Bukefalos 28 år!

Men ojsann

F

Fredrik_

Moderator
Eftersom de befintliga rena Rollkurstrådarna faktiskt var låsta :angel: så måste jag göra en ny.

FEI's veterinära kommite har gjort ett uttalande på sin hemsida.
De går ut och fördömmer rollkur offentligt.

News from the FEI Veterinary Committee 10/04/2008

The Veterinary Committee made its report to the Bureau. The main items presented were:

STATEMENT ON HYPERFLEXION (ROLLKÜR): the following statement was adopted:
There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly. The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse. The FEI states that it does not support the practice.


Varför tror ni detta kommer nu?
 
Sv: Men ojsann

fast tyvärr fördömer de ju bara det som mental abuse.... de säger ju också if the technique is not practiced correctly vilket borde betyda att det är fritt fram för Anky & co att fortsätta.
 
Sv: Men ojsann

Jag vet inte om min egen tolkning är den rätta - men att offentligt gå ut och födömma Holländarna ( sjef är väl landslagstränare) skulle ju väcka ett ramaskri utan like



Är det ett försiktigt sätt att börja vända vindarna?

Eller har det med att göra att det nu går att bevisa att hästar reagerar emotionellt - (mentalt)?
 
Sv: Men ojsann

Moderator
Eftersom de befintliga rena Rollkurstrådarna faktiskt var låsta :angel: så måste jag göra en ny.

FEI's veterinära kommite har gjort ett uttalande på sin hemsida.
De går ut och fördömmer rollkur offentligt.




Varför tror ni detta kommer nu?


Om vi nu ska läsa noga så står det:


There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly
Det är ju faktiskt så att vad jag förstår säger Anky noga att man "inte ska prova hemma"...:crazy:

Man fördömer i första hand alla som tar efter, som utsätter hästarna för lidande eftersom den inte använder tekniken korrekt.
Så läser jag det. Man säger alltså indirekt att det finns ett "korrekt" sätt att använda tekniken.:angel:

Jag har inget emot detta uttalande alls. Låter väldigt bra tycker jag:bow:
 
Sv: Men ojsann

fast tyvärr fördömer de ju bara det som mental abuse.... de säger ju också if the technique is not practiced correctly vilket borde betyda att det är fritt fram för Anky & co att fortsätta.

Knappast. Det står också så här:
The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse.

Och det tolkar jag som hyperflexion i alla former.

Immer
 
Sv: Men ojsann

Jag kanske skrev dåligt men jag tolkar det som att de fördömer att använda hyperflexion som psykiskt straff och om det inte utförs rätt.

Men det är ju bra att de säger något
 
Sv: Men ojsann

Så läste jag det oxå...att det likställs med "mental abuse".
Det e väl det här som lämnar lite uttrymme för utövare "if the technique is not practiced correctly".
 
Sv: Men ojsann

Jag kanske skrev dåligt men jag tolkar det som att de fördömer att använda hyperflexion som psykiskt straff och om det inte utförs rätt.

Men det är ju bra att de säger något

Enkel översättning (det var 35 år sedan jag läste engelska :o)

UTTALANDE OM HYPERFLEXION (ROLLKUR): följande uttalande antogs:
Det finns inga kända kliniska sidoeffekter som uppkommit genom hyperflexion, men det finns allvarliga bekymmer för hästens välbefinnande om tekniken inte praktiseras korrekt. FEI fördömer hyperflexion i alla hästsporter som ett exempel på mental skymf/misshandel. FEI uttalar/förklarar att de inte stödjer användandet (av hyperflexion).

Det uppfattar jag som att man tar avstånd från all form av hyperflexion, vare sig den utövas korrekt eller inte.

Immer
 
Sv: Men ojsann

Inte för att vara petig, men finns det bestämda "regler" för vad som räknas som rollkür? Om vi nu förutsätter att det hädanefter inte är okej, var går gränsen? Kommer folk kunna överböja lite lagom utan att FEI blir upprörda eller hur blir det?

Sen klart att de uttrycker sig lite försiktigt, Anky är ju inofficiell och ofrivillig postergirl för rollkür och hon är rätt populär. De vill nog inte göra Anky och Sjef mfl för arga :angel:
 
Sv: Men ojsann

Jag kan engelska mycket bra tack!

Jag kan tyvärr inte tolka det som att de fördömmer det totalt eftersom de säger: if the technique is not practiced correctly.

JAG tycker att uttalandet är motstridigt och vad jag vet så är jag fri att tolka hur jag vill utan att bli påprackad översättningar med undermeningen att jag inte skulle förstå engelska:mad:
 
Sv: Men ojsann

Jag kan engelska mycket bra tack!

Jag kan tyvärr inte tolka det som att de fördömmer det totalt eftersom de säger: if the technique is not practiced correctly.

JAG tycker att uttalandet är motstridigt och vad jag vet så är jag fri att tolka hur jag vill utan att bli påprackad översättningar med undermeningen att jag inte skulle förstå engelska:mad:

Nej det är inte motstridigt. De fördömmer tekniken i all ridsport. För att den KAN vara skadlig om den inte används korrket. DÄRFÖR fördöms den i samtliga fall. Det är punkt och ny mening mellan meningarna.
 
Sv: Men ojsann

Förlåt så mycket, men jag menade verkligen inte att du inte skulle kunna engelska. Tvärtom menar jag att min engelska inte är vad den borde vara, efter alla år som gått sedan jag gick ut gymnasiet.
Den enkla översättning jag gjorde var för att jag själv, och andra, skulle se hur texten skulle kunna se ut på svenska. Kanske lättare att förstå innehållet om man slipper fundera på översättning samtidigt som man läser?

Jag, som är van att läsa byråkratispråk och författningar, tolkar det hundraprocentigt som att man fördömer all form av hyperflexion.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Men ojsann

okej ni har rätt och jag har fel.

Men varför säger de då att det finns ett korrekt sätt att utföra det på? Varför fördömmer de inte alla andra saker som felaktigt använt kan vara skadliga för hästarna? Sporrar, gramaner, bett osv osv osv.

Iom att de erkänner att det finns ett korrekt sätt att använda det och att de inte finns några medicinska bevis på dess skadlighet så känns det ju som om de ändå säger att det kan vara okej. Vem bestämmer vem som utför det fel och vem som utför det korrekt? Vad blir åtgärderna om man utför det felaktigt? Vad händer om Anky sitter och rider hyperflexion på framridningen på en internationell tävling?
 
Sv: Men ojsann

okej ni har rätt och jag har fel.

Men varför säger de då att det finns ett korrekt sätt att utföra det på? Varför fördömmer de inte alla andra saker som felaktigt använt kan vara skadliga för hästarna? Sporrar, gramaner, bett osv osv osv.

Iom att de erkänner att det finns ett korrekt sätt att använda det och att de inte finns några medicinska bevis på dess skadlighet så känns det ju som om de ändå säger att det kan vara okej. Vem bestämmer vem som utför det fel och vem som utför det korrekt? Vad blir åtgärderna om man utför det felaktigt? Vad händer om Anky sitter och rider hyperflexion på framridningen på en internationell tävling?

Håller med, behövs nog många klargöranden här, om det ska bli begripligt.
Sen var gränserna går blir ju intressant:cool: många hoppryttare kanske får ändra ridning, tex....

Och gramanen, som sagt, var kommer den in, man ser även här på buke hästar med graman o nosen i bringan närapå i alla fall. :cool:
(Gramananvändningen verkar ju snarast öka numera tycker jag.)
 
Sv: Men ojsann

Exakt. Ska bli intressant att följa debatten som kommer följa detta uttalande, för visst måste någon ha samma frågor som vi?
 
Sv: Men ojsann

Håller med, behövs nog många klargöranden här, om det ska bli begripligt.
Sen var gränserna går blir ju intressant:cool: många hoppryttare kanske får ändra ridning, tex....

Och gramanen, som sagt, var kommer den in, man ser även här på buke hästar med graman o nosen i bringan närapå i alla fall. :cool:
(Gramananvändningen verkar ju snarast öka numera tycker jag.)
Ja det känns ganska luddigt.

Ser oxå mkt mer gramananvändning- mest på ponny:confused::mad:
Som ngt slags säkerhetsbälte för mindre duktiga:smirk:
 
Sv: Men ojsann

Även hästar, dressyrhästar, t o m - under utbildning.

Har hört mycket försvar för det när jag har frågat, en massa bra skäl:angel: Snacka om låsa fast:o Och lustigt nog säger alla att gramanen "hänger" mesta tiden:rofl: Psykologiskt för ryttaren kanske?
 

Liknande trådar

Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
869
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 693
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: MonteRose
·
Avel Det gäller Contender som blev 30 år och Trakehnerhingsten Caprimond 29 år. Kopierat från Trakehner Verband " Caprimond is dead...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp