Melodifestivalen 2022 - Deltävling 3

Plus, konstigt att man inte fick se hur sista gruppen röstat?
Lisa ledde ju med sju poäng om inte vi såg fel. Då borde hon fått rätt lite poäng av sista gruppen vilket känns lite orimligt.
Tror Lisa fick 1 poäng och tribe Friday 10 från gruppen 16-29
Hade ju varit spännande att se vad resultatet blev om de bara räknade antal röster i stället för att ge varje åldersgrupp samma antal poäng att dela ut, känns som det är fler i gruppen 16-29 som appröstar än i gruppen 75+
 
Oj vilken trist omgång!
Endast 2 bra låtar, och som tur var fick de till final! (och ni som följt mig genom åren vet att jag är en rätt positiv människa hehe)

Bagge självklar vinnare ikväll! Ja stelt, ja bitvis osäkert.. Men han kan ju sjunga! Han har känslan! Och låten var fin!

Faith började trevande, jag var lite besviken. Sen kom kören in och allt lyfte! Wow!

Kan faktiskt inte säga att jag hoppades på ngn mer låt vidare, men rätt nöjd med Cazzi Opeia och Lisa ändå.

Linda vad urusel! Förlåt men det lät som alla andra av hennes låtar, men mkt mktt sämre! Ja hon är alltid energisk men ikväll var det på en mer läskig nivå! Näven i slutet darrade ju!

Lancelot var så trist så jag gäspade...

Gruppen jag redan glömt ville jag gilla men det var rätt menlöst...

Bäst ikväll :Oscars fantastiska Humans! Omg! :heart

Och Sarek! Såå nostalgisk och min tatuerings signaturmelodi ju :D (Eld o vstten fattar ni? Hihi)
 

Bifogade filer

  • IMG_20211218_122211.jpg
    IMG_20211218_122211.jpg
    536,5 KB · Visningar: 34
Anders Bagge blir livsfarlig i finalen!! Med den storyn, rösten och en extremt effektiv och rätt svårsjungen låt så blir han svår att stoppa. Han och Cornelia är topp 2 än så länge. Resten är nog rätt långt bakom är min gissning.
Håller med! Med Liamoo som bubblare och om Tone går till final!
 
Ok version men slår inte mello versionen den är ju maaagisk!
Precis. Var tvungen att se och lyssna på originalet igen nu ikväll. Tänk om han sjungit den versionen nu, så bra det hade blivit! För jag tycker att hans sångröst blivit bättre sen han framförde låten första gången.
 
Ok, studioversionen av låten lät så som jag tänkte mig att den skulle kunna låta live nu. Nu ligger jag här och lyssnar och njuter :love:

och så lite Måneskin efter det här, så känns kvällen bra och det känns som om det kan dyka upp lite bra musik tack vare mello/eurovision ändå :D
 
jag jobbar i kväll så jag kommer få läsa mig till hur det har gått. och lyssna på låtarna i efterhand...
Nu har jag tagit mig hem och lyssnat igenom låtarna.
Och som jag skrev efter snabbgenomgången
Min vana trogen lyssnade jag på kortversionerna som ligger ute nu.
Cazzi har en poppig låt, kan säkert gå vidare på ett eller annat sätt
Lancelot får nog en massa röster för att han är ung och söt, men låten är inget vidare
Lisa har gjort betydligt bättre låtar
Tribe är veckans rockgrupp och den kan jag både ha och mista
Faith var med och sjöng härom året också, hon sjunger fint och har en stor röst, men nä... Fast den borde kanske ta sig vidare på något sätt
Bengtzing låter som Bengtzing.
Bagge, tja det är nog veckans etta.
så var jag uppenbarligen inte helt fel ute om resultatet
Men Anders Bagge, jäklar i min lilla låda vad den mannen kan sjunga!
Och, som någon skrev, en låt där han får briljera med sina röstresurser, utan att det på något sätt blir tråkigt. Ofta är det ju ballader som gäller om man vill briljera, men här är det både tempo och tryck i rösten
Den får gärna vinna hela tjottaballongen vad mig anbelangar.... Och Anders lär ånga sitt deltagande, eftersom det innebär att han måste framföra den i Eurovision också!
 
Det är väldigt rörigt hur rösterna delas ut. Det stör mig dessutom att inte alla röster tycks vara lika mycket värda.
Svårnavigerat till och med för programledaren. Undrar om de valde att redovisa rösterna i en n ordning som skulle ge en dramatisk vändning i sista - dvs att Faith gick förbi Lisa.

Men själva tanken med systemet är just att rösterna INTE ska vara lika mycket värda - eftersom bedömningen gjorts att det gör tävlingen omöjlig att vinna för viss slags musik och ointressant att följa för vissa åldersgrupper.

Om jag tycker det här kaoset är bättre eller inte låter jag vara osagt.
 
Svårnavigerat till och med för programledaren. Undrar om de valde att redovisa rösterna i en n ordning som skulle ge en dramatisk vändning i sista - dvs att Faith gick förbi Lisa.

Men själva tanken med systemet är just att rösterna INTE ska vara lika mycket värda - eftersom bedömningen gjorts att det gör tävlingen omöjlig att vinna för viss slags musik och ointressant att följa för vissa åldersgrupper.

Om jag tycker det här kaoset är bättre eller inte låter jag vara osagt.

De har säkert valt den ordningen för att göra det spännande. Dock är utförandet så svagt att det blir mest rörigt och irriterande.

Jag tycker inte om systemet, oavsett eventuell tanke. Precis som att jag i ESC inte gillar att Tyskland har lika många poäng att dela ut som San Marino.
 
Tror du det? Man hörde ju knappt hans egen röst pga för mycket stöd från kören. Inte riktigt lika extremt som Anton Ewald haft men tillräckligt för att det skulle vara irriterande.
Mest baserat på låttypen och desss anhängare. Tror ej den vinner men topp 5.
Kunde Ingrosso (tyvärr) vinna med liknande låt så...

Jag tror att Tone har en jättechans, stor fördel att synas i en semifinal innan också!
Bagge lät fantatisk men den måste bli mindre stelt o tafatt, men inget emot att han vinner, i år är konkurrensen inte så stor!
 
Jag tycker att tidigare år har låtarna blivit bättre i de senare deltävlingarna. Känns som att samma mönster råder i år.
 
Först tyckte jag det var kul med ålderskategoriernas röstande men det gav verkligen en besk eftersmak.

Eftersom mello bestämmer kategorierna och har kunskap om hur kategorierna brukar rösta så är det tillbaka till den en grupp utvald av SVT som bestämmer vilka som ska vinna mello.

Sen tillkommer de utländska rösterna i finalen vilket innebär att SVT och utländska tv-bolag bestämmer vilken sångvariant av kulturyttring som ska premieras. Det finns inga roliga varianter av sång längre. Det finns inga etnovarianter av sång längre utan all sånger är varianter av pop.

Röstningsförfarandet med ålderskategorier uppmanar till ”fäjkåldrar” personligen tror jag på att jag är ungefär 8 år när jag ominstallerar appen.
 
Först tyckte jag det var kul med ålderskategoriernas röstande men det gav verkligen en besk eftersmak.

Eftersom mello bestämmer kategorierna och har kunskap om hur kategorierna brukar rösta så är det tillbaka till den en grupp utvald av SVT som bestämmer vilka som ska vinna mello.

Sen tillkommer de utländska rösterna i finalen vilket innebär att SVT och utländska tv-bolag bestämmer vilken sångvariant av kulturyttring som ska premieras. Det finns inga roliga varianter av sång längre. Det finns inga etnovarianter av sång längre utan all sånger är varianter av pop.

Röstningsförfarandet med ålderskategorier uppmanar till ”fäjkåldrar” personligen tror jag på att jag är ungefär 8 år när jag ominstallerar appen.

Men snälla nån! Ålderskategorierna har funnits i några år nu och statistiken visar att skillnaderna mellan resultatet med och utan ålderskategorierna är mycket liten. De infördes enbart för att folk gnällde över att det verkade som om det var så väldigt många barn som röstade att "deras" musik hade bättre chans att vinna. Men även tror jag var bullshit. So what om det är många barn som röstar? Då får väl andra åldrar ta sig i kragen och rösta om de nu tycker att resultatet är viktigt.

Däremot tycker jag att det är fånigt att de inte delar ut poängen från åldersgrupperna i ordning utan blandar runt det. Sen tycker jag att internationella juryn ska bort.
 
Men snälla nån! Ålderskategorierna har funnits i några år nu och statistiken visar att skillnaderna mellan resultatet med och utan ålderskategorierna är mycket liten. De infördes enbart för att folk gnällde över att det verkade som om det var så väldigt många barn som röstade att "deras" musik hade bättre chans att vinna. Men även tror jag var bullshit. So what om det är många barn som röstar? Då får väl andra åldrar ta sig i kragen och rösta om de nu tycker att resultatet är viktigt.

Däremot tycker jag att det är fånigt att de inte delar ut poängen från åldersgrupperna i ordning utan blandar runt det. Sen tycker jag att internationella juryn ska bort.
Det var inte offentlig ålderskategoriindelning ifjol, 2021. Vad du vet , vet inte jag. Hela systemet uppmanar till att skapa fejkkategorier. Är det rätt agerande? Systematisera fejk?
 
Det var inte offentlig ålderskategoriindelning ifjol, 2021. Vad du vet , vet inte jag. Hela systemet uppmanar till att skapa fejkkategorier. Är det rätt agerande? Systematisera fejk?

Jodå, visst var det offentligt. Iaf efter finalen. Nu hittar jag inte just den sidan där det publicerades men här är en länk där de skriver om bl.a. De olika ålderskategoriernas resultat.

https://www.escpanelen.se/2021/03/alla-rostningsresultat-fran-melodifestivalen-2021/
 

Liknande trådar

Kultur Det närmar sig den stora finalen! Men det saknas fortfarande fyra bidrag, och dessa ska utses på lördag! Det är dags för mellos...
2
Svar
30
· Visningar
1 868
Senast: voltis
·
Kultur På lördag smäller det! Vi får veta vem som får åka till Turin och representera Sverige i ESC! Det är dags för FINAL i Mello...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 175
Senast: MJLee
·
Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 752
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 102
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp