Bukefalos 28 år!

...men vad hette rasen???

K

Korpilompolo

Va på My Dog och kikade runt idag och traskade ner till rashörnan där de presenterar lite spännande raser.. Hittade en hund som jag fastnade för mest för att den va lite olik allt annat jag sett förr. En vandrande Wileda quickmopp :laugh: :love: Pälsen: Lååång och jätte trasslig, lite som platta dreads, typ mellan 2-4 cm breda. Färgerna verkade variera mellan gråaktigt och bruna. Rasen är en vall- och vakthund och storleksmässigt och i kroppstypen lite som en beardedcollie. Trevlig uppsyn.. Men vad i allesinedar hette rasen?? Har googlat som en tok men hittar inte ett smack.. Snälla nån, hjälp mig.
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Puli kanske?

Komondor finns ju också, men vad jag vet är de bara ljusa...
 
Senast ändrad:
Sv: ...men vad hette rasen???

Komondor kom jag först och tänka på, missade det där med färgen, men den kanske var smutsig :angel:

Annars kanske en Puli? Men dom är ju som sagt mindre.
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Nej tyvärr inte.. Både pulin och komondoren har sk snörpälls och den ser mycket mer vårdad ut än på den rasen jag stötte på idag.. På de hundarna var pälsen mycket plattare och bredare.. Som en stor platt swintotuss som man nyss skrubbat spisen med.. typ..
 
Sv: ...men vad hette rasen???

berger des pyrénées à poil long?
Sarradet-till-hemsidan.jpg
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Ja tack snälla där var den ju :D
Blev helsåld på denna individ.. Så skön attityd :love:
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Ärligt talat ser de ju ut som vanvårdsfall med den pälsen... Jag undrar vad man får för kommenterar om man är ute och går med en sån bland folk?
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Håller med!
Pulin och komondoren ser ju ändå vårdade ut trots att dom är dreadade.



Inte var dom snyggare som unga heller, ser ut som att dom har koskitskakor i pälsen :S
attachment.php
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Håller med!
Pulin och komondoren ser ju ändå vårdade ut trots att dom är dreadade.



Inte var dom snyggare som unga heller, ser ut som att dom har koskitskakor i pälsen :S
attachment.php

Undras om dem får vara i sängen om den varit o lekt i dyngan?
:rofl:
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Den där hade jag inte släppt in i huset utan att ha varit framme med klippmaskinen först:devil:

Undrar hur fräscht det är när dem möglar...
 
Sv: ...men vad hette rasen???

Jag var faktiskt också väldigt intresserad av denna rasen. Jag gick dit och frågade mm och det med att det gör ont (som man ofta tror) så berättade ägarna om det.
Pälsen växer ju innefrån och när man körde ner fingrarna i pälsen så där längst ner längst in så var det alldeles luftigt och torrt, det var typ som om man börjar en fläta "långt ut". Det var alltså inte tovigt längst ner i pälsen.

Det var som platta dreeds och luktade faktiskt inte illa som jag trodde de skulle göra. Men jag skulle ha svårt för det, det är ju så mysigt med nybadad och torr hund :)

Läste precis om just hundrasen och de skulle badas osv som en vanlig hund!
 
Senast ändrad:
Sv: ...men vad hette rasen???

Bild på Cadenetter:

Så här kan det gå!
Flocken012.jpg

belgia0854.jpg

Hittar inga bilder på matelotter, de är som stora plattor, lär skydda bra mot rovdjur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp