G

GALOPP

hur brukar ni göra för att memorera dressyrprogram?
rider ni igenom dem flera gånger, eller sitter ni och ritar ridvägarna?
 
Sv: memorera

jag ritar ridvägarna på en whitebord eller papper, tills det sitter. springer om jag har utrymme ochi ngen ser mig.

oftast är det inte så svårt, det finns ju en viss logik och symmetri i programmen...
 
Sv: memorera

jag brukar dela upp programmet i 3 eller 4 delar och memorerar varje del för sig.. det brukar fastna ganska lätt..

samt att ta ett A4 med varje del uppritad (1/3-1/4 av programmet på varje "ridbaneskiss") och ha i fickan när jag tränar och ta upp vid behov..
 
Sv: memorera

Hur jag memorerar.... Beror på hur mycket tid jag får på mig! Jag rider aldrig igenom ett helt program, delar upp det till segment och filar på det som är smått: hörnpasseringar, linjerna m.m. Tycker att det är bättre att gå utan häst, då kan jag koncentrera mig på vad jag ska göra: hållning, leende, hjälper och halvhalter. Hästen hänger med mig på banan, de kan så mycket vid detta laget att sitta och tråka ihjäl dem med oändliga övergångar och saxar är inget för dem... Rita upp ridvägarna på en white-board är skitbra, då slipper man använda hundratals pappersbitar! :crazy:
 
Sv: memorera

svarar på min egen tråd:

jag själv sitter och ritar programmen om och om igen. brukar även springa dressyrprogrammen själv - ehm, jag kan tänka mig att det ser gaaanska roligt ut när jag kutar runtruntrunt :D
 
Sv: memorera

Jag skriver ut programmen från Stallbacken, sedan så kollar jag igenom dom 2-3 gånger, försöker rita med fingret på en av rutorna hur hela programmet går och när jag kan göra det med fingret springer jag det tills det sitter :p Sedan brukar jag rida det ca. 1-2 gånger också, men jag rider mest delar av programmet, som Suuz. Både jag och ponnyn blir lätt uttråkade av att rida samma program, tex så gillar inegn av oss LB:1 eftersom vi ridit det så mkt :smirk:
 
Sv: memorera

FeatherCloud skrev:
jag ritar ridvägarna på en whitebord eller papper, tills det sitter

me toooooo! :)

Dessutom brukar jag rida dem! Jag fick lite leenden när jag satt på min förra foderhäst med tygeln i ena handen och utskrift från stallbacken i andra och skrittade igenom programmet.. och dessutom så tror jag att jag tillade högt för mig själv (i skritt, på lång tygel.. lullandes... ) trav, trav, trav, trav.. galopp, galopp.... :rofl:
 
Sv: memorera

Jag ritar programmet, springer det både på ridbanan och på vardagsrumsmattan, simmar det, cyklar det, kutar runt som en galning på busshållsplatsen (nej, jag är inte sjuk i huvudet) jag brukar också hålla på sådär travtravtravtravtrav som någon annan skrev innan mej
 
Sv: memorera

Springer och ritar, rider ibland delar av det men inte hela programmet.
 
Sv: memorera

Har sedan 2000 haft jobbigt med programmen:angel:
en vecka så red jag 5! olika program.

Är dålig på att rida igenom dessa, däremot så brukar jag gå dem på en liten ruta.

Blev diskad efter att ha ridit fel 3 ggr, i ett program som jag har ridit i 20 år o kan i sömnen.:o
 
Sv: memorera

läser igenom det först. sen "går" jag programmet på ett a4 några gånger.. sen rider jag det och då brukar jag först skritta igenom det när jag skrittar fram.. och sen tar jag hela i trav och sen rider jag det som man ska.
 
Sv: memorera

Hih. Jag rider delar ur programet, sånt som vi tycker är lite klurigt. Sedan springer/går jag programet själv och går igenom här brukar han spänna nacken, ställa, leda, skänkel på osv. Och ung. 1 vecka innan jag tävlar så drömmer jag det. Hah. Man är lite weird. ;)
 
Sv: memorera

Jag ritar på papper och rättar tills jag kan det där.

Sen rider jag vägarna i tankarna.

Sen rider jag igenom programmet nån gång eller ett par gånger :) Jag lär mig aldrig bokstäverna utan siktar på riktmärken på ridbanan, dvs jag kan programmet i en följd och skulle jag komma av mig måste jag börja från början :)
 
Sv: memorera

Jag ritar och sen får karln sitta och gå igenom programmet med mig och se så att jag inte har glömt någon del. Sen försöker jag rida igenom det någon gång under veckan innan start.

När jag skulle göra min första start i LB:2 så red jag igenom programmet dagen före och tyckte att det kändes fel, det blev så långt. När jag kom hem fick sambon gå igenom det med mig och tur var det för annars hade jag inte klarat programmet. Efter galoppvolten är det snett igenom och jag hade fått för mig att man skulle rida galoppen hela långsidan upp+kortsida och sen vända snett igenom...
 
Sv: memorera

jag sätter upp en ''dressyrbana'' (lägger vattenslangen i en rektangel och skriver bokstäverna på pappersbitar) sedan kutar jag runt tillsjag lärt mej
 
Sv: memorera

gör mig en "mini-dressyrbana" och springer ett par gånger sen sitter dom där, fast när man 5 program på en helg blire lite tillt ihjärnan i sista klassen :angel:
 
Sv: memorera

5 program på en helg, låter intensivt - ett meeting? Jag skulle memorera dem ett och ett först genom att rita/springa/rida/se det i tanken, sedan på tävlingsdagen uppfräscha minnet med att memorera ett program i taget precis innan start.
Jag brukar roa mig med att lära in program lite då och då även om jag inte ska tävla och även jämföra dem, se hur lika en del program är och därifrån särskilja dem med att t.ex. det ena har serpentiner och det andra volter. När du tränat in dem ett antal gånger så minns du dem sedan - öva, öva ... :)
Lycka till!
 
Sv: memorera

En rektangulär matta i vardagsrummet får vara dressyrbanan, och där går jag programmet ett antal gånger...:D

Immer
 

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 371
Senast: Habina
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Övr. Barn Jag blir tokig på att aldrig få ha någonting ifred. 4 åringen är på precis allt! Har jag någon form av papper framme så ritas det på...
Svar
8
· Visningar
1 422
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp