"Men hur ska man kunna se att mannen verkligen tar p-piller?"

purity_666

Trådstartare
Jag lyssnade på radio under promenaden och då kom diskussionen om p-piller för män upp. En expert (läkare/forskare/docent nånting) ringdes upp och fick säga sitt.

Några problem med att införa p-piller för män var:
Om man grejar med testosteronet blir männen halvt dopade, det går ju inte.
Man måste vara helt säker på att det inte är någon hälsorisk för männen, såsom hjärt(kärls sjukdomar, proppar, leverskador osv.
Ett annat problem var hur man vet att det funkar. Man skulle vara tvungen att kolla spermieprov hos mannen för att se så det funkar för denne.
Ytterligare ett var att hur ska kvinnan kunna vara säker på att mannen tar sitt piller, när man står där i skarpt läge en fredagkväll.

Eftersom inget fanns på gång just nu skulle det troligen inte vara aktuellt de närmsta 15 åren i alla fall.

Så.. tankar på det? Mina egna reflektioner:
Hur vet killen om tjejen verkligen tar piller där när det är skarpt läge en fredagkväll?
Hur kan tjejen verkligen veta att dom funkar? Jag menar, det har ju hänt att kvinnor blivit gravida trots piller.
Hälsorisker ja.. det vet ju alla att tjejer riskerar noll och absolut inga hälsorisken av att ta p-medel. Blodproppar, benskörhet osv det är ju bara smågrejer som man kan leva med.

Det var så dumt så jag bara blev arg av att lyssna på det. Varför krigar inte männen mer för att få sina piller? De gnäller över att kondom inte är skönt och gnäller samtidigt om tjejen blir gravid. Det finns ju en lösning, kämpa för den då.
 
Ja, vad säger man...? Jag tror ju att det fortfarande är så att det är viktigare för en kvinna att ha kontroll över att hon inte blir gravid än för en man att se till att han inte gör henne gravid. Det är ju trots allt så att hon mer påtagligt får stå där med konsekvenserna av en eventuell oönskad graviditet.
 
Ja, vad säger man...? Jag tror ju att det fortfarande är så att det är viktigare för en kvinna att ha kontroll över att hon inte blir gravid än för en man att se till att han inte gör henne gravid. Det är ju trots allt så att hon mer påtagligt får stå där med konsekvenserna av en eventuell oönskad graviditet.
Fast är det så?
Jag menar, ja att genomgå abort med allt det innebär är ju hemskt, men kvinnan har i alla fall valet. Killen har inget val. Han kan bli pappa om tjejen vill det även om det är det sista han vill på jorden. Likaså kan han förnekas bli pappa även om han drömt om det i flera år. Tjejen har åtminstone ett val.
 
Det där med hälsorisker och så är ju bara larv. Att det skulle vara värre för män alltså.

Däremot så går det ju inte att komma ifrån att konsekvenserna blir annorlunda för män respektive kvinnor om p-pillrena glöms eller inte fungerar. Vem det är värst för kan man ju diskutera, men olika är det ju definitivt.

Jag kan bara gå till mig själv och jag skulle aldrig vilja att huruvida jag blev gravid eller inte hängde på någon annans förmåga att komma ihåg. Det går inte att komma ifrån att det är jag som ska bära barnet, jag som ska genomgå abort eller förlossning. Jag och min man har pratat om det här och jag har sagt att jag skulle inte lita enbart på p-piller om det var han som tog dem, och jag skulle förstå ifall han kände samma sak. Han litar dock mer på att jag kommer ihåg saker än att han gör det själv :p

Men det är ju inte ett argument emot manliga p-piller som fenomen.
 
Fast är det så?
Jag menar, ja att genomgå abort med allt det innebär är ju hemskt, men kvinnan har i alla fall valet. Killen har inget val. Han kan bli pappa om tjejen vill det även om det är det sista han vill på jorden. Likaså kan han förnekas bli pappa även om han drömt om det i flera år. Tjejen har åtminstone ett val.

Generellt tror jag att det är så, ja. Att en kvinna som inte vill bli gravid är noggrannare med att skydda sig än vad en man som inte vill bli pappa är. Men självklart finns det individuella undantag från det!
 
Generellt tror jag att det är så, ja. Att en kvinna som inte vill bli gravid är noggrannare med att skydda sig än vad en man som inte vill bli pappa är. Men självklart finns det individuella undantag från det!

Jag syftade på konsekvenserna. Det var där jag menade att kvinnan åtminstone har ett val, det har inte mannen.
Men visst är det så att kvinnor generellt skyddar sig mer. Det verkar ju vara en ganska utbredd bild att det är kvinnornas ansvar att skydda sig. Men männen gnäller gärna om saken när det går snett.
 
Jag förstår inte riktigt problemet, vid tillfälliga kontakter är det alltid kondom på och min partner litar jag på att han tar pillrena som han ska och att han säger till om han skulle glömma. Att ha det son skäl att inte lansera låter ju helt galet? Min kille skulle gärna ta det ansvaret då han absolut inte vill bli pappa just nu och då vi har läst att de manliga P-piller som det forskas på beräknas ha färre och mildare biverkningar än P-piller för kvinnor.
 
Generellt tror jag att det är så, ja. Att en kvinna som inte vill bli gravid är noggrannare med att skydda sig än vad en man som inte vill bli pappa är. Men självklart finns det individuella undantag från det!
Om normen är att även kvinnan skyddar sig, så kan det nog va så att mannen inte är lika nogrann. Men skulle vi utgå från ett samhälle där ansvaret för p-pillret ligger på mannen och inte på kvinnan. Tror i alla fall inte jag att skillnaden skulle vara särskilt stor!
 
Jag och min man skulle definitivt varit bättre skyddade om det hade varit han som åt p-piller än jag. På den tiden jag åt p-piller var jag helt hopplös på att komma ihåg dem.

Jag tror att de flesta män iaf i en fast relation skulle sköta sina p-piller väl.

Å andra sidan är jag en stark anhängare av att var och en skyddar sig själv från att bli förälder. Om kvinnan och mannen båda äter p-piller lär risken att båda glömmer pillret samtidigt vara liten. Man är dubbelt skyddade.

Eller om man kombinerar p-piller med kondom eller spiral och p-piller eller spiral och kondom, hur man nu väljer att skydda sig från graviditet.
 
Fast det här med hur man ska veta om okända skyddar sig, det är väl allmänt känt att inte ha sånna tillfälliga kontakter utan kondom iallafall. Det är ju bara det som skyddar mot sjukdomar så i det läget bör det inte spela någon roll.

Sånt använder man väl i allmänhet mest när man har en stadig relation, då man litar på varandra och då ser jag inte problemen faktiskt. Detta med hälsoriskerna är ju lite löjligt dock, tjejer riskerar ju också att mixtra med kroppen på det där sättet.
 
Fast jag tror att den normen har kommit just pga att det har varit viktigare för kvinnan att skydda sig än för mannen.

Mannen har alltid skyddat kvinnan från att bli gravid medan kvinnan har skyddat sig själv.

Idag är det även tuffare krav för att få ett läkemedel godkänt än vad det var då när p-pillrena kom.
 
Ett praktiskt piller finns det säkert en marknad för. Problemet är väl att det mest lovande alternativet just nu är en p-stav och regelbundna besök hos doktorn för att runka i bås.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp