Melodifestivalen 2019 - FINALEN

voltis

Trådstartare
Tiden går fort när man har roligt....

På lördag är det MELLOFINAL!
:banana::banana::banana:


Vi har gått igenom 4 deltävlingar och andra chansen, för att äntligen ha 12 finalister som fightas om sångfågeln och om att resa till Tel Aviv!

Dags för er att diskutera analysera tippa och lista era favoriter!
Hur kommer det att gå? Vem vill ni ska vinna??

De tävlande i finalen är:


1. Jon Henrik Fjällgren - ”Norrsken”.
2. Lisa Ajax - ”Torn”.
3. Mohombi - ”Hello”.
4. Lina Hedlund - ”Victorious”.
5. Bishara Morad - ”On my own”.
6. Anna Bergendahl - ”Ashes to ashes”.
7. Nano - ”Chasing rivers”.
8. Liamoo och Hanna Ferm - ”Hold you”.
9. Malou Prytz - ”I do me”.
10. John Lundvik - ”Too late for love”.
11. Wiktoria - ”Not with me”.
12. Arvingarna - ”I do”.
 
Jag börjar med att gruppera låtarna, innan jag kommer med en total rangordning.
Som vanligt gillar jag flera låtar, och i årets final är det få låtar jag direkt ogillar heller!
Men har några jag gärna spolar fram till när jag sitter i bilen och lyssnar, så här kommer min första gallring ;)
(utan inbördes ordning!)

Favoriter:
Mohombi
John Lundvik
Hanna och Liamoo

Halvfavoriter:

Jon Henrik
Lina Hedlund

Ok låtar:

Wiktoria
Lisa Ajax
Anna B

Inte dåliga men...
Bishara
Nano
Malou
Arvingarna

I morgon följer jag upp med: Vilka TROR jag kommer vinna....
God natt ;)
 
Jag kommer att vara iväg på andra nöjen på lördag så jag kommer inte att kunna följa finalen i realtid (mycket vanvördigt, jag vet). MEN jag ska se till att rösta ändå på något sätt, och det ska vara på John Lundvik.

Och om inte John Lundvik vinner, så finns det en risk att min inre sjuåring kommer fram med samma mello-raseri som @Ninnurur s dotter över alla inkompetenta idioter som underlät att förstå storheten i Dolly Style.

Med följd att jag gråter mig till sömns och idiotförklarar majoriteten av svenska folket samt en internationell jury. Begrunda detta noggrant, alla som eventuellt har tänkt (felaktiga) tankar som att rösta på något annat bidrag! :devil:
 
Mina topp tre, utan rätt ordning.
7. Nano - ”Chasing rivers”.
9. Malou Prytz - ”I do me”.
10. John Lundvik - ”Too late for love”.

Jag hejar mest på "I do me", men tror att "Too late for love" och "Chasing rivers" kommer tampas om vinsten.
 
Jag vill tillägga att jag diggar låten "I do me", för att det är en bra låt. Att det bara är tjejer inblandade i den är irrelevant för mig. Jag är redan less på "tjatet" om det.
 
Åh, vad roligt att Anna gick till final! Jag såg inte, gick o la mig kl 19 igår :p.

Jag röstar då såklart på henne! Men ska lyssna igen på Lina Hedlund också, det var ju en riktig schlager!

De andra är väl ungefär lika dåliga allihop tycker jag faktiskt! :O
 
Jag kommer att vara iväg på andra nöjen på lördag så jag kommer inte att kunna följa finalen i realtid (mycket vanvördigt, jag vet). MEN jag ska se till att rösta ändå på något sätt, och det ska vara på John Lundvik.

Och om inte John Lundvik vinner, så finns det en risk att min inre sjuåring kommer fram med samma mello-raseri som @Ninnurur s dotter över alla inkompetenta idioter som underlät att förstå storheten i Dolly Style.

Med följd att jag gråter mig till sömns och idiotförklarar majoriteten av svenska folket samt en internationell jury. Begrunda detta noggrant, alla som eventuellt har tänkt (felaktiga) tankar som att rösta på något annat bidrag! :devil:

Jag är på din sida! Heja John Lundvik!
 
John Lundvik är den stora favoriten inför finalen. Enligt bettingbolagen blir det inte ens jämt! Enligt vad de tror blir topp 3: Lundvik, Hanna & Liamoo, Bishara.
 
Jag gillar Hanna och Liamoo bäst. När jag lyssnat på radio har jag gillat Mohombi också, till min stora förvåning, för inte sjutton har det låtit bra när han sjungit live tyvärr... Ändras det i finalen så kommer jag gilla honom också.
 
Min favorit är John Lundvik. Första gången jag såg uppträdandet i semifinalen så fick jag känslan att den här kan vinna ESC! Det är enligt mig den enda låten i årets upplaga som kan vinna ESC.

Jag gillar Hanna och Liamoo också! Jättebra låt och det låter jättebra! Men jag har svårt för plastskynkena! Sen så har jag svårt för deras spel för gallerierna angående om de är ihop eller inte. De säger att de bara är vänner men håller sen på och är fysiska och ser ut att vilja lura press och publik att de är kära i varandra. Hade inte funkat i ESC. Speciellt inte i år eftersom Spaniens duett förra året bestod av två som var verkligt kära i varandra och otroligt söta tillsammans och så äkta. Att fejka det som Hanna och Liamoo troligtvis håller på med hade inte funkat. Tyvärr, för de har bra kemi på scenen. De hade inte behövt hålla på som de gör. Och plastskynkena ser förskräckliga ut! Bättre scneshow hade behövts för att konkurrera i ESC.

Bishara är fantastisk! Men låten är för dålig. Låter som en gammal boybandballad från 90-talet och med en låttext som inte passar honom alls. Hoppas han kommer tillbaka om några år, mogen för uppgiften och med en låt som verkligen är han. Det är inte denna. Det märks tydligt.

Sen hoppas jag att Arvingarna och Lina Hedlund får en bra placering för de gör mig glad! :banana:

Mohombis låt är ok. Lite tjatig. Scenshowen är för lik Måns Heroes. Det hade Europa stört sig på direkt. Dessutom kan han inte sjunga tillräckligt bra live. När till och med jag hör det är det illa! Den där falsetten var inte bra!

Anna Bergendahls låt är bra. Men nä, ingen vinnare.
 
Senast ändrad:
Min favorit är John Lundvik. Första gången jag såg uppträdandet i semifinalen så fick jag känslan att den här kan vinna ESC! Det är enligt mig den enda låten i årets upplaga som kan vinna ESC.

Jag gillar Hanna och Liamoo också! Jättebra låt och det låter jättebra! Men jag har svårt för plastskynkena! Sen så har jag svårt för deras spel för gallerierna angående om de är ihop eller inte. De säger att de bara är vänner men håller sen på och är fysiska och ser ut att vilja lura press och publik att de är kära i varandra. Hade inte funkat i ESC. Speciellt inte i år eftersom Spaniens duett förra året bestod av två som var verkligt kära i varandra och otroligt söta tillsammans och så äkta. Att fejka det som Hanna och Liamoo troligtvis håller på med hade inte funkat. Tyvärr, för de har bra kemi på scenen. De hade inte behövt hålla på som de gör. Och plastskynkena ser förskräckliga ut! Bättre scneshow hade behövts för att konkurrera i ESC.

Bishara är fantastisk! Men låten är för dålig. Låter som en gammal boybandballad från 90-talet och med en låttext som inte passar honom alls. Hoppas han kommer tillbaka om några år, mogen för uppgiften och med en låt som verkligen är han. Det är inte denna. Det märks tydligt.

Sen hoppas jag att Arvingarna och Lina Hedlund får en bra placering för de gör mig glad! :banana:

Mohombis låt är ok. Lite tjatig. Scenshowen är för lik Måns Heroes. Det hade Europa stört sig på direkt. Dessutom kan han inte sjunga tillräckligt bra live. När till och med jag hör det är det illa! Den där falsetten var inte bra!

Anna Bergendahls låt är bra. Men nä, ingen vinnare.
Jag håller inte med dig om att L&H har bra kemi på scenen. För mig är deras nummer falskt och genomskinligt rakt igenom hela alltet.

Jag hade däremot samma känsla som dig om JohnL.
 
Någon av dessa tre får gärna vinna för mig
Anna Bergendahl
John Lundvik
Hanna och Liamoo

Vore inte fel om Jon Henrik vann heller- tror många skulle gilla ett sådant bidrag från Sverige i ESC
det som talar lite emot honom är att Norge har röstat fram ett samiskt nummer redan, dock inte lika bra som JH

Arvingarnas låt blir jag glad av :D
Gillar de andra balladerna också -för mig är det Lisa Ajax som är främst av dem, därefter Wiktoria

Dock är jag inte så förtjust i Bisharas låt och inte heller Nanos låt- så de två kan gärna få komma sist för mig :cool:
 
Favoriter:
John Lundvik – Too Late For Love
Helt klart bäst! Och skulle kunna vinna ESC

Malou Prytz – I Do Me
Min nr. 2 Störtskön tjej och jag gillar referensen till Cher i Clueless :D

Inte dåliga men...
Jon Henrik Fjällgren. Jag gillar alltid Jon men tycker han behöver "backup" på scenen.
Bishara får gärna komma tillbaka om nägra år men detta bidrag, nej tack.
Anna Bergendahl känns som om låten inte är helt färdig eller nåt... Texten, mixen, och scenografin, det är inte riktigt finslipat.
 
Jag tror John Lundvik tar hem det. Bra låt som jag blir glad av och han är ju supercharmig, men jag tror inte är någon som kommer vara i slutstriden i ESC. Men jag lär fortsätta spela den på repeat och fånle. :D
Wiktoria är annars en sån där dark horse som väldigt många ute i Europa verkar gilla rejält, precis som Jon Henrik. Där är något med de låtarna som jag gillar, och jag har ingen aning om vad. De kanske smyger upp, tillsammans med Hanna Ferm & Liamoo.
 
Jag får ståpäls av John Lundviks souliga röst och varma utstrålning. Men gospel i ESC? Röstar Armenien och Azerbajdwhatever på det? De som röstade fram Israel förra året, röstar de på gospel? Not so much.

Hanna Ferm och Liamoo har mycket större potential, tror jag. Kärleksduetter brukar gå bra, framför allt hon har en jäkla pipa, de är jättevackra och har bra kemi. Bara stylisten byter ut hennes vuxenblöja.
 
Såhär tycker jag det ska bli! :D

1. John Lundvik - ”Too late for love”.
2. Mohombi - ”Hello”.
3. Lina Hedlund - ”Victorious”.
4. Jon Henrik Fjällgren - ”Norrsken”.
5. Malou Prytz - ”I do me”.
6. Arvingarna - ”I do”.
7. Anna Bergendahl - ”Ashes to ashes”.
8. Liamoo och Hanna Ferm - ”Hold you”.
9. Bishara Morad - ”On my own”.
10. Lisa Ajax - ”Torn”.
11. Nano - ”Chasing rivers”.
12. Wiktoria - ”Not with me”.

Typ, viktigaste är förstaplatsen:p
 
Jag minns inte John Lundviks låt. 🙈 Och har lite som princip att inte lyssna på låtarna mer än i tävlingarna.

Jag gillar Malous låt men tror inte den vinner.

Tror nog mest på Hanna och Liamoo.
 
Någon som minns om internationella juryn brukar gilla jojkpojken? Han är ett orosmoment.

Ett annat är Wiktoria. Folk gillar nog henne men jag har aldrig klarat hennes skrikiga röst.
 
Jag håller inte med dig om att L&H har bra kemi på scenen. För mig är deras nummer falskt och genomskinligt rakt igenom hela alltet.

Jag hade däremot samma känsla som dig om JohnL.
Jag är, som jag skrev tidigare, dessutom inte förtjust i duetter, där sångarna tillbringar nästan hela sin tid på scen med att stirra på varandra. Där finns ingen publikkontakt. Man känner sig exkluderad, Lite som att se ett förälskat par kyssas intill en på tåget. Rart kanske men själv går man helst lite diskret därifrån.

Jag gillar Jon Henrik, faktiskt, men mest för att det är viktigt att även samerna räknas in i vår medvetenhet kring urbefolkningarna. Vi svenskar är mån om urbefolkningar i övriga delar av världen men vår egen dito är inte lika "viktig". Typ. Känns mest som att vi stör oss på dem och deras rättmätiga krav och önskemål.

Annars - Lundvik.
 

Liknande trådar

Kultur På lördag smäller det! Vi får veta vem som får åka till Turin och representera Sverige i ESC! Det är dags för FINAL i Mello...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 476
Senast: MJLee
·
Kultur Som ni har väntat! Men den nu är den här! FINALTRÅDEN! :banana: :banana: :banana: En väldigt stark final fick vi tillslut där ingen...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
11 006
Senast: Ninnurur
·
Tjatter Ni trodde väl inte jag glömt årets höjdpunkt här på Buke?? :D:D:D Nä nä, här kommer årets första tråd om MELODIFESTIVALEN...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 549
Senast: Scata
·
Tjatter Jaaaaaaaaaa ni läste rätt, deltävling 3 i årets Mello är i antågande! :banana::banana::banana: På lördag tävlar: LEKSAND – DELTÄVLING...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 518
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp