"Men vadå, kan inte du rida/hoppa?"

Problematisk

Trådstartare
Vad svarar ni på den frågan?
Jag tänker alltså på reaktionen man kan få om man berättar om t.ex. hoppträning. Stötte på det senast igår i ett samtal med en handläggare på FK, hen undrade vad jag gör osv och jag berättade om min häst och att jag åker på hoppträning si och så ofta osv. Följande dialog följde (och är inte ovanlig, har haft snarlika diskussioner med ett gäng olika personer)
- Hoppträning, sa du? Vad är det?
- Jo men, jag rider för en tränare som hjälper mig med övningar, ger tips osv.
- Jaha, lära sig hoppa liksom? Men du har ju tävlat, kan inte du hoppa?
- Eh... Jo, alltså, jag kan liksom grunderna, men man behöver alltid träna och utvecklas och bli bättre :)
- :confused:O_o:grin:

Jag förstår ju att dessa personer har noll koll på ridning och förmodligen tillhör skaran "hästen borde få priset!" eftersom de tror att man Lär sig hoppa och sen Kan man hoppa. Antingen eller liksom (if only :D)
Men HUR förklarar man? Ibland spelar det ju ingen roll, men ibland (som i mitt fall med FK) kan det vara viktigt att få fram att det är utvecklande osv. Men HUR?

Jag har försökt med "Tänk fotbollsspelare, även de bästa tränar ju mellan matcherna" och "Om man jämför med simning så är det ju inte bara att hoppa i poolen och simma, även fast man kan simma så måste man träna mycket och ha hjälp av en tränare, för att bli bättre och kunna ta medaljer" men de ser ofta fortfarande ut som :confused:O_o. Tror det är det där med att hästen är med, att de tror att det bara är hästen som gör jobbet.

Är det nån som sitter inne med ett enkelt, pedagogiskt sätt att förklara det på? Som även den mest oinsatta kan förstå?
 
Jag vet inte hur man ska få folk att faktiskt använda de hjärnceller de har. Tror folk på allvar att ridning är en sport där man inte behöver träna för att bli bättre?

Jag har fått förvånade reaktioner när berättat att jag fått träningsvärk efter dressyrträning. Från i övrigt intelligenta människor.

Jag har ingen aning om hur man ska få folk att förstå något så grundläggande som att man måste träna för att bli bättre.
 
I hästvärlden kan man alltid bli bättre, duktigare och komma längre. Det är det som är det fina med hästar. Man blir aldrig fullärd.
Det är det svaret jag har gett de som ställt den frågan.

Men så är det ju med alla sporter. Även världens starkaste man kan träna för att bli ännu starkare.
Ändå verkar det vara just ridsport som är så svårt att förstå att man inte "kan".
 
Jag brukar jämföra med dans.
En snarlik fråga jag fått är nämligen "Vaddå rider du i ett ridhus, är det inte roligare att rida i skogen?"
Jo, men precis som en dansare kan uppskatta en dansbana en varm försommarkväll kan hen också behöva öva på dansandet i en dammig gymnastiksal under vintern.
 
På samma tema: De som tror att man slutar läsa samma dag som man tar examen. (för då behöver man ju inte) Nej, jag har aldrig stött på en sådan person som verkar kunna fås att tänka om och förstå. Typ tolerera att man väljer konstiga aktiviteter så får du väl hållas, men inte förstå.

Undrar om det kanske är personer som är lite allmänt dåliga på att kunna se saker ur andra perspektiv än de själva är vana/bekanta med? Som får sin egen tillfredsställelse från helt andra saker än den typen av egen utveckling som är bara för sin egen skull (inte för att vinna, inte för det sociala) Som kanske lever mer genom relationer än genom aktiviteter?
 
Jag tror att det är för att folk inte förstår ridning och hästsport, tittar man som okunnig på en duktig ryttare så är det inte uppenbart vad personen gör och vad man behöver göra för att bli bättre. Till skillnad från löpning och tyngdlyftning där man måste bli duktigare på att springa snabbare eller på att lyfta tyngre.

Jag brukar säga att även om jag kan ta mig runt till häst så är ridning svårt och eftersom jag vill bli en duktigare ryttare så behöver både teknik och känsla tränas upp. Tycker inte att folk verkar blåsta eller ointresserade, utan de jag pratat med har blivit uppriktigt nyfikna på hur både man som ryttare och häst blir "bättre".
 
Många som tror att ridning lite är som att köra bil- man går i körskola, kör upp, får sitt körkort och sen är man färdig liksom.
Jag brukar svara rätt olika beroende på vem som frågar, t ex en av läkarna på mitt förra jobb och även en på mitt nuvarande ställde faktiskt genuint intresserade frågor om ridningen och försökte/ville förstå- då försöker jag förklara så pedagogiskt jag kan helt enkelt.
Ibland är det bara mansplainers som uttrycker sig om saker de inte fattar och då brukar jag bara säga att ridning är som vilken sport som helst och att till och Zlatan har en tränare.
 
Vad svarar ni på den frågan?
Jag tänker alltså på reaktionen man kan få om man berättar om t.ex. hoppträning. Stötte på det senast igår i ett samtal med en handläggare på FK, hen undrade vad jag gör osv och jag berättade om min häst och att jag åker på hoppträning si och så ofta osv. Följande dialog följde (och är inte ovanlig, har haft snarlika diskussioner med ett gäng olika personer)
- Hoppträning, sa du? Vad är det?
- Jo men, jag rider för en tränare som hjälper mig med övningar, ger tips osv.
- Jaha, lära sig hoppa liksom? Men du har ju tävlat, kan inte du hoppa?
- Eh... Jo, alltså, jag kan liksom grunderna, men man behöver alltid träna och utvecklas och bli bättre :)
- :confused:O_o:grin:

Jag förstår ju att dessa personer har noll koll på ridning och förmodligen tillhör skaran "hästen borde få priset!" eftersom de tror att man Lär sig hoppa och sen Kan man hoppa. Antingen eller liksom (if only :D)
Men HUR förklarar man? Ibland spelar det ju ingen roll, men ibland (som i mitt fall med FK) kan det vara viktigt att få fram att det är utvecklande osv. Men HUR?

Jag har försökt med "Tänk fotbollsspelare, även de bästa tränar ju mellan matcherna" och "Om man jämför med simning så är det ju inte bara att hoppa i poolen och simma, även fast man kan simma så måste man träna mycket och ha hjälp av en tränare, för att bli bättre och kunna ta medaljer" men de ser ofta fortfarande ut som :confused:O_o. Tror det är det där med att hästen är med, att de tror att det bara är hästen som gör jobbet.

Är det nån som sitter inne med ett enkelt, pedagogiskt sätt att förklara det på? Som även den mest oinsatta kan förstå?

mitt svar brukar bli
"inte tillräckligt bra så jag tar hjälp för att lära mig mer"
 
Vad svarar ni på den frågan?
Jag tänker alltså på reaktionen man kan få om man berättar om t.ex. hoppträning. Stötte på det senast igår i ett samtal med en handläggare på FK, hen undrade vad jag gör osv och jag berättade om min häst och att jag åker på hoppträning si och så ofta osv. Följande dialog följde (och är inte ovanlig, har haft snarlika diskussioner med ett gäng olika personer)
- Hoppträning, sa du? Vad är det?
- Jo men, jag rider för en tränare som hjälper mig med övningar, ger tips osv.
- Jaha, lära sig hoppa liksom? Men du har ju tävlat, kan inte du hoppa?
- Eh... Jo, alltså, jag kan liksom grunderna, men man behöver alltid träna och utvecklas och bli bättre :)
- :confused:O_o:grin:

Jag förstår ju att dessa personer har noll koll på ridning och förmodligen tillhör skaran "hästen borde få priset!" eftersom de tror att man Lär sig hoppa och sen Kan man hoppa. Antingen eller liksom (if only :D)
Men HUR förklarar man? Ibland spelar det ju ingen roll, men ibland (som i mitt fall med FK) kan det vara viktigt att få fram att det är utvecklande osv. Men HUR?

Jag har försökt med "Tänk fotbollsspelare, även de bästa tränar ju mellan matcherna" och "Om man jämför med simning så är det ju inte bara att hoppa i poolen och simma, även fast man kan simma så måste man träna mycket och ha hjälp av en tränare, för att bli bättre och kunna ta medaljer" men de ser ofta fortfarande ut som :confused:O_o. Tror det är det där med att hästen är med, att de tror att det bara är hästen som gör jobbet.

Är det nån som sitter inne med ett enkelt, pedagogiskt sätt att förklara det på? Som även den mest oinsatta kan förstå?
”Det är som vilken idrott som helst, man måste träna för att hålla sig på den nivån att man kan tävla. Det är som fotbollsspelare, de kan ju spela fotboll, men måste ändå träna mellan matcherna. Form är färskvara.”

Missförståndet verkar ju vara att de tänker sig att hoppning bara är teknik, inte att det är en idrott där man måste träna sig själv och hästen hela tiden om man ska kunna prestera någonting. Ingen blir väl förvånad om en idrottare tränar?
 
”Det är som vilken idrott som helst, man måste träna för att hålla sig på den nivån att man kan tävla. Det är som fotbollsspelare, de kan ju spela fotboll, men måste ändå träna mellan matcherna. Form är färskvara.”

Missförståndet verkar ju vara att de tänker sig att hoppning bara är teknik, inte att det är en idrott där man måste träna sig själv och hästen hela tiden om man ska kunna prestera någonting. Ingen blir väl förvånad om en idrottare tränar?

Fast det finns ju många tekniksporter där folk fattar att man måste träna...
 
Fast det finns ju många tekniksporter där folk fattar att man måste träna...
Jag menade teknik som i att lära sig simma eller cykla, att man fattar hur man ska göra. Problemet är väl att man inte fattar att ridning är en sport? Och tänker sig att hästen på något magiskt sätt tränar sig själv?

Hoppträning handlar ju inte bara om att få tips för att få bättre, en del är ju helt enkelt underhållsträning. Slutar man träna så bibehåller man inte sin nivå, man blir sämre.
 
Jag menade teknik som i att lära sig simma eller cykla, att man fattar hur man ska göra. Problemet är väl att man inte fattar att ridning är en sport? Och tänker sig att hästen på något magiskt sätt tränar sig själv?

Fast det är ju ingen som tror att en simmare eller en cyklist inte behöver träna.

Nä, det finns ingen ursäkt för dessa människor. Det finns ju inget överhuvudtaget som man blir bättre på utan att träna på det. Sen spelar det ingen roll om det är en sport, tårtbakning eller stickning. Vill man bli bättre som måste man träna.
 
Fast det är ju ingen som tror att en simmare eller en cyklist inte behöver träna.

Nä, det finns ingen ursäkt för dessa människor. Det finns ju inget överhuvudtaget som man blir bättre på utan att träna på det. Sen spelar det ingen roll om det är en sport, tårtbakning eller stickning. Vill man bli bättre som måste man träna.
En simmare och en cyklist nä, men man behöver liksom inte hålla på att lära sig cykla i tio år.

Saken är ju att man inte förstår att det är en sport. Idrottare behöver träna hela tiden, men om man inte inser att ridning är en idrott, så tänker man kanske att det är som att lära sig cykla eller åka skridskor. En tävlingscyklist håller ju inte på att försöka lära sig cykla fortfarande, då kan man cykla. Ungefär som en bandyspelare inte håller på att försöka lära sig att stå på ett par skridskor i tjugo år.

Det finns ju rätt många saker som man lär sig hjälpligt, och sen kan man. Åka skidor, cykla, simma, åka skridskor, sticka, etc.

Men om man förklarar att det är en idrott, att man själv och hästen behöver träna för att kunna prestera, då tror jag folk fattar.
 
Jag menade teknik som i att lära sig simma eller cykla, att man fattar hur man ska göra. Problemet är väl att man inte fattar att ridning är en sport? Och tänker sig att hästen på något magiskt sätt tränar sig själv?

Hoppträning handlar ju inte bara om att få tips för att få bättre, en del är ju helt enkelt underhållsträning. Slutar man träna så bibehåller man inte sin nivå, man blir sämre.
Det är ju hästen som gör jobbet :meh: ryttaren åker bara med och styr lite :angel:
 
Jag har funderat på samma sak flera gånger. Har även stött på sådana som tycker att eftersom jag ridit i 16 år eller vad det nu är borde vinna massa tävlingar. Visst hade jag kanske kunnat vinna tävlingar om jag var intresserad av att tävla alls och hade en häst att tävla.Frågan är dock vilka tävlingar :D "Inte vet jag, i ridning alltså" brukar jag få till svar. Jo för det är inte alls skillnad på os i hoppning och nybörjartävlingar i typ reining...
 
Det är samma sak inom andra områden. Jag håller på med musik och folk undrar varför jag tar lektioner när jag redan kan sjunga dvs folk tror att det är en talang man har fötts med och inte att man utvecklar det.
Jag brukar svara att jag kan sjunga tack vare att jag utbildar mig och tar lektioner. Jag är en träningsprodukt dvs är inye född med någon fantastisk röst.
 
De brukar fatta om jag jämför med fotboll/skidor, då brukar det bli en ''AHA!'' och verkar väldigt lätt för utomstående att förstå:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp