Bukefalos 28 år!

men allvarligt talat!!

M

mosig

hur tänker föräldrar som köper djur till sina barn och tror att dom ska kunna sköta dom helt själva?

ringde en kvinna till mig igår och frågade om inte jag kunde tänka mig att ta över deras lilla kanin, sa att dottern inte brydde sig om henne särskilt mycket längre och det var ju synd om kaninen.

jovisst, ni kan väl köra hem den lille hit säger jag när jag pratat med gubben och vi var överrens om att både plats och tid finns.

när dom kommer med den lille stackaren så är buren JÄTTESKITIG och luktar :devil: , kaninen är tovig och mannen i familjen säger att hon är nog lite törstig för ****** (dottern) har inte gett den vatten på ett par dagar!

jag börjar fundera på vadf*n dom här människorna har tänkt sig egentligen, deras dotter är 5 år (eller möjligen 6år) och dom har alltså räknat med att hon ska kunna ta hand om ett djur helt själv, det är ju rent löjligt!
 
Sv: men allvarligt talat!!

:eek: !! :cry: fyfan för det! finns så jävla måna exempel på sånt här överallt!
 
Sv: men allvarligt talat!!

jag fattar de inte!

dela ansvaret för ett djur, javisst det är väl jättebra
men att låta barnet ta ansvaret självt måste man väl
fatta att det inte kommer funka.. :confused::confused:
 
Sv: men allvarligt talat!!

Då är vi fler som inte fattar...
Och inte är det bara djuren som tar skada heller, utan även ungarna om det vill sig illa!

Jag fick själv fullt ansvar för en hamster alldeles för tidigt, utan någon som helst koll från mina föräldrars sida. Det slutade med att han dog av att jag glömde vattnet och fy fan vad dåligt jag mådde när mamma berättade att det det glömda vattnet var orsaken till min lilla Plutos alltför tidiga död :cry:
 
Sv: men allvarligt talat!!

Alltså, det är inte ovanligt att föräldrar resonerar så. Att barnen först får ett djur när det själv kan ta hand om det.

I realiteten betyder det att barnet bör åtminstone vara 10-12 år innan det får en kanin/hamster/marsvin etc och kan själv läsa sig till eller förstår att fråga t ex personalen i en zoobutik.
Ännu äldre bör man väl vara innan man är kapabel att helt själv sköta en häst.

Att ha barn innebär ju att man stöttar det i allt. Även om deras intresse ligger åt djurhållet. Och det är fruktansvärt när föräldrarna inte förstår det.
 
Sv: men allvarligt talat!!

fattar inte heller sånt.

Min illertjej kommer från ett sånt ställe,en mamma som gick i god för att dottern skulle få köpa den (hon var 15 år, de flesta seriösa uppfödare säljer inte iller till någon under 18 år)

Tjejen tröttnade på illern och dess busighet efter nån vecka,fick sedan sitta instängd ensam på tjejens rum.

jag fick henne som omplacering, de sa att hon var extramt bitig och ouppfostrad,någiot vi aldrig märkte av utom när vi vart ute en liten stund då fullkomligt flög hon på oss helt hysterisk och högg.

Idag är hon dock en trygg tjej, lite tjock och lat som är hur go som helst.

fattar inte vad folk tänker med när de skaffar djur till sina barn och sen struntar i dem. Här kommer sonen inte att få några djur alls som jag inte känner själv att jag/sambon skulle vilja ta hand om utifall han tröttnar.
 
Sv: men allvarligt talat!!

Undra på att ungar blir lata och oengagerade när föräldrarna är det... :(

Hur som helst, skönt att det ordnade sig för det lilla kräket. :bow: till dig som bryr dig.
 
Sv: men allvarligt talat!!

Nästa gång du råkar på sådana människor, rekomendera dem att skaffa dammråttor. Dessa är mkt lättskötta, lever i stort sett på luft och gud vet vad. Kräver snarare att man inte sköter dem alls.

De förökar sig lätt och även om man råkar döda några med dammsugaren så kommer det nya poff poff ifrån tomma intet.

För det som vill ha det liiiite mer avancerat och bryr sig om storleken och hatar dammsugaren så är dammälgar ett alternativ. Man får vänta lite längre på dem bara.
 
Sv: men allvarligt talat!!

klart jag bryr, hon är rätt söt det lilla knytet även om jag aldrig i mitt liv hade tänkt mig en långhårig kanin, har alltid tyckt att dom ser konstiga ut :crazy:

det tråkiga är att detta är inte den första kanin deras dotter fått utan den andra, dessutom hade hon en egen ponny ett tag :mad:
 
Sv: men allvarligt talat!!

hahahaaa :rofl::rofl:

ska påpeka detta nästan gång jag träffar på dom. :idea:
 
Sv: men allvarligt talat!!

klart jag bryr, hon är rätt söt det lilla knytet även om jag aldrig i mitt liv hade tänkt mig en långhårig kanin, har alltid tyckt att dom ser konstiga ut :crazy:
Haha, de är ju supersöta ju! :D

det tråkiga är att detta är inte den första kanin deras dotter fått utan den andra, dessutom hade hon en egen ponny ett tag :mad:

Whaaaat?! En femåring? *stönar uppgivet* Vad är det för fel på folk? :eek:
 
Sv: men allvarligt talat!!

Var glad att du inte får djuren placerade utanför dörren mitt i natten i alla fall. Vi fick en bur med en kanin och ett marsvin utanför stalldörren på jobbet i onsdags, nästan ihjälfrusna och vettskrämda :crazy: Jag fattar inte hur man kan komma på tanken...
 
Sv: men allvarligt talat!!

VA??? :eek::eek:

hur resonerar man då?
personen som lämnade dom måste ju insett risken finns att dom fryser ihjäl,
blir tagna av något annat djur kanske eller vad som helst?!

vad är det för fel på människor egentligen?
vi lever väl ändå i ett ganska civilliserat land?
 
Sv: men allvarligt talat!!

Det är mycket vanligt. Lika vanligt som att ett av familjens barn tjatar föräldrarna halvt vansinniga efter en egen hund, och LOOOOOVARRRR att ta hand om den, gå på promenader, etc etc etc. Valpen är kul ett par veckor ... blir sen jobbig och bitig ... blir sen enbart jobbig och tråkig. Jag har minst en sån hundstackare inom synhåll från där jag bor, ett bortslängt liv som lever utslängd på en bakgård, ensam, ylande, apatisk...
 
Sv: men allvarligt talat!!

Förstår mig verkligen inte på sånt!

Jag är ju fullt medveten om att när vi köper en kanin till vår son så är det ju vi vuxna som har huvudansvaret. Eller egentligen så vill jag inte säga att det är HAN som får en kanin utan vi skaffar oss en kanin gemensamt.
 
Sv: men allvarligt talat!!

Var glad att du inte får djuren placerade utanför dörren mitt i natten i alla fall. Vi fick en bur med en kanin och ett marsvin utanför stalldörren på jobbet i onsdags, nästan ihjälfrusna och vettskrämda :crazy: Jag fattar inte hur man kan komma på tanken...

Eller instoppade i en pappkartong, inknutna i en plastpåse och GÖMDA under en hylla i djuraffären.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 648
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 093
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Personalmöten
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp