Meningen med nosgrimma?

K

Korsningsponnyer

Varför har man nosgrimma egentligen? Jag har aldrig någon på min ponny :rofl: Han är svinsöt utan och det är ingen skillnad på honom om jag har nosgrimma eller inte :bump:
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Har ingen jag heller... Inte på unghästen och hade inte heller på hennes mor..
Provade mig fram tills jag hittade ett bett som hästen trivdes med och inte försökte spotta ut istället för att snöra ihop munnen med sånt trams.. ;)

3-åringen har jag en curb strap rem på så bettet inte ska åka genom munnen på henne tills hon vant sig..
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Varför man har nosgrimma? För att hindra hästen från att gapa såklart.

Sedan har ju vissa det av estetiska skäl också, men att sätta på utrustning bara för att, det skakar jag på huvudet åt...
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

En del anser ju att pullargrimman funkar bra på heta hästar. Hur det är med det egentligen vet jag inte ;) :p
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Och pullarnosgrimma har man ju ofta i fälttävlan då hästarnas andning störs minemalt...

Remont används ofta på unghästar och hästar som gapar mycket och vill komma undan bettets verkan.

När jag rider så varierar jag mellan olika och ibland rider jag utan..
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Nosgrimma används för att hålla bettet på plats.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

jag använder alltid nosgrimma.. Acchen, engelsk eller pullar därför att man inte får tävla utan och för att nosgrimman har en funktion.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Varför man har nosgrimma? För att hindra hästen från att gapa såklart.

... och varför gapar hästen? :angel:

Jag rider oftast utan nosgrimma (utan när jag tävlar då jag måste ha nosgrimma)
på unghästarna använder jag mig av remont för att hålla få bettet stadigare på plats, eller curp strap
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Det är väl olika, det kan bero på att den inte trivs med bettet, för att ryttaren har en för hård hand, för att häst och ryttare inte är överens och den lättare kan komma undan bettets inverkan.

curb strap har ju inte samma funktion som en nosgrimma, den är ju enbart till för att man inte ska kunna dra igenom bettet ur munnen.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

så du menar att om hästen inte trivs med bettet eller om ryttaren har för hård hand så sätter man på en nosgrimma och så är problemet löst? :confused:

nej precis, inte samma funktion MEN jag eftersträvar ju heller inte att snöra ihop hästens mun utan att få bettet stadigare. curp strap använder jag lite längre in på utbildningen då hästen känns stadigare, bara för att hålla allt på plats kan man säga
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Nej det har jag väl inte sagt? Jag sa att det kunde vara en anledning till att hästen gapar. Men det kan finnas flera anledningar också.

Trivs hästen inte med bettet byter man bett.
Har ryttaren för hård hand så får man lära sig att ändra den.

men vissa tänker inte så långt utan använder nosgrimma utan att tänka efter om den behövs eller ej.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

men ditt enkla svar på varför man använder nosgrimma är ju för att hästen gapar...
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Ja, det brukar vara anledningen till att folk sätter på sin häst nosgrimma. Förutom att man tycker att det är snyggt, eller på modet, men det är ju inga direkta anledningar.

Innan man sätter på den nosgrimma bör man tänka över anledningar till att hästen gapar. Beror det på obehag så ser man givetvis till att lösa det, men beror det på andra orsaker, som att den försöker undkomma bettet, kan en nosgrimma vara en helt ok lösning tills vidare.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

så du pratar om hur andra gör?
men anser det inte själv? ;)

för jag håller med dig, många anser att det är hästens fel, inte sig själva eller fel utrustning. eller: modet :crazy:

som jag hörde en gång
hästen går och gapar - på med en nosgrimma
hästen börjar gå med huvudet högt för att den inte kan gapa - på med en martigal

sen det tredje minns jag inte, men ni kan ju tänka er själva...
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Ja och nej, kan man väl säga. Jag vill inte vara extrem åt nåt håll.

Just nu är jag irriterad på folk som omöjligt kan ta emot tips och råd i allmänhet, så jag reagerar väl lite lustigt med...

Jag vill ha så lite utrustning som möjligt, men jag vill inte heller strunta i att ta på något när det faktiskt behövs av ren princip.
Jag är lite smått allergiskt mot "det blir så fult" eller "det måste man ha för att det är så"

Jag kan mycket väl tänka mig att plocka på en häst en nosgrimma, beroende på anledning. Men just bettets passfor är extra viktigt om man ska ha en nosgrimma, eftersom hästen inte har en chans att undvika eventuellt obehag. Det är iofs viktigt annars också, men den känner nog av det mindre utan nosgrimma.

Har en häst som är tjurigheten själv, där har jag nosgrimma för att inte kunna dra igenom bettet. Normalt hade jag haft en curb strap då, men det fungerade inte riktigt som jag ville. Provade bettskivor men de gick han och lekte med och försökte plocka in i munnen. Alltså, nosgrimma på för säkerhets skull.

Har en unghäst som gärna leker med tungan, han får ha nosgrimma för att inte få tungan över bettet. Hellre det än att han får ha tungfelsbett i framtiden.

Men helst skippar jag den helt.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Nosgrimma används för att hålla bettet på plats.

Tack äntligen!

Nosgrimman används för att hålla bettet på plats, stabilisera. Sen att man genom tiderna har ändrat det till att ha för att hålla igen munnen på hästen är en helt annan sak!

En rätt inställd nosgrimma är bekväm för hästen. Men som vanligt beror det på vad hästen tycker om.

Jag har 3 olika bett + bettlöst och 3 olika nosgriommor som jag varierar emellan för att hästen ska få så jämn belastning i munnen som möjligt.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Tack äntligen!

Nosgrimman används för att hålla bettet på plats, stabilisera. Sen att man genom tiderna har ändrat det till att ha för att hålla igen munnen på hästen är en helt annan sak!

En rätt inställd nosgrimma är bekväm för hästen. Men som vanligt beror det på vad hästen tycker om.

Jag har 3 olika bett + bettlöst och 3 olika nosgriommor som jag varierar emellan för att hästen ska få så jämn belastning i munnen som möjligt.

Men hallå bettet ska ju verkligen inte behöva en nosgrimma för att ligga stabilt, då är det ju nåt fel på bettstorlek eller form eller hur tränset är inställt tycker jag.
Enda gångerna jag använder nosgrimma är på unghästar som fiddlar massa (fast allt är kollat att det inte är fel med tänder etc. elelr bett.) så att dom itne ska få olat med att lägga tungan över, eller på hästar som försöker komma undran bettet pga. att lydnaden inte är där den ska vara (och då endast till lydnaden är upptränad nog och jag vet att jag kan lita på att hästen lyder, så det är en säkerhets grej.)

ps. oopps glömde visst när jag tävlar också, för då måste jag ju. och ibland bara för att hästen ska vara van vid det så att man kan ha på tävling, men då endast löst.
 
Sv: Meningen med nosgrimma?

Men kom igen sluta med hippiefasonerna. Det finns redan femtielva trådar där folk berättar varför de har nosgrimmor. Vi får inga aha-känslor bara för att de kommer fler trådar där det mals om och om igen om detta.
Ja jag rider med nosgrimma som regel en engelsk jag skulle aldrig få för mig att rida utan offentligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 014
Senast: SiZo
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 157
Senast: ginnies
·
Svar
14
· Visningar
814
Senast: Tajger
·
Utrustning Hej, fick syn på en nosgrimma med vit fodring för ett riktigt fynd pris så jag blev bara tvungen att ta chansen. Problemet jag har nu är...
Svar
1
· Visningar
541
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp