Meningen med livet?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första kontakt med vården pga detta, då i form av samtal på BUP. Jag avbröt det eftersom jag inte såg någon poäng i det, det var mina föräldrar som tog mig dit. Därefter har mitt liv vid sidan av utåt sett normala aktiviteter kantats av ångest, depression, håglöshet, dödslängtan, anorexi och allmänt kasst mående. Trots en bra uppväxt i trygg kärnfamilj och allt man kan tänka sig "rätt". Jag kan mao inte skylla på min dåliga uppväxt, eller ens dåliga gener.

Jag lever sedan många år ett normalt liv och jobbar heltid, betalar skatt, sköter räkningar, lagar mat, diskar, tvättar, städar, har en tidskrävande hobby och kan föra mig socialt. Jag är tom ganska omtyckt av andra människor och uppfattas nog av de som inte känner mig väl, som en ganska glad och lättsam person dock med en stor portion galghumor. Jag har häst och har varit omtyckt i de stall jag hört hemma i de senaste åren, jag vet att jag är en hyfsad ryttare och att många tycker att jag är relativt kunnig och bra på det jag gör.

Så, utåt sett är det nog väldigt normalt och inget uppseendeväckande. Jag har blivit headhuntad till ett jobb jag velat ha länge, jag har bra kontakt med min familj samt flera bra och nära vänner. Jag är väldigt driven i det jag tar mig för att göra, och under mina bättre perioder känns det därför som att livet kanske skulle kunna vara helt okej även för mig…


Men, jag är så o.e.r.h.ö.r.t livstrött. Jag hittar ingen motivation utan jag existerar enbart för att jag inte tar mig för att avsluta det. Jag har liksom redan gjort den där resan med att försöka svälta ihjäl, psykvård och elände. Det är passé och känns patetiskt. Hade det varit meningen att jag skulle ha dött av det så hade jag betydligt större skäl och orsaker för 10 år sedan än nu. Nu är jag bara gammal och bitter. Tanken på att mitt liv kanske har 60 år kvar är outhärdlig då jag helt ärligt känner att jag gjort mitt…


För egen del så är hästeriet det enda som känts värt nåt sorts engagemang. Givetvis älskar jag min familj och mina vänner, men inte kan väl min egen drivkraft vara att leva för deras skull? Jag vill leva för min egen skull, men hur gör man? Jag har inget driv.

Jag har försökt satsa på att känna mening genom att fylla min fritid med hästar men hästeriet har aldrig varit någonting som gått lätt för mig. Jag har inget stöd i form av intresserad familj eller parter och har egentligen aldrig haft, jag har fått kämpa och krångla mig fram för egen maskin. Vilket är helt normalt nu när man är vuxen och står på egna ben. Dessutom har min nuvarande häst (likväl som den förra var) varit sjuk och skadad till och från hela detta år. Jag är trött, slut, less och ännu mer less. Jag är bitter och känner att hela livet motarbetar mig, när inte ens det enda jag finner glädje i någonsin kan fungera smidigt.

Jag har genom åren skött mina hästar minutiöst, med på gränsen till neurotisk noggrannhet, och ändå förtjänar jag inte att få lite medgång. Jag är inte religiös men jag undrar faktiskt vem det är som jävlas med mig uppifrån en högre makt. Det är så uppenbart att det inte är meningen att jag ska lyckas… Jag har slutat drömma om stordåd. Allt jag numera önskar av livet är en ork och lust till att leva, ett jobb som kan försörja mitt hästeri utan att jag sitter i ekonomisk beroendeställning till någon annan och sedan att det kan flyta på där. Att få rida och sköta två hästar, träna och åka på måttligt med tävlingar. Ingen elitsatsning, inget varje helg, utan bara på en nivå där jag tar mig framåt och ser lön för mödan. Men jag är 30 år, började rida då jag var 7 år och har ännu inte ens tagit mig ut på en riktig tävling mer än en lokal hoppning på högstadiet. Skrattretande.


Mitt förhållande sedan 2,5 år har precis tagit slut och det var inte direkt oväntat – jag har blivit bittrare, mer egoistisk och mer kompis med döden för varje månad det här året. Speciellt i takt med att hästeriet ständigt går tungt. Jag och pojkvännen hade inte mkt gemensamt från början och hade alltid mer eller mindre kommunikationsproblem, men jag har insett detta år att jag orkar inte engagera mig i nån annan. Jag orkar inte jobba på förhållandet. Också. Hela mitt liv är ett jobb. Ett jobb att orka gå upp, ett jobb att tjäna pengar, ett jobb att sköta min häst som jag ändå inte ens kunnat rida ordentligt och ett jobb att samtidigt sköta allting snyggt och inte bara lägga mig under täcket och bli försörjd på bidrag.

Jag har tunnelseende för det enda jag intresserar mig för, dvs hästar och att ta mig själv framåt, helt enkelt för att jag inte har några extra växlar att lägga i. Jag orkar inte med några andra måsten. Med andra ord orkar jag inte leva med någon, så det var lika bra att erkänna att jag måste vara ensam. Jag vill inte vara den bittra, tråkiga, gnälliga och irriterade person som bara stör mig på min partner – så som jag blir i ett förhållande.


Jag är uppriktigt uppgiven. Jag har tidigare i livet provat en massa olika former av terapi, medicin, varit sjukskriven, gått på heltidsåtgärder, öppenvård, legat inne på sjukhus, gått hemma och dragit dvs gjort hela registret som finns att erbjuda. Jag har sett vad man kan få hjälp med av vården och jag är inte otacksam men jag har inte blivit hjälpt av det. Det som bäst hållit mig borta från destruktivt beteende är hästeriet, men det går ju bevisligen inte så bra det heller och jag tycker ärligt talat att det är ett evigt trälande.

Mitt stora problem just nu är att jag inte ser någon vidare poäng. Jag ser helt enkelt inte Varför man ska vilja leva. För att jobba? För att bidra med skattebetalningar till samhället? För att göra familjen nöjd över att se att man ”blev frisk” från sina ungdomsbekymmer? Jag vet inte. Jag önskar helst av allt att jag slapp vakna upp någon morgon, bara susa iväg utan att behöva jobba på det också. Om något någon gång kunde gå enkelt för mig så kunde jag väl åtminstone få slippa anstränga mig för att dö?


Är jag ensam om att vara så hopplöst negativ? Jag vet att det är tabu att våga erkänna att man tänker som jag, man ska vara så jäkla käck och positiv och ta nya tag och jajjamän… Men när man inte orkar det då? När man tröttnat på att varje försök till nya tag och jajjamän bara resulterar i motgång, är det inte okej att ge upp då? Och vad gör man under tiden man väntar på att få slippa uthärda och stå ut, tills man faktiskt slipper leva mer?
 
Miljöombyte? Jag är i ett litet hopplöst tillstånd då nu efter jag fått ta bort min häst efter ett djävulskt år, uppgiven och ser ingen större mening egentligen med någonting och lever egentligen för dom vanliga mamma pappa brodern och hunden just nu.

Men nu ska jag iväg på en liten resa ett par dagar visserligen ett tag kvar men jag kände lite glädjeskutt i mig faktiskt. Kände att nu finns något att se fram emot. Komma i bättre trevliga form fysiskt osv. Sen hur det blir efter vet jag inte, det löser ju inte mitt problem. Men det ger en lite känsla att Ja! kul att göra något udda som jag faktiskt nästan aldrig har gjort. Sen kommer jag säkert känna mig ännu tommare och känna att jaha, nu är allt som vanligt igen när jag väl kommer hem men, det är ett problem jag får ta då. Jag försöker leva och se ganska kort tid framåt för annars fungerar jag inte.

Så jag tänkte att, kanske om man gör en rejäl miljöväxling, kanske flyttar och får nya erfarenheter och upplevelser i livet, då kanske känslan kommer tillbaka.
 
Jag har gjort några sådana "resor" dvs flyttat långt och skapat en ny tillvaro. Jag har dessutom för ett par månader sedan flyttat igen, nu till mina hemtrakter för att hitta nåt inre lugn i att få landa där jag hör hemma... Det är väldigt bra med miljöombyte, men nu känner jag att det hjälper inte tillräckligt. Jag är bitter och olycklig into the bone oavsett vad jag gör eller försöker göra. Det är som att bitterheten och oförmågan till livsglädje flyter i ådrorna. Det känns så jäkla hopplöst, för jag har verkligen inte legat på sofflocket och väntat på att en god fe ska rädda mig...
 
En tanke dyker upp efter att ha läst din berättelse.

En vän till mig hamnade för några år sedan i liknande tankar och hon har börjat utbilda sig inom prästerskapet. Nu sist diskuterade de just "meningen med livet". Kan det vara en väg att gå?
 
Okej, ja jag gör ju aldrig sådana resor så det är en ganska stor grej för mig. Man vänjer väl sig med sådant också kanske.
 
@Squie Jag har aldrig trott på Gud, det ligger inte i min natur att lägga allting i händerna på någon annan. Men jag önskar att jag kunde vara religiös, verkligen. Tänk så underbart att kunna hänvisa allting till nåt annat än en själv, det skulle faktiskt vara ganska skönt att slippa känna det egenansvaret. Men tyvärr går det inte. Jag har försökt tro på alla möjliga olika helhetslösningar för livet, men inte lyckats.

Rent generellt så tror jag att man måste fylla på det som gör livet värt, för skiten kan ju sällan eller aldrig elimineras. En god vän till mig gav mig följande jämförelse för ett tag sedan och jag tycker den är väldigt tydlig för vad jag menar: Om man har två vågskålar och en är det som får en att må dåligt och en är det som får en att må bra - så måste man fokusera på den positiva. Bara inom vården tex så fokuseras det för mkt på den negativa sidan, att lätta på den, medicinera osv för att minska bördan där. I bästa fall uppnår man jämvikt. Men jag tror att man måste fylla den positiva sidan så att den väger över. Frågan är hur man bär sig åt, när det alltid väger tyngre på andra sidan..?
 
@Grazing Det är väldigt bra att göra sånt. Man måste ibland ryckas ur sin invanda bana där man alltid fastnar i samma tankemönster. Även om det bara är för en liten stund så är det iaf en stund där man slipper sitta och nöta i samma spår. Jag hoppas att det blir en trevlig resa för dig :) Vad är det du ska göra?
 
Jag förstår lite hur det känns när det verkar som att allt går emot en. Något som faktiskt har hjälpt mig är att lyssna på föredrag av personer som är väldigt driftiga och beskriver hur de vänder motgångar till något positivt. Ett tips är att titta på "I huvudet på Gunde Svan" när han tävlade mot Anders Olsson. Vet många som blev berörda av det programmet, själv har jag varit på ett föredrag med Anders och fick höra den icke tv-redigerade versionen och den är ännu värre/häftigare. Denna typ av självpeppande passar kanske inte alla men för min del har det hjälpt mig att se saker mer från det positiva hållet.
 
Jag tänker också på om det kan vara bra för dig att "släppa taget" om allt här hemma. Åk iväg, ge dig ut och res. Finn nya saker som ger glädje i livet.
 
@hemlig Men jag har ett nytt jobb jag försöker sätta mig in i samt en ständigt sjuk/skadad häst som ska skötas och rehabbas i tid och otid så jag har ingen större lust eller tid till att resa känner jag. Dessutom vill jag lägga mina pengar på möjligheten att köpa en till häst om det någonsin kan lösas praktiskt, så jag har lite svårt att motivera en dyr resa som sedan är över på ett par veckor :o

Saken är den att jag vill kunna vara här hemmavid. Jag vill ha en vardag som fungerar. Jag har flytt väldigt mkt från vardagen tidigare i mitt liv och jag har tröttnat på att i slutändan alltid inse att jag inte kan resa och fly från mig själv. Jag vill ha ett liv som fungerar i vardagen och inte bara på semestern så att säga. Allting är ju intressant medan det är nytt och spännande, men sen då?
 
@Squie Jag har aldrig trott på Gud, det ligger inte i min natur att lägga allting i händerna på någon annan. Men jag önskar att jag kunde vara religiös, verkligen. Tänk så underbart att kunna hänvisa allting till nåt annat än en själv, det skulle faktiskt vara ganska skönt att slippa känna det egenansvaret. Men tyvärr går det inte. Jag har försökt tro på alla möjliga olika helhetslösningar för livet, men inte lyckats.

Rent generellt så tror jag att man måste fylla på det som gör livet värt, för skiten kan ju sällan eller aldrig elimineras. En god vän till mig gav mig följande jämförelse för ett tag sedan och jag tycker den är väldigt tydlig för vad jag menar: Om man har två vågskålar och en är det som får en att må dåligt och en är det som får en att må bra - så måste man fokusera på den positiva. Bara inom vården tex så fokuseras det för mkt på den negativa sidan, att lätta på den, medicinera osv för att minska bördan där. I bästa fall uppnår man jämvikt. Men jag tror att man måste fylla den positiva sidan så att den väger över. Frågan är hur man bär sig åt, när det alltid väger tyngre på andra sidan..?

Min tanke med mitt förslag var att försöka hitta andra som är vana att diskutera "meningen med livet" och på så vis få annan infallsvinkel. Att fylla livet med något nytt och annorlunda. Bli utmanad.

Alla har vi en tro, annars skulle vi gå under. :)
 
@Squie Ok, då är jag med på hur du menar. Kan nog vara nåt. Men jag vet inte vart man ska vända sig, kyrkan går bort för mig eftersom det alltid ska nästlas in nåt om Gud förr eller senare.
 
Jag tycker det låter som att du är utbränd pga skadade/sjuka hästar. Kanske är det dags att ta en paus och göra något annat ett tag?
 
TS - jag har inget konkret att hjälpa dig med. Mer än att beundra din klarsynthet och din insikt.

Håll i. Håll ut.
 
"Lider" av samma sak, men är kanske lite mer positiv i min läggning rent generellt. Men meningen med livet bekymrar mig ofta. Följande har hjälpt mig ur depressiva perioder:

- Yoga (den andliga sorten, inte se-på-mig-jag-är-så-smidigsexig-gym-sorten)
- Fokusera på kosten, regelbundna måltider
- Öva på att sluta ge mig själv skit, dvs be den inre gnällspiken hålla käft. I värsta fall nynna mantran tills den slutar.
- Överdos D-vitamin
- Några andra kosttillskott i perioder (PMa om du vill veta mer)
- Ständigt övande på att acceptera mig själv, mina känslor och mina beteenden
- Spendera mkt tid på att fundera över hur jag vill ha livet ordnat rent fysiskt och sen lägga upp planer för att ta mig dit (bo i hus ex).
- Tålamod. Rid ut stormarna.

Ta ditt mående på allvar :).
 
Kan säga att du är inte ensam! Känner så väl igen det du skriver. Jag tänker ganska ofta "om alla människor tycker att livet är så tungt att leva som jag tycker, hur överlever männskligheten då?"
Jag är också sjukt "duktig" o skötsam o omtyckt, men känner mig väldigt väldigt sällan lycklig.... Brukar jämföra mig med åsnan Ior i Nalle Puh. Det som är min största mening med livet är hästarna, men det är så svårt att hinna med när man ska vara arbetande mamma o allt det där, så många gånger ger hästarna mig samtidigt dåligt samvete för att jag inte hinner med dom på det sättet jag vill. Precis som du tävlar jag inte,men inte leva utan dessa underbara djur. Har tyvärr inga tips till dig, då jag själv är väldigt villrådig, men en stor kram skickar jag dig! :)
 
Jag tycker det låter som att du är utbränd pga skadade/sjuka hästar. Kanske är det dags att ta en paus och göra något annat ett tag?

Jag kan aldrig sluta med hästar. Det är det enda som öht har nån mening i mitt liv. Jag är inte trött på hästeriet i sig, jag är trött på att Mitt hästeri alltid går dåligt. Men jag drömmer fortfarande om att kunna köpa en fin ridponny, och att min nuvarande ska bli ridbar på ett sätt som motsvarar mina och hennes ambitioner. Dock kan jag ju säga att hoppet för det senare stadigt sjunker i takt med alla nya diagnoser hon drar på sig, ibland helt oberoende av varandra. Jag hade lagt handpenning på en superponny i våras, men då drog ju min nuvarande på sig nya skador med okänd prognos och jag vågade inte riskera att stå med två hästar varav den ena skulle ta x antal tid och pengar i anspråk på obestämd tid. detta gör mig också bitter att jag gick miste om till förmån för elände.

Jag hade 5-6 år utan hästar efter gymnasiet, började om för 6 år sedan. Mitt huvudfokus under de åren var banting, kaloriräkning och träning. Även om jag aldrig blir frisk från det så är det ganska skönt att inte ha tid att sätta det högst i prioriteringsordningen eftersom stallet tar sån tid. Dessutom tog det sån tid att komma tillbaka till nån sorts nivå ridmässigt efter det uppehållet, så den resan gör jag aldrig om.
 
- Fokusera på kosten, regelbundna måltider
- Öva på att sluta ge mig själv skit, dvs be den inre gnällspiken hålla käft. I värsta fall nynna mantran tills den slutar.
- Överdos D-vitamin
- Några andra kosttillskott i perioder (PMa om du vill veta mer)
- Ständigt övande på att acceptera mig själv, mina känslor och mina beteenden
- Spendera mkt tid på att fundera över hur jag vill ha livet ordnat rent fysiskt och sen lägga upp planer för att ta mig dit (bo i hus ex).
- Tålamod. Rid ut stormarna.

Ovanstånde jobbar jag med per automatik, jag vägrar vara en passiv människa även om det i perioder är lockande att inte ens kliva upp ur sängen. Hade man sluppit resten av livet så visst, men tyvärr måste man göra det förr eller senare och då är allt åsidosatt mkt värre att ta tag i.

*Kosten är alldeles för välfokuserat. Det får jag leva med.
*Jag äter dagligen d-vitamin och tillskott för vegetarianer.
*Jag har en tydlig plan för mitt liv och har egentligen haft alltid. Åtminstone i delmål. Senaste åren har jag jobbat stenhårt för att ta mig framåt. Dels genom rätt utbildning till jobb med rätt lön - allt för att kunna ha ett hållbart hästeri både ekonomiskt och arbetstidsmässigt. Det har jag nu sedan 3,5 år. Har jag haft ett driv har jag sett till att genomföra det, tex genom att flytta till nån random ort och se till att jag fått jobb och bostad. Jag har alltid ordnat det, även om jag varit ensam och inte haft nån att hänga upp mig på. Senaste åren har jag satsat stenhårt på att komma till mina hemtrakter, och det har jag nu gjort. Ingenting lämnas till slumpen och det blir nog ibland lite väl stort fokus på mina planer, men å andra sidan blir ju saker gjorda.
Min senaste vision är att kunna ha häst hemma, men det ser det värre ut med. Jag är ensam med både tiden och ekonomin och med min ork till livet vet jag att det blir svårt att rodda runt heltidsjobb, hästar och gård. Man måste vara realistisk också.
*Tålamod har jag väl haft på så vis att jag lever. Jag har ju väntat (och jobbat på) i hela mitt liv på att det ska vända. Men jag kan säga att jag är ordentligt trött på att vänta ut stormar, hela livet är ju en storm. Är det så för alla andra, och hur i helsike står dom då ut?! Jag kanske har för höga krav. Men jag tror nånstans i min enfald att om livet var ett sånt evigt kämpande för alla så skulle fler begå självmord.
 
@Lill76 Jag kan ju säga att jag beundrar de som hinner och orkar jobba heltid, ha familj och hus/gård eller vad det nu är... Jag bor i lägenhet, har hästen inhyrd och är ensam. Ändå har jag ingen ork. Familjelivet har aldrig intresserat mig, och det är väldigt tur. För jag kan inte se hur jag skulle orka, snarare känns det som ett under när jag ser föräldrar som öht kan ha ett annat liv utanför familjen.
Sen tycker jag iofs inte att jag är nåt avelsmaterial, och jag har som tur är aldrig velat ha barn. Men det hör inte hit.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 408
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp