Men av kolonoskopi

Anonymulois

Trådstartare
Jag var in till sjukhuset på kolonoskopi för en dryg vecka sedan pga problem med magen. De hittade inget särskilt och undersökningen var helt okej om än rolig.

Men efter några dagar började jag få andra problem, har haft en liten hemorrojd sedan barnen föddes, precis vid utloppet. Den har till följd av undersökningen (antar jag) svällt upp rejält och är jätteöm, är det vanligt och hur jävla länge tar det innan det går över?
 
Jag vet inte om det är en följd av undersökningen, men spontant tänker jag att det bästa du kan göra oavsett är att behandla den.
Använd både xyloproct salva och stolpiller, och peta in hemorrojden efter varje avföring samt vid insättandet av stolpillret.
Du kan ju också ringa avdelningen och höra om de kan hjälpa dig.

Det kan ta några dagar är min erfarenhet, men salva och stolpiller och framför allt peta in knölen, är det bästa. Och inte krysta vid toabesök (dvs inte vara förstoppad):
 
Jag vet inte om det är en följd av undersökningen, men spontant tänker jag att det bästa du kan göra oavsett är att behandla den.
Använd både xyloproct salva och stolpiller, och peta in hemorrojden efter varje avföring samt vid insättandet av stolpillret.
Du kan ju också ringa avdelningen och höra om de kan hjälpa dig.

Det kan ta några dagar är min erfarenhet, men salva och stolpiller och framför allt peta in knölen, är det bästa. Och inte krysta vid toabesök (dvs inte vara förstoppad):
Hur länge ska man "härda ut " då? Nu är det över två veckor sedan undersökningen och nu har svullnaden börjat blöda rätt rejält när jag måste göra nummee två. Känner obehag av den i stort sett hela tiden.

Vill ju inte belasta sjukvården i onödan om det är något som tar lång tid att gå över?
 
Hur länge ska man "härda ut " då? Nu är det över två veckor sedan undersökningen och nu har svullnaden börjat blöda rätt rejält när jag måste göra nummee två. Känner obehag av den i stort sett hela tiden.

Vill ju inte belasta sjukvården i onödan om det är något som tar lång tid att gå över?
Eftersom du har besvär är det inte i onödan! Ring till rådgivningen där du var och fråga, eller 1177 :)
 
Hur länge ska man "härda ut " då? Nu är det över två veckor sedan undersökningen och nu har svullnaden börjat blöda rätt rejält när jag måste göra nummee två. Känner obehag av den i stort sett hela tiden.

Vill ju inte belasta sjukvården i onödan om det är något som tar lång tid att gå över?

Kontakta vårdcentral om det blöder när du bajsar. Från 1177 om hemorrojder:

När och var ska jag söka vård?
Kontakta en vårdcentral om du tror att du har hemorrojder. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.
Det finns andra sjukdomar som också ger symtom i form av blod i avföringen. Kontakta därför alltid en vårdcentral om det kommer blod när du bajsar även om du har haft hemorrojder förut.

Om det är helg kan du vänta tills det blir vardag. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.

Om det är bråttom​

Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du blöder kraftigt eller har mycket ont. Om det är stängt, sök vård på en akutmottagning.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning. Då får du hjälp att bedöma dina symtom eller hjälp med var du kan söka vård.
Vad kan jag göra själv?
Vad beror det på?
Undersökningar och utredningar
Behandling av hemorrojder
Påverka och delta i din vård
Senast uppdaterad:
2021-08-27
Redaktör:
Emma Holmér, 1177 Vårdguiden, nationella redaktionen
Granskare:
Wilhelm Graf, kirurg, professor i gastrointestinal kirurgi, Akademiska sjukhuset, Uppsala
Illustratör:
Kari Toverud, certifierad medicinsk illustratör
 
Finns det Scheriproct salva (som väl har samma funktion)?
Jag tror att även den är restad just nu. Det blir ofta så när den ena är restad, då är tillverkaren av den andra inte alltid beredd på att täcka upp behovet.
Båda sorterna suppar finns dock, såvitt jag vet. (båda ligger i kylen, så man måste fråga efter dem i kassan)
 
Kontakta vårdcentral om det blöder när du bajsar. Från 1177 om hemorrojder:

När och var ska jag söka vård?
Kontakta en vårdcentral om du tror att du har hemorrojder. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.
Det finns andra sjukdomar som också ger symtom i form av blod i avföringen. Kontakta därför alltid en vårdcentral om det kommer blod när du bajsar även om du har haft hemorrojder förut.

Om det är helg kan du vänta tills det blir vardag. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.

Om det är bråttom​

Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du blöder kraftigt eller har mycket ont. Om det är stängt, sök vård på en akutmottagning.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning. Då får du hjälp att bedöma dina symtom eller hjälp med var du kan söka vård.
Vad kan jag göra själv?
Vad beror det på?
Undersökningar och utredningar
Behandling av hemorrojder
Påverka och delta i din vård
Senast uppdaterad:
2021-08-27
Redaktör:
Emma Holmér, 1177 Vårdguiden, nationella redaktionen
Granskare:
Wilhelm Graf, kirurg, professor i gastrointestinal kirurgi, Akademiska sjukhuset, Uppsala
Illustratör:
Kari Toverud, certifierad medicinsk illustratör

Nu har ju ts precis gjort en koloskopi, så någon allvarlig orsak till blödningen är utesluten redan. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
509
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp