Mellohistorik - favoribidrag genom åren

Dentaku

Trådstartare
Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren - i synnerhet då fel låt vann(enligt mig).
Även om jag inte deltar i de aktuella Mello-diskussionerna känner jag ett starkt behov av att dela med mig av dessa extremt viktiga åsikter(enligt mig).

Det vore väldigt kul att veta vad andra tycker om tidigare års Mello, vinnare och favoritbidrag. Oavsett vilken tidsperiod det handlar om, enstaka år eller flera eller om ni håller med mina fantastiska åsikter(enligt mig).

Mellopedia kan man se bidrag och placering för alla år.
Det kan man även göra på Nostalgilistan , där man också kan friska upp minnet genom att lyssna på en snutt av många låtar. Dock är det en del reklam på sidan.
 
Mina åsikter börjar någonstans vid:

1984
Vann: Herreys - Diggi-loo diggi-ley
Min favorit: Karin och Anders Glenmark - Kall som is
Övrigt: Töntiga syskon vann över tuffa syskon.

1985
Vann: Kikki Danielsson - Bra vibrationer
Min favorit: Ingen

1986
Vann: Lasse Holm och Monica Törnell - E' de' det här du kallar kärlek
Min favorit: Lena Philipsson - Kärleken är evig
Övrigt: Flera starka bidrag. E' de' det här du kallar fel låt? Jajamän.

1987
Vann: Lotta Engberg - Fyra bugg och en coca-cola
Min favorit: Arja Saijonmaa - Högt över havet
Övrigt: Förlorade lite av min tro på mänskligheten

1988
Vann: Tommy Körberg - Stad i ljus
Min favorit: Se ovan.
Övrigt: Rätt låt vann! Något av tron på mänskligheten återfunnen.

1989
Vann: Tommy Nilsson - En dag
Min favorit: Haakon Pedersen och Elisabeth Berg - Nattens drottning
Övrigt: Min favorit här är något av en guilty pleasure. Vi behöver inte prata mer om det.

1990
Vann: Edin-Ådahl - Som en vind
Min favorit: Sofia Källgren - Handen på hjärtat
Övrigt: Jag kunde alltså vara helt neutral i debaklet kring att det var ett satanistiskt terrordåd som gjorde att Carola inte vann.

Här någonstans började mitt mellotittande bli väldigt sporadiskt. Jag kan möjligtvis ha åsikter om jag tycker att vinnarlåten är bra eller dålig efter att ha hört den spelats utanför tävlingen, men det är ju en annan sak.
Förhoppningsvis finns andra som kan berätta om bidrag som snuvats på segern.
 
Ah, mitt Mello-intresse peakade också någon gång på 1980-talet! :D Jag hade raspiga kassettband som nogsamt dokumenterade bidragen mellan 1980 eller 1981 och fram till kanske 1985/86? Det var mycket viktigt att familjen satt knäpptysta under varje bidrag så jag kunde spela in dem från tvn varje år. Sedan skulle nämligen jag och några lika nördiga klasskompisar tvångsmima till ALLA bidrag för de andra stackarna i klassen. Tur att det inte hade börjat med alla deltävlingar då!

Jag tror inte detta med tvångsmimandet hade börjat redan 1980 för jag har inget minne av att någon av oss var Kenta, men jag minns bestämt att jag bl a fick äran att "framföra" bl a Charlie Hillson och Då kommer min ängel (1982). Inte för att jag tyckte den var bäst utan för att alla bidragen måste ingå.

1984 minns jag som ett särskilt historiskt och fantastiskt år eftersom det var den första ESC-segern jag kommer ihåg, och eftersom jag tyckte att Richard Herrey var JÄTTEsnygg så jag var nog hooked redan från Mellosegern där. :crazy:

Andra låtar som då och då poppar upp efter alla dessa år är Vicki Benckert och Livet är som ett träd (också 1984) - ibland ser jag denna Vicki Benckert skriva i någon trädgårds- eller odlingsgrupp och då drar hjärnan omedelbart igång på repeat. Riktigt glad 80-tals dänga! Men som sagt hopplöst mot "snygg-Richard" på den tiden.

Min mesta störning "fel låt vann" är i Mellosammanhang dock lite senare - jag har helt enkelt ännu efter 21 år svårt att komma över att Alcazar kunde missa segern med Not a sinner nor a saint 2003. Inte bara förnedras med att gå till final via andra chansen (?) och sedan missa segern. Utan att vi i stället skickade Fame och Give me your love före tvåan Pernilla Wahlgren och Jan Johansen med Let your spirit fly. Och Alcazar trea.

Generellt är det dåligt att Alcazar inte vunnit någon gång, men 2003 utgör Skammens År i min Mellobok. Ja tillsammans med 2005 när den helt bedrövliga "Las Vegas" avgick med segern. Ett av de tristare bidragen någonsin (jag minns tyvärr - eller lyckligtvis - inte Forbesåret 1977). Också 2005 blev Alcazar trea. :bag:
 
1989
Vann: Tommy Nilsson - En dag
Min favorit: Haakon Pedersen och Elisabeth Berg - Nattens drottning
Övrigt: Min favorit här är något av en guilty pleasure. Vi behöver inte prata mer om det.
Jag vill ändå bara prata lite till om det. ;) Men jag minns också den som om inte en toppfavorit så i alla fall uppskattad! Det hade varit lite mer orimligt om det var Haakons bidrag från året dessförinnan som var guilty pleasure.

 
Måste instämma att 2003 var ett typexempel på FEL LÅT VANN. Den som skulle ha vunnit var dock Sarek - Genom eld och vatten. Fast Alcazar hade helt klart också varit en värdig vinnare.

Även 2005 var det uppenbart fel låt som vann. Den segern tillhörde egentligen Nanne Grönwall - Håll om mig.
 
Louise Hoffsten: Only the dead fish follow the stream. Sen finns många bra / bättre, men jag gillar den.

Och the Poodles: Night of passion. Gillar låten o Jacob Samuels pipa.
 
2
Ah, mitt Mello-intresse peakade också någon gång på 1980-talet! :D Jag hade raspiga kassettband som nogsamt dokumenterade bidragen mellan 1980 eller 1981 och fram till kanske 1985/86? Det var mycket viktigt att familjen satt knäpptysta under varje bidrag så jag kunde spela in dem från tvn varje år. Sedan skulle nämligen jag och några lika nördiga klasskompisar tvångsmima till ALLA bidrag för de andra stackarna i klassen. Tur att det inte hade börjat med alla deltävlingar då!

Jag tror inte detta med tvångsmimandet hade börjat redan 1980 för jag har inget minne av att någon av oss var Kenta, men jag minns bestämt att jag bl a fick äran att "framföra" bl a Charlie Hillson och Då kommer min ängel (1982). Inte för att jag tyckte den var bäst utan för att alla bidragen måste ingå.

1984 minns jag som ett särskilt historiskt och fantastiskt år eftersom det var den första ESC-segern jag kommer ihåg, och eftersom jag tyckte att Richard Herrey var JÄTTEsnygg så jag var nog hooked redan från Mellosegern där. :crazy:

Andra låtar som då och då poppar upp efter alla dessa år är Vicki Benckert och Livet är som ett träd (också 1984) - ibland ser jag denna Vicki Benckert skriva i någon trädgårds- eller odlingsgrupp och då drar hjärnan omedelbart igång på repeat. Riktigt glad 80-tals dänga! Men som sagt hopplöst mot "snygg-Richard" på den tiden.

Min mesta störning "fel låt vann" är i Mellosammanhang dock lite senare - jag har helt enkelt ännu efter 21 år svårt att komma över att Alcazar kunde missa segern med Not a sinner nor a saint 2003. Inte bara förnedras med att gå till final via andra chansen (?) och sedan missa segern. Utan att vi i stället skickade Fame och Give me your love före tvåan Pernilla Wahlgren och Jan Johansen med Let your spirit fly. Och Alcazar trea.

Generellt är det dåligt att Alcazar inte vunnit någon gång, men 2003 utgör Skammens År i min Mellobok. Ja tillsammans med 2005 när den helt bedrövliga "Las Vegas" avgick med segern. Ett av de tristare bidragen någonsin (jag minns tyvärr - eller lyckligtvis - inte Forbesåret 1977). Också 2005 blev Alcazar trea. :bag:
Ja, Alcazar borde vunnit precis som BWO borde vunnit med antingen Temple of Love (trots titelstölden) eller Lay your love on me. Men ingenting slår min tonårskränkthet över att Upp över mina öron inte vann 1989! :rage: :rage: :rage:
 
2

Ja, Alcazar borde vunnit precis som BWO borde vunnit med antingen Temple of Love (trots titelstölden) eller Lay your love on me. Men ingenting slår min tonårskränkthet över att Upp över mina öron inte vann 1989! :rage: :rage: :rage:

Jag håller nog kanske, eventuellt med om att den i rimlighetens namn borde vunnit. Därav mitt guilty pleasure till favorit...
 
Generellt är det dåligt att Alcazar inte vunnit någon gång, men 2003 utgör Skammens År i min Mellobok. Ja tillsammans med 2005 när den helt bedrövliga "Las Vegas" avgick med segern. Ett av de tristare bidragen någonsin (jag minns tyvärr - eller lyckligtvis - inte Forbesåret 1977). Också 2005 blev Alcazar trea. :bag:

När jag tittar på startfältet 2005 tycker jag nog att det är ännu mer anmärkningsvärt att Linda Bengtzing kom SIST med Alla flickor. Den kan ju t o m jag gnola mig genom.
 
Men blir det inte så ibland för vissa artister ? publiken tröttnar och en g bra låt kan dissas mer än den borde- tar ett ex bara i luften Magnus Carlsson ex. Tom mitt favvoband BWO, men en del gillar väl inte Bard, men sångaren är ju oemotståndlig.
 
Mina åsikter börjar någonstans vid:

1984
Vann: Herreys - Diggi-loo diggi-ley
Min favorit: Karin och Anders Glenmark - Kall som is
Övrigt: Töntiga syskon vann över tuffa syskon.

1985
Vann: Kikki Danielsson - Bra vibrationer
Min favorit: Ingen

1986
Vann: Lasse Holm och Monica Törnell - E' de' det här du kallar kärlek
Min favorit: Lena Philipsson - Kärleken är evig
Övrigt: Flera starka bidrag. E' de' det här du kallar fel låt? Jajamän.

1987
Vann: Lotta Engberg - Fyra bugg och en coca-cola
Min favorit: Arja Saijonmaa - Högt över havet
Övrigt: Förlorade lite av min tro på mänskligheten

1988
Vann: Tommy Körberg - Stad i ljus
Min favorit: Se ovan.
Övrigt: Rätt låt vann! Något av tron på mänskligheten återfunnen.

1989
Vann: Tommy Nilsson - En dag
Min favorit: Haakon Pedersen och Elisabeth Berg - Nattens drottning
Övrigt: Min favorit här är något av en guilty pleasure. Vi behöver inte prata mer om det.

1990
Vann: Edin-Ådahl - Som en vind
Min favorit: Sofia Källgren - Handen på hjärtat
Övrigt: Jag kunde alltså vara helt neutral i debaklet kring att det var ett satanistiskt terrordåd som gjorde att Carola inte vann.

Här någonstans började mitt mellotittande bli väldigt sporadiskt. Jag kan möjligtvis ha åsikter om jag tycker att vinnarlåten är bra eller dålig efter att ha hört den spelats utanför tävlingen, men det är ju en annan sak.
Förhoppningsvis finns andra som kan berätta om bidrag som snuvats på segern.
Jag tycker nog att det indikerar att du aldrig följt Mello och därmed är rubriken diskvalificerad. Under viktoriansk tid kallades det bara melodifestivalen som jag minns det och det var städer i ljus, enstaka dagar (2 bidrag) och stjärnor - allt på svenska.
 
I kategorin favoriter från innan jag var född/har egna minnen av evenemanget så måste denna storfavorit alltid lyftas:


Så episkt cool bortom all annan coolhet! Jag hade absolut röstat på den om den ställt upp idag. "du var mig en osedvanlig lurk" och "digga digga pop", Jazzen, stilen, humorn, klassen. Hip man svinaherde. Lite flöjtsolo. En grymt bra klassiker och ett av de stoltaste och mest hippa ögonblicken i Sveriges långa Eurovisionhistoria. :heart
 
Min mesta störning "fel låt vann" är i Mellosammanhang dock lite senare - jag har helt enkelt ännu efter 21 år svårt att komma över att Alcazar kunde missa segern med Not a sinner nor a saint 2003. Inte bara förnedras med att gå till final via andra chansen (?) och sedan missa segern. Utan att vi i stället skickade Fame och Give me your love före tvåan Pernilla Wahlgren och Jan Johansen med Let your spirit fly. Och Alcazar trea.

Måste instämma att 2003 var ett typexempel på FEL LÅT VANN. Den som skulle ha vunnit var dock Sarek - Genom eld och vatten. Fast Alcazar hade helt klart också varit en värdig vinnare.
När jag läser det här och tänker på de avsnitt jag sett av mello de senaste åren känner jag bara; vad fan hände?
 
Jag tycker nog att det indikerar att du aldrig följt Mello och därmed är rubriken diskvalificerad. Under viktoriansk tid kallades det bara melodifestivalen som jag minns det och det var städer i ljus, enstaka dagar (2 bidrag) och stjärnor - allt på svenska.


...och permantlockar som tog upp halva scenen! Hockeyfrillor! Axelvaddar! Hemsydda scenkläder och egen koreografi! Och Nattens Drottning i bakgrunden! :love:

 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 536
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 366
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 897
Senast: LenaH
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 394
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp