Memory foam pad

Tycker ogivly är aningen tjock och klumpig. Kanske åker och klämmer på både höölks o börjespadden imorgon men vore fint om någon hade erfarenhet av dem!
 
Tycker ogivly är aningen tjock och klumpig. Kanske åker och klämmer på både höölks o börjespadden imorgon men vore fint om någon hade erfarenhet av dem!
Har Höökspadden och är jätte nöjd. Har känt på originalet och ska ärligt erkänna att den enda skillnad jag kände var att originalet var ngt styvare i tyget på ovansidan. Stötdämpningen känns identisk. Bra mankfrihet på Höökspadden oxå!
 
Haft både ogilvy och hööks padden och skillnaden är att ogilvyn blir mer kompakt /mindre tjock under ridning. Hööks ser rätt identiskt ut men inte samma passform.
 
Höökspadden ska enligt beskrivningen kunna gå att plocka ur inläggen ur - är de delade eller ? Kan man fylla på i fronten bara t ex?
 
Höökspadden ska enligt beskrivningen kunna gå att plocka ur inläggen ur - är de delade eller ? Kan man fylla på i fronten bara t ex?
Det är kardborre upptill på bakre delen av padden och det är en "kudde" per sida. Iläggen är hela och man kommer åt hela padden sas men man kan då fylla fram eller bak beroende på behov. Man får dock hålla koll så inte stoppningen flyttar sig för det finns inga fickor el dyl att stoppa ev utfyllnad i. Men jag tycker det har fungerat smidigt och är nöjd med padden!
 
Nja, runt 1000lappen. Oglivyn betalade jag över 2 k för.
Egentligen tror jag inte det är särskilt mkt skillnad på de olika paddarna. Foam som foam?
Nu har jag aldrig varit någon sadelpaddsfantast men memoryfoam som material är verkligen inte "foam som foam" :p

Jag sover som en knasboll och får ofta ont i nacken. Jag köpte Ikeas memoryfoam kudde. Mycket bättre än den vanliga kudden, skönt. Men sedan när jag köpte en från tempur. Ojojoj, den formar sig snabbare och bättre, men är ändå stabilare:love: Det är enorm skillnad på budget och kvalitet i kuddvärlden. Jag får anta att det är det i paddvärlden också.

Men, själv föredrar jag att rida med en väl anpassad Sadel med fräsch ullstoppning som stoppats individuellt för hästen i fråga. Det är vad som fungerar bäst på min rygghäst i alla fall:)
 
Nu har jag aldrig varit någon sadelpaddsfantast men memoryfoam som material är verkligen inte "foam som foam" :p

Jag sover som en knasboll och får ofta ont i nacken. Jag köpte Ikeas memoryfoam kudde. Mycket bättre än den vanliga kudden, skönt. Men sedan när jag köpte en från tempur. Ojojoj, den formar sig snabbare och bättre, men är ändå stabilare:love: Det är enorm skillnad på budget och kvalitet i kuddvärlden. Jag får anta att det är det i paddvärlden också.

Men, själv föredrar jag att rida med en väl anpassad Sadel med fräsch ullstoppning som stoppats individuellt för hästen i fråga. Det är vad som fungerar bäst på min rygghäst i alla fall:)
Du kanske har rätt. Jag är inget överdrivet fan av oglivypadden, därav jag menade att vilken padd som helst säkert funkar.
 
jag tycker sedelogic får lite väl lite utrymme när man pratar tryckavlastande paddar. jag har två och tycker de är skitbra. dock inte foam utan något annat material, dock ska de väl verka tryckavlastande. märker själv skillnad i rygg och knän och har man den som sittunderlag orkar man sitta betydligt längre än på ett "vanligt" sittunderlag. tänkte skaffa någon ryggkudde till bilen framöver och kanske provar jag även equilizer-padden. Har 2-layer och ortho idag.
 
jag tycker sedelogic får lite väl lite utrymme när man pratar tryckavlastande paddar. jag har två och tycker de är skitbra. dock inte foam utan något annat material, dock ska de väl verka tryckavlastande. märker själv skillnad i rygg och knän och har man den som sittunderlag orkar man sitta betydligt längre än på ett "vanligt" sittunderlag. tänkte skaffa någon ryggkudde till bilen framöver och kanske provar jag även equilizer-padden. Har 2-layer och ortho idag.
De har jag kikat på, trots att jag inte vill använda padd, utan bara för allmänt utrustningintresse. Jag gillar att de inte ser så bulkiga ut. Undrar varför man hör så lite om dem?
 
De har jag kikat på, trots att jag inte vill använda padd, utan bara för allmänt utrustningintresse. Jag gillar att de inte ser så bulkiga ut. Undrar varför man hör så lite om dem?
tror mest att ingen åf gått in för att marknadsföra dem, de har ju inga stora profiler i sverige som profilryttare vad jag vet. jag tycker att de är skitbra iaf. har dock inte haft memoryfoampaddar på mina hästar så kan inte jämföra dem så bra.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Alltså typ en pad som denna? https://www.horze.se/övriga-schabrak/sedelogic-ortho-pad/17654.html?color=BL Hur tjock är den? S-padden ser ju väldigt ergonomisk ut. Hur är de storleksmässigt? Jag har en 18 tums terrängsadel (enkelkåpa) jag behöver en tunn tryckavlastande padd till. Har problem med att det mesta är för litet under den.
Vad tror ni? @Cherarriduracell hur är orthon och 2 layern i storleken? https://www.horze.eu/other-saddlepads/sedelogic-pad-2-layer/17652.html?color=BL på horzes engelska sida, hittar inte 2 layer på svenska, är det denna? https://www.horze.se/övriga-schabrak/sedelogic-xl-pads/17653.html?color=BL
 
Eller jag som inte sökte ordentligt, 2 layer fanns på svenska också. Alltså inte samma som xl-padden. Är det tjockleken som skiljer 1 layer och 2 layer åt? Jag vill ha en så tunn som möjligt men som verkligen räcker till storleksmässigt för sadeln. Är de tunnare än memory foam? De verkar ju som sagt i framkant vad gäller senaste forskningen iaf.
Man vill ju klämma och känna och verkar som bara Horze säljer dem i Sverige. Har ingen butik nära mig längre. Kanske kan vara värt att beställa från utlandet om det lönar sig prismässigt och jag har lite referenser på storlekarna. :)
 

Liknande trådar

N
Utrustning Hejsan! Jag har läst en hel del trådar om paddar till bomlös men blir ej klokare för det. Jag har precis köpt en bomlös sadel, en...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: NevaZ
·
K
Utrustning Hej! Ska köpa bomlös men är lite töntig så vill gärna fortsätta kunna köpa nya fina shabrak :) så hittade jag en memory foam padd på...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Thora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp