Caoimhe

Trådstartare
Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få nyhetsbrev från men som jag inte brukar öppna. Idag fick jag det här mailet:

IMG_20230814_204942.jpg


Hur vet de att jag inte öppnar mailen? Hur har de tillgång till den informationen? O_o
 
Ganska konstigt ändå, om ett företag erbjuder dig att avregistrera dig. Jag kan inte komma på hur det skulle kosta dem mer att skicka ut säg 20.000 mail än 15.000?

Och trots att du oftast inte läser, så finns det ju en liten chans att du någon gång gör det.
 
Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få nyhetsbrev från men som jag inte brukar öppna. Idag fick jag det här mailet:

Visa bifogad fil 125811

Hur vet de att jag inte öppnar mailen? Hur har de tillgång till den informationen? O_o

Det är rätt vanligt i verktyg för nyhetsbrev, att man får veta hur många som öppnar, hur många gånger man läser, på vilken enhet osv. Du kan använda email trackers själv också om du är lagd åt det hållet :)

Går att läsa mer om tex här https://globalnews.ca/news/5092622/email-tracking-services/, eller googla på email tracker.
 
Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få nyhetsbrev från men som jag inte brukar öppna. Idag fick jag det här mailet:

Visa bifogad fil 125811

Hur vet de att jag inte öppnar mailen? Hur har de tillgång till den informationen? O_o

Det borde ju jag veta som skickar ut nyhetsbrev i jobbet men i vårt system kan vi bara se statistik. X antal mail skickade, antal öppnade mail av dem, antal som klickat vidare på länk i mailet. Men inte vilka mailadresser som gjort vad.

@Tuvstarr det kostar att skicka mail från många program för nyhetsbrev, men har ändå svårt att se varför man skulle vilja att folk avregistrerar sig. Det är en liten kostar per mail och syftet bör väl ändå vara att nå ut.
 
Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få nyhetsbrev från men som jag inte brukar öppna. Idag fick jag det här mailet:

Visa bifogad fil 125811

Hur vet de att jag inte öppnar mailen? Hur har de tillgång till den informationen? O_o
Den informationen finns i de flesta större CRM-system, inget konstigt alls. Det är ju dock ingen som sitter och tittar på om du specifikt har öppnat dina mail, utan det är ju automatiserade processer som satts upp och skickar ut mail baserat på din aktivitet.

Håller med om att det där är ett märkligt mail att skicka ut dock. Vill du avregistrera hade jag rekommenderat att öppna ett äldre mail från företaget och göra det från länken i footern som bör finnas i alla, ifall det där är nåt annat.

Enda anledningen jag kan komma på att nån skulle skicka ett sånt mail vore om de har begränsat med plats i sitt CRM-system och måste betala mer för att kunna spara data från fler kunder, och då istället föredrar att få inaktiva kunder att avregistrera. Men även det skulle jag vilja hävda är märkligt, då borde man snarare anpassa sin kommunikation för att locka in kunderna igen. Någon som prenumererar på ett nyhetsbrev har ju ändå nån nivå av intresse, vansinne att göra sig av med dem.
 
Alltså, jag hade inte vågat att klicka på någon länk iaf. 🙈
Hur ser mailadressen som skickade mailet ut?
Har fått till mej att är den lång krånglig med många tecken och hejsan hoppsan och ser skum ut, så är den ofta det.

Är det en vanlig info@infomail.se är det ok.
 
Det är ju alltid sunt att vara skeptisk till epost, eftersom det i regel är ett ganska oskyddat kommunikationssätt.

Företaget i fråga kan ju också vilja rensa bland lagrade personuppgifter, men gör det med en tramsig jargong.
 
Stort tack för svar, allihopa! Mailadressen är samma som jag fått nyhetsbrev ifrån i flera år, så chockerande nog är det inte lurendrejeri (såvida de inte blivit hackade, så klart 😅).

Det är rätt vanligt i verktyg för nyhetsbrev, att man får veta hur många som öppnar, hur många gånger man läser, på vilken enhet osv. Du kan använda email trackers själv också om du är lagd åt det hållet :)

Går att läsa mer om tex här https://globalnews.ca/news/5092622/email-tracking-services/, eller googla på email tracker.
Alltså det här är ju exakt vad jag INTE ville skulle vara sant. :arghh: Och jag avskyr att privatpersoner också kan använda funktionen.

Det borde ju jag veta som skickar ut nyhetsbrev i jobbet men i vårt system kan vi bara se statistik. X antal mail skickade, antal öppnade mail av dem, antal som klickat vidare på länk i mailet. Men inte vilka mailadresser som gjort vad.
Min fetning.
Det är just det fetade som jag så starkt ogillar. Jag fattar (och är okej med) att det samlas in information om hur många nyhetsbrev som öppnas och så. Men när det går att koppla till enskilda mailadresser får jag obehagskänslor. Hur jag rör mig i MIN INKORG angår liksom inte någon annan än mig.
 
Stort tack för svar, allihopa! Mailadressen är samma som jag fått nyhetsbrev ifrån i flera år, så chockerande nog är det inte lurendrejeri (såvida de inte blivit hackade, så klart 😅).


Alltså det här är ju exakt vad jag INTE ville skulle vara sant. :arghh: Och jag avskyr att privatpersoner också kan använda funktionen.


Min fetning.
Det är just det fetade som jag så starkt ogillar. Jag fattar (och är okej med) att det samlas in information om hur många nyhetsbrev som öppnas och så. Men när det går att koppla till enskilda mailadresser får jag obehagskänslor. Hur jag rör mig i MIN INKORG angår liksom inte någon annan än mig.

Skaffa ett konto hos en mailtjänst som kan blockera trackers. Protonmail tex.
 
Nu kanske jag skämmer ut mig som extremt oteknisk, men då får det vara så. Jag fick ett mail idag från ett företag jag brukar få nyhetsbrev från men som jag inte brukar öppna. Idag fick jag det här mailet:

Visa bifogad fil 125811

Hur vet de att jag inte öppnar mailen? Hur har de tillgång till den informationen? O_o
Man får statistik om antalet öppnade mail och antalet klick som leder in på sidorna som är presenterade i nyhetsbrevet :) hur det går till vet jag däremot inte, de använder program som Paloma där statistik kommer tillbaka med per automatik och där utskickslistan, listan med mailen från personer som velat ha utskicket och godkänt GDPR ligger.

Automatiska statistiken säger inte vem som öppnat. Antar dock att det kanske skulle kunna gå att skicka till alla som inte öppnat förra el dyl.

Det kostar lite olika beroende på hur många mail man skickar och det finns olika nivåer i det där "skickanden" kan ta slut för perioden och man måste fylla på. Men det är ju också så att de väl får extra uppmärksamhet i ett sådant mail och folk kanske kan uppmärksamma att de inte brukar klicka och börja göra det och tänka till lite extra över deras mail framöver. Sedan vill ju inte alla företag nå ut till alla, om det är till företag/skola/omsorg man vill göra reklam är det ju mindre intressant att göra reklam om någon bytt jobb tex.

Helt ärligt, enkäter som är anonyma men där man anger mailadress... det går att se exakt vem som skrev vad i de program som lekmän använder vad jag sett. Så mailadressen (för deltagande i tävlingen om en biobiljett eller vad som) måste vara efter enkäten är slut och inskickad, som det är i många myndigheters enkäter eller forskares enkäter för att det ska vara anonymt på riktigt.
 
Senast ändrad:
Jag fick också en idag från Bredband2. Kollade att det var samma address som den som de alltid skickar. Nåja, jag kommer inte direkt att gråta eftersom de har envisats med att skicka nyhetsbrev till mig i åratal trots att jag inte har Bredband2.
 
Jag tycker det är nog läskigt nog när mitt mejlkonto frågar om jag vill ha kvar nyhetsbrev som jag inte öppnar. Det där verkar lite för närgånget på något sätt :confused:
 
Stort tack för svar, allihopa! Mailadressen är samma som jag fått nyhetsbrev ifrån i flera år, så chockerande nog är det inte lurendrejeri (såvida de inte blivit hackade, så klart 😅).


Alltså det här är ju exakt vad jag INTE ville skulle vara sant. :arghh: Och jag avskyr att privatpersoner också kan använda funktionen.


Min fetning.
Det är just det fetade som jag så starkt ogillar. Jag fattar (och är okej med) att det samlas in information om hur många nyhetsbrev som öppnas och så. Men när det går att koppla till enskilda mailadresser får jag obehagskänslor. Hur jag rör mig i MIN INKORG angår liksom inte någon annan än mig.

Om du vill ha en privat inkorg sa ar det nog vart att lasa pa lite gallande vad din leverantor gor och inte, att anta att din inkorg ar privat galler inte om du inte anvander dig av en special service.
Har star t.ex. lite om hur gmail funkar: https://www.theguardian.com/technology/2021/may/09/how-private-is-your-gmail-and-should-you-switch
 
Tycker det var ett konstigt mail, men som delaktig i nyhetsbrevsbyggarprocesser varannan vecka tycker jag nog funktionen "hur många har öppnat" och "hur många har klickat på artikel xx" är nästan helt nödvändiga verktyg för att kunna göra bra kommunikation. Och då jobbar jag inte på ett företag som säljer grejer utan på en medlemsorganisation som både ska berätta för medlemmar vad vi gör och annat de behöver veta för sin omvärldsspaning.
 
Tittar man på vad som händer med mail i andra änden så kan det ju vara relevant att inte ha många som direkt slänger mailen på listan. Det är en del mailutskick som börjar sorteras som spam av tex Gmail, baserat på att det ofta går direkt i papperskorgen. Bättre att folk avregistrerar sig i så fall, så att utskicken inte blir flaggade.

Likaså kan man sitta i en situation där man behöver hålla sitt kundregister uppdaterat. Man kan inte ha kvar kunduppgifter hur länge som helst enligt GDPR, och enligt marknadsföringslagen kan man inte använda sitt kundregister till breda utskick utan att det finns någon grund för intresse hos mottagaren.

Tittar man noggrannare på hur personuppgiftsregister har skötts och vilken rättslig grund man har att behålla uppgifterna så finns det nog många som börjar fundera lite, om det verkar som att IMY börjar närma sig tillsyn i frågan.
 
Tittar man på vad som händer med mail i andra änden så kan det ju vara relevant att inte ha många som direkt slänger mailen på listan. Det är en del mailutskick som börjar sorteras som spam av tex Gmail, baserat på att det ofta går direkt i papperskorgen. Bättre att folk avregistrerar sig i så fall, så att utskicken inte blir flaggade.

Likaså kan man sitta i en situation där man behöver hålla sitt kundregister uppdaterat. Man kan inte ha kvar kunduppgifter hur länge som helst enligt GDPR, och enligt marknadsföringslagen kan man inte använda sitt kundregister till breda utskick utan att det finns någon grund för intresse hos mottagaren.

Tittar man noggrannare på hur personuppgiftsregister har skötts och vilken rättslig grund man har att behålla uppgifterna så finns det nog många som börjar fundera lite, om det verkar som att IMY börjar närma sig tillsyn i frågan.
Nja, man kan ju också skicka mail mer sällan till de personerna. Eller bara sluta skicka helt.

Du får behålla kunduppgifter till kunder som själva bett om kommunikation, vilket ju de flesta gjort för nyhetsbrev. Historisk beteendedata är något annat, men om någon uttryckligen bett om att få mailutskick från ett företag så är det ju klart att man får fortsätta skicka mail till den personen tills den ber om något annat (=avregistrerar).

Men att skicka ut mail med texten ”hej, vi ser vad du gör” är absolut no-no när det kommer till digital marknadsföring. Då går det från relevant till creepy, är nog ingen som uppskattar sånt.
 
Jag såg idag att jag fått precis samma mail vilket jag tyckte var lite roligt efter att jag såg den här tråden igår och himlade med ögonen åt formuleringen. Eftersom jag starkt ogillar att ha "olästa" vad som helst så "läser" jag alltid alla mina mail, så även deras nyhetsbrev. Däremot blockar min mailklient allt fjärrinnehåll så precis som det stod i länken ovan så har jag "skyddat mig mot trackers" genom detta och de kan inte se att jag öppnat mailet. Det krävs alltså inte nån specifik mailtjänst som Proton för att få det här skyddet om du läser dina mail via en klient som gör detsamma.
Rekommenderar att du installerar något sådant både för din mail och dina webbläsare. Det tar inte bort alla spår och all data du "skickar ut" när du lever ditt internetliv men minskar det rätt mycket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 767
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp