men hjälp! halvlâng kanske

F

fnorr

Till min ena "invandrare", frân Belgien har jag svârt att hitta rätt i foderdjungeln. Kanske ska tillägga att pâ sportstallet i Belgien behövde jag inte bry mig om foderbiten, den sköttes av andra.Min fick dâ ett sportfoder som innehöll ca 35% havre ca 2-3 kg dagligen och relativt lite hö(allt var jämt uppätet). Han reds ca 40-60 min dagligen, gick i skrittmaskin minst en timme ofta mer och var ute i paddock ca 1 -2 timmar. Hästen har mkt blod normalt byggd ca 163-165 cm hög, hoppavlad. Han har alltid varit "svâr" ser o hör allt mkt nerv. "Slâss" ofta med mig om vem som ska bestämma, har olater som stegrar sig och slâr m.m. Fôr att undvika missförstând sâ är det inga fysiska fel eller utrustningproblem. Han är otroligt rörlig o vacker och har gângarter samt ett sprâng som man blir glad av, han ger otriligt mkt känsla. MEN VAD FAEN SKA HAN ÄTA????? Idag har vi ridit ut i 3 timmar och han var lika pigg alt farlig när vi kom hen som när vi gick iväg.

Vi började här hemma med havre, lämpligt köps av grannen samt krafft pluss blâ/röd. Funkade dâligt.....vi köpte kornkross......men ej bra för matsmältningen. Har nyligen bytt till Grov 125 och ger 1,5 kg + 1/2 kg havre ( mest för att dryga ut kassan, alltsâ havren). Till skillnad mot förr är han ute i sällskap frân ca 9-16, dâ säger han själv till om att gâ in. Vi har ingen skrittmaskin och en sâdan är mkt konditionskrävande.......och nu fâr han sâ mkt hö han vill mot bara en giva förr pâ proffsstället.....mâste ju vara bâttre. Ingen höanalys än men bonden tror ca 9-10 och ca 50 %. Hur lite kraftfoder kan man igentligen ge? Han är ju farligt stark och inte sâ bra i huvudet just nu. Jag tror att det kan vara fodrreleterat och tror att stor skillnad är att han inte längre gâr i maskin.......men vem vet????

Mânga av er här inne är mkt duktiga och jag har stor respekt för flera av er.....snälla hjälp. Behöver ngt "matnyttigt"NU och intebara typ kommentar -Vi kan inget göra förän analysen kommer.....
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Jag går direkt på kärnfrågan:D :
Hur lite kraftfoder kan man igentligen ge?

Svar: Precis hur lite som helst, ända ner till inget alls. Så länge som grovfodret har tillräckligt näringsinnehåll, såklart.

Kraft- och mineralfoder är ju bara till för att täcka de eventuella brister som höet har, och har du ett hö (om nu bonden prickar rätt på 9-10 MJ, och om han menar per kg foder då...) som verkligen är såpass energirikt så klarar sig de allra flesta hästar mycket gott på det. För en lättfödd häst som inte tränas är det t.o.m kanske lite väl mycket...

Hur ligger proteinet? Är det det som är 50%? Det låter lite konstigt isf, menar h*n inte 50 gram?

Hur är han i hullet?
Faller han ur- ge lite kraftfoder.
Tappar han muskler - ge något proteinrikt.
Blir han fet- begränsa högivan, eller byt en del mot halm som har ungefär halva energiinnehållet mot ett normalt hö.
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

För det första vad menar du med analysen som bonden tror 9-10 o 50%? kan det vara så arr han är het av havren? Jag kan inte råda dig till nått så länge det inte finns analys på grovfodret
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

DSC01727.jpg
Sâ här ser han ut(ursäkta den fantastiska ridklädseln). Bilden är ngt âr men stämmer ganska bra pâ hur han är i hull o muskler nu.

Det här med analys är som kinesiska för mig, det erkänner jag...tror 9-10 energi och 50 protein. Lâter det som om det kan stämma?

Han äter säkert dubbelt sâ mkt hö nu....

Han blir inte fet, bara en gâng dâ jag var bortrest 12 dar och min arbetsgivare(amerikanen from Hell) hade gett honom 4 kg kraftfoder/dag och pâ detta hade han endast skrittat!!!!!! Det var som att sadla ut en bomb sen.

Han har alltid varit mkt snygg och lite rädd är jag väl att han ska falla ut men samtidigt kan jag inte ha honom sâ här laddad!!! Han är ju fan farlig.
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Bara en tanke på det där med havren. Tycker du att det är för mkt energi i havren, men samtidigt tycker att kornkrossen inte är bra för matsmältningen, så prova Matildahavre. Jag vet inte var i landet du bor, men det finns säkert nån bonde som odlar det hos er också så det kan vara värt att undersöka.

Matildahavre är en havre framodlad med mindre sån energi som sätter sig uppe i huvudet på hästarna, men som samtidigt är fetare. Vi har gått över på det helt här hemma då vi har några hästar som lätt blir hispiga, o det funkar toppen för oss. Min tränares dotter har en ponny som går de högsta klassrna i hoppning. Hon berättade för mig att de hade problem för den blivit så het. De provade Matildahavre o nu är den mkt bättre.

Här kostar den visserligen 25öre mer per kilo än vanlig, men jag är helnöjd och tycker det är värt det.
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Ja man Måste ju inte ge ngt kraftfoder. det är ju viktigare att man kan rida och hantera sin häst. Vem vill riskera livet var gång??
Ge honom bara tillräkligt med hö så att han håller hullet. + mineraler och vitaminer.
Börja sedan att ge honom MYCKET lite kraftfoder, så får du öka om du känner att du behöver mer sen.

Sen verkar han ju vara en sådan häst som alltid kommer vara mycket framåt och behöver ridas i princip var dag. och vara ute mycket så att han kans springa och busa i hagen.

Det kan ju också vara så att han behöver varva ner om han har varit i ett stort tävlingstall tidigare. Behöver ta det lugnt och känna förtoende. Vissa hästar stressar ju upp väldigt lätt och måste ha en lugn ryttare som rider och hanterar. Tänk på att inte vara stressad när du ska hatara honom (men det e du kankse inte.. :))
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Den typen av häst du beskriver fungerar ofta bättre om energin i maten kommer mer från fibrer och fett än från spannmål. Då blir temperamentet ofta jämnare för det blir inte så stora blodsockersvängningar. Fibrer finns ju i grovfodret så ett riktigt bra hö är en god investering. Fett finns i oljeväxter. Så kolla vad du kan få tag i för fett haltigt kraftfoder, linfrökaka, rapskaka eller blandfoder med oljeväxter/olja i i din foderhandel. HH
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Jag har en häst som liknar det du beskriver i temperament. Jag ger honom minimalt med kraftfoder nu för tiden. Han äter främst hö, i vintras fick han också lusern, linfrökaka, lite betfor samt mineraler. Om jag tränar och rider hårdare får han havrefri Salsa, men det rör sig inte om några mängder. Så lite kraftfoder som möjligt.

Min häst går ute från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Jag släpper ut igen efter ridning på em. Han har fri tillgång på bra hö i hagen och får alla mål, utom nattmålet ute. Mina hästar står aldrig och hänger vid grinden sedan jag börjat fodra ute.

Han har i förra stallet gått ensam i hage (då han är ranghög och det varit svårt att hitta passande hagkompis) men går nu med kompis, vilket har gjort skillnad i hur "nervig" han är i hantering och ridning. Också tiden ute i hagen och vilken typ av hage har haft betydelse. Han går nu i en stor, kuperad gräshage mot tidigare mindre rasthage.

Jag vet hur jobbigt det kan vara med en nervig häst :crazy: Lycka till med att få till en passande foderstat och en lugnare häst!!
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Matildahavren var den jag spekulerade i sist vi snackade, fnorr.
(jag ringer framåt helgen, förresten :) ).

Linfrökaka har de på GG har jag för mig. Vi kör också med linfröolja från en bra leverantör, ska snart beställa igen om till och med det blir aktuellt för din del.

Och din bonde borde kunna fixa en höanalys, om inte annat har han borr så du kan skicka in ett bra prov själv. Det skulle kanske vara bra att för framtida år veta vad du slutligen får att fungera nu?
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Ge din häst fri tillgång på grovfoder. Det är en bra grund men det räcker nog inte helt ut. Här kommer några tips.

Du kan ge helt korn som du skållar. Då blir det inga problem med matsmältiningen. det är ett billigt alternativ. Foderjäst håller magen i trim även betfor har en sådan effekt.Det finns i dag även bra och billiga havrefria foder hos de flesta fodertillverkare. Hos en tempramentsfull häst bör man undvika havre.

I USA och även tyskland använder man majs som grundfoder istället för havre. Även det går att köpa rent hos de flesta fodertillverkare idag. Om du behöver toppa honom inför tävling är olja ett bra alternativ som ger energi utan att "röra om i huvudet" på hästen.

De flesta fodertillverkare erbjuder att räkna foderstat gratis eller för en liten peng. Då får du en bra grund att stå på. Sedan får man trixa lite och tillslut kommer du att hamna rätt. Det finns även program på nätet där du kan räkna gratis. När man väl hittat rätt foder kommer det kännas som ni "hittat hem".

Analycen är ett företag som gör analyser på både hö, ensilage och kraftfoder. Du kan kontakta dem direkt eller genom Granngården.

Ett stort LYCKA TILL!!!!

PS: Din häst ser väldigt fin ut och i ett bra hull.;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Jag skulle nog satsa på ett havrefritt foder. De flesta av mina hästar får Mustang foder. Pelletsen och muslin original som är utan havre. Pelletsen kostar 115kr för 25kg och muslin kostar 135kr för 20kg. Fungerar kanon även på mina heta och skarpa hästar.
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Ja ang ring!:love: Känner mig i stort behov att "ryckas" upp!!!
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Tack till alla som svarat hitills....:love:
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Vad är det för konsistens pâ linfrökaka? Ges det blött?
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Ok pinky, kul att prata med dig:) hur mycket kan jag ge? Kan det utgöra det enda kraftfodret?
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Hur mkt ger du och ger du ngt annat ocksâ?
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Har du ngt förslag pâ ett sâdant fetthaltigt fädigfoder? Mkt tacksam..
 
Sv: men hjälp! halvlâng kanske

Putta upp lite dâ jag hoppas pâ svar pâ dom sist ställda frâgorna
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Ja sorry alltsâ men här är jag igen med mitt foderdilemma( vad ska dom äta när dom flyttar tilll Sverige) Har kollat runt och kommit...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: fnorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp