Meningen med livet

grodan21

Trådstartare
Sambon frågade mig igår vad meningen med livet var, jag har inget svar på det. Vad är meningen med livet för dig?
 
Jag ställer inte den frågan. Meningen med dagen, med timmen eller stunden - den kan jag definiera. Men så stort - för mig finns inga vettiga svar.

Det har för många dimensioner. Meningen för den enskilda individen, för arten, för samhället? Nä, det går inte.
 
Håller med @tanten , det är alldeles för stort att svara på.

Men väldigt ytligt och generellt skulle jag väl kunna säga att i alla fall EN mening med livet är att få göra saker som man tycker om, tillsammans (och för) människor (och djur) som man tycker om.
 
Jag tänker nog att meningen med livet skulle kunna vara sådant som att leva som gud vill att vi lever, eller något sådant. Och jag tror inte på någon sådan mening.

Mening i livet är mer sådant som att göra saker som KÄNNS meningsfulla. Det kan vara allt från att ha ett jobb som.känns meningsfullt till att demonstrera för klimatet på fredagarna till att ha trevliga relationer med andra. Med mera.
 
För mig personligen är meningen med livet att jag ska försöka ha det så bra som möjligt, göra saker jag mår bra av och försöka förverkliga mina drömmar och önskningar. Att ta vara på stunderna och försöka leva i nuet. Att vara tacksam för det jag har och upplever, både stort och smått. Att göra det jag kan i stunden för att underlätta för människor omkring mig, det kan gälla bara småsaker som ändå uppskattas mycket av andra, t ex hjälpa en kollega med något, uppmärksamma om en främling behöver hjälp, låna ut min mobil åt någon etc. (Och även hjälpa till med större grejer när jag kan förstås.)
 
Sambon frågade mig igår vad meningen med livet var, jag har inget svar på det. Vad är meningen med livet för dig?
Flow. Att hitta saker att djupdyka ner i till den grad att allt annat försvinner.

Det förutsätter ju en viss grad av kontroll över sin tillvaro och självständighet, att ha friheten att välja vad man ska göra med sin tid.

edit: det behöver alltså inte handla om häftiga saker, det kan vara en spännande bok, en TV serie, musik, hundträning, skapande... Känslan att samarbeta med en av vallhundarna eller få fart på ett svagfött lamm.
 
Att göra något meningsfullt för nästa generation, vara med och förändra världen till något bättre.
Kan vara i det lilla, behöver inte förändra hela världen. Jag tycker mitt arbete med ett studieförbund är otroligt meningsfullt, det förändrar en massa människors liv just nu, samtidigt som vårt arbete gör att det kan fortsätta även i nästa generation.
 
att livet känns som en transportsträcka till döden.
Fast om livet här och nu inte har någon mening?
För mig talar du om två olika saker.

Dels om måendet. Du är sannolikt i en depression. Den behöver du hjälp med.
Dels om meningen med livet som ju är enkla saker i kortare eller längre stunder. Meningen uppstår när något är meningsfullt.

Mitt jobb är meningsfullt. Mitt föreningsengagemang är meningsfullt.
Det är inte meningen med LIVET. För den sortens mening finns inte - i min värld.

Jag ser inte människor som annorlunda än andra djur på den punkten. Vad skulle i så fall vara meningen med en hästs liv? Eller en katts? Den frågan går inte att ställa.

Tror ditt bekymmer är ditt mående. Får du hjälp med det?
 
Ok. Då tänker jag att man måste fundera över om det är en depression som man behöver hjälp för.
Annars - får man fylla det med saker som ger en energi och som gör att man mår bra.
Då behöver en ta tag i saker och ting. Kanske delvis med hjälp av vården.
För mig talar du om två olika saker.

Dels om måendet. Du är sannolikt i en depression. Den behöver du hjälp med.
Dels om meningen med livet som ju är enkla saker i kortare eller längre stunder. Meningen uppstår när något är meningsfullt.

Mitt jobb är meningsfullt. Mitt föreningsengagemang är meningsfullt.
Det är inte meningen med LIVET. För den sortens mening finns inte - i min värld.

Jag ser inte människor som annorlunda än andra djur på den punkten. Vad skulle i så fall vara meningen med en hästs liv? Eller en katts? Den frågan går inte att ställa.

Tror ditt bekymmer är ditt mående. Får du hjälp med det?
Vården skriver bara ut recept på antidepressiva.
 
Det är skillnad på "meningen med livet" och meningsfullhet. Meningen med livet är helt enkelt att ha ett liv och uppleva saker. Sen kan man ju tycka att de där sakerna man upplever inte alls är trevliga och känns meningslösa, men de fyller i alla fall livet med innehåll.

Vad jag tycker är meningsfullt kan jag tyvärr inte svara på just nu.
 

Liknande trådar

Svar
14
· Visningar
821
Senast: Tajger
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
12 591
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 550
Senast: Elo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp