir bra, om man kan klippa upp själva ramen, ta ut träet och sätta in en ny skiva.
Är det någon som gjort detta? Har ni isåfall bara köpt en platta från en byggfirma, eller har ni köpt den från tillverkaren?

Har målat om transporten invändigt eftersom den var mörkbrun, så att övre delen på alla väggar är vita. Tänkte isåfall även måla om mellanväggen så den blir ljus, om jag inte får tag i en skiva som är ljus.

Tacksam för tips och förslag!
 
Sv: Mellanvägg i transport

Du borde kunna 'öppna' metallramen i en hörnskarv och sen lägga en ny svets där, MEN jag är INTE säker på hur himla 'stabil' den där metallramen egentligen är. Risken är nog att den lätt vill slå sig och bli vind? Jag har gjort en liknande operation på mellanvägg av annat märke, och det slutade med en skrotad mellanvägg då när man tog ut skivan försvann stödet och själva ramen var gravt klen och ostabil och blev böjd, och att få den att hamna runt nya skivan var inte det lättaste så jag la ner det hela.

Synd du bor så långt ifrån och jag inte skrivit papper på min VV än (hyr den än bara). Isf hade du kunnat få köpa min mellanvägg (som är i nyskick), den står lutad mot stallväggen och tar plats bara (jag anv inte mellanvägg).

Om det bara är utseendet du vill fixa så BORDE du kunna spackla, grunda, måla (vitt), måla igen och sen lacka och få en slät och vit yta. Däremot kanske spackel inte är det mest hållbara mot ny misshandel. Ett annat alternativ är ju slipa ur den misshandlade sektionen (dvs göra som en nersänkt fyrkant), och där lägga i en ny, tunnare skiva med rätt mått, spackla skarven och måla på rubbet vitt. Beror väl lite på hur stor del det är som är ful?
 
Sv: Mellanvägg i transport

Egentligen bryr jag mig inte så mycket i hur den ser ut.
Min häst står som ett ljus och sparkar aldrig.
Det är mest att jag blir lite orolig att den har blivit så torr = svagare, IFALL han skulle få ett anfall och sparka så att den kanske går sönder och han gör illa sig.

Jag vet inte riktigt hur pass stabil ramen är...
Och vet inte hur lätt/svårt det skulle vara att trä in en ny ram heller.
Själva väggen är en aning böjd idag, tror att dom som hade den innan hade en högst ovillig häst att transportera ;) eftersom det är sparkmärken, och jag misstänker att hästen "hängt" mot mellanväggen med tanke hur den är formad :)
 
Sv: Mellanvägg i transport

Min gamla Trane hade en 'bananvägg' med rejäla sparkmärken på. Torr och trist var den med (jag målade den iofs när jag m¨lade om släpet invändigt för det skulle bli ljusare). Dock verkade det inte vara några som helst problem med hållfastheten i den, så där tror jag inte du behöver oroa dig faktiskt. Torrt brukar inte göra mer än att det ser fult ut när det gäller plyfa, däremot fukt (röta).

Så ge den ett lager färg du (olja först om du vill) så det ser trevligare ut och ansträng dig inte i onödan? :devil:

Däremot bör du kanske kolla om den har sprickor efter slag, dvs är SPRÄCKT (inte bara repad).

Jag kollade hållfastheten på min genom att lägga en med buktningen uppåt och ställa mig och hoppa på den och den höll. Nu väger jag inte så mycket, men. Höll när valacken bankade på den med skor och brodd med (innan jag började låta honom åka brett), nu var det inget 'anfall' han fick iofs, men VILL de så kan de ju sparka sig ur en sprillans ny transport med plyfaväggar så att skyddaig mot anfallen är nog svårt.

Hmm, dra fast en sparkplåt annars?
 
Sv: Mellanvägg i transport

Hmmm sparkplåt var inget dumt förslag!!!

Jag ska börja med att olja in den. Eller ja, jag har ju oljefärg, så det måste ju funka lika bra.
Sen får jag se hur den känns och verkar.
Har inte tittat så jättenoga på den, men jag tror att det bara är repor i den, inte några sprickor rakt igenom den.
Kanske ska ta mig tid att göra det i helgen :)

Lastar hästen helt själv utan några problem, så jag tror inte att han bryr sig om att väggen är mörk, så den får isåfall fortsätta vara det :)

Tack för tipsen!
 
Sv: Mellanvägg i transport

Ett alternativ är att du låter den gamla skivan sitta kvar och klär in den med en ny, tunn skiva som du köper på byggvaruhuset.
 
Sv: Mellanvägg i transport

Fast jag tror inte att det går att få ett papper ens mellan väggen och ramen :)
Annars hade det kunnat varit en idé
 
Sv: Mellanvägg i transport

Jag hade målat den vit och satt sparkplåt.
Matchar du väggarna och det blit tjusigt värre ;) .
 
Sv: Mellanvägg i transport

Du behöver inte få in den nya inuti ramen, såga till den så att den passar på den synliga delen av plattan, fasa av kanterna o skruva fast.
 
Sv: Mellanvägg i transport

Uppdatering:

Den var inte så torr som jag trodde. Målade om den i helgen med oljefärgen som den var målad med innan, och den blev kanonfin och inte alls torr längre.
Så det gick snabbt, billigt och enkelt :D
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 376
Senast: Robina
·
Utrustning Jag köpte ett umesläp -92 för ett år sedan och är nu sugen på att fräscha upp det både in- och utvändigt. Plåten har rostat lite längst...
Svar
4
· Visningar
1 394
Senast: ThomasM
·
Anläggning Vi har tegelväggar i hela stallet. Någon gång i världen har det varit sånt där vitt på dem, vad heter det? Sånt där de lade på väggarna...
Svar
8
· Visningar
1 775
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp