Men jag SER ju inte!

escodobe

Trådstartare
Varning gnälltråd - Jag blir 45 i år och har drabbats av min första ålderskris. Jag SER JU INTE LÄNGRE. Eller ja jag kan inte läsa! Det började smygande för ett par år sedan när det blev svårt att läsa innehållsförteckningar och jag fick huvudvärk på jobbet och fick skaffa terminalglasögon. Men sista halvåret har förfallet skenat och jag måste ha läsglasögon för att läsa mobilen, fjällkartan böcker och annat.
HUR vänjer man sig? Strösslar man bostaden, bilen och alla andra ställen? med dom? Ett par vid sängen, ett på toa och några i köket? Senilsnören?
Jag har en ny tid hos optikern i augusti men hen har lovat att det är fullt normalt att det havererar så här fort när jag ringde henne i panik och trodde jag hade nån galopperande ögonsjukdom.
 
Varning gnälltråd - Jag blir 45 i år och har drabbats av min första ålderskris. Jag SER JU INTE LÄNGRE. Eller ja jag kan inte läsa! Det började smygande för ett par år sedan när det blev svårt att läsa innehållsförteckningar och jag fick huvudvärk på jobbet och fick skaffa terminalglasögon. Men sista halvåret har förfallet skenat och jag måste ha läsglasögon för att läsa mobilen, fjällkartan böcker och annat.
HUR vänjer man sig? Strösslar man bostaden, bilen och alla andra ställen? med dom? Ett par vid sängen, ett på toa och några i köket? Senilsnören?
Jag har en ny tid hos optikern i augusti men hen har lovat att det är fullt normalt att det havererar så här fort när jag ringde henne i panik och trodde jag hade nån galopperande ögonsjukdom.
Man vänjer sig till slut. Jag har ett gäng billiga läsglasögon som är utspridda på olika ställen. Förutom vardagsrumsbordet och badrumsskåpet har jag i handväskan, bilen och skötväskan i stallet.

Men jag har full förståelse för din reaktion, kände detsamma. men eftersom jag hade jämnåriga som fått skaffa läsglasögon innan de fyllt 40 och jag själv märkte av förändringarna först när jag var 46 så försökte jag trösta mig med att det kunde ha varit värre. Nu har det gått tio år och jag har accepterat att jag har blivit en tant med läsglasögon.
 
Mitt tips är att tänka "det kunde vara värre" ;) Jag var 32 när jag fick läsglasögon (och då inte sådana enkla man kan köpa och strössla omkring utan med rejäl styrka i istället...), då hade jag behövt ett par år redan. Nu kan jag inte ens läsa böcker längre så jag saknar tiden med läsglasögon och en bok ;)

Och, man köper ett par snygga läsglasögon man trivs i så man VILL använda dem :) Mitt ena par är väldigt snygga och jag trivs i dem när jag ska läsa papper. DET är en fördel!
 
Varning gnälltråd - Jag blir 45 i år och har drabbats av min första ålderskris. Jag SER JU INTE LÄNGRE. Eller ja jag kan inte läsa! Det började smygande för ett par år sedan när det blev svårt att läsa innehållsförteckningar och jag fick huvudvärk på jobbet och fick skaffa terminalglasögon. Men sista halvåret har förfallet skenat och jag måste ha läsglasögon för att läsa mobilen, fjällkartan böcker och annat.
HUR vänjer man sig? Strösslar man bostaden, bilen och alla andra ställen? med dom? Ett par vid sängen, ett på toa och några i köket? Senilsnören?
Jag har en ny tid hos optikern i augusti men hen har lovat att det är fullt normalt att det havererar så här fort när jag ringde henne i panik och trodde jag hade nån galopperande ögonsjukdom.
Jag har ett par i väskan och ett par hemma än så länge. Och än så länge bara billiga läsglasögon köpt på typ Willys... :D Men jag borde nog underlätta för mig själv och köpa några fler par!
 
Jag är också där. Eller jag har alltid varit närsynt, men nu ser jag inte på nära håll om linserna ska ge effekt på långt håll. Lång håll = linser, nära håll = läsglasögon eller progressiva glasögon om jag vill se på både nära och långt håll.

Ett par läs/terminalglasögon bor i jobbväskan, inga glasögon inget jobb. Ett par glasögon dräller omkring hemma, dvs jag springer runt och letar varje dag.
 
Jag började märka av problemet för några år sedan på jobbet när jag försökte läsa det finstilta på baksidan av flaskorna jag hittade i farligtavfall rummen på återvinningscentralerna. Idag för jag läsa över glasögonen, är närsynt, när jag ska se på nära håll. Än så länge har jag tack och lov inga problem med skärmen på datorn men det lär väl komma. Måste nog börja fundera på problemet och ta upp det nästa gång jag går till optikern.
 
Maken strösslar hejvilt med glasögon överallt. 🙄 själv försöker jag lära mig hantera dubbelslipade glasögon. Det är svårt att ligga i sängen och läsa tyvärr. :(
 
Jag började märka av problemet för några år sedan på jobbet när jag försökte läsa det finstilta på baksidan av flaskorna jag hittade i farligtavfall rummen på återvinningscentralerna. Idag för jag läsa över glasögonen, är närsynt, när jag ska se på nära håll. Än så länge har jag tack och lov inga problem med skärmen på datorn men det lär väl komma. Måste nog börja fundera på problemet och ta upp det nästa gång jag går till optikern.
Ja, jag vet exakt när jag upptäckte det! På lidl när jag skulle läsa innehållsförteckningen på baksidan av några tepåsar, sen höll det sig sådär och så för något halvårsedan så har det gått fullständigt åt fanders.
 
Jag köpte något sånt där erbjudande "köp 3 par, betala för 1" hos optiker. De föreslog ett par slipade solglasögon, men jag tog tre par vanliga, har ett par på jobbet, ett par hemma och ett par i bilen, så slipper man tänka så mycket på det!
 
För mig kom det också lagom till 45-årsdagen. Lånade först ett par läsglasögon för att prova styrkan och köpte sedan en 3- pack på Classe.

Jag har ett par liggandes på soffbordet/jobbskrivbordet hemma då det oftast är där de behövs. Ett par ligger alltid i handväskan och ett par i skåpet på jobbet. Behöver inte riktigt använda dem på jobbet ännu då avstånd till skärmen just nu är perfekt. Annat är det med avstånd till boken som läses på tåget eller mobilen och Buke.

Funderar lite på om jag borde gå till optikern men har inte riktigt kommit mig för än eftersom det fungerar bra som det är just nu.
 
Haft sedan 7 års ålder
De sitter alltid på utan i duschen(numer) och när jag sover.
Tyvärr går mina synfel inte att operera så att jag blir glasögonfri
 
Haft sedan 7 års ålder
De sitter alltid på utan i duschen(numer) och när jag sover.
Tyvärr går mina synfel inte att operera så att jag blir glasögonfri
Fast det är skillnad på att behöva glasögon pga synfel och på att behöva glasögon pga åldersrelaterat behov av läsglasögon. Jag brukar säga att jag är född med glasögon, var väl precis året när jag fick mina första glasögon, annars hade jag inte kunnat se eller läsa. Men just läsglasögon fick jag när jag var 32, åldersrelaterat.
 
Fast det är skillnad på att behöva glasögon pga synfel och på att behöva glasögon pga åldersrelaterat behov av läsglasögon. Jag brukar säga att jag är född med glasögon, var väl precis året när jag fick mina första glasögon, annars hade jag inte kunnat se eller läsa. Men just läsglasögon fick jag när jag var 32, åldersrelaterat.
Har alltid haft läsglasögon jag
 
Har alltid haft läsglasögon jag
Det har jag också, men när jag var 32 fick jag lägga till speciella läsglasögon för att ens kunna läsa längre, precis som människor som aldrig ens haft glasögon behöver läsglasögon ibland pga ålder. Så jag har fortfarande glasögon, men flera par. Vanliga, läsglasögon när jag läser och zoomtext/terminalglasögon till datorn. gånger två för övrigt eftersom jag har samma på jobbet....
 
Jag hade bokat tid för ögonlaser :angel: Det är min plan.

Det funkar inte alltid for alders relaterade andringar av synen.

Jag är också där. Eller jag har alltid varit närsynt, men nu ser jag inte på nära håll om linserna ska ge effekt på långt håll. Lång håll = linser, nära håll = läsglasögon eller progressiva glasögon om jag vill se på både nära och långt håll.

Ett par läs/terminalglasögon bor i jobbväskan, inga glasögon inget jobb. Ett par glasögon dräller omkring hemma, dvs jag springer runt och letar varje dag.

Sjalv struntade jag i linserna nar jag var tvungen att ha las glasogon och valde att ha progressive glasogon. Jag har dock kopt ungefar 10 par lasglasogon for $1 paret ... ungefar 10 sek paret alltsa.
De anvands om jag ligger i sangen och laser, eller nar jag malade staketet (det stankte sa valdigt) eller nar jag gor nagot dar jag riskerar att forstora mina progressiva glasogon ... de ar dyra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp