MELODIFESTIVALEN 2021 - deltävling 2

Jag är verkligen inte enig. Som mamma till en väldigt påverkbar preteen tyckte jag att kläderna var ytterst olämpliga i mello.

Jag är också mamma till en preteen. Men jag ser inga problem alls med Dotters scenkläder. Jag har fullt förtroende för min dotters sunda förnuft och att hon förstår skillnaden mellan kläderna artister har på sig på scen och vad som är lämpligt att ha på sig till vardags.
 
Jodå, de internationella fansen vill fortfarande se Dotterdam 2021. Men det råder delade meningar om hon har chans att vinna ESC. De gillar det! Jag tror inte att hon vinner Melodifestivalen dock.
 
När man läser lite kommentarer idag, både svenska och utländska, så är de flesta eniga; Dotter bäst i går och fansen ute i Europa ropar "Dotterdam 2021" :D

Men många många undrar varför Patrick Jean inte gick vidare ist för tanterna!
JAG gillade låten skarpt, men trodde inte att så många andra där ute var lika besvikna !

Anton delar folket i 2 läger, allr från masterpiece till han kan bara dansa inte sjunga....

Och Frida Green nämns nästan inte alls?



Så här dagen efter nynnar jag på..... BEGGING! (Antons förra mellibidrag) hm....
 
Gällande Dotters klädsel så kunde det ha gjorts snyggare men lika avklätt om det nu är ett krav :D Utifrån min dotters perspektiv så har jag inga synpunkter. Hon har sett sin mormor mer avklädd på en scen :rofl:
 
För att det inte är en outfit jag vill att mitt barn härmar. Det är för avklätt. Dotter är snygg i det men det passar inte i ett familjeprogram.
Jag tänker mest lite uppgivet hur typiskt det är att en kvinnlig artist fortfarande måste uppträda i sexuellt utmanande klädsel för att nå framgång. (Detsamma kan iofs sägas om Anton, MEN mäns sexuella uttryck är mer av den "tagande" typen, om jag uttrycker mig begripligt...)
 
Min sammanfattning av gårdagens deltävling är ungefär "snark"...
Tonårsdottern och jag var eniga om att Patrik Jeans låt lät som en mellanmjölkslåt i ESC. Alltså en sån som finns där, som inte har nån chans att vinna men inte heller tillhör kalkonskiktet. Sonen (11) blev skitarg när den inte gick vidare...
Frida Greens låt hade nog kunnat göra sig bättre med en annan sångerska, med en betydligt större röst. Inte för att Frida sjunger dåligt på något sätt, men det var ingen perfect match mellan låten och henne. Ska man ha med en ballad, så måste den sticka ut ordentligt på något sätt, inte bara vara en vackert sjungen sånt.
Tanternas låt är väl en kul grej, de såg mest förvånade ut när de röstades vidare. Men det är ju liksom inget man skickar till ESC...
 
För att det inte är en outfit jag vill att mitt barn härmar. Det är för avklätt. Dotter är snygg i det men det passar inte i ett familjeprogram.
Du tror inte att det går att förklara skillnaden mellan scenkläder för en vuxen och kläder för unga? Det går väl att prata om?

Jag tror snarare att det är bra att den verklighet som finns visas för hela familjen.
 
Du tror inte att det går att förklara skillnaden mellan scenkläder för en vuxen och kläder för unga? Det går väl att prata om?

Jag tror snarare att det är bra att den verklighet som finns visas för hela familjen.
Jo, men ändå (jag upprepar mig som en papegoja...) lite typiskt att kvinnor behöver uppträda mer eller mindre avklätt för att lyckas? Kolla in även Dotters dansare i bakgrunden - männen har långa svarta byxor medan de kvinnliga dansarna har nåt som är väldigt nära stringtrosor över sina bara ben. En norm, kan man väl säga? Som man kan prata lite om.
 
Jo, men ändå (jag upprepar mig som en papegoja...) lite typiskt att kvinnor behöver uppträda mer eller mindre avklätt för att lyckas? Kolla in även Dotters dansare i bakgrunden - männen har långa svarta byxor medan de kvinnliga dansarna har nåt som är väldigt nära stringtrosor över sina bara ben. En norm, kan man väl säga? Som man kan prata lite om.
Absolut.

Men det är en annan aspekt än den att barn inte ska se avklätt.
 
Jag har inga problem med att Dotter var avklädd, jag har mer problem med att hon såg ut att vara en dominatrix.
Avklädda kvinnor på scen ska framstå som undergivna. Det är lämpligare för din dotter.
En Domina skulle vara helt orimligt. Eller?

Göterborgs Filmfestival tog nyss upp Anna Hildurs dokumentär om isländska Hatari (A Song Called Hate*) som tävlande i kategorin Nordic Documentary Competition. Där blir sagda scenuttryck finkultur i Bergmanska salonger, eller i alla fall metaperspektivet av det. Jag tror din dotter kommer do just fine. Det är du som har moralpanik.

* Kidsen som kom till tals i filmen och apade efter klädseln avkodade snabbt kärleksbudskapet och palestinaprotesten. Ingen förgrep sig på någon annan eller förespråkade lagöverträdelser.
 
Jag tolkade det du skrev på liknande sätt som @Murphy . Som att du tycker att avklätt är ok bara den avklädda kvinnan är undergiven och absolut inte en kvinna som bestämmer. Men det kan ju omöjligt ha varit så du menade???
Jag menar att det inte måste vara kopplat till sex/porr. Det kan vara avklätt utan att anspela på sex.
 
Jag menar att det inte måste vara kopplat till sex/porr. Det kan vara avklätt utan att anspela på sex.

Jag tycker inte att hon anspelade speciellt mycket på sex. Intressant att det är kvinnan du reagerar på och inte mannen som inte bara anspelade på sex utan dessutom tog sig i skrevet flera gånger.

Personligen tycker jag inte att nåt av det var speciellt chockerande. Blir mest trött och irriterad över hur annorlunda folk hade reagerat om det var kvinnan som tog sig i skrevet och inte mannen.
 
Personligen tycker jag inte att nåt av det var speciellt chockerande. Blir mest trött och irriterad över hur annorlunda folk hade reagerat om det var kvinnan som tog sig i skrevet och inte mannen.
WAP, WAP, WAP... That's some wet-*ss p*ssy...
We're getting there. Men kanske inte i Eurovision. Än.
 
Jag tycker inte att hon anspelade speciellt mycket på sex. Intressant att det är kvinnan du reagerar på och inte mannen som inte bara anspelade på sex utan dessutom tog sig i skrevet flera gånger.

Personligen tycker jag inte att nåt av det var speciellt chockerande. Blir mest trött och irriterad över hur annorlunda folk hade reagerat om det var kvinnan som tog sig i skrevet och inte mannen.
Anton har jag gett upp hoppet om för länge sen. Första gången han var med i mello undrade dottern om han var kissnödig på scenen.
 
Jag tycker inte att hon anspelade speciellt mycket på sex. Intressant att det är kvinnan du reagerar på och inte mannen som inte bara anspelade på sex utan dessutom tog sig i skrevet flera gånger.

Personligen tycker jag inte att nåt av det var speciellt chockerande. Blir mest trött och irriterad över hur annorlunda folk hade reagerat om det var kvinnan som tog sig i skrevet och inte mannen.
Fast jag tycker att mäns sexuella uttryck i såna här sammanhang är av en annan typ än kvinnors - Antons påklädda skrevgrepp är mer dominant än avklädda kvinnliga dansare i stringtrosor intill helt påklädda manliga dansare. Jag ser en tydlig maktstruktur som stör mig. Därför gör det mig inget om Dotter hade en dominant framtoning, det är snarare den eviga normen att kvinnliga artister måste klä av sig för att ha en chans i spelet, som irriterar mig så. Där är kanske @Ninnurur och jag på olika spår i diskussionen.
 

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 760
Senast: Lingon
·
Kultur Ja ni läste rätt, det är åter igen dags för det stora musikkalaset som vi alla längtat efter! Melodifestivalen 2020 är här...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 991
Senast: voltis
·
Tjatter Jaaaaaaaaaa ni läste rätt, deltävling 3 i årets Mello är i antågande! :banana::banana::banana: På lördag tävlar: LEKSAND – DELTÄVLING...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 225
Senast: voltis
·
Tjatter Ni trodde väl inte jag glömt årets höjdpunkt här på Buke?? :D:D:D Nä nä, här kommer årets första tråd om MELODIFESTIVALEN...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 225
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp