Men vad gör hon och varför?

TinyWiny

Trådstartare
Min lilla katt har börjat slicka på vårt staket :confused: Blir ju lätt orolig att något ska vara fel eller kan det vara så att hon tycker att det är gott och isåfall, är det verkligen hälsosamt? Smakar det kanske blod i hennes värld? Hon kan alltså stå långa stunder på bakbenen och bara slicka och slicka. Helst ska hon slicka högst upp. Det är ett sådant här staket https://www.benders.se/sortiment/mark/marktillbehor/royal/ och det har ganska nyligen kommit på plats så kanske är det nyhetens behag och det går över? Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har aldrig sett en katt bete sig så.
 
Är hon kastrerad? Min katt började äta cement när hon var gravid, vet inte riktigt hur vanligt det är med konstiga cravings hos katter men det kan väl vara värt att ha i åtanke. Har ingen aning om vad det annars hade kunnat vara, men jag tvekar på om det är så bra för henne om hon gör det för ofta och väldigt mycket.
 
Min lilla katt har börjat slicka på vårt staket :confused: Blir ju lätt orolig att något ska vara fel eller kan det vara så att hon tycker att det är gott och isåfall, är det verkligen hälsosamt? Smakar det kanske blod i hennes värld? Hon kan alltså stå långa stunder på bakbenen och bara slicka och slicka. Helst ska hon slicka högst upp. Det är ett sådant här staket https://www.benders.se/sortiment/mark/marktillbehor/royal/ och det har ganska nyligen kommit på plats så kanske är det nyhetens behag och det går över? Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har aldrig sett en katt bete sig så.
Är det inte vanligt järn i staketet?
 
Är hon kastrerad? Min katt började äta cement när hon var gravid, vet inte riktigt hur vanligt det är med konstiga cravings hos katter men det kan väl vara värt att ha i åtanke. Har ingen aning om vad det annars hade kunnat vara, men jag tvekar på om det är så bra för henne om hon gör det för ofta och väldigt mycket.
Ja hon är kastrerad :) Hon hade inte varit ute alls här annars.
 
Att börja slicka på konstiga saker kan bero på obehag från matstrupe och mag/tarmsystem så jag skulle vara lite extra uppmärksam. Äter hon normalt, är avföringen normal, äter hon mycket gräs, kräks hon osv.
 
Att börja slicka på konstiga saker kan bero på obehag från matstrupe och mag/tarmsystem så jag skulle vara lite extra uppmärksam. Äter hon normalt, är avföringen normal, äter hon mycket gräs, kräks hon osv.
Ja det var väl något sådant här jag funderade på och var lite orolig för. Hon är precis som vanligt i övrigt. Äter, leker, kissar, bajsar osv. helt normalt. Är lika tokig som vanligt :love: Jag har inte sett henne äta mycket gräs och inte heller sett henne kräkas men jag har ju ärligt talat inte koll 100% av tiden då hon är ute mycket nu.
En av mina började slicka i tomma kastruller när han fick problem med njurarna.
Men fy :(

Hon är en katt med ganska okänd bakgrund. Det jag vet är att hon blev omhändertagen från ett liv i misär, hon hade bott i en lägenhet med en alkoholiserad människa ihop med en mängd andra katter där de hade fått föröka sig hej vilt och det uppdagades när människan blev vräkt pga sanitär olägenhet. Hon kom till mig från ett katthem för drygt två år sedan och var då mycket skygg. Idag är hon motsatsen till skygg. Hon bedömdes då, när hon omhändertogs, vara mellan 1-2 år gammal. Med tanke på det jag vet om hennes bakgrund finns ju både risken för inavels problem (hon har den där speciella kroppstypen som inavlade katter kan få) och andra problem som beror på uppväxten så det är inte helt främmande för mig att det kan finns diverse problem pga det.

Jag får ringa veterinären och boka tid för en koll helt enkelt.

Tack för era svar!
 
Ja det var väl något sådant här jag funderade på och var lite orolig för. Hon är precis som vanligt i övrigt. Äter, leker, kissar, bajsar osv. helt normalt. Är lika tokig som vanligt :love: Jag har inte sett henne äta mycket gräs och inte heller sett henne kräkas men jag har ju ärligt talat inte koll 100% av tiden då hon är ute mycket nu.

Men fy :(

Hon är en katt med ganska okänd bakgrund. Det jag vet är att hon blev omhändertagen från ett liv i misär, hon hade bott i en lägenhet med en alkoholiserad människa ihop med en mängd andra katter där de hade fått föröka sig hej vilt och det uppdagades när människan blev vräkt pga sanitär olägenhet. Hon kom till mig från ett katthem för drygt två år sedan och var då mycket skygg. Idag är hon motsatsen till skygg. Hon bedömdes då, när hon omhändertogs, vara mellan 1-2 år gammal. Med tanke på det jag vet om hennes bakgrund finns ju både risken för inavels problem (hon har den där speciella kroppstypen som inavlade katter kan få) och andra problem som beror på uppväxten så det är inte helt främmande för mig att det kan finns diverse problem pga det.

Jag får ringa veterinären och boka tid för en koll helt enkelt.

Tack för era svar!
Ursäkta OT, men vad är det för kroppstyp inavlade katter kan få?
 
Ursäkta OT, men vad är det för kroppstyp inavlade katter kan få?
Lite kompakta, ser lite ihoptryckta ut och en svans som ser lite, åh, svårt att beskriva men den sitter liksom inte som andra katters svansar brukar sitta. Just min har inte sex trampdynor vilket också förekommer men hon har delning på endel av tårna som sedan går ihop innan trampdynan och klon. Att hon inte har sex tår syns alltså först när man tittar underifrån.
 
Jag har missat att uppdatera den här tråden. Efter diskussion och koll av veterinär utan att något fel hittats låter vi det bero också kollar vi igen i augusti när det är dags för tandkoll och vaccination. Jag har koll såklart men i dagsläget verkar det ha lugnat ner sig. Jag ser henne slicka på staketet då och då men inte lika frekvent som tidigare. Jag funderar på om det är ett sätt att visa att det är hennes revir? Hon stryker ofta doftkörtlarna som sitter vid munnen mot staketet och funderar på om slickandet kanske är en vidareutveckling av det? Om det nu är revirmarkering hon gör så är det effektivt. Inga andra katter har varit i trädgården sedan hon började göra så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 430
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 074
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp